logo

کارمزد و سود سبدگردان ها در بورس چقدر است؟

خانهآموزش بورسسبدگردانیکارمزد سبدگردانی چقدر است؟ + نحوه محاسبه سود سبدگردانی

فعالیت در بازار بورس نیازمند تخصص و مهارت‌های خاصی دارد و شما به عنوان سرمایه‌گذار بازار سرمایه، باید زمان مشخصی را صرف رصد بازار کنید. این درحالی است که بسیاری از افراد زمان و مهارت کافی برای فعالیت مستقیم در بازار بورس را ندارند. روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم به همین دلیل ایجاد شده‌اند.

سبدگردانی یکی از راه‌های سرمایه گذاری غیرمستقیم در بازار بورس است که سرمایه‌گذار با تکیه بر تحلیل‌گران و معامله‌گران حرفه‌ای بدون نگرانی و دغدغه به سرمایه‌گذاری می‌پردازد. در سبدگردانی متناسب با میزان ریسک پذیری سرمایه‌گذاران یک سبد سرمایه‌گذاری مناسب تهیه می‌شود. در مقابل برای ارائه این خدمات از سرمایه‌گذار مبلغی به عنوان کارمزد دریافت می‌گردد.

اما سوالی که ممکن است ذهن‌تان را به خود مشغول کند این است که کارگزاری برای انجام خدمات سبدگردانی، به چه میزان کارمزد دریافت می‌کنند؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که مجموع کارمزد مدیریت و عملکرد، عدد دقیق کارمزد سبدگردانی را مشخص می‌کنند.

نحوه محاسبه کارمزد سبدگردانی

کارمزد سبدگردانی از دو بخش تشکیل می‌شود. کارمزد مدیریت سبد که ثابت است و کارمزد عملکرد سبد که متناسب با میزان سودی است که در آن سرمایه‌گذاری محقق شده است. اساس محاسبه کارمزد سبدگردانی مقررات و مصوبات سازمان بورس و اوراق بهادار است که در قرارداد منعقد شده سبدگردان با سرمایه‌گذاران افشا می‌گردد.

کارمزد ثابت مدیریت + کارمزد عملکرد = کارمزد سبدگردانی

کارمزد ثابت یا کارمزد مدیریت سبد

 کارمزد مدیریت سبد، درصدی مشخص از میانگین ارزش سبد است که به صورت روزانه در طول قرارداد محاسبه می‌شود و در انتهای قرارداد و توسط شرکت سبدگردان از اصل دارایی شما کسر می‌شود.

کارمزد عملکرد سبد

در کنار کارمزد مدیریت سبد، کارمزد عملکرد سبد (درصد سبدگردانی) نیز وجود دارد که ثابت نیست و طبق سود محقق شده و قرارداد سبدگردانی نوشته شده می‌تواند متغیر باشد.

به طور مثال کارگزاری‌ بیدار به ازای بازدهی بیشتر از ۲۰ درصد، طبق قراداد ۲۰ درصد سود سبدگردانی را به عنوان کارمزد عملکرد سبد از شما کسر می‌کند.

کارمزد عملکرد مشخصا به سود تحقق یافته بستگی دارد و طوری نوشته و اجرا می‌شود که مدیر سبد، تمام تلاش خود را می‌کند تا با کسب سود بیشتر برای شما به عنوان سرمایه‌گذار، سود بیشتری نیز نصیب خود کارگزاری شود و اصطلاحا این توافق یک توافق دو سر برد می‌باشد.

portfolio-management-commission-1.jpg

سود سبدگردانی چقدر است؟

همان طور که بالاتر گفته شد، براساس بودجه و ریسک پذیری سرمایه‌گذار یک سبد سرمایه‌گذاری از سوی سبدگردان تشکیل می‌شود. طبق قرارداد در صورتی که سود بیش از حد مشخص شده باشد، درصدی از آن به عنوان کارمزد به سبدگردان اختصاص می‌یابد و بنابراین نحوه محاسبه سود سبدگردانی به این صورت است.

فرض کنید یک میلیارد تومان را تحت مدیریت سبدگردانی کارگزاری بیدار به صورت سبدگردانی در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اید. پس از یک بازه‌ی یک ساله این سبد، بازدهی ۴۰ درصدی داشته است. طبق قراداد از آن‌ جایی که بازدهی کل بیشتر از ۲۰ درصد است؛ پس ۲۰ درصد از سود اضافه به کارگزاری تخصیص می‌یابد. کارمزد ثابت که یک درصد کل مبلغ سرمایه‌گذاری شده است را هم باید به این مبلغ اضافه کرد. به طور کلی فرد سرمایه‌گذار ۴۰۰ میلیون سود تحقق یافته را تجربه کرده است که ۵۰ میلیون به عنوان کارمزد کسر می‌شود.

سبدگردانی اختصاصی کارگزاری بیدار

سبدگردانی کارگزاری بیدار با ارائه مشاوره تخصصی و فردی سرمایه‌گذاری، پیشنهاد راهکارهای سرمایه گذاری متناسب با ریسک پذیری مشتری و ساخت سیستم معاملاتی حرفه‌ای بیشترین بازدهی را ایجاد می‌کند.

کارمزد ثابت سبدگردانی اختصاصی یک درصد و کارمزد متغییر آن تا بازدهی 20 درصد است. مبلغ سرمایه‌گذاری در سبدگردانی اختصاصی از 500 میلیون به بالا است. جهت استفاده از خدمات مشاوره سبدگردانی به سایت ebidar.com مراجعه کرده و پس از ثبت نام و شماره تماس، در اسرع وقت مشاوران با شما تماس حاصل می‌نمایند.

ویژگی سبدگردانی کارگزاری بیدار داشتن تیم تحلیل بازار سرشناس و حرفه‌ای، ریسک‌سنجی تخصصی هر مشتری، امکان دریافت و پرداخت وجه طی قرارداد و امکان سرمایه‌گذاری با تمام مبالغ است.

جمع بندی

سبدگردانی یکی از مدرن‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در بورس است. در این روش کارگزاری و شرکت‌های مورد تایید سازمان بورس، اجازه دارند سرمایه‌ی شما را مدیریت و سبدی متنوع برای شما ایجاد کنند و برای این خدمات‌شان، مبلغی را تحت عنوان کارمزد ثابت و کارمزد عملکرد سبد از دارایی‌تان کسر می‌کنند.

عناوین مرتبط

سود سبدگردانی چقدر است؟

کارمزد سبدگردانی به دو صورت ثابت و متغییر است. در کارمزد ثابت یک درصد از کل دارایی و در کارمزد متغییر از مازاد سود کسب شده سرمایه گذاری، کارمزد دریافت می‌شود.

نحوه محاسبه سود سبدگردانی چگونه است؟

براساس قرارداد بین سبدگردان و سرمایه‌گذار، در صورتی که سود سبد به عنوان مثال بیش از 20 درصد باشد، به میان مازاد سود بدست آمده درصدی به سبدگردان اختصاص می‌یابد.

بنردسته بندی:سبدگردانی

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر