logo

کلاهبرداری صندوق های سرمایه گذاری و سبدگردانی بورس

خانهآموزش بورسسبدگردانیکلاهبرداری در سبدگردانی و صندوق های سرمایه گذاری چگونه اتفاق می‌افتد؟

وجود برخی از راه‌های نفوذ در انواع روش‌های سرمایه‌گذاری گاهی زمینه را برای ورود کلاهبرداران آزاد کرده است. گاهی این کج روی‌ها به بازار بورس هم نفوذ پیدا می‌کند و همین موضوع برخی‌ها را از سرمایه‌گذاری در بازار مردد می‌کند. بسیاری هنگام سرمایه‌گذاری نگران کلاهبرداری صندوق های سرمایه‌ گذاری، خطرات دادن کد بورسی به دیگران و کلاهبرداری در سبدگردانی بورس هستند. اما فراموش نکنید که شرکت‌های سبد گردان رسمی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری از فیلتر‌های لازم عبور کرده‌اند، تا حدود زیادی از ورود این کلاهبردان پیشگیری به عمل آمده است.

سهامداران باید در نظر داشته باشند که کدکاربری و رمزعبور شخصی است و نباید آنها را در اختیار اشخاص دیگر قرار دهند. در صورتی که سواستفاده از کدکاربری اتفاق افتد، به عهده کاربر است.

با توجه به مطالب گفته شده، عقل حکم می‌کند که برای انتخاب شرکت سبدگردان، تحقیقات و بررسی‌های لازم به عمل آید تا در نهایت بهترین انتخاب و البته امن‌ترین انتخاب صورت بگیرد. اگر می‌خواهید بدانید که آیا سبدگردانی قابل اعتماد است، کلاهبرداری بورس چگونه است و چگونه می‌توان از آن در امان بود، با ما همراه باشید.

بررسی امکان کلاهبرداری در سبدگردانی بورس به واسطه کارمزد دریافتی

سبدگردانی یکی از روش های غیر مستقیم سرمایه‌گذاری در بازار بورس است که در آن سرمایه‌گذاران با در اختیار گذاشتن دارایی خود به حساب شرکت‌های سبدگردان، در انتظار افزایش سرمایه خود به واسطه فعالیت شرکت سبدگردان هستند. حال در این میان شرکت سبدگردان نیز بابت وظایفی که به منظور گردش دارایی انجام می‌دهد، کارمزدی را دریافت می‌کند که همین مسئله یکی از راه‌های بروز کلاهبرداری است.

کارمزدی که شرکت‌های سبدگردان بابت گردش سرمایه دریافت می‌کنند، بر حسب رویکرد آن‌ها با یکدیگر متفاوت است و در این میان همگی آن‌ها نیز در چهارچوب قانونی اقدام به دریافت کارمزد می‌کنند.

در طرف مقابل شرکت‌های سبدگردانی که دارای مجوز رسمی نیستند گاهی از این قوانین سرپیچی می‌کنند و کارمزدی بیشتر از چهارچوب قانونی را از سرمایه‌گذاران دریافت می‌نمایید.

طبیعتا شرکت‌هایی که به صورت رسمی و قانونی به سبدگردانی مشغول هستند، هیچگاه اجازه همچین اقدامی را نخواهند داشت اما از سوی دیگر سپردن سرمایه به افراد و یا شرکت‌هایی که به صورت قانونی فعالیت نمی‌کنند ممکن است سرمایه‌گذار را با این چنین کلاهبرداری‌هایی مواجه کند.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که بایستی قرارداد سبدگردانی مابین دوطرف منعقد شده و در آن میزان کارمزد دریافتی هم مشخص گردد.

روش‌های کلاهبرداری در سبدگردانی

حساب‌سازی‌های غیر واقعی از دیگر ترفند‌های سودجویان بازار سرمایه است. گاهی برخی از شرکت‌های سبدگردان که به صورت غیر مجاز فعالیت می‌کنند اقدام به تغییر حساب شرکت می‌کنند و یا با ترفند‌هایی در پی مخفی کردن آن از چشم سرمایه‌گذاران هستند، اما این عمل به چه منظور انجام می‌گیرد؟

طبیعتا سرمایه‌گذار برای اعتماد به یک شرکت سبدگردان، به دنبال بررسی حساب‌های شرکت است اما برخی از سودجویان با تغییر این حساب‌ها سعی در بزرگ نمایی عملکرد خود در بازار و به دنبال آن فریب سرمایه‌گذاران هستند.

به همین دلیل پیشنهاد می‌شود پیش از اینکه دارایی خود را به سبدگردان‌ها بسپارید، تحقیقات و بررسی‌های لازم را درباره پیشینه شرکت، حساب‌های آن و در مجموعه رویه کاری شرکت به دست آورید.

نقش شبکه‌های اجتماعی در کلاهبرداری سرمایه گذاری

با توجه به اینکه بازار بورس یکی از مهم‌ترین پایه‌های اقتصاد جامعه است، همواره سودجویانی در این میان قصد رسیدن به اهداف خود را با آسیب زدن به سرمایه‌گذاران این بازار دارند. فریب اذهان سرمایه‌گذاران و تبلیغات بی‌اصل و پایه برای جلب نظر سرمایه گذاران از جمله روش‌های نفوذ به این بازار است و در این میان چه فضایی بهتر و پربازده‌تر از فضای مجازی برای خودنمایی وجود دارد؟

برخی از انواع کلاهبرداری در سبدگردانی بورس از طریق فضای مجازی صورت می‌گیرد؛ به این طریق که با تبلیغات جذاب و حرفه‌ای سرمایه‌گذاران را به سمت خود کشانده و سپس با انتشار اخبار کذب و دروغین سعی در ایجاد تشنج در بازار دارند. حاکم کردن تشنج به بازار و استفاده از حجم شایعه به سود خود، عملی است که کلاهبرداران آن را دنبال می‌کنند.

ماجرا به همینجا ختم نمی‌شود بلکه برخی دیگر از کلاهبرداران با انتقال سیگنال‌های خرید و فروش کارآمد، اعتماد کاربران را جذب کرده و سپس با بهانه‌جویی‌های مختلف اقدام به دریافت اطلاعات کاربری آن‌ها می‌کند تا زمینه برای کلاهبرداری در سبدگردانی بورس فراهم شود.

portfolio-management-frauds-2.jpg

روش‌های پیشگیری از کلاهبرداری

چندین روش وجود دارد که تکیه بر آن‌ها می‌تواند شما را از دام کلاهبرداران بازار بورس نجات دهد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به حفظ اطلاعات و مشخصات کاربری سبد اشاره کرد. این اطلاعات حتی تا زمانیکه قرارداد رسمی میان طرفین منعقد نگردد، نباید در اختیار شرکت سبدگردان نیز قرارداده شود.

به دلیل اهمیت بالای این موضوع، در قرارداد‌هایی که با شرکت‌های معتبر بسته می‌شود، شرکت مورد نظر مکلف به حفظ اطلاعات کاربری سرمایه‌گذار می‌شود که در صورت تخلف از بند ذکر شده، امکان پیگیری قانونی نیز وجود دارد.

قطعا اگر برای انتخاب سبدگردان به درستی عمل کرده باشید، از کلاهبرداری در سبدگردانی بورس در امان هستید. در واقع از لحاظ منطقی به این نتیجه می‌رسیم که انتخاب یک شرکت سبدگردان با مجوز رسمی و قانونی می‌تواند خیال شما را برای داشتن یک سرمایه گذاری امن و پر سود آسوده می‌کند.

اهمیت حضور امین سبدگردان

یکی از مهم‌ترین روش‌های پیشگیری از خطرات سبدگردانی، حضور امین سبدگردان در قرارداد‌های منعقد شده میان شرکت سبدگردان و سرمایه‌گذار است، اما به چه کسی امین سبدگردان گفته می‌شود؟ امین سبدگردان به شخص حقوقی گفته می‌شود که کار نظارت بر نحوه فعالیت‌های شرکت سبدگردان را بر عهده دارد.

به منظور پیشگیری از کلاهبرداری در سبدگردانی بورس، فردی در قالب یک شخصیت حقوقی، بر پایه قرارداد منعقد شده اقدام به نظارت بر نحوه فعالیت‌های شرکت سبدگردان می‌کند. فراموش نکنید که بدون عقد قرارداد رسمی با شرکت سبدگردان به هیچ عنوان نباید شروع به فعالیت کنید چرا که احتمال هرگونه کلاهبرداری توسط اشخاص غیر رسمی و یا شرکت‌های بدون مجوز وجود دارد.

جمع‌بندی

کلاهبردان و سودجویان همواره در هر بازاری راهی برای نفوذ خود پیدا می‌کنند و در این میان سبدگردانی‌ها هم یکی از اهداف این افراد سودجو قرار گرفته است. افزایش عمدی میزان کارمزد، عدم پذیرش سهم زیان احتمالی، سوء استفاده از اطلاعات کاربر، ایجاد حساب غیر واقعی و… همگی از روش‌های کلاهبرداری در سبدگردانی بورس است که پیش از این به آن پرداختیم.

از آنجایی که مجوز فعالیت به افراد و یا شرکت‌های غیر معتبر برای سبدگردانی داده نمی‌شود، پیشنهاد می‌شود که هیچگاه دارایی خود را به شرکت‌های غیر رسمی و یا افراد نسپارید.

همچنین اینکه با افزایش آگاهی در ارتباط با روش‌های کلاهبرداری در سبدگردانی بورس قطعا در عقد قرارداد‌ها با شرکت‌های سبدگردان محتاطانه‌تر عمل خواهید کرد. با تحقیق کامل درباره این شرکت ها، انعقاد قرارداد رسمی و نیز به دنبال آن مطالعه دقیق متن قرارداد، می‌توانید یک سبدگردانی پر بازده و ایمن را داشته باشید.

بنردسته بندی:سبدگردانی

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر