logo

سود موثر سالیانه چیست؟ فرمول سود موثر

خانهآموزش بورسسرمایه گذاری سود موثر سالیانه چیست؟ نحوه محاسبه سود

سود موثر و ریسک کم از جمله اولویت‌های مهم در انتخاب یک سرمایه‌گذاری است. سود موثر یا سود مرکب اصطلاح پرکاربرد در بازارهای مالی است که پیش از ورود به بازار سرمایه باید با آنها آشنا شوید. در این مقاله از سری مقالات آموزشی کارگزاری بیدار به تعریف نرخ سود موثر پرداخته و همچنین بهترین سرمایه‌گذاری دارای سود مرکب را معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

سود موثر سالیانه چیست؟

نرخ سود به دو صورت ساده و موثر محاسبه می‌شود. بسیار حائز اهمیت است که بدانیم در محاسبه نرخ سود سرمایه‌گذاری از کدام یک از این روش‌ها استفاده می‌شود. نرخ سود ساده به زبان ساده‌تر یعنی سرمایه‌گذار در زمان مشخص شد، سود خود را دریافت می‌کند؛ اما اگر سود به صورت مرکب محاسبه شود، سود هر دوره مجدد سرمایه گذاری می‌شود.

به بیان دیگر سود موثر نتیجه تجمعی سودهای دریافتی در طول دوره‌های مختلف است. این سود در واقع شامل سود اولیه به همراه سود حاصل از سرمایه گذاری در ادامه می‌باشد. سود مرکب سالیانه به صورت درصدی بیان می‌شود و همان نرخ سود سالیانه تعلق گرفته به سرمایه‌گذار است.

بهترین سرمایه‌گذاری با سود مرکب

سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت یکی از بهترین نوع سرمایه‌گذاری است که دارای سود مرکب است. صندوق‌های که دارای دوره تقسیم سود نیستند، سود روزانه را در روزهای بعد مجدد سرمایه‌گذاری می‌کنند.

سرمایه‌گذاری مجدد سودهای بدست آمده منجر می‌شود تا سود صندوق‌های درآمد ثابت بیشتر از بانک باشد. اگر جزو کسانی هستید که ریسک پذیر نبوده و درصدد دریافت سود مرکب هستید، صندوق درآمد ثابت را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

کدام صندوق بالاترین سود را دارد؟

صندوق درآمد ثابت «سپر» که اوراق آن به روش ETF (خرید و فروش اوراق در بورس) معامله می‌شود، با 27.5 درصد بالاترین سود روز شمار پرداخت می‌کند. این صندوق دوره تقسیم سود ندارد و به همین جهت سود آن به طور مرکب حاسبه می‌شود.

اوراق صندوق درآمد ثابت را می‌توانید با نماد «سپر» از تمام کارگزاری‌ها خریداری کنید. جهت آشنایی بیشتر با این صندوق به سایت کارگزاری مراجعه نمایید.

فرمول سود موثر

در محاسبه سود موثر مهم است که سود به صورت روزشمار، ماهانه، سه ماهه، شش ماهه یا یک ساله پرداخت ‌شود. هر چه مدت زمان آن کمتر باشد، سود بیشتری به سهامدار تعلق می‌گیرد. این امر باعث می‌شود که سرمایه‌گذاری انگیزه بیشتری برای حفظ سرمایه خود در این سرمایه‌گذاری داشته باشد. 

سود موثر به روش زیر محاسبه می‌شود.


 R سود موثر، i نرخ بهره و n تعداد دوره پرداخت سود است. اگر سود به صورت روزشمار باشد عدد 365، به صورت ماهانه عدد 12، به صورت سه ماهه عدد 4، به صورت شش ماهه عدد 2 را به جای n در فرمول جایگذاری می‌کنیم. به عنوان مثال اگر نرخ سود یک سرمایه گذاری 10 درصد و دوره پرداخت سود ماهانه باشد، سود موثر این سرمایه گذاری به صورت فوق محاسبه خواهد شد. سود موثر این سرمایه گذاری 10.47 درصد است. 


نحوه محاسبه سود در اکسل

برای محاسبه نرخ سود ساده و نرخ سود موثر می‌توان از اکسل استفاده کرد. برای محاسبه نرخ سود ساده از تابع Nominal و برای نرخ سود موثر از تابع Effect استفاده می‌کنیم. در یک مثال هر دو نرخ را محاسبه می‌کنیم. فرض کنید که یک میلیون تومان پول برای سرمایه‌گذاری داریم که به صورت ماهانه 12 درصد به آن سود تعلق می‌گیرد. حال می‌خواهیم به دو روش متفاوت، میزان سود طی یک سال را محاسبه کنیم.

در روش سود ساده هر ماه 12 درصد، به مبلغ 120 هزار تومان به سرمایه‌گذار سود تعلق می‌گیرد و دیگر هیچ جریان نقدی برای این پول اتفاق نمی‌افتد. این نوع پرداخت سود حتی با ماشین حساب هم قابل محاسبه است ولی اگر قصد محاسبه با اکسل را دارید از تابع Nominal استفاده کنید. اما در روش سود موثر می‌توانیم علاوه بر ماهانه؛ به صورت روزانه، سه ماهه، شش ماهه و سالانه با استفاده از تابع Effect در اکسل محاسبه کنید. در جدول پایین نرخ سود موثر را در مدت زمان و تعداد دفعات متفاوت محاسبه شده است.


با توجه به اطلاعات کسب کرده در خصوص سود موثر، آیا سرمایه‌گذاری دیگری علاوه بر صندوق درآمد ثابت می‌شناسید که سود موثر داشته باشد؟ 

بنردسته بندی:سرمایه گذاری

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر