logo

آشنایی با قرارداد سبدگردانی در بورس

خانهآموزش بورسسبدگردانیقرارداد سبدگردانی چیست؟ نمونه قرارداد سبدگردانی اختصاصی

با وجود سودده بودن بورس، گاهی‌ عدم دانش کافی برای سرمایه‌گذاری موجب از دست رفتن سرمایه برخی از این سرمایه‌گذاران تازه وارد می‌شود. طبیعتا همه این سرمایه‌گذاران دانش و زمان کافی برای انجام معاملات بورسی ندارند و همین موضوع خود دردسر ساز خواهد شد. از این رو سبدگردان‌ ها به منظور حمایت از سرمایه‌گذارانی که به هر دلیلی دانش و یا زمان کافی را برای فعالیت در بازار ندارند، راه‌اندازی شده‌اند.

در واقع سبدگردان‌ها طی یک قرارداد مشخص ملزم به مدیریت دارایی سرمایه‌گذار در بازار می‌شوند تا به این ترتیب گروهی از متخصصین بازار در ازای دریافت کارمزدی مشخص، به سرمایه‌گذار کمک کنند. در ادامه این مقاله از کارگزاری قصد داریم به مطالبی در رابطه با قرارداد سبدگردانی بپردازیم و یک نمونه قرارداد سبدگردانی سازمان بورس را منتشر نماییم. با ما همراه شوید.

سبد گردانی در بورس چیست؟

سبدگردانی در بورس یک عمل کاملا تخصصی و حرفه‌ای است و به همین دلیل در صورت نداشتن دانش کافی در این زمینه احتمال زیان در بازار سرمایه افزایش پیدا می‌کند. سبدگردانی باید به گونه‌ای باشد که سرمایه شخص بین چندین سهم با درصد سود بالا به گردش دربیاید تا به این طریق در صورت ضرر یکی از سهم‌ها، سایر سهام بتواند ضرر ایجاد شده را جبران کنند.

کارگزاری‌های رسمی در قالب سبدگردانی‌ها به صورت کاملا قانونی عملیات سبدگردانی را برای سبدگردان‌ها انجام دهند؛ به این طریق که با تکیه بر میزان دارایی سرمایه‌گذار و همچنین میزان ریسک‌پذیری او بهترین سبد سهام را برای او تشکیل می‌دهند.

لازم به ذکر است که سبد‌گردانی برای طرفین یک بازی برد- برد است؛ به این صورت که سبدگردان با دانش بورسی خود در تلاش است تا سوددهی برای سرمایه‌گذار چندین برابر گردد و در طرف مقابل نیز از میزان سود حاصله، مبلغی را به صورت توافقی تحت عنوان کارمزد دریافت خواهد کرد. تمامی اقدامات گفته شده در قالب قرارداد سبدگردانی سازمان بورس انجام می‌گیرد تا در نهایت همه چیز روشن، واضح و قانونی باشد.

حداقل سرمایه مورد نیاز برای سبدگردانی

حداقل سرمایه مورد نیاز برای سبدگردانی 500 میلیون تومان است. در صورتی که قصد سرمایه گذاری غیرمستقیم و استفاده از خدمات سبدگردانی اقتصاد بیدار را دارید، می‌توانید شماره خود را در سایت به نشانی ebidar.com ثبت کنید تا مشاوران جهت راهنمایی با شما تماس حاصل نمایند.

portfolio-management-contract.jpg

قرارداد سبدگردانی سازمان بورس چیست؟

برای اینکه عملیات سبدگردانی به شکلی کاملا روشن، رسمی و البته قانونی انجام بگیرد، قراردادی بین سبدگردان و سرمایه‌گذار منعقد می‌شود که به قرارداد سبدگردانی سازمان بورس معروف است.

هر یک از شرکت‌های سبدگردان که در قالب کارگزاری‌های رسمی فعالیت می‌کنند، دارای قرارداد ویژه خود هستند و به همین منظور لازم است که پیش از عقد قرارداد با این شرکت‌ها اطلاعاتی را راجع به محتوای قرارداد و بند‌های موجود در آن داشته باشید.

طبیعتا به هر اندازه اطلاعات و آگاهی شما از قرارداد سبدگردانی سازمان بورس بیشتر باشد، آگاهانه‌تر می‌توانید شرکت سبدگردان مناسب را انتخاب می‌کنید.

این قرارداد‌ها دارای بند‌های عمومی و نیز یک سری از بند‌های اختصاصی هستند؛ در بند‌های عمومی که معمولا در بین قراردادهای شرکت‌های سبدگردان مختلف مشابه است، به مواردی مانند موضوع قرارداد و یا شرایط فسخ قرارداد پرداخته می‌شود اما در بند‌های اختصاصی به یک سری موضوعات ویژه پرداخته می‌شود که در ادامه به چند نمونه از این بند‌ها می‌پردازیم.

کارمزد سبدگردانی

یکی از مهم‌ترین بندهایی که در قرارداد سبدگردانی سازمان بورس به آن پرداخته می‌شود، سود سبدگردانی است. همانطور که گفتیم شرکت‌های سبدگردان در ازای کارمزدی که از سرمایه‌گذار دریافت می‌کنند، ملزم به مدیریت سبد دارایی وی هستند؛ حال این کارمزد سبدگردانی تعریف شده برای هر شرکت دارای شرایط ویژه‌ای است.

در این قسمت به منظور توجیه سرمایه‌گذار از فرمول‌های ریاضی و همچنین مثال‌هایی از نحوه محاسبه کارمزد استفاده می‌شود. نحوه تعیین کارمزد به این شکل است که در صورت بازدهی 20 درصد، یک درصد کارمزد و در بازدهی بالای 20 درصد، 20 درصد کارمزد به سبدگردان اختصاص می‌یابد.

گزارش دهی

همانطور که پیش از این نیز اشاره کردیم، سبدگردان عملیات مدیریت سبد را به جای سرمایه‌گذار انجام می‌دهد. به همین دلیل لازم است که یک گزارش دهی کامل را از فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد، در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهد تا شفافیت کاری لحاظ گردد. دسترسی سرمایه‌گذار به گزارشی از معاملات انجام شده می‌تواند به صورت روزانه، هفتگی، ماهیانه و یا حتی سالیانه باشد.

روش‌های ارتباطی

یکی دیگر از بندهای موجود در قرارداد سبدگردانی سازمان بورس مربوط به مشخص کردن روش‌های ارتباطی سرمایه‌گذار با سبدگردان است. از آنجاییکه مسئولیت تمامی معاملات سبد بر عهده سبدگردان است، طبیعتا باید روشی هم برای ارتباط سرمایه‌گذار با سبدگردان وجود داشته باشد؛ این راه ارتباطی معمولا به منظور دریافت گزارش کارکرد از مدیر سبد‌گردان خواهد بود که می‌تواند در قالب پیامک، ایمیل و یا هر روش دیگری تعریف شود.

نحوه برداشت و یا واریز

یکی از مزایای سبدگردانی‌ها، امکان نقد شوندگی بالا است؛ به این معنا که سرمایه‌گذار در هر زمان که بخشی از سرمایه خود را نیاز داشته باشد می‌تواند در کمترین زمان ممکن، آن را دریافت کند. حال سبدگردان با اتخاذ تدابیری در تلاش است که امکان برداشت وجه را برای سرمایه‌گذار تحت شرایط خاصی میسر سازد.

از طرفی دیگر گاهی سرمایه‌گذار امکان واریز وجه بیشتری را به سبد خود دارد؛ در این صورت نیز بر حسب شرایط مشخصی که به توافق طرفین رسیده است، می‌توان سرمایه خود را افزایش داد. لازم به ذکر است که این موارد همگی باید به توافق طرفین برسد؛ بنابراین پیش از عقد قرارداد لازم است که این بندها را به دقت مطالعه نمایید و تنها در صورت رضایت، قرارداد را نهایی نمایید. باید گفت سبدگردانی با کمترین سرمایه نیز ممکن است.

محرمانگی در حفظ اطلاعات سرمایه‌گذار

به موجب قرارداد منعقد شده میان طرفین، سبدگردان موظف است تا در حفظ اطلاعات شخصی و دارایی سرمایه‌گذار کوشا باشد به طوریکه این اطلاعات به هیچ وجه افشای عمومی نگردد. لازم به ذکر است که در صورتیکه سبدگردان نتواند اطلاعات شخصی سرمایه‌گذار را حفظ کند، عملی در خلاف قانون را انجام داده و می‌تواند پیگیری قانونی گردد.

توجه داشته باشید که منظور از حفظ اطلاعات سرمایه‌گذار، محرمانگی در دید عموم است و سازمان بورس از این قاعده مستثنی است؛ به این معنا که بازرسین سازمان بورس تحت شرایط خاصی می‌تواند به تمام اطلاعات سبدگردان‌ها دسترسی داشته باشند.

شروط و محدودیت‌های قرارداد

گاهی سرمایه‌گذار برای سپردن دارایی خود به سبدگردان یک سری شرایط و یا محدودیت‌ها را نیز در ذهن دارد که می‌تواند آن را در قرارداد قید کند. در واقع یکی از مزایای سبدگردانی این است که مدیریت سبد توسط سبدگردان برحسب شرایط و نیز تمایل سرمایه گذار انجام می‌شود.

سرمایه‌گذار می‌تواند مشخص کند که سبدگردانی تنها در حیطه صنعت مشخصی انجام گیرد و یا اینکه می‌تواند برای معاملات یک صنعت مشخص، محدودیت ایجاد کند. هرچند که مدیریت تمام و کمال سبد با سبدگردان است اما فراهم شدن شرایطی برای سنجش شرایط سرمایه‌گذار می‌تواند میزان ریسک پذیری او را در انجام معاملات بازار دخیل کند. تمامی این شروط و محدودیت‌های سرمایه‌گذار با توافق طرفین در قرارداد سبدگردانی سازمان بورس آورده می‌شود.

مدت زمان قرارداد سبدگردانی سازمان بورس

مدت قرارداد از دیگر مواردی است که در قرارداد سبدگردانی به طور دقیق شرح داده می‌شود. معمولا مدت زمان قرارداد سبدگردانی سازمان بورس به صورت ۱۲ ماهه است چرا که در این مدت زمان معمولا یک دوره از فراز و نشیب‌های سرمایه‌ای رخ داده است و در نهایت نحوه عملکرد سبدگردان قابل تشخیص است.

برای عقد قرارداد‌های یک‌ساله معمولا سبدگردان اقدام به انجام معاملاتی با دید میان مدت می‌کند تا به این طریق معاملاتی با میزان ریسک پایین و البته سود بالاتر انجام گیرد. لازم به ذکر است که سرمایه‌گذار طی بند شروط فسخ قرارداد، می‌تواند قرارداد خود را فسخ کند و یا مطابق با بند واریز و دریافت وجه، اقدام به کم و زیاد کردن سرمایه خود کند.

شرایط پایان قرارداد سبدگردانی سازمان بورس

آخرین روز کاری از مدت زمان قرارداد منعقد شده، آخرین روزی خواهد بود که سبدگردان اجازه گردش سهام را در سبد خواهد داشت. پس از اتمام این مدت زمان، سبدگردان صلاحیت هیچگونه تغییری را در سبد نخواهد داشت و ملزم خواهد بود که سبد را همانگونه به سرمایه‌گذار تحویل دهد.

طی قرارداد سبدگردانی سازمان بورس، سبدگردان موظف است که در طول دو روز کاری، سود حاصله از سبدگردانی را در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهد. برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم مقاله: آیا سود سبدگردانی تضمینی است؟ را مطالعه نمایید.

نظارت بر سبدگردانی

تمامی فعالیت‌هایی که سبدگردان برای مدیریت سبد سهام سرمایه‌گذاران انجام می‌دهد، تحت نظارت امین سبدگردان خواهد بود؛ به این صورت که یک موسسه حسابرسی به عنوان امین سبد به منظور حمایت از سرمایه‌گذاران و حفظ حقوق آن‌ها عملیات نظارت بر نحوه انجام معاملات توسط سبدگردان را بر عهده دارد.

این موسسه که به مانند یک بازرس عمل خواهد کرد، به نرم‌ افزار سبد‌گردانی دسترسی دارد و به این طریق نحوه کارکرد سبد‌گردان را تحت کنترل می‌گیرد.

لازم به ذکر است که در صورت مشاهده هرگونه عملی در خلاف قوانین، امین سبد می‌تواند ضمن تنظیم گزارش، مراتب را با سازمان بورس در میان بگذارد.

مفاد قرارداد سبدگردانی در بورس

مفاد قرارداد سبدگردانی بورس به عنوان سبدگردانی قانونی توسط سازمان بورس ابلاغ شده است. در مفاد قرارداد، شرایط سبدگردانی آمده است که در ادامه به معرفی هر مفاد می‌پردازیم:

  • مشخصات طرفین قرارداد
  • تعاریف و اصطلاحات آمده در قرارداد
  • موضوع قرارداد سبدگردانی
  • مدت قرارداد و تاریخ اجرایی شدن آن
  • سبد اختصاصی
  • کارمزد سبدگردان و هزینه‌های سبد
  • اهداف، اصول و محدودیت‌های لازم الرعایه
  • گزارش‌دهی بازدهی سبد
  • نرم افزار سبدگردانی
  • مجاری ارتباطی سبدگردان با سرمایه گذار
  • حقوق و مزایای متعلق به اوراق بهادار
  • رازداری
  • رعایت قوانین و مقررات
  • وجوه بلااستفاده
  • برداشت و واریز سرمایه‌گذار
  • معرفی قرارداد به امین
  • شرایط تخلفات و اختلافات
  • فسخ و تمدید قرارداد
  • اقدامات پس از خاتمه قرارداد
  • ضمانت اجرا و بروز حوادث قهری
  • سایر موارد

تفاوت سبدگردانی و صندوق سرمایه گذاری

سبدگردانی و صندوق سرمایه گذاری هر دو از نوع سرمایه گذاری غیرمستقیم هستند اما در کنار مشابهت‌ها، تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند.

یکی از مهم ترین تفاوت‌های سبدگردانی و صندوق سرمایه گذاری در مبلغ سرمایه گذاری است. حداقل مبلغ سرمایه گذاری در سبدگردانی 500 میلیون تومان و حداقل مبلغ سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری 500 هزار تومان است.

دیگر تفاوت‌های سبدگردانی و صندوق سرمایه گذاری در مدت زمان سرمایه گذاری، دریافت مشاوره، تنوع دارایی، اختصاصی بودن سرمایه گذاری و هزینه های سرمایه گذاری است.

نمونه قرارداد سبدگردانی بورس

سبدگردانی اقتصاد بیدار با ارائه خدمت سبدگردانی اختصاصی، جزو یکی از برترین سبدگردان‌های بازار سرمایه شناخته شده است. متخصصان شناخته شده بازار سرمایه، سبدی اختصاصی از سهام و دارایی‌های مختلف برای سرمایه گذاران تشکیل می‌دهند.

پیش از آغاز سبدگردانی اختصاصی اقتصاد بیدار، قراردادی بین سرمایه گذار و سبدگردان امضا می‌شود. برای مشاهده نمونه قرارداد سبدگردانی بورس اینجا کلیک کنید.

جمع‌ بندی

قرارداد سبدگردانی سازمان بورس به مجموعه‌ای از بندهای مورد توافق سرمایه‌گذار و سبدگردان گفته می‌شود که در آن به موارد مختلفی اشاره می‌شود. از آنجایی که این قرارداد و بندهای ذکر شده در آن برای هر کدام از شرکت‌های سبدگردان متفاوت است، پیشنهاد می‌شود که پیش از عقد قرارداد نسبت به مطالعه دقیق آن اقدام فرمائید.

با مطالعه قرارداد سبدگردانی سازمان بورس برای هر کدام از شرکت‌های سبدگردان می‌توانید به روند کارکرد سبدگردان پی ببرید و در نهایت با توجه به شرایط خود اقدام به انتخاب سبدگردان مناسب نمایید.

بنردسته بندی:سبدگردانی

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر