logo

الگوی پروانه | الگو پروانه دذر تحلیل تکنیکال | الگوی هارمونیک پروانه | الگوی پروانه صعودی

خانهآموزش بورستحلیل تکنیکالالگوی پروانه در تحلیل تکنیکال

الگوهای نموداری در تحلیل تکنیکال یکی از ابزارهای قدرتمند برای پیش‌بینی تغییرات قیمت در بازارهای مالی هستند. یکی از این الگوها که به عنوان «الگوی پروانه» شناخته می‌شود، یک الگوی معروف در تحلیل تکنیکال است که امکان تشخیص نقاط ورود و خروج از بازار را فراهم می‌کند.

الگوی پروانه با استفاده از نسبت‌های فیبوناچی و الگوی هارمونیک برای تحلیل تغییرات قیمتی استفاده می‌شود. این الگو نشان‌دهنده احتمال وقوع تغییرات معکوس در بازار است و به ترتیب دارای دو موج صعودی و نزولی است که به طور متناسب با نسبت‌های فیبوناچی در مقایسه با یکدیگر قرار می‌گیرند.

در این مقاله از سری مقالات آموزشی بیدار، به معرفی الگوی پروانه و انواع آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

الگوی پروانه در تحلیل تکنیکال

الگو پروانه هارمونیک Butterfly Harmonic Pattern همانند سایر الگوهای هارمونیک، نشان‌دهنده پایان روند است و باعث بازگشت روند می‌شود. به همین علت استراتزی‌های معکوس و معاملات بازگشتی برای تحلیلگران این حوزه ارجحیت دارد.

انواع الگوی هارمونیک پروانه

الگوی پروانه مانند سایر الگوهای هارمونیک با توجه به نحوه شکل‌گیری در انتها روند صعودی یا نزولی، به 2 دسته تقسیم می‌شود. الگوی پروانه برخلاف الگوی گارتلی و الگوی خفاش، مانند الگوی خرچنگ خارج از محدوده موج 3 و در انتها یک رالی شکل می‌گیرد.

1- الگوی پروانه صعودی (Bullish Butterfly Pattern)

این الگو در انتها روند ریزشی شکل گرفته و منجر به تغییر روند از روند نزولی به روند صعودی می‌شود.

2- الگوی پروانه نزولی (Bearish Butterfly Pattern)

برخلاف الگوی پروانه صعودی، این الگو در انتها روند صعودی شکل می‌گیرد و به تحلیلگران هشدار تغییر روند به روند نزولی را می‌دهد. در این حالت، معامله‌گران را تشویق می‌کند تا گارد معاملاتی خود را از معاملات خرید به معاملات فروش تغییر دهند.

butterfly-harmonic-pattern-1.jpg

در تصویر پیش رو نمونه‌ای از الگو پروانه صعودی در سهم فولاد خوزستان نمایش داده شده است. درصورت تسلط و کسب مهارت کافی در کشف و شناسایی چنین الگوهای موثقی، علاوه بر کسب سود دلنشین از بازار، از سطح عمومی تحلیل‌گران بازار فاصله گرفته و افراد جزو حرفه‌ای بازار محسوب می‌شوید.

butterfly-harmonic-pattern-2.jpg

انواع ترکیب الگوی هارمونیک پروانه

الگوی پروانه مانند سایر الگوهای هارمونیک، ترکیب‌های شگفت انگیزی با سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال دارد.

ترکیب الگوی پروانه با سطوح فیبوناچی ریتریسمنت

همانند روال گذشته در خصوص معرفی الگوهای هارمونیک برای الگوی پروانه نیز درصد سطوح اصلاحی الگوی هارمونیک پروانه را در Fibo Retracement ارائه شده است. تصویر پیش‌رو سطوح اصلاحی هر 2 حالت نزولی و صعودی الگوی پروانه را نمایش می‌دهد.

butterfly-harmonic-pattern-3.jpg

butterfly-harmonic-pattern4.jpg

ترکیب الگوی پروانه با سطوح Fibo Timezone

بهترین حالت شکل‌گیری الگوی پروانه، با شناسایی واگرایی زمان می‌باشد. به این صورت که محدوده PRZ در سطح دوم Fibo Timezone رسم شده، روی بازو XA باشد.

ترفند شناسایی ساده‌تر الگوی هارمونیک پروانه

الگوی هارمونیک پروانه صعودی را می‌توانید با 2 فاکتور ساده و کاربردی زیر شناسایی کنید:

 این الگو فقط در انتهای یک روند نزولی شکل می‌گیرد. یک Fibo Retracement از نقطه X به A رسم کنید و نقطه B را سطح اصلاحی 38% تا 79% و نقطه D روی سطح 127% باشد.

حالت دوم الگوی پروانه انتهای یک روند صعودی شکل می‌گیرد و نشانگر برگشت روند و موقعیت معامله فروش است.

نحوه ورود به معامله با کمک الگوی کشیدن پروانه

پس از شناسایی الگوی هارمونیک پروانه در محدوده PRZ، آماده ورود به معامله شوید. برای ورود می‌توانید:

1- با یک پله در نقطه D وارد شوید.

2- به صورت مارتینگل طی 2 یا 3 پله در محدوده نزدیک PRZ وارد معامله شوید.

حد ضرر: پیش از آنکه وارد معامله شوید، ابتدا حد ضرر را مشخص کنید.

حد سود اول: هدف اول معامله اصلاح 38.2درصد Fibo Retracement موج CD می‌باشد. در صورت پایین بودن مومنتوم حرکت بازار برای رسیدن به این تارگت، می‌توانید از معامله کاملا خارج شوید یا تا رسیدن به تارگت دوم، سیو‌ سود کنید.

حد سود دوم: تارگت دوم در الگوی هارمونیک پروانه، اصلاح 8/61 درصدFibo Retracement در موج CD می‌باشد. از نظر تکنیکال این آخرین حد سود منطقی برای الگو پروانه می‌باشد.

تصویر پیش‌رو نمونه‌ای از الگوی پروانه نزولی در شاخص سهام سباقر را نشان می‌دهد که هر 2 تارگت خود را به‌ خوبی تاچ کرده است.

butterfly-harmonic-pattern-4.jpg

جمع‌بندی

در این مقاله، یکی از پرتکرارترین الگوهای هارمونیک، الگوی پروانه را بررسی کردیم. الگوی پروانه در تحلیل تکنیکال، در انتها یک روند شکل گرفته و نشان‌دهنده بازگشت روند می‌باشد.

در بازار بورس آشنایی با انواع الگوهای تکنیکالی اهمیت به‌سزایی دارد، بنابراین توصیه می‌شود مقالات آموزشی سایت کارگزاری بیدار را مطالعه فرمایید.

بنردسته بندی:تحلیل تکنیکالالگوهای هارمونیک

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر