logo

نحوه دریافت کد بورس کالا

خانهآموزش بورسبورس کالاچگونه کد بورس کالا بگیریم؟

دریافت کد بورس کالا نخستین گام برای خرید فیزیکی کالا و محصولات از بورس است. در این بازار خریداران به رقابت پرداخته و محصولات را به صورت مستقیم از فروشنده یا تولیدکننده خریداری می‌کنند.

کسانی که به تازگی با بورس کالا و خدمات آن آشنا شده‌اید، نحوه دریافت کد بورس کالا برایشان مبهم است. برای آشنایی با مراحل ثبت نام کد بورس کالا و مدارک مورد نیاز، تا انتهای این مقاله از سری مقالات آموزشی کارگزاری بیدار همراه باشید.

چه کالاهایی در بورس کالا معامله می‌شوند؟

کالاها و محصولات در معاملات فیزیکی بورس کالا در 5 گروه، صنعتی، کشاورزی، پتروشیمی، فرآورده‌های نفتی و معدنی طبقه‌بندی می‌شوند. هر کدام از این گروه‌ها نیز دارای دو گروه کالاهای اصلی و فرعی هستند.

این بازار به جهت شفافیت معاملات و قیمت‌ها راه اندازی شده که پس از هر معامله، خریدار گواهی سپرده کالایی با مراجعه به انبار بورس کالا، محصول خریداری شده را تحویل می‌گیرد. کالاهای مختلفی همچون سیمان، خودرو، نفت، فولاد، روی، مس، قیر، روغن و ... در بورس کالا عرضه می‌شوند. برای مشاهده آمار معاملات فیزیکی، آمار معاملات پریمیوم و آمار معاملات صادراتی هر محصول به سایت ime.co.ir مراجعه کنید. آمار معاملات در قسمت «آمار» براساس فیلتر محصول و زمان نشان داده می‌شود.

نحوه ورود به بورس کالا

با مراجعه به سایت بورس کالا می‌توانید تمام اطلاعیه های عرضه محصولات و آمار معاملات آنها را مشاهده کنید اما چگونه وارد بورس کالا شویم؟ معامله در بورس کالا مستلزم دریافت کد بورس کالا از یکی از کارگزاری‌های معتبر است. در نظر داشته باشید که هر محصول عرضه شده در بورس کالا براساس ضوابط و قوانین خاص خود معامله می‌شوند.

کد بورس کالا چیست؟

همان طور که گفته شد، دریافت کد بورس کالا پیش نیاز ورود به بازار بورس کالا است. کد بورس کالا توسط بازار بورس اوراق بهادار صادر شده و با کدهای معاملاتی دیگر همچون کد انرژی و کد معاملاتی متفاوت است.

مراحل دریافت کد بورس کالا

مراحل دریافت کد بورس کالا برای افراد حقیقی و حقوقی متفاوت است. ثبت نام کد بورس کالا برای متقاضیان حقیقی به صورت غیرحضوری و برای متقاضیان حقوقی به صورت حضوری و مراجعه به شعب کارگزاری است.

مراحل ثبت نام کد بورس کالا برای افراد حقیقی به شرح زیر است:

  • احراز هویت غیرحضوری و دریافت کد بورسی (اگر از قبل کدبورسی را دریافت کرده باشید، نیاز به ثبت نام مجدد نیست و از مرحله 3 به بعد را طی کنید)
  • مراجعه به سایت ebidar.ebgo.ir

commodity-exchange-code-2.jpg

  • انتخاب گزینه «اخذ کد آنلاین در بورس کالا» و سپس وارد کردن کد ملی
  • درج اطلاعات و بارگذاری مدارک مورد نیاز
  • افتتاح حساب وکالتی
  • وارد کردن مشخصات حساب وکالتی
  • دریافت پیامک مبنی بر کد معاملاتی بورس کالا

مراحل ثبت نام کد بورس کالا برای افراد حقوقی

افراد حقیقی به صورت غیرحضوری کد بورس کالا دریافت می‌کنند اما افراد حقوقی باید مدارک مورد نیاز را به یکی از شعب کارگزاری تحویل دهند. افراد حقوقی باید مدارک زیر را به شعب ارائه دهند:

  • آخرین اظهارنامه مالیاتی حسابرسی شده
  • معرفی نماینده شرکت جهت سفارش دادن در سربرگ شرکت
  • آگهی تاسیس شرکت
  • آگهی آخرین تغییرات شرکت
  • اساسنامه شرکت
  • کپی کارت ملی و شناسنامه مدیرعامل و اعضای هیات مدیره

تفاوت کد بورسی و کد بورس کالا

کد بورسی شناسه هر فرد در بازار سرمایه است که توسط سازمان بورس و اوراق بهادار صادر می‌شود. هر فرد پس از ثبت نام در سامانه سجام و احراز هویت غیرحضوری کد بورسی دریافت می‌کنند. جهت دریافت کد معاملاتی، کد بورس کالا و کد آتی نیاز به دریافت کد بورسی است. متقاضی پس از دریافت کد بورسی می‌تواند جهت دریافت کد بورس کالا در یکی از کارگزاری‌های معتبر اقدام کند.

بنردسته بندی:بورس کالا

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر