logo

تضمین سود سبدگردانی بورس به چه معناست؟

خانهآموزش بورسسبدگردانیآیا سبدگردانی سود تضمینی دارد؟

سود تضمینی سبدگردان یکی از سوالات پرتکرار در سرمایه گذاری غیرمستقیم است. در این مقاله قصد داریم به سوال اینکه آیا در سبدگردان‌ها سود تضمین شده‌ای واریز می‌شود یا خیر، پاسخ دهیم. با کارگزاری بیدار همراه باشید.

آیا سبدگردانی تضمینی وجود دارد؟

توجه داشته باشید که برای سرمایه گذاری از طریق سبدگردانی نیز همانند دیگر بازار‌های سرمایه مانند بازار سکه، طلا، مسکن و… سود تضمینی و ثابت وجود ندارد، چرا که روند کلی سوددهی این شرکت‌ها نیز متاثر از شرایط بازار و نوسانات حاکم بر بازار خواهد بود.

حال چیزی که در این میان حائز اهمیت خواهد بود این است که کارمزد دریافتی سبدگردان به مقدار سود کسب شده از سبد سرمایه‌گذار وابسته است؛ به این معنا که در قرارداد منعقد شده میان شرکت سبدگردان و سرمایه‌گذار، تعیین می‌شود که تنها در صورت کسب سود بیشتر از سود بانکی، کارمزد متغیر به شرکت تعلق می‌گیرد.

بنابراین تیم حرفه‌ای و کارشناسان فعال در سبدگردانی به منظور کسب کارمزد بیشتر از سبد مشتری، در تلاش هستند تا بهترین معامله‌ها را در قالب بیشترین میزان سوددهی و کمترین میزان ریسک به ثمر برسانند و این همان چیزی است که سرمایه‌گذار انتظار دارد.

آیا سبدگردانی تضمینی قانونی است؟

با توجه به نوساناتی که بر بازار سرمایه حاکم است، سازمان بورس ایران مقرر کرده است که هیچ تضمینی بابت سود سبدگردانی توسط شرکت‌های سبدگردان به مشتری داده نشود. گاهی دیده می‌شود که برخی از شرکت‌های سبدگردانی خارج از اصول قانونی اقدام به تضمین سود سبدگردانی برای مشتری می‌کنند اما لازم است بدانید که این عمل خلاف قوانین می‌باشد.

مسئله‌ قابل اهمیت این است که برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های سبدگردان به سراغ شرکت‌های با سابقه و معتبر بروید؛ یعنی جایی که دارای کارشناسان و تحلیلگران حرفه‌ای به منظور رصد بازار است. قطعا تنها در این صورت است که می‌توان امنیت خاطری را بابت حفظ سرمایه خود داشت و عملکرد خوب سبدگردانی موجب می‌شود تا در شرایط مساعد بازار سودی بیشتر از شاخص کل بازار نصیب سرمایه‌گذار گردد و از سوی دیگر در شرایط نزولی بازار نیز میزان ضرر به حداقل مقدار ممکن برسد.

تاثیر رفتار بازار بر سبدگردانی تضمینی

رفتار سرمایه‌گذاران در بازار یکی از مهم‌ترین مسائلی است که بر روند کلی بازار تاثیر گذار است. بنابراین در شرایطی که رفتارهای هیجان‌انگیز بر بازار حاکم باشد، شرکت سبدگردانی اگر تسلط کافی بر عملکرد شرکت‌های بورسی هم داشته باشد، باز هم قادر به کنترل رفتار‌های هیجانی و غیر منطقی سرمایه گذاران نخواهد بود.

در این شرایط شرکت‌های سبدگردان با تکیه بر دانش بورسی در تلاش هستند که به بهترین نحو ممکن معاملات را در حداقل میزان ریسک پذیری انجام دهند.

با توجه به مطالب گفته شده می‌توان به این نتیجه رسید که سود تضمینی سبدگردان امکان ندارد اما در صورتی که سرمایه‌گذار تمایلی برای قبول ریسک‌های بالا نداشته باشد، شرکت سبدگردان با تکیه بر تخصص بورسی کارشناسان خود می‌تواند انواع اوراق بهادار با سود ثابت که کمترین میزان از ریسک را دارند، در سبد سرمایه بگنجانند.

بنردسته بندی:سبدگردانی

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر