logo

صندوق بخشی چیست و چه تفاوتی با دیگر صندوق ها دارد؟

خانهآموزش بورسصندوق‌های سرمایه گذاریصندوق بخشی (sector funds) چیست؟ مزایای آن

اگر جزو کسانی هستید که قصد سرمایه‌گذاری در یک صنعت خاص را دارید اما دانش تحلیل‌گری و معامله‌گری ندارید، پیشنهاد ما خرید اوراق صندوق بخشی است. دارایی‌های صندوق بخشی در یک صنعت خاص سرمایه‌گذاری می‌شود و امکان دریافت بالاترین بازدهی از صنعت را فراهم می‌نماید. به جهت ویژگی‌های خاص این صندوق، معامله اوراق آن به تازگی مورد استقبال قرار گرفته است. در این مقاله از سری مقالات آموزشی کارگزاری بیدار قصد داریم به بیان ویژگی‌های صندوق بخشی و مزایا و معایب آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

صندوق بخشی چیست؟

صندوق بخشی sector funds یکی از انواع صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس است که دارایی‌های آن براساس اساسنامه در یک صنعت خاص سرمایه‌گذاری می‌‌شود. سازمان بورس اوراق بهادار اجازه فعالیت صندوق‌های بخشی در 8 صنعت که شامل حمل و نقل، سیمان، مواد دارویی، صنایع شیمیایی، خودرو و ساخت قطعات، استخراج کانه‌های فلزی، فلزات اساسی، بیمه و صندوق بازنشستگی را صادر کرده است.

هدف از تشکیل صندوق بخشی کسب بازدهی بالا از صنعت به جای سرمایهگذاری در یک شرکت است. طبق قوانین این نوع صندوق، حداقل 70 درصد از دارایی‌ باید در یک صنعت (بازار اول و دوم فرابورس، حق تقدم سهام، قراردادهای اختیار معامله نمادها، بازار پایه) و حداکثر 10 درصد از کل دارایی‌های صندوق در سایر صنایع سرمایه‌گذاری گردد.

جهت کاهش ریسک، بخشی از دارایی صندوق در اوراق بهادار درآمد ثابت، سپرده بانکی و ... سرمایه‌گذاری می‌شود. دامنه نوسان صندوق بخشی همچون دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری 10 درصد بوده و اوراق آن از ساعت 9 الی 15 روزهای شنبه تا چهارشنبه در بورس اوراق بهادار قابل معامله است.

این صندوق شباهت‌هایی به صندوق کالایی و شاخصی با توجه به نوع سرمایه‌گذاری دارد اما تفاوت عمده آن در نحوه مدیریت و ترکیب دارایی است.

مزایای صندوق بخشی

کسب بازدهی بیشتر از رشد یک صنعت

دارایی‌های صندوق‌ سرمایه‌گذاری بخشی در بهترین شرکت‌های یک صنعت سرمایه‌گذاری می‌شود و سرمایه‌گذاران در زمان رشد آن صنعت بازدهی بالایی کسب می‌کنند. به زبان ساده‌تر زمانی که روند یک صنعت صعودی است، سرمایه‌گذاری در اوراق صندوق، نسبت به سهام یک شرکت سودمندتر است. به عنوان مثال اگر قصد سرمایه‌گذاری در صنعت فلزات اساسی را دارید می‌توانید به جای خرید یک نماد، اوراق صندوق بخشی فلزات را خریداری و بازدهی بیشتری کسب کنید.

کاهش ریسک

صندوق بخشی همچون دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری توسط مدیریت حرفه‌ای اداره می‌شود. بدین ترتیب جهت کاهش ریسک صندوق بخشی از دارایی‌ها، تحت مدیریت صندوق به قراردادهای آتی سهام، گواهی سپرده کالایی، اوراق اختیار فروش تبعی و ... اختصاص می‌یابد.

کسب بازدهی از صنعت بدون نیاز به تحلیل سهم

تا پیش از شروع فعالیت صندوق‌های بخشی برای خرید اوراق یک صنعت باید با کمک فیلتر و اندیکاتورها بهترین شرکت جهت سرمایه‌گذاری انتخاب می‌شد اما حالا دیگر نیاز به تحلیل سهام نیست. با وجود تحلیل‌گران حرفه‌ای در صندوق بخشی، تمام سهم‌های موجود در یک صنعت مدنظر از نظر بنیادی و تکنیکال بررسی شده و بهترین آنها برگزیده می‌شود. لذا سرمایه‌گذاران مبتدی هم می‌توانند از رشد صنعت کسب سود کنند.

معایب صندوق بخشی

- ریسک سیستماتیک صنایع

گاهی وقایعی همچون تحریم، تصمیمات دولت و ... باعث ایجاد یک بحران در صنعت می‌شود که به آن ریسک سیستماتیک می‌گویند. از آنجایی که بخش زیادی از دارایی‌های صندوق بخشی در یک صنعت سرمایه‌گذاری می‌گردد، در صورت بروز چنین ریسک‌هایی صندوق با نوسانات بالایی همراه خواهد بود. همین امر ریسک نگهداری اوراق صندوق بخشی را افزایش می‌دهد.

- محدودیت تنوع در سرمایه‌گذاری

نبود تنوع در سرمایه‌گذاری یکی از عامل‌های افزایش ریسک در صندوق بخشی است. با توجه به این که ریسک این صندوق بالاست، پیش از خرید اوراق وضعیت اقتصاد کلان و شرایط صنعت را مورد بررسی قرار دهید.

تفاوت صندوق بخشی با سایر صندوق های سرمایه گذاری

صندوق سرمایه‌گذاری بخشی در مقایسه با سایر صندوق‌ها از نظر دارایی، روش معامله، بازدهی و ریسک شباهت و تفاوت‌هایی دارد. در جدول زیر به مقایسه صندوق بخشی با صندوق درآمد ثابت، صندوق شاخصی و صندوق کالایی پرداختیم.

جدول-صندوق-بخش2ی.jpg

بنردسته بندی:صندوق‌های سرمایه گذاری

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر