logo

استعلام و بازیابی کد بورسی فراموش شده

خانهآموزش بورسبورسنحوه بازیابی و استعلام کد بورسی با کد ملی

گام نخست ورود به بازار سرمایه، ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی است. سرمایه‌گذاران پس از دریافت کد بورسی فعال می‌توانند در یک کارگزاری عضو شده و به معامله بپردازند. پس از دریافت کد بورسی، احتمال فراموش کد بورسی و یا ممنوع العامله شدن کاربران وجود دارد. در این صورت سهامداران می‌توانند به روش‌های مختلف به استعلام کد بورسی با کد ملی و بازیابی آن بپردازند.

با توجه به سوالات متعدد سهامداران در خصوص فراموشی کد بورسی، قصد داریم در این مقاله به نحوه استعلام کد بورسی و بازیابی کد بورسی بپردازیم. با ما همراه باشید.

مدارک لازم جهت فعال‌ سازی کد بورسی

هر شخصی برای انجام معامله در بورس نیازمند فعالسازی کد بورسی خود است. مدارکی که برای این کار باید همراه داشت را به طور اختصار ذکر می‌کنیم:

  •  شماره شناسنامه، کد ملی و تصویر آنها
  •  ثبت شماره همراه که به نام متقاضی باشد
  •  ثبت شماره‌حساب و شماره شبا بانک که به نام متقاضی باشد
  •  تکمیل فرم‌های مربوط به شخص حقیقی
  • تکمیل فرم معاملات آنلاین

نحوه گرفتن کد بورسی

هر متقاضی برای گرفتن کد بورسی باید مراحل زیر را طی کند:

1) ثبت نام در سامانه سجام و یا سایت کارگزاری بیدار

از دو روش امکان دریافت کد بورسی وجود دارد. روش نخست ثبت نام مستقیم در سامانه سجام می‌باشد. در روش دیگر ثبت نام از طریق سایت کارگزاری بیدار است. کاربران کارگزاری بیدار علاوه بر ثبت نام در سامانه سجام به طور خودکار کد معاملاتی دریافت می‌کنند.

2) ثبت اطلاعات هویتی و بانکی در سامانه

برای فعال ‌سازی کد بورسی سجام، باید اطلاعات هویتی خود و نیز شماره شبا بانک و شماره همراه خود که به اسم خودتان باشد را ثبت کنید تا وارد مراحل بعدی شوید. سامانه در هر قسمتی که نیاز باشد کد تایید برای ورود به قسمت‌های مختلف را برای شما پیامک می‌کند.

3) احراز هویت غیرحضوری سجام یا احراز هویت حضوری

سال‌های گذشته تنها امکان هویت حضوری سجام در پیشخوان دولت وجود داشت اما در سال‌های اخیر علاوه بر روش فوق، امکان احراز هویت غیرحضوری در سایت سجام فراهم شده است.

4) دریافت پیامک از طرف سامانه

بعد از اینکه مراحل سجام را با موفقیت سپری کردید باید منتظر دریافت پیامک باشید که حاوی اطلاعات کد بورسی شما است.

دلایل غیرفعال شدن کد بورسی

آن دسته از افرادی که قبلاً کد بورسی دریافت کرده بودند و با آن معامله خود را انجام می‌دادند، اگر به مدت طولانی در بورس معامله انجام ندهند و یا به صفحه کاربری خود وارد نشوند، بعد از مدتی کد بورسی آنها غیرفعال می‌شود. در این صورت به اصطلاح ممنوع المعامله خواهند شد. بنابراین هر چه فعالیت ما کمتر و کمتر شود احتمال غیرفعال شدن کد بورسی بیشتر می‌شود.

فعال ‌سازی کد بورسی قدیمی

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که قبلاً سابقه فعالیت در بورس را دارید، احتمالاً متوجه هستید که در زمان گذشته نیازی به ثبت ‌نام در سجام برای فعال‌ سازی کد بورسی نبود.

در حال حاضر اگر قصد دارید کد بورسی قدیمی خودتان را که با آن معامله انجام می‌دادید را دوباره فعال کنید، راه چندان دشواری پیش رو ندارید و تنها نیازمند طی مراحلی در سامانه سجام هستید.

1) برای فعال ‌سازی کد بورسی ابتدا باید در سامانه سجام ثبت نام و سپس مراحل احراز هویت را طی کنید.

2) بعد از پایان ثبت نام در سجام باید در سامانه ذینفعان وارد شوید. در اینجا دارایی‌های خود را در بازار سرمایه مشاهده می‌کنید و همچنین می‌توانید با انتخاب میز خدمت الکترونیک، کد بورسی قدیمی خود را دوباره فعال‌سازی کنید.

همین‌طور شما می‌توانید برای فعال‌سازی کد بورسی قدیمی‌تان، با کارگزاری خود در تماس باشید و اطلاعات خود را بازیابی کنید.

استعلام کد بورسی اشخاص حقیقی

سهامداران برای اطمینان از ثبت نام در سامانه سجام می‌توانند استعلام کد بورسی سجام را از طریق سامانه استعلام کد بورسی سجام estelam.ime.co.ir انجام دهند. علاوه بر مراجعه به سامانه سجام، روش‌های دیگری برای نحوه پیدا کردن کد بورسی وجود دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

جهت استعلام کد بورسی فراموش شده به کارگزاری عضو تماس گرفته و کد بورسی خود را دریافت نمانید؛ همچنین می‌توانید به پنل کارگزاری خود مراجعه کنید و کد بورسی خود را استخراج کنید.

نحوه بازیابی کد بورسی

سهامداران در صورت فراموشی کد بورسی می‌توانند به دو روش حضوری و آنلاین کد بورسی خود را بازیابی کنند. در روش حضوری متقاضی با مدارک شناسایی همچون کارت ملی و شناسنامه به دفاتر پیشخوان دولت و یا شرکت سپرده‌ گذاری مرکزی مراجعه نماید. همان‌طور که گفته شد؛ امکان بازیابی کد بورسی به صورت آنلاین نیز برای سرمایه گذاری وجود دارد. در این روش باید به سامانه estelam.ime.co.ir مراجعه شود.

جمع‌بندی

کد بورسی یکی از نیازهای ضروری برای فعالیت در بازار سرمایه است. این کد بورسی تنها یک بار برای هر فرد صادر می‌شود و در صورت فراموشی یا ممنوع المعامله شدن باید کد بورسی بازیابی گردد.

سرمایه‌گذاران جهت استعلام کد بورسی و بازیابی آن می‌توانند به صورت حضوری به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند. امکان بازیابی غیرحضوری کد بورسی نیز وجود دارد. در این شرایط می‌توان با کارگزاری عضو تماس گرفته و یا به سامانه استعلام کد بورسی estelam.ime.co.ir مراجعه نمایید.

عناوین مرتبط

سایت استعلام کد بورسی چیست؟

جهت استعلام کد بورسی سجام به نشانی estelam.ime.co.ir مراجعه نمایید. در این سامانه امکان بازیابی کد بورسی نیز وجود دارد.


نحوه استعلام کد بورسی با کد ملی چگونه است؟

جهت استعلام کد بورسی علاوه بر مراجعه به سامانه استعلام کد بورسی سجام می‌توانید، کد بورسی خود را از پنل کارگزاری که در آن عضو هستید، استخراج نمایید.


در صورت فراموشی کد بورسی چه کار کنیم؟

اگر کد بورسی خود را فراموش کردید، می‌توانید به بازیابی کد بورسی بپردازید.


بنردسته بندی:بورس

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر