logo

سود روزشمار چیست؟ بهترین روش سرمایه گذاری با سود روزشمار

خانهآموزش بورسعمومیبهترین سرمایه گذاری با سود روز شمار

سرمایه‌ گذاری یکی از مفاهیم اساسی در زندگی مالی افراد و شرکت‌ها است که براساس بازدهی انتخاب می‌شود. یکی از اولویت‌های انتخاب یک سرمایه‌گذاری خوب دریافت سود روزشمار است.

از دهه 80 تا سال 97 بانک‌های خصوصی برای جذب سرمایه به طور روزشمار به سپرده‌ها سود پرداخت می‌کردند اما برای جلوگیری از تورم، بانک مرکزی پرداخت سود روز شمار را ممنوع اعلام کرد. پس از حذف سود روزشمار بانک‌ها سوالات متعددی برای سرمایه‌گذاران همچون چگونه سود روزانه دریافت کنیم؟ بالاترین نرخ روزشمار چقدر است؟ سایت سرمایه گذاری با سود روزانه چیست؟ چطور سود روزانه از بورس داشته باشیم؟ روش های سرمایه گذاری با سود روزانه چیست؟ مطرح شد.

با توجه به استقبال سرمایه گذاران از سود روزشمار قصد داریم در این سری از مقالات آموزشی کارگزاری بیدار به معرفی یک سرمایه گذاری مطمئن با سود روزشمار بپردازیم. با ما همراه باشید.

سود روز شمار چیست؟

سود روزشمار (سود روزانه) نشان‌دهنده میزان سود یا درآمدی است که یک سرمایه‌گذار از یک سرمایه‌گذاری خاص در یک روز کسب می‌کند. این مفهوم معمولاً در حوزه‌های مالی، سرمایه‌گذاری و بازار مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. میزان سود روزانه براساس نرخ سودی است که برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده است بنابراین پیش از سرمایه‌گذاری به درصد سود توجه داشته باشید.

سود روزانه از کجا بگیریم؟

یکی از سرمایه‌گذاری‌های مطمئن که سود روزشمار پرداخت می‌کند، صندوق‌های درآمد ثابت است. صندوق درآمد ثابت علاوه بر پرداخت سود روزشمار دارای مزایای دیگری همچون نقدشوندگی بالا، محاسبه سود مرکب، بدون نرخ شکست سود و ... می‌باشد.

صندوق درآمد ثابت براساس معامله و پرداخت سود به دو دسته تقسیم می‌شود. معامله این اوراق به دو روش etf و صدور – ابطال انجام می‌شود. اوراق صندوق‌های etf همچون سهام در پنل‌های کارگزاری قابل معامله است و صندوق‌های صدور – ابطالی سفارش در سایت هر صندوق ثبت می‌شود.

دسته دوم این نوع اوراق براساس پرداخت سود است. اوراق به دو دسته دارای دوره تقسیم سود و بدون دوره پرداخت سود، تقسیم می‌شود. صندوق‌هایی که دوره پرداخت سود دارند در موعد مقرر (یک ماهه، سه ماهه یا شش ماهه) سود را به حساب سهامدار واریز می‌کنند اما اوراقی که دوره تقسیم سود ندارند، سهامداران با اختلاف قیمت خرید و فروش سود بدست می‌آورند.

محاسبه سود روز شمار

برای محاسبه سود روز شمار به سه فاکتور مبلغ سپرده، نرخ سود و تعداد روزهای سرمایه‌‎گذاری نیاز داریم. تعداد روزها در محاسبه سود روزشمار می‌تواند حتی کمتر از 30 روز باشد. این در حالی است که در سود ماهانه زمان کمتر از 30 روز مشمول سود نمی‌شود.

توجه داشته باشید که به میزان سپرده در آخر هر روز، سود تعلق می‌گیرد. به عنوان مثال اگر شما ده میلیون ریال در حساب دارید و در آن روز مبلغ 3 میلیون ریال برداشت کرده باشید، آن روز به سپرده 7 میلیون ریالی سود تعلق می‌گیرد.

محاسبه سود صندوق درآمد ثابت که به صورت روزشمار است، به روش زیر محاسبه می‌شود:

daily-profit-3.jpg

مزایا و معایب سود روز شمار

دریافت سود روز شمار جذابیت دارد اما این امر نباید باعث شود که از معایب آن چشم‌پوشی کنیم. یکی از معایب سود روز شمار، افزایش نقدینگی و در نهایت ایجاد تورم است. زمانی که تورم ایجاد شود، سرمایه‌گذاران پول‌های خود را از سپرده‌ها به بازارهایی همچون خودرو، دلار، طلا و ... منتقل می‌کنند. این امر باعث برهم خوردن تعادل بازارها می‌شود.

عناوین مرتبط

سود روزشمار چیست؟

در سود روزشمار هر روز به آخرین موجودی حساب، سود تعلق می‌گیرد. میزان سود روزانه براساس نرخ سودی است که برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده است. در حال حاضر صندوق‌های درآمد ثابت به صورت روزشمار سود پرداخت می‌کند. سود به صورت روزشمار، ماه شمار و سال‌شمار پرداخت می‌شود. 

بالاترین نرخ سود بانکی روز شمار چه قدر است؟

بانک‌ها به صورت ماه‌شمار سود پرداخت می‌کنند. سپرده کوتاه مدت عادی که پول در حساب بلوکه نمی‌شود، 5 درصد است. سپرده کوتاه مدت یکساله نیز 20.5 درصد است.

بالاترین نرخ سود روز شمار چقدر است؟

صندوق های درآمد ثابت در حال حاضر سود خود را به صورت روزشمار و بانک به صورت ماه شمار محاسبه می‌کنند. صندوق هایی که دوره پرداخت سود ندارند، بازدهی 30 درصد سالانه را به صورت مرکب و روزشمار محاسبه می‌کنند. بنابراین نرخ سود روز شمار حدود 30 درصد سالانه است. 

بنردسته بندی:عمومی

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر