logo

ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

خانهآموزش بورسعمومیارز دیجیتال چیست و چگونه ساخته می‌شود؟

ارز دیجیتال (یا همان رمز ارز) نوعی ارز مجازی است که بر اساس تکنولوژی رمزنگاری ساخته شده است. این ارزها از طریق شبکه‌های دیجیتالی برای انجام تراکنش‌های مالی بدون نیاز به نظارت مرکزی توزیع می‌شوند.

ارزهای دیجیتال به وسیله‌ی تکنولوژی بلاکچین (blockchain) مدیریت می‌شوند که یک سیستم ثبت تراکنش‌ها است که به صورت مستقل توسط شبکه‌های کامپیوتری متعدد نگهداری می‌شود.

با توجه به رشد ارزهای دیجیتال، استقبال از این بازار افزایش یافته است ولی صعود قیمتی در این بازار علت کافی برای خرید و فروش ارز دیجیتال نیست. پیش از دوره آموزش ارز دیجیتال را به طور بگذرانید چرا که زیان در این بازار، زیاد است.

با توجه به توجه عموم مردم به بازار ارز دیجیتال، قصد داریم در این مقاله به آموزش ارز دیجیتال و کاردبردهای آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال نوعی ارز به شمار می‌رود که فقط به‌صورت دیجیتال یا الکترونیکی در دسترس است. به آن پول دیجیتال، پول الکترونیکی، ارز الکترونیکی یا پول نقد اینترنتی نیز گفته می‌شود.

ارز دیجحیتال به زبان ساده پول‌هایی هستند که رمزنگاری شده‌اند و ارزش آنها وابسته به ماهیت فیزیکی پول نیست. برخی ارز دیجیتال و رمز ارزها را در یک مفهوم می‌دانند در حالی که این دو با یکدیگر متفاوتند. رمز ارزها (کریپتوکارنسی) بخشی از ارز دیجیتال می‌باشد.

ارزهای دیجیتال از جمله بیت‌کوین، اتریوم، ریپل، و لایت‌ کوین از این تکنولوژی استفاده می‌کنند. این ارزها به عنوان وسیله‌ای برای انتقال ارزش بین افراد، انجام تراکنش‌های مالی، و اجرای قراردادهای هوشمند در دسترس هستند.

ارزهای دیجیتال از لحاظ ماهیت، امنیت و شفافیت تفاوت‌های قابل توجهی با سیستم‌های ارزی سنتی دارند و یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های آنها عدم وابستگی به سازمان یا دولت مرکزی است.

ارز دیجیتال همانند دیگر ارزها و دارایی‌ها، می‌تواند نوسان قیمتی پیدا کند و ارزش آن نیز طی زمان تغییر می یابد. متغییرهای مختلف همچون عرضه و تقاضا، اخبار نظامی و سیاسی، تصویب قوانین جدید و ... می‌تواند قیمت ارز دیجیتال را تحت تاثیر قرار دهد.

تاریخچه ارز دیجیتال

در طول دهه 1980 جهان وارد عصر رایانه شد. جایی که رایانه‌های شخصی نقش پررنگ‌تری در خانه‌ها و محل کار داشتند. هرچقدر زمان گذشت، رفته‌رفته رایانه‌ها بیشتر در روزمره و زندگی نفوذ کردند.

انتقال ارزش پولی در بانک‌ها تقریباً در اواخر دهه 1990 صورت گرفت که در آن امکانی فراهم شد تا بانک‌های جهانی برای اولین‌بار با مفهوم پول الکترونیکی آشنا شوند. این مورد توسط فردی به نام دیوید چاوم اجرا شد و جرقه‌ای بود تا دنیا به جهان تازه‌ای از دیجیتال ورود پیدا کند.

برای اولین‌بار در سال 2009 بود که شخصی به نام ساتوشی ناکاموتو، توانست تئوری بیت کوین را به سرانجام برسند و به‌نوعی انقلابی در ارز دیجیتال به وجود آورد.

انواع ارزهای دیجیتال

پول دیجیتال یا ارز دیجیتال هر نوع پول یا پرداخت است که فقط به‌صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد. پول دیجیتال فاقد شکل ملموسی مانند اسکناس، چک یا سکه است و با استفاده از کدهای الکترونیکی در رایانه‌ها حساب شده و منتقل می‌شود. ارز دیجیتال انواع مختلفی دارد که محبوب‌ترین آنها بیت کوین می‌باشد.

ارز دیجیتال، فقط بیت‌کوین نیست. ارزهایی مثل اتریوم (ETH) ، لایت کوین (LTC)، ورت کوین (VTC)، تتر Tether و کاردانو (Cardano) از جمله ارزهای دیجیتال مهم دیگری هستند که مورداستفاده قرار می‌گیرند. هرکدام از ارزها ارزش قیمتی خود را دارند. ارزش‌گذاری آنها به طور معمول برحسب دلار می‌باشد.

شکل برجسته دیگر پول دیجیتال، ارز رمز پایه است. همان‌طور که قبلاً توضیح داده شد، این نوعی پول دیجیتالی است که از طریق یک شبکه بلاک‌چین وجود دارد. ارزهای دیجیتال دسته‌بندی‌های گوناگونی دارند. به‌عنوان‌مثال ارز اتریوم جزو ارزهای پلتفرمی محسوب می‌شود به شکلی که بر پایه رمز و در بستر بلاک چین عمل می‌کند و به کاربر این امکان را می‌دهد تا قراردادها را به‌صورت دیجیتالی تنظیم کند و نقش یک پول دیجیتالی را ایفا می‌نماید.

این ارزها به‌صورت لحظه‌ای تغییر می‌کنند و مانند سهام بورسی می‌توانند نمودار هفتگی و ماهانه داشته باشند. همچنین انواع ارز دیجیتال همانند ارز فیزیکی، تغییرات قیمت برحسب درصد طی روز دارند.

هم‌اکنون چیزی بیش از چهارهزار ارز دیجیتال در صرافی‌های بین‌المللی مورد معامله قرار می‌گیرد. در این میان بیت کوین و اتریوم سهم بیشتری در بازار دیجیتال دارا هستند. شاید بتوان این استنباط را کرد که در آینده‌ای نه‌چندان دور ارزهای دیجیتال، جایگزین پول فیزیکی شوند.

digital-currency-2.jpg

مزایای ارز دیجیتال

1- غیرمتمرکز بودن:

مزیت اصلی ارزهای دیجیتال، غیر متمرکز بودن آنها است.

2- امنیت تراکنش:

ارزهای دیجیتال با استفاده از تکنولوژی رمزنگاری، امنیت تراکنش‌ها را تامین کرده است.

3- سرعت تراکنش:

برخی ارزهای دیجیتال، به خصوص ارزهای دیجیتال مبتنی بر بلاکچین، توانایی انجام تراکنش‌ها با سرعت بالا را دارند.

4- دسترسی به سرمایه‌گذاری جهانی:

ارزهای دیجیتال به افراد این امکان را می‌دهند تا به سرمایه گذاری و تریدینگ در بازارهای جهانی دسترسی پیدا کنند.

5- کاهش هزینه‌ها:

معمولاً هزینه‌های تراکنش در ارزهای دیجیتال به میزان کمتری نسبت به سیستم‌های مالی سنتی است.

معایب ارز دیجیتال

1- نوسانات قیمت:

ارزهای دیجیتال با نوسانات قیمت شدیدی مواجه هستند که می‌تواند برای سرمایه‌گذاران خطرناک باشد.

2- کاربرد محدود:

تاکنون، کاربرد عمدهٔ ارزهای دیجیتال به عنوان وسیله‌ای برای سرمایه‌گذاری و تریدینگ بوده و در زندگی روزمره کمتر به کار گرفته شده‌اند.

3- عدم پشتوانه فیزیکی:

ارزهای دیجیتال هیچ پشتوانه‌ای فیزیکی مثل طلا یا نقدینگی ندارند، که ممکن است برخی از افراد اعتماد کافی به آنها را نداشته باشند.

4- انتظارات غیر واقعی:

برخی افراد انتظارات غیر واقعی دربارهٔ سرعت درآمدزایی از ارزهای دیجیتال دارند که ممکن است به ضررهای مالی منجر شود.

5- مسائل قانونی و نظارت:

ارزهای دیجیتال هنوز در برخی از کشورها با چالش‌های قانونی و نظارتی مواجه هستند که می‌تواند تأثیری در توسعه این بازار داشته باشد.

استخراج ارز دیجیتال چگونه انجام می‌شود؟

به استخراج ارز دیجیتال اصطلاحاً Mining (ماینینگ) می‌گویند. این نوع استخراج منحصر به ارگان، سازمان و یا نهادی نیست و هر شخصی می‌تواند بدون واسطه با یادگیری آن، توسط دستگاه‌های بخصوص که ماینر نام دارد، ارز دیجیتال استخراج کند.

با اینکه خود استخراج ارز، هزینه‌ای در بر ندارد اما خرید ماینر و هزینه‌های جانبی آن مثل مصرف برق بسیار بالا، می‌تواند نقش زیادی در مدیریت هزینه‌ها داشته باشد.

اولین اقدام برای عمل استخراج خرید ماینر است. فرایند ماینینگ به این صورت است که دستگاه ماینر، وظیفه انتقال تراکنش دیجیتالی و همچنین افزایش امنیت در مقابل خطراتی مثل هک شدن را دارد. این دستگاه قدرت استخراج خود را از یک شبکه کامپیوتری می‌گیرد و آن را پردازش می‌کند.

ماینرها برای ایجاد تراکنش و قرارگرفتن در یک بلوک، از ابزارهایی استفاده می‌کنند که یکی از آنها حل یک معادله پیچیده ریاضی است تا بتوانند به واسطه آن وارد شبکه‌ای شوند که در آن استخراج ارز دیجیتال صورت می‌پذیرد. برای همین حل مسائل پیچیده ریاضی است که ماینرها انرژی بسیار زیادی صرف می‌کنند.

 ایجاد تراکنش‌های متعدد و زنجیره‌وار در یک شبکه‌ای از بلوک‌ها، چند گام ما را به استخراج ارز دیجیتال نزدیک‌تر می‌کند. این تراکنش‌ها باید در شبکه مورد تأیید قرار بگیرد تا عمل استخراج با موفقیت صورت بپذیرد.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

ثبت نام در صرافی‌ها نیاز به مراجعه حضوری ندارد و از سایت صرافی امکان ثبت نام و انتقال دارایی وجود دارد. صرافی ها بستری را آماده می‌کنند تا کاربران ارزهای مختلف را خریداری و در نهایت آن را به ارز دیگر یا پول کشور خود تبدیل کنند.

علاوه بر امکان واریز و برداشت وجه از صرافی‌ها، قیمت ارزهای دیجتال در صرافی‌ها تعیین می‌شود. یکی از نکات مهم در مورد صرافی‌ها این است که کاربران می‌توانند از خدمات صرافی‌های کشورهای دیگر استفاده کنند. معروف ترین صرافی ارز دیجیتال در سطح جهان، صرافی بایننس است.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول ارز دیجیتال (Cryptocurrency Wallet) به زبان ساده، یک وسیله ذخیره و مدیریت ارزهای دیجیتال می‌باشد. این کیف پول به کاربران اجازه می‌دهند تا ارزهای دیجیتال خود را نگهداری کنند، تراکنش‌های مالی انجام دهند، و برخی از ویژگی‌های امنیتی مرتبط با حساب کاربری خود را مدیریت کنند.

کاربران برای تعامل در شبکه رمز ارزها به کیف پول ارز دیجیتال نیاز دارند. کیف پول های ارز دیجیتال به چند دسته کیف پول‌های کاغذی، کیف پول‌های نرم افزاری و کیف پول‌های سخت افزار تقسیم می‌شوند. هر کدام از این کیف پول‌های ارز دیجیتال ویژگی‌ها و کاربردهای متفاوتی دارند.

کاربران باید هنگام انتخاب کیف پول، نیازهای امنیتی و سهولت استفاده خود را مد نظر داشته باشند و از منابع معتبر و امن برای دریافت کیف پول استفاده کنند.

کاربرد ارز دیجیتال در اقتصاد

در سال‌های اخیر ارز دیجیتال، بسیار مورد توجه قرار گرفته به‌گونه‌ای که افراد زیادی به دنبال سرمایه‌گذاری در این بازار هستند و با افزایش تقاضا روبه‌رو شده است.

یکی از کاربردهای اصلی ارز دیجیتال، سهولت در استفاده، جابه‌جایی و انتقال آن است. از طرف دیگر امنیت بالای این نوع ارزها باعث شده تا بسیاری برای سرمایه‌گذاری و ترید، رغبت پیدا کنند.

در معاملات ارز دیجیتال، بانک‌ها به‌عنوان واسطه حذف می‌شوند و معاملات آن به‌صورت انحصاری و بدون واسطه انجام می‌پذیرد.

کسب سود و انجام عملیات تراکنشی با سرعت بالا، از دیگر کاربردهای ارز دیجیتال می‌باشد. در این نوع ارز، انتقال به شکل آنی می‌تواند بین دو شخص مثل دو رئیس‌جمهور صورت بگیرد که در نوع خود بی‌سابقه است. به‌احتمال فراوان، در آینده نزدیک شاهد این خواهیم بود که تمام خریدهای روزانه مثل خرید از اپلیکیشن‌ها، خرید بلیت، عملیات پرداخت، همگی توسط ارز دیجیتال صورت بگیرد و عملاً پول کاغذی به‌عنوان واسطه مالی حذف ‌شود.

تحلیل ارزهای دیجیتال

همان‌طور که در بازار سهام تحلیل‌های متنوعی وجود دارد، در بازار ارز دیجیتال هم برای هر یک از ارزها تحلیل‌های مختلفی می‌توان داشت.

به‌ عنوان ‌مثال روند قیمتی بیت‌کوین در دوره زمانی یک‌ماهه را با استفاده از تحلیل تکنیکال مرسوم، مورد ارزیابی قرار می‌دهند و روند بعدی آن را پیش‌بینی می‌کنند.

در تحلیل ارز دیجیتال، مفاهیمی مانند سقف قیمتی، نقطه حمایتی، الگوهای تکنیکالی و.. مطرح است و توسط آنها روند صعودی یا نزولی بودن، قابل‌ بررسی است.

چه کشورهایی ارز دیجیتال خودشان را دارند

با پیشرفت روزافزون فناوری‌ها، استخراج ارز دیجیتال برای کشورها صرفه اقتصادی بالایی به همراه داشته است و از آن در جهت ذخیره اقتصادی داخلی استفاده بهینه می‌کنند.

چین یکی از بزرگ‌ترین کشورهایی است که در دنیای ارز دیجیتال پیشرو بوده و با آن اقتصاد خود را متحول کرد. ازاین‌رو طبق آمارهای بین‌المللی، کشورهایی مثل ایالات متحده آمریکا، کشورهای آمریکای جنوبی، چین، ژاپن، ترکیه، روسیه از جمله کشورهایی در دنیا هستند که ارز دیجیتال از محبوبیت بالایی برخوردار است.

امنیت سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

همان‌طور که در مطالب بالا ذکر کردیم، ارز دیجیتال از رمز پایه برای معاملات استفاده می‌کند و یکی از مزیت‌های آن، امنیت بالای شبکه‌ای است که در قالب بلاکچین مورداستفاده قرار می‌گیرد.

با این ‌وجود در دنیای دیجیتال همواره آسیب هکرها مطرح می‌شود و در این مورد هم می‌توان به‌عنوان یک خطر نام برد. اما پروتکل‌هایی که در رمزارزها استفاده می‌شود، جعل، تقلب و هک را به حداقل می‌رساند.

رمز ارز یا کریپتوکارنسی چیست؟

رمز ارزها، ارزهایی هستند که رمزنگاری شده‌اند و در هیچ نهاد مرکزی قابل کنترل نیستند. امنیت رمز ارزها با استفاده از تکنولوژی و رمزنگاری تامین می‌شود. در رمز ارزها امکان انتقال پول برای کاربران وجود دارد.

کریپتوکارنسی Cryptocurrency تمرکز و کنترل را از دولت‌ها خارج کرده و به کاربران سراسر دنیا سپرده است. این امر مخالفت برخی دولت‌ها را در پی داشته است.

تفاوت ارز دیجیتال با کریپتوکارنسی

اصطلاح ارز دیجیتال و کریپتوکارنسی تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. ارز دیجیتال به عنوان یک مفهوم کلی به هر نوع پول یا دارایی مالی اطلاق می‌شود که در قالب الکترونیکی یا دیجیتال وجود دارد.این اصطلاح می‌تواند به هر نوع واحد پول الکترونیکی از جمله پول‌های ملی مرسوم (مانند دلار یا یورو) نیز اشاره داشته باشد.

این در حالی است که کریپتوکارنسی به طور خاص به ارزهای دیجیتال مبتنی بر تکنولوژی بلاکچین و رمزنگاری مختصر می‌شود.

بیت‌کوین به عنوان نخستین کریپتوکارنسی شناخته می‌شود، اما همچنین ارزهای دیجیتال دیگری مانند اتریوم، ریپل، لایت ‌کوین و غیره نیز در این دسته قرار می‌گیرند.

به طور خلاصه، هر کریپتوکارنسی ارز دیجیتال است، اما هر ارز دیجیتال به معنای کریپتوکارنسی نیست. کریپتوکارنسی‌ها از تکنولوژی بلاک‌ چین بهره می‌برند و بر اساس رمزنگاری برای امنیت و انجام تراکنش‌ها استفاده می‌شوند.

بلاکچین چیست و ارتباط آن با ارز دیجیتال

عدم آگاهی درست از مفهوم بلاک چین و ارز دیجیتال، ممکن است بسیاری از افراد را دچار گمراهی کند. به همین خاطر باید اینجا بگوییم که این دو، مقوله‌های جداگانه‌ای هستند.

بلاک‌چین یک فناوری است که با استفاده از آن اطلاعات تراکنش برای ارز دیجیتال مثل بیت‌کوین، ذخیره می‌شود. این فناوری زنجیره‎‌ای از بلوک‌هاست و مثل یک دفتر دیجیتالی عمل می‌کند و تراکنش‌های لازم را در خود ثبت می‌نماید. سپس در یک سیستم اشتراک‌گذاری و گزارش می‌دهد.

بلاکچین با استفاده از رمزنگاری دیجیتالی عمل می‌کند و امنیت شبکه‌ای بالایی دارد. در بستری از شبکه کامپیوتری عمل می‌کند تا داده‌های مختلف به‌صورت زنجیروار قرار بگیرند. اگر تغییری در اطلاعات ورودی بلوک‌ها در بلاکچین اتفاق بیفتد آن بلاک چین اعتبار خود را از دست می‌دهد.

اما ارز دیجیتال، برای اینکه بتواند تمرکززدایی کند، از فناوری بلاکچین استفاده می‌کند. همین‌طور می‌تواند امنیت خود را از طریق بلاکچین تضمین نماید و نیز داده‌های مختلف را بتواند در شبکه انتقال دهد.

آموزش ارز دیجیتال

در اینجا باید بگوییم بازار ارز دیجیتال کاملاً نو پا است و ما نیاز به پشتوانه علمی و کسب آگاهی از آن، داریم. درعین‌حال که این بازار، جذاب به نظر می‌رسد اما می‌تواند ریسک خاص خود را هم به همراه داشته باشد؛ بنابراین برای ورود به دنیای ارز دیجیتال قبل از هر چیز باید آموزش‌های لازم و نیز دوره‌های به‌خصوص را طی کرد.

برای شروع آموزش ارز دیجیتال، باید شناخت درستی از اصول ماینینگ، درک صحیح از معاملات ارز دیجیتال و نحوه سرمایه‌گذاری آن به دست آورد.

ارز دیجیتال مثل بیت ‌کوین، یک کیف پول مخصوص دارد که برای هر فرد مثل حساب بانکی عمل می‌کند. همچنین آدرس مخصوصی دارد که حکم شماره ‌حساب را دارد. با این تفاوت که در اینجا بانکی در میان نیست و شما کاملاً مستقل، می‌توانید برای دریافت بیت‌کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری، آدرس ارز را به مقصدی که می‌خواهید بفرستید تا برای شما ارز دیجیتال ارسال شود. این تراکنش مالی توسط سیستم شبکه کامپیوتری انجام می‌گیرد و سیستم بانکی در آن دخیل نیست.

قبل از اینکه بخواهید خرید و فروش ارز دیجیتال انجام دهید باید موارد مختلف همچون نحوه ثبت نام در صرافی ارز دیجیتال، روش واریز و برداشت به صرافی، نحوه خروج و ورود پول به کیف پول ارز دیجیتال، روش خرید ارزها و ... را آموزش ببینید.

جمع‌بندی

دنیای ارز دیجیتال به دلیل تازگی آن، یک فناوری نسل نو محسوب می‌شود و ورود به سرمایه‌گذاری در آن نیاز به آگاهی و آموزش مستمر دارد. گرچه ارزهای دیجیتال کاربرد و مزایای متنوعی را داراست اما با این ‌وجود دارای مخاطره و ریسک پذیری هم می‌باشد. با این حال آموزش استخراج و سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال بسیار حائز اهمیت است.

در این مقاله به سوال ارز دیجیتال چیست و آموزش‌های مورد نیاز برای فعالیت در ارز دیجیتال پاسخ دادیم. زمانی که مفهوم ارز دیجیتال، رمز ارزها، کیف پول ارز دیجیتال، صرافی های ارز دیجیتال و کاربرد آنها پی بردید، وارد معامله ارزهای دیجیتال شوید. چرا که این بازار همانطور که سودهای خوبی دارد، می‌تواند ریسک‌های زیادی داشته باشد.

بنردسته بندی:عمومی

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر