logo

کارگزار ناظر کیست و چه وظایفی دارد؟

خانهآموزش بورسبورسکارگزار ناظر چیست؟ نحوه تغییر کارگزار ناظر✔

کارگزار ناظر در بورس نقش مهمی در نظارت بر عملکرد شرکت‌ها و کنترل نوسانات بازار دارد. کارگزار ناظر از سوی سازمان بورس در راستای حفظ شفافیت و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری تعیین و تصویب شده‌ است. از آنجایی که بازار سرمایه ممکن است با تغییرات ناگهانی همراه باشد، کارگزاران ناظر باید به دقت و با رعایت اصول و قوانین مربوط به بازار سرمایه عمل کنند و خطرات مرتبط با سرمایه‌گذاری را کاهش دهند. در این مقاله از سری مقالات آموزشی کارگزاری بورس بیدار قصد داریم به سوال کارگزار ناظر چیست و چه وظایفی دارد، پاسخ دهیم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

کارگزار ناظر کیست؟

در بازار بورس ایران، معاملات در چهارچوب و زیر نظر کارگزار ناظر صورت می‌گیرد. کارگزار ناظر رابط و وصل‌کننده‌ خریدار و فروشنده است. کارگزار ناظر علاوه بر ایجاد شرایط اتصال خریدار و فروشنده به هم، خدمات دیگری را از جمله ارائه خدمات سرمایه گذاری غیرمستقیم فراهم می‌کند.

وظایف کارگزار ناظر

کارگزار ناظر همانند وکیل برای خریدار و فروشنده می‌باشد. این کارگزاران خدمات بسیاری را به فعالان بازار بورس ارائه می‌کنند و در مقابل آن مبلغی را تحت عنوان کارمزد دریافت می‌کنند.

مجموع کارمزد خرید و فروش را می‌توان برابر با ۱.۲۵ درصد از ارزش کل معامله دانست. در ادامه گوشه‌ای از خدمات کارگزاران ناظر، کارگزاری بیدار را مرور می‌کنیم:

  • مهیا کردن شرایط معامله‌ی سهام، حق تقدم سهام و کلیه اوراق بهادار در بورس و فرابورس
  • مهیا کردن شرایط معامله‌ی اوراق بدهی پذیرفته‌ شده در بورس و فرابورس
  • فعالیت در بورس کالا، بورس کشاورزی و بورس انرژی (خرید و فروش انواع کالاها و انرژی)
  • گزارش‌گیری از معاملات انجام شده سهامداران در بازه‌ روزانه و دوره‌ای شامل اطلاعات تراکنش‌های معاملاتی
  • بازاریابی خرید و فروش انواع اوراق بهادار
  • اجرای عملیات بازارگردانی و بازارسازی اوراق بهادار پذیرفته‌ شده در بورس‌
  • پذیرش نقش عامل فروش اوراق در عرضه اوراق با درآمد ثابت در بورس‌
  • مشاوره و راهنمایی جهت انجام انواع معاملات بلوک و عمده (مدیریتی، مدیریتی کنترلی)
  • ارائه مشاوره‌های تخصصی در خصوص مدیریت نقدینگی مشتریان از طریق سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت
  • مشاوره و اخذ کد بورسی برای اشخاص حقیقی و حقوقی جهت فعالیت در کلیه بورس‌ها

نحوه تغییر کارگزار ناظر در بازار بورس

سرمایه‌گذاران به هر علتی ممکن است از کارگزار خود راضی نبوده و در گذر زمان تصمیم بگیرند که کارگزاری خود را تغییر دهند. برای کسب اطلاع در خصوص میزان دارایی، تعداد سهام و کارگزار ناظر خود به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به نشانی ddn.csdiran.ir مراجعه کنید.

برای تغییر کارگزار ناظر در بازار بورس روش‌های سنتی (حضوری) و غیر حضوری وجود دارد که با توجه به شرایط خود، می‌توانید انتخاب کنید.


تغییر کارگزار ناظر به صورت حضوری

در این روش سهامدار باید به صورت حضوری با در دست داشتن مدارک هویتی به یکی از شعب کارگزاری که قصد انتخاب به عنوان کارگزار ناظر را دارد، مراجعه کند.

پس از تکمیل فرم‌های مربوطه، سهام حداکثر به مدت یک روز کاری به کارگزاری جدید منتقل و در پرتفوی سرمایه‌گذار نشان داده می‌شود.

قابل ذکر است در صورتی که یک فرد دارای دو کد بورسی در دو کارگزاری متفاوت باشد. اگر یک سهم را در کارگزاری نخست خریداری کرده باشد و سپس همان سهم را در کارگزاری دوم نیز خریداری کند، کارگزار ناظر همان کارگزاری نخست خواهد بود. به بیان ساده‌تر یک فرد نمی‌تواند یک سهم را در دو کارگزاری خریداری کند.

تغییر کارگزار ناظر به صورت غیرحضوری

امروزه همه کارگزاری‌ها امکان تغییر کارگزار را در سامانه معاملاتی تحت وب خود قرار داده‌اند و سهامداران بعد از افتتاح حساب در کارگزاری مورد نظرشان می‌توانند دارایی خود را بدون نیاز به فروش به صورت سهم به کارگزاری جدید انتقال دهند.

روش تشخیص کارگزار ناظر

برای انتخاب بهترین کارگزاری و کارگزار ناظر باید اولویت‌های فردی خود و استانداردهای موجود را بررسی کنید تا بهترین کارگزاری را به‌ منظور انجام معاملات انتخاب نمایید.

فاکتورهایی همچون کارمزد دریافتی کارگزاران برای هر معامله، سرعت و عملکرد کارگزاری جهت وصل شدن به هسته معاملات، پشتیبانی کارگزاری و … از اهمیت بسیاری برخوردار هستند. ما در کارگزاری بیدار همواره تلاش کردیم تا در ارائه خدمات فوق سرآمد باشیم.

گفتنی است در این کارگزاری جهت رفاه حال مشتریان امکان انتقال سرمایه خود تا سقف 150 میلیون ریال در روز به حساب شخصی کمتر از 2 دقیقه ایجاد شده است.

نظارت سازمان بورس و اوراق بهادر بر کارگزاران

سازمان بورس و اوراق بهادار، وظیفه مدیریت و نظارت بر فعالیت کارگزاران را برعهده دارد. تمدید و صدور انواع مجوزها برای کارگزاران توسط سازمان اتفاق می‌افتد.

این سازمان سالانه با روش‌هایی همچون بازرسی و حضور در کارگزاری‌ها به بررسی سطح کیفیت دفاتر، سیستم‌ها، پرسنل و سایت و پشتیبانی می‌پردازد. بررسی شکایات صورت‌ گرفته از کارگزاران نیز بر عهده این سازمان می‌باشد.

جمع‌بندی

شرایط مورد نیاز برای انجام معامله در بازار بورس توسط کارگزاران مهیا می‌گردد که به نوعی واسط بین خریدار و فروشنده هستند. همان‌طور که در این مقاله بیان شد این کارگزاران ناظر وظایفی را نیز برعهده دارند.

بررسی و نظارت بر کار این کارگزاران ناظر توسط سازمان بورس انجام می‌شود. برای فعالیت سودمند در بازار بورس نیاز دارید تا به‌ خوبی آموزش دیده و آماده معاملات شوید. به این منظور می‌توانید به سری مقالات آموزشی کارگزاری بیدار مراجعه کرده و ازآنان بهره ببرید.

بنردسته بندی:بورس

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر