logo

گواهی سپرده کالایی کشمش

خانهآموزش بورسبورس کالاگواهی سپرده کالایی کشمش

    یکی از محصولاتی که امکان معامله در بورس کالا را دارد، کشمش است. گواهی سپرده کالایی کشمش برای اولین بار در پاییز سال ۱۳۹۹ وارد بورس کالا شد. این محصول هم‌اکنون به دو شکل کشمش تیزآبی و کشمش سبز قلمی در دو انبار خلیل آباد و صندوق حمایت شهرستان تاکستان نگهداری می‌شود. زمانی که محصول توسط انبار تحت شرایطی خاص تحویل گرفته می‌شود، رسیدی تحت عنوان گواهی سپرده کالایی صادر می‌شود که قابلیت فروش در بازار معاملاتی بورس کالا را دارد.

    جدای از کشاورزان و خریداران کشمش، معامله‌گران بازار سرمایه می‌توانند تا زمان سررسید سپرده کالایی کشمش به خرید و فروش آن اقدام کرده و با تحلیل درست، کسب سود نمایند. اما در ابتدا باید بدانید که گواهی سپرده کالایی چه مشخصاتی دارد و چگونه معامله می‌شود.

    گواهی سپرده کالایی کشمش

    گواهی سپرده کالایی کشمش مانند گواهی سپرده کالایی طلا، زعفران، پسته و برنج امکان معامله تا زمان سررسید را دارد. برای معامله آن شما نیاز به کد معاملاتی جدیدی ندارید و با استفاده از کد بورسی خود و سامانه‌های معاملاتی آنلاین می‌توانید اقدام به خرید و فروش آن کنید. تنها کافی است که نماد گواهی سپرده مدنظرتان را جستجو و به مقدار مشخص خریداری کنید.

    مشخصات گواهی سپرده کالایی کشمش

    گواهی سپرده کالایی کشمش تحت نماد کشم معامله می‌شود که تاریخ سررسید آن به صورت عدد به دنباله نماد اضافه می‌گردد. برای مثال کشمش سبز قلمی در انبار خلیل آباد با سررسید فروردین ماه ۱۴۰۱ نماد «کشم۰۱۰۱ پ ۰۱» دارد. هر واحد معاملاتی این نماد یک کیلوگرم کشمش سبز قلمی است. هرچند که حداقل مقدار تحویلی انبار ۵۰۰ کیلوگرم است، اما شما می‌توانید هرمقدار که مایل باشید خریدوفروش کنید. تنها اگر قصد دارید محصول را به صورت فیزیکی از انبار تحویل بگیرید، محدودیت حداقل ۵۰۰ کیلوگرم را به یاد داشته باشید.

    معاملات گواهی سپرده کالایی کشمش

    معامله گواهی سپرده شرایط به خصوصی دارد. در ابتدا باید به زمان سررسید آن توجه کنید. اگر نمی‌خواهید کشمش فیزیکی را تحویل بگیرید، باید قبل از رسیدن تاریخ سررسید، گواهی‌های خود را بفروشید. همچنین تحلیل روند قیمت کشمش نیاز به شناخت بازار آن دارد. شما از شنبه تا چهارشنبه در ساعت‌های ۹ تا ۱۵ امکان معامله گواهی سپرده کالایی را دارید.

    خرید کشمش از بازار بورس کالا مزیت‌هایی دارد. برای مثال کیفیت محصول توسط استانداردهای تعیین‌شده تضمین می‌شود. همچنین معامله بر اساس قیمت روز بازار انجام شده و دلال یا واسطه از معامله حذف می‌شود. خرید آسان و آنلاین نیز مزیت دیگر خرید گواهی سپرده کالایی کشمش است.

    هزینه‌های گواهی سپرده کالایی کشمش

    در هنگام معامله هزینه انبارداری را هم باید لحاظ کنید. از روز خرید گواهی سپرده کالایی تا روز فروش یا تحویل محصول هزینه انبارداری مشمول شما می‌شود که ۴۰ ریال به ازای هرکیلوگرم در روز محاسبه و از حساب معاملاتی شما کسر می‌گردد. همچنین کارمزد کارگزاری، بورس کالا، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، مدیریت فناوری و حق نظارت سازمان بورس محاسبه و توسط شما پرداخت می‌شود. مجموع کارمزدهای نام‌برده شده برای خرید و فروش معادل ۰.۰۰۴۸ یا به عبارتی ۰.۴۸ درصد مبلغ معامله است.

    مزایای معامله گواهی سپرده کالایی کشمش

    خریدوفروش گواهی سپرده کالایی در بورس کالا مزایایی دارد که بد نیست بیشتر درباره آن بدانید. امکان معاملات گواهی سپرده یک امکان جدید و تازه نیست. با این حال سپرده کالایی کشمش از سال ۱۳۹۹ راه‌اندازی شده و می‌توان آن را فرصتی تازه در عرصه معاملات اوراق گواهی دید. به همین مناسبت در ادامه با مزایای معامله گواهی سپرده کالایی کشمش بیشتر آشنا می‌شوید.

    حمایت از تولید و کشاورزی

    کشاورزی یکی از قدیمی‌ترین صنایع فعال کشور ماست. با این حال پیشرفت آن چندان چشمگیر نیست. معاملات مستقیم محصولات کشاورزی می‌تواند با حمایت از کشاورز، باعث رونق کشاورزی و تولیدات آن شود. فعالیت در بازار گواهی سپرده کالایی باعث می‌شود که ارزش واقعی کالای کشاورز ارج نهاده شود و محصولات کشاورزی به شکل مناسبی مورد معامله قرار بگیرند. 

    قطع دست دلال و واسطه

    معامله مستقیم گواهی سپرده کالایی در بازار بورس کالا باعث می‌شود تا آنچه قیمت را تعیین می‌کند، رقابت عرضه و تقاضا باشد. به همین خاطر دست واسطه و دلال در این میان نخواهد بود و شفافیت قیمت بالاتر از روش‌های دیگر می‌شود. گواهی سپرده کالایی روشی جایگزین برای خریدوفروش محصولات کشاورزی و معامله آن است که کشاورز را بدون واسطه به مشتری می‌رساند.

    شفافیت قیمت‌گذاری 

    قیمت‌گذاری دستوری یکی از آفت‌هایی است که گریبان صنایع بسیاری را گرفته است. گواهی سپرده کالایی فرصتی برای رهانیدن صنعت کشاورزی از این چالش است. قیمت‌گذاری در معاملات گواهی سپرده کالایی با عرضه‌وتقاضا ایجاد می‌شود و خبری از قیمت‌گذاری دستوری نیست. معاملات گواهی سپرده کالایی کشمش در کنار حمایت از صنعت کشاورزی، باعث حمایت از اقتصاد کشور و رهاسازی آن از مشکل قیمت‌گذاری دستوری باشد. 

    جمع‌بندی

    ایران بعد از ترکیه و آمریکا بزرگ‌ترین تولید کننده کشمش در دنیاست. اهمیت این محصول کشاورزی زمینه را برای ورود آن به تابلوی معاملات بورس کالا فراهم کرده تا معامله‌گران بتوانند از سود حاصل از خرید محصول با کیفیت و معامله اوراق گواهی بهره‌مند شوند. این فرصت می‌تواند فرصتی مناسب برای شما باشد. اگر به معاملات اوراق گواهی علاقه‌مند هستید، می‌توانید با تحلیل صحیح از فرصت موجود استفاده کنید.

    عناوین مرتبط

    مطلب اول در خصوص شفافیت

    ایران بعد از ترکیه و آمریکا بزرگ‌ترین تولید کننده کشمش در دنیاست. اهمیت این محصول کشاورزی زمینه را برای ورود آن به تابلوی معاملات بورس کالا فراهم کرده تا معامله‌گران بتوانند از سود حاصل از خرید محصول با کیفیت و معامله اوراق گواهی بهره‌مند شوند. این فرصت می‌تواند فرصتی مناسب برای شما باشد. اگر به معاملات اوراق گواهی علاقه‌مند هستید، می‌توانید با تحلیل صحیح از فرصت موجود استفاده کنید.

    بنردسته بندی:بورس کالا

    نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

    نظرات کاربران

    نظر