logo

سرمایه گذاری مستقیم و غیر مستقیم در بورس و تفاوت آن ها

خانهآموزش بورسسرمایه گذاری سرمایه گذاری مستقیم و غیر مستقیم چیست؟ انواع روش های آن

    یکی از حیاتی‌ترین اقدامات در شرایط تورم کنونی ایران، سرمایه‌گذاری دقیق و حساب شده است. نه تنها انتخاب بستر مالی مناسب از اهمیت خاص و ویژه‌ای برخوردار است، بلکه انتخاب نحوه سرمایه‌گذاری نیز بسیار مهم بوده و در نتیجه‌ سرمایه‌گذاری تاثیرگذار است. بازار بورس اوراق بهادار با جذابیت‌هایی که دارد، یکی از اولین گزینه‌های سرمایه‌گذاری هر سرمایه‌داری است. سرمایه گذاری در بورس به شیوه‌های مختلفی صورت می‌گیرد که هر روش متناسب با شرایطی است که هر سرمایه‌گذار دارد.

    سرمایه‌گذاری در بورس 

     حتما با افرادی مواجه شده‌اید که سرمایه‌گذاری در بازار را بسیار ساده می‌دانند. این افراد که اغلب در ابتدای مسیر سرمایه‌گذاری در بورس هستند، به آموزش و کسب مهارت برای فعالیت موفقیت‌آمیز اعتقادی ندارند. از طرف دیگر گروهی نیز هستند که سرمایه‌گذاری در بورس را بسیار پیچیده و دست نیافتنی می‌دانند. مشخص است که هر 2 تصور ناشی از هیجانات و عدم آگاهی می‌باشند. بازار بورس اوراق بهادار یکی از بازارهای جذاب برای سرمایه‌گذاری است. اگر به خوبی آموزش ببینید و بر انواع روش‌های تحلیل و بررسی تسلط داشته باشید، بازار بورس می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. بازار بورس همواره در بلند مدت از تورم پیشی گرفته است و سود خوبی نصیب سهامداران صبور می‌شود.

    روش‌های سرمایه گذاری در بورس

    بازار بورس یکی از معدود بازارهایی است که تنوع بسیار زیادی در نحوه‌ سرمایه گذاری به شما ارائه می‌دهد. شما به عنوان به سرمایه‌گذار، می‌توانید متناسب با شرایط‌ خود به روش‌های مختلف در بازار فعالیت کنید. روش سرمایه‌گذاری مستقیم و غیر مستقیم از اصلی‌ترین دسته‌بندی‌های سرمایه‌گذاری در بورس هستند. در ادامه به جزییات مختلف روش‌های سرمایه گذاری در بورس می‌پردازیم.

    سرمایه گذاری مستقیم چیست؟

    سرمایه‌گذاری مستقیم متداول‌‎ترین روش فعالیت در بازار بورس است و شما به عنوان فعال بازار سرمایه عهده‌دار تمام سود و ضررتان هستید. در این روش شما پس از مراجعه به کارگزاری و دریافت کد بورسی می‌توانید فعالیت خود را شروع کنید. در این نوع از سرمایه‌گذاری تسلط به روش‌های تحلیلی مانند تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی و تابلوخوانی بسیار مهم است. بدون تسلط به مهارت‌های سرمایه گذاری، ریسک فعالیت شما در روش سرمایه‌گذاری مستقیم بسیار بالا است و سرمایه‌ شما با خطر جدی مواجه است. بنابراین اگر تصمیم دارید به روش مستقیم در بازار بورس فعالیت داشته باشید، آموزش بورس و کسب مهارت‌های لازم را جدی بگیرید.

    مزایای سرمایه گذاری مستقیم

    • امکان خرید و فروش سهام و تشکیل پرتفوی با استفاده از روش‌های تلفنی، آنلاین و حضوری
    • تسلط بیشتر بر مدیریت سرمایه
    • سود بیشتر (در صورت قدرت تحلیل بالا)

    معایب سرمایه گذاری مستقیم

    • نیاز به آگاهی، دانش و تجربه کافی در بازار، صنایع و اقتصاد کشور
    • نیاز به روحیه ریسک پذیری بالا
    • ضرر بیشتر (در صورت عدم وجود قدرت تحلیل)
    • نیازمند زمان بسیار برای رصد بازار

    سرمایه‌گذاری غیر مستقیم چیست؟

    سرمایه‌گذاری غیر مستقیم، مناسب برای دسته‌ای از سرمایه‌گذاران است که به علل مختلفی قادر نیستند صورت مستقیم سرمایه گذاری کنند و فرصت، اطلاعات و مهارت لازم برای انجام تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی و در نتیجه خرید و فروش سهام را ندارند. اگر شما هم از این دسته از افراد هستید، به شدت توصیه می‌شود که به صورت غیرمستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کنید. در این روش، شما به عنوان سرمایه‌گذار، مدیریت سرمایه‌ خود را به متخصصین کارگزاری که دانش مالی و مهارت بالایی دارند، می‌سپارید. این متخصصین بیشتر وقتشان را مستقیما صرف تحلیل بازار می‌کنند، از این‌رو یک تیم حرفه‌ای سرمایه شما را مدیریت می‌کنند. نکته جذاب در سرمایه‌گذاری غیر مستقیم تنوع آن است که در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

    مزایای سرمایه‌گذاری غیر مستقیم

    • عدم نیاز به آگاهی، دانش و تجربه کافی در بازار، صنایع و اقتصاد کشور
    • حضور تیم حرفه‌ای برای مدیریت سرمایه‌ هر فرد
    • عدم نیاز به تخصیص زمان برای رصد بازار
    • برخلاف سود بانکی همیشه وابسته به تورم نیست

    معایب سرمایه‌گذاری غیر مستقیم

    انواع روش‌های سرمایه‌ گذاری غیر مستقیم 

    همان‌طور که ذکر شد در سرمایه‌گذاری غیر مستقیم تنوع خوبی وجود دارد و می‌توانید بر اساس میزان دارایی، دید استراتژیک و میزان ریسک‌پذیری‌تان یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری غیر مستقیم را انتخاب کنید. صندوق سرمایه‌گذاری و سبدگردانی از روش‌های سرمایه‌گذاری غیر مستقیم هستند که مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار می‌باشند.

    صندوق سرمایه‌ گذاری

    صندوق سرمایه‌گذاری را می‌توان شرکتی در نظر گرفت که مجموعه‌ای از اوراق مشارکت، سهام و سایر اوراق بهادار را خریداری می‌کند و پول سرمایه‌گذاران با هم در این صندوق تجمیع می‌شود و سرمایه‌ شما نیز بخشی از کل سرمایه صندوق خواهد بود. بنابراین به هر میزان که صندوق سود کسب کند، شما نیز به نسبت مالکیت‌تان از صندوق، در این سود سهیم هستید. صندوق‌های سرمایه‌گذاری از منظر نوع فعالیت، ترکیب دارایی‌ها و میزان ریسک و بازدهی تفاوت دارند. صندوق‌ درآمد ثابت، صندوق‌ مختلط، صندوق‌ سهامی و صندوق‌ مبتنی بر سکه طلا و... از انواع صندوق‌های سرمایه گذاری هستند.

    سبدگردانی

    روش دیگر سرمایه گذاری غیرمستقیم در بورس، سرمایه‌گذاری با بهره‌گیری از خدمات سبدگردانی است که به چیدمان صحیح دارایی‌ها در قالب یک سبد، سبدگردانی گفته می‌شود. در این روش نیز برای خرید و فروش و چیدمان سبدی پر سود، از نیـروی انسـانی متخصص استفاده می‌شود. متخصصین برای هر فرد با توجه به ریسک پذیری و مقدار دارایی سبدی مناسب را تهیه و ایجاد می‌کنند. این روش نسبت به صندوق‌های سرمایه‌گذاری ریسک بیشتری دارد و در مقابل سود بیشتری نیز نصیب سرمایه‌گذار می‌کند. اگر هدف شما از ورود به بازار بورس، کسب سود بوده است، این روش انتخابی هوشمندانه برای شما است، چرا که ضمن کسب سود جذاب، ریسک معاملاتتان به علت حضور متخصصین، به حداقل می‌رسد.

    جمع‌بندی

    زمانی می‌توان انتظار کسب درآمد و سود از بازار بورس را داشت که سرمایه‌گذاری، با رعایت تمام اصول و قواعد بازار سرمایه باشد. اگر به هر علتی، شرایط تحلیل بازار و اختصاص زمانی مشخص به بازار را ندارید، می‌توانید از روش‌های متنوع سرمایه‌گذاری غیر مستقیم استفاده کنید. سبدگردان اقتصاد بیدار و دو صندوق سپر و ارزش آفرین بیدار، می‌توانند انتخاب‎‌های بسیار خوبی برای دارایی شما باشند.

    بنردسته بندی:سرمایه گذاری

    نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

    نظرات کاربران

    نظر