logo

الگوی هارمونیک خفاش در تحلیل تکنیکال

خانهآموزش بورستحلیل تکنیکالالگوی هارمونیک خفاش در تحلیل تکنیکال

در مقاله الگوی هارمونیک به تفصیل تاریخچه و ساختار الگوهای هارمونیک بررسی می‌شود. اهمیت بالای الگوهای هارمونیک باعث شد در این مقاله، نوع رایج دیگری از این الگوها را بررسی کنیم. الگوی هارمونیک خفاش (Bat Harmonic Pattern) از منظر تحلیل تکنیکال نحوه شناسایی و از دید معامله‌گری جایگاه آن را در ورود و خروج به معامله بررسی خواهیم کرد. ترکیب این الگو قدرتمند با سایر ابزارهای کلیدی تحلیل تکنیکال نیز هدفی دیگر از نگارش این مقاله می‌باشد که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

مشخصات الگوی خفاش

همانند تمامی الگوهای هارمونیک، آناتومی الگوی هارمونیک خفاش (Bat Pattern) نیز از 4 موج زیر تشکیل می‌شود.

  1. XA 
  2. AB
  3. BC  
  4. CD

 در این میان شناسایی محدوده نقطه D به عنوان محدوده‌ای با پتانسیل برگشتی بالا یا PRZ (Potential Reversing Zone) برای تحلیلگران تکنیکال با استراتژی روند معکوس، از اهمیت بسطایی برخوردار می‌باشد.

bat5.jpg

انواع الگوی هارمونیک خفاش

الگوی هارمونیک خفاش نیز همانند سایر الگوهای هارمونیک به دو صورت صعودی و نزولی دیده می‌شود که در تصویر پیش‌رو نمای شماتیک آن‌ها را مشاهده می‌فرمایید.

الگوی خفاش صعودی

این الگو در انتهای یک روند ریزشی شکل می‌گیرد، پس در سقف‌ها یا انتهای روند صعودی نباید دنبال آن گشت. علت اینکه به آن صعودی می‌گویند این است که روند بازار را از نزولی به صعودی تغییر می‌دهد و معامله گران بعد شناسایی آن، ست‌آپ‌های (آمادگی) معاملاتی معکوس خود را برای ورود به معامله خرید تنظیم کرده و به انتظار شکل‌گیری محدوده با پتانسیل بازگشت قوی یا همان PRZ می‌نشینند.

الگوی خفاش نزولی

همانند تصویر ارائه شده پس از منطقه PRZ، روند ریزشی قیمت شروع می‌شود. برعکس حالت قبل، این الگو روند صعودی بازار را به روند ریزشی تبدیل می‌کند و  برای معاملات معکوس در جهت ورود به معامله فروش ایده‌آل می‌باشد.

bat1.jpg

انواع ترکیب الگوی خفاش

شگرد ماهرانه تحلیل تکنیکال بعد از تسلط به جنبه‌های مختلف تحلیل و آموزش ابزارهای گوناگون آن، ترکیب ابزارهای مختلف برای رسیدن به تحلیل دقیق‌تر و رسیدن به استراتژی معاملاتی شخصی می‌باشد. به همین منظور در نگارش این مقاله سعی بر این شده است که ابزار قدرتمند الگوی هارمونیک خفاش به درستی معرفی و ترکیب آن را با سایر ابزارهای قدرتمند بررسی نماییم.

ترکیب الگوی خفاش با اموج الیوت

الگوی خفاش همانند الگوی گارتلی معمولا انتهای یک روند شکل می‌گیرد و آغازگر برگشت روند‌ می‌باشد. حالت ایده‌آل این الگو شکل‌گیری در موج اول و دوم در موج شماری الیوت می باشد. به این صورت که موج  XA، موج 1 و کل اصلاح  ABCD موج دوم الیوت باشد. موارد شگل گرفته خارج از این چهارچوب نیز معتبر هستند. مشخصات ظاهری آن در تصاویر پیش‌رو آمده است.

bat2.jpg

ترکیب الگوی خفاش با سطوح Fibo Retracement 

در تصویر پیش‌رو نحوه ترکیب الگوی خفاش صعودی را با سطح اصلاحی Fibo Retracement ملاحظه می‌فرمایید.

bat3-3.jpg

همان‌طور که در تصویر اشاره شد اصلاح نقطه B، سطوح 38 تا 50% موج XA، نقطه C 38 تا 79% موج BC و نقطه D 113 تا 162% موج BC می‌باشد. در ادامه مشخصات سطوح اصلاحی الگوی خفاش نزولی نمایش داده‌ شده است.

bat6.jpg

ترکیب الگوی خفاش با استراتژی مارتینگل

تجربه ثابت کرده است با توجه به ماهیت یک طرفه بورس ایران و عدم وجود معاملات فروش، اگر الگوی هارمونیک خفاش با استراتژی مارتینگل ترکیب شود احتمال کسب سود از معامله بسیار بیشتر خواهد شد.

همان‌طور که در تصویر قبل با مستطیل سبز رنگ مشخص شده است، نباید برای ورود به معامله لزوما منتظر بمانیم تا قیمت دقیقا به اصلاح 89 درصد برسد. شما می‌توانید طبق مدیریت سرمایه خودتان، قبل از نزدیک شدن قیمت به محدوه PRZ به صورت پله‌ای ورود کنید. با این کار هم شانس موفقیت معامله بیشتر می‌شود و هم در صورت ورود پول هوشمند به سهم و تغییر ناگهانی روند شما از روند پرقدرت بازار جا نخواهید ماند.

تایید قوی‌تر الگوی خفاش در ترکیب با فیبوناچی زمانی

 اگر در تشکیل الگوی هارمونیک خفاش، واگرایی زمانی هم ایجاد شود اعتبار الگوی خفاش چند برابر می‌شود. در صورتی‌ که بین موج  XA و موج AD یک واگرایی زمانی معمولی هم جهت با الگو (یعنی  +TDبرای خفاش صعودی و  -TDبرای خفاش نزولی) شکل بگیرد، عملاً یک نشانه نیرومند مبتنی بر تقویت احتمال عملکرد درست و کیفیت بالای الگو صادر شده است. در تصویر پیش رو این حالت توضیح داده می‌شود.

bat7.jpg

تایید قوی‌تر الگوی هارمونیک در ترکیب با واگرایی قیمت

در صورتی‌که در تشکیل الگوی هارمونیک خفاش واگرایی بین قیمت و اندیکاتورهایOscillators  ایجاد شود یکی از معتبرترین و قدرتمندترین حالات الگوی هارمونیک بوده و می‌توانید معامله خود را با ضریب اطمینان و حجم بیشتر انجام دهید. در صورتی‌ که در گام‌های نهایی موج  ،CD یک واگرایی معمولی هم جهت با الگو (یعنی +RD برای خفاش صعودی و  -RDبرای خفاش نزولی) شکل بگیرد، معامله‌گر بایستی آماده تریگرگیری در راستای سوار شدن بر موج انفجاری صعودی یا نزولی در جهت الگوی خفاش باشد.

ترفند شناسایی ساده‌تر الگوی خفاش

الگوی خفاش صعودی را می‌توانید با ۲ فاکتور ساده زیر جستجو کنید:

  1. در انتهای یک روند نزولی آن را جستجو کنید.
  2. یک Fibo Retracement از نقطه X به A رسم کنید و نقطه B رو سطح اصلاحی 89% و نقطه D روی سطح 113 تا 162% باشد.

حالت الگوی خفاش نزولی، انتهای یک روند صعودی شکل می‌گیرد و نوید برگشت روند و موقعیت معامله فروش را می‌دهد.

نحوه ورود به معامله با کمک الگوی خفاش

بس از شناسایی الگوی هارمونیک خفاش در نقطه D آماده ورود به معامله شوید.

حد ضرر چند پیپ قبل از نقطه D

با توجه به پرقدرت بودن سیگنال دریافتی از الگوهای هارمونیک نیاز نیست حد ضرر زیادی برای آن‌ها در نظر گرفته شود چرا که اگر درست شناسایی شده باشند قطعا بازار در جهت تحلیل حرکت خواهد کرد.

حد سود اول: 61/8 از فیبوناچی اکسپنشن

در صورت محافظه کار بودن در این مرحله می‌توانید سیو‌ سود کنید یا تماما از معامله خارج شوید و در صورتی‌ که بازار از مومنتوم خوبی برخوردار باشد (شتاب حرکتی مناسب) یا از نظر روحی از ریسک‌پذیری بالایی برخوردار هستید، می‌توانید تا تارگت دوم صبر کنید.

حد سود دوم: 100 از فیبوناچی اکسپنشن

در این مرحله می‌توانید با خیال راحت از معامله با سود مناسبی خارج شوید.

برای مشخص کردن حد سود در الگوی هارمونیک خفاش با استفاده ازFibo Expansion  (فیبوناچی اکسپنشن) کافیست نقاط X، A و D را برای رسم Fibo Expansion انتخاب کنید. در تصویر زیر نحوه رسم Fibo Expansion برای تعیین حد سود نشان داده شده است.

bat4-4.jpg

 جمع‌بندی

به‌طور خلاصه در این مقاله با ماهیت الگوی هارمونیک خفاش آشنا شدید و نحوه ورود به معامله با این الگو را آموختید. همچنین نحوه تقویت اعتبار این الگو با کمک واگرایی قیمت و زمان مطرح شد که به موفقیت معاملات شما شدیدا کمک خواهد کرد. تاثیر بررسی امواج الیوت برای اطمینان از تشخیص درست روند و تایید بازگشت روند نیز مطرح شد. شاید مهم‌ترین مبحث این مقاله ترکیب استراتژی مارتینگل با الگوی خفاش بود که می‌تواند معاملات برگشتی سودده شما را تضمین کند.

بنردسته بندی:تحلیل تکنیکالالگوهای هارمونیک

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر