logo

سبدگردانی با کمترین سرمایه

خانهآموزش بورسسبدگردانیحداقل سرمایه برای سرمایه گذاری در سبدگردانی چقدر است؟

بازار بورس یکی از بازار‌های هدف سرمایه‌گذاران است که دو روش سرمایه‌گذاری مستقیم و غیر مستقیم در آن وجود دارد. کسانی که دارای تجربه و تخصص کافی و همچنین زمان لازم برای انجام معاملات هستند، به سراغ سرمایه‌گذاری مستقیم می‌روند؛ اما در صورت‌ عدم دارا بودن این فاکتورها، بهترین روش سرمایه‌گذاری همان روش سرمایه‌گذاری غیر مستقیم خواهد بود. روش‌های سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در بورس شامل سبدگردان‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که در این میان اگر دارای سرمایه کمی هستید، پیشنهاد ما به شما سبدگردانی با سرمایه کم است. به دلیل اهمیت بالای این مسئله، قصد داریم که به موضوعاتی در این حیطه بپردازیم.

حداقل میزان سرمایه برای سبدگردانی

همکاری با شرکت‌های سبد‌گردان که شرکت‌های مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار هستند، یکی از بهترین و کم ریسک‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری برای کسانی است که به هر دلیلی شرایط لازم را برای سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس ندارند.

در این روش، شرکت سبدگردان که متشکل از تیمی حرفه‌ای و متخصصین بورسی است صفر تا صد انجام معاملات بورسی را برای سرمایه‌گذار بر عهده می‌گیرد؛ به عبارت بهتر در سبدگردانی ها، سرمایه‌گذار دارایی خود را به متخصصین این حوزه می‌سپارد تا در قبال پرداخت کارمزد، خدمات گردش دارایی به روش حرفه‌ای را دریافت کنند.

 هر کدام از این شرکت‌های سبد‌گردان در سایه چهارچوب قانونی دارای یک سری ضوابط مخصوص به خود هستند به طوریکه سرمایه‌گذار با عقد قرارداد، موظف به پذیرش و اجرای این قوانین خواهد شد. حداقل میزان سرمایه برای شروع سبد‌گردانی نیز از جمله مواردی است که برای هر شرکت سبدگردان به طور ویژه تعیین شده است.

مبلغ دقیقی را برای سبدگردانی با سرمایه کم نمی‌توان مشخص کرد چرا که این میزان برای هر شرکت سبدگردان متفاوت تعریف می‌شود؛ برخی از شرکت‌های سبدگردان قرارداد سبدگردانی با حداقل مبلغ ۵۰ میلیون تومان، ۱۰۰ میلیون تومان و حتی یک میلیارد تومان را در برنامه خود دارند اما چیزی که در این میان اهمیت خواهد داشت این است که سبدگردانی با سرمایه کم فرصتی برای سرمایه‌گذارانی است که با سرمایه نه چندان زیاد می‌خواهند به درآمد معقولی برسند.

مزایای سبدگردانی با سرمایه کم

طبیعتا به هر میزان که دارایی به گردش درآمده در بازار سرمایه از جمله سبدگردانی‌ها بیشتر باشد، به همان میزان میزان سوددهی نیز افزایش پیدا می‌کند اما اگر از دید دیگر بخواهیم به قضیه نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که سبدگردانی با سرمایه‌گذاری کم یک سری مزایای قابل توجه نیز به دنبال دارد. به عقیده کارشناسان برای سرمایه گذاری در بازار بورس، به روش مستقیم و یا غیر مستقیم، در ابتدای کار بهتر است که با سرمایه کمتر آغاز به کار شود.

 از آنجاییکه در ابتدای شروع سرمایه‌گذاری معمولا میزان تجربه پایین است و از طرف مقابل میزان هیجانات وارد بر بازار در سطح بالایی قرار دارد، امکان آسیب دیدن از وضعیت موجود برای سرمایه‌گذار کم تجربه وجود دارد. حال تصور کنید که اگر سرمایه گذار با میزان دارایی بالایی وارد بازار شده باشد، چه اتفاقی برای او می‌افتد؟

 در این حالت شکست خوردن در بازار علاوه بر اینکه دارایی زیادی را از سرمایه‌گذار می‌گیرد، ممکن است که از لحاظ روانی نیز فشار زیادی را بر او تحمیل کند. بهترین روش برای کسب تجربه در بازار سرمایه‌گذاری این است که با سرمایه کم شروع به کار کرد تا در این میان ضمن افزایش تجربه برای‌عدم تاثیرپذیری از هیحانات بازار، بتوان سوددهی خود را به صورت معقول افزایش داد.

عوامل موثر بر ایجاد یک سبد مناسب با سرمایه کم

یکی از مزایای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های سبدگردانی این است که سبد مورد نظر مطابق با نظر سرمایه‌گذار و میزان ریسک‌پذیری او تشکیل می‌شود؛ به این معنا که به هر اندازه قدرت پذیرش ریسک سرمایه‌گذار پایین باشد، سبد تشکیل شده برای او متنوع‌تر و به دنبال آن کم ریسک‌تر خواهد شد. در واقع شرکت سبدگردان به دنبال این است که بتواند بر حسب نیاز و سلیقه سرمایه گذار برای او سبدی را با بالاترین میزان سوددهی تشکیل دهد؛ یعنی در عین کنترل ریسک معاملات، بالاترین میزان سوددهی پیش بینی گردد.

 یکی دیگر از مواردی که بر پیشبرد سبدگردانی با سود کم تاثیرگذار است، مسئله افق زمانی است؛ به این معنا که بر حسب دیدگاهی که شخص سرمایه‌گذار درباره سرمایه‌گذاری بلند مدت و یا کوتاه مدت دارد، سبد سرمایه تشکیل می‌شود. استراتژی زمانی به دو دسته بلند مدت و کوتاه مدت تقسیم‌بندی می‌شود و هر کدام از این استراتژی‌ها معاملات ویژه خود را طلب می‌کنند؛ به این صورت که سهام با دید بلند مدت با سهام با دید کوتاه مدت متفاوت خواهند بود.

 همچنین اینکه متخصصین سبدگردان در تلاش هستند که بر حسب میزان ریسک‌پذیری سرمایه گذار، تنوع سبد سهام را کنترل کنند؛ به این صورت که برای سبد سهام افراد با قدرت ریسک‌پذیری پایین معمولا تنوع بالا خواهد بود تا به این طریق میزان ریسک‌پذیری معاملات کنترل شود.

در مجموع می‌توان گفت که سبد‌گردانی با سرمایه کم بر حسب شرایط مورد تقاضای سرمایه‌گذار و همچنین قدرت پذیرش ریسک‌پذیری او انجام خواهد گرفت که همین موضوع شرایط را برای یک سرمایه‌گذاری مطمئن و کم ریسک فراهم می‌کند.

انواع سبدگردانی با سرمایه کم بر حسب میزان ریسک‌پذیری

تحلیل‌گران حرفه‌ای در شرکت‌ سبدگردان کارگزاری بیدار درصدد هستند تا تمامی موقعیت‌های سودده در بازار را رصد کنند و در این میان با تحلیل‌های کارشناسی شده بتوانند میزان سوددهی معقولی را کسب کنند. همان‌طور که پیش از این نیز اشاره کردیم سبد تشکیل شده در سبدگردانی‌ها بر حسب میزان ریسک‌پذیری سرمایه‌گذار تعیین می‌شود که بر حسب این پارامتر، انواعی از سبد‌گردانی با سرمایه کم قابل تعریف خواهد بود.

سبدگردانی با سرمایه کم در ریسک پایین

برخی از افراد به هر دلیلی توان پذیرش ریسک چندان بالا را ندارند و تنها به دنبال کسب سود قابل قبول به میزانی بیشتر از سود بانکی هستند. سبد تشکیل شده برای این افراد معمولا تشکیل شده از اوراق با سود تضمینی خواهد بود تا به این طریق ریسک معاملات به کمترین میزان خود برسد و در کنار آن سود قابل قبولی هم نصیب سرمایه‌گذار شود. هر چند که سود حاصل از این نوع سبد‌گردانی کمتر از سایر انواع سبدگردانی با سرمایه کم است اما در مجموع اطمینان کافی را برای سرمایه‌گذار در پی خواهد داشت.

سبدگردانی با سرمایه کم در ریسک متوسط

کسانی که تا حدودی قدرت پذیرش ریسک بالاتری دارند، می‌توانند انتظار دریافت میزان سود بیشتری را نیز داشته باشند. سبد‌گردانی برای این افراد حول خرید سهام و خرید اوراق می‌چرخد تا به این ترتیب میزان ریسک پذیری در میزان متوسطی کنترل شود و به دنبال آن سوددهی بیشتری نیز عاید سرمایه‌گذار گردد.

سبدگردانی با سرمایه کم در ریسک بالا

بیشترین میزان کسب سود نصیب سرمایه‌گذارانی خواهد شد که توان پذیرش ریسک بالا را دارند چرا که بیشترین حجم از سبد این افراد از سهام تشکیل شده و همین موضوع باعث می‌شود تا بیشترین میزان سوددهی نصیب سرمایه‌گذار گردد. هر چند که ریسک سبدگردانی با سرمایه کم در این حالت بیشتر است اما میزان افزایش درآمد آن بیشتر از دو حالت قبلی خواهد بود.

جمع‌بندی

سبد‌گردانی با سرمایه کم یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در بورس است که شرایط را برای سرمایه‌گذاری کسانی که سرمایه کمی دارند، فراهم می‌کند. حتی اگر سرمایه چندان زیادی ندارید، نگران نباشید چرا که سرمایه‌گذاری در سبدگردانی با سرمایه کم شرایط را به گونه‌ای فراهم می‌کند تا با میزان کمی سرمایه، به سود قابل قبولی برسید و این همان چیزی است که سبدگردانی را به یک فرصت درخشان برای استفاده همگان تبدیل کرده است.

بنردسته بندی:سبدگردانی

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر