logo

دو روش خرید سکه از بورس

خانهآموزش بورسبورس کالاانواع روش‌های خرید سکه از بورس

امکان خرید سکه طلا از بورس در بازار آتی و گواهی سپرده برای سرمایه‌گذاران فراهم شده است. شفافیت‌های موجود در این دو بازار و افشای قیمت‌های رسمی، باعث شده تا سرمایه‌گذاران به دنبال خرید سکه از بورس باشند. در گواهی سپرده سکه امکان تحویل فیزیکی آن وجود دارد اما در بازار آتی سکه نیازی به خرید و فروش فیزیکی سکه نیست. اگر می‌خواهید بدانید که چگونه در بورس سکه بخرید و با مزایا و معایب خرید سکه به دو روش فوق آشنا شوید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

نحوه خرید گواهی سپرده سکه طلا

گواهی سپرده سکه نشان دهنده میزان مالکیت فرد بر مقدار معینی از یک سکه است. سکه‌ای که معامله می‌شود در انبار بورس بوده و مورد تایید بورس کالا می‌باشد. فرد متقاضی برای دریافت گواهی سپرده سکه باید کد بورس کالا دریافت کند. علاقمندان می‌توانند گواهی سپرده سکه طلا را در روزهای شنبه تا پنجشنبه از ساعت 12 الی 15 معامله می‌کنند.

هر ورقه گواهی سپرده سکه برابر با 0.01 یک سکه بهار آزادی است. متقاضی اگر قصد دریافت سکه فیزیکی را دارد باید به میزان 100 گواهی سپرده سکه خریداری کرده باشد. سرمایه گذاران در صورت خرید گواهی سپرده علاوه بر مزایای افزایش قیمت سکه، می‌تواند از وثیقه قرار دادن گواهی استفاده کنند.

افرادی که 100 گواهی سپرده طلا داشته باشند می‌توانند با اوراق خود به یکی از بانک‌های عامل (بانک ملت، سامان، رفاه و آینده) مراجعه و سکه فیزیکی دریافت کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص گواهی سپرده سکه به مقالات پیشین کارگزاری بیدار را مطالعه نمایید.

حداقل حجم هر سفارش در گواهی سپرده سکه چقدر است؟

متقاضیان خرید گواهی سپرده سکه باید بدانند که حداقل خرید در هر سفارش، 100 گواهی معادل یک سکه بهار آزادی و حداکثر حجم سفارش معادل هزار گواهی معادل 10 عدد سکه بهار آزادی است. هر شخص حقیقی می‌تواند با کد بورسی خود تا سقف 100 سکه معادل 10 هزار گواهی خریداری کند.

قیمت گواهی سپرده سکه

گواهی سپرده سکه در حال حاضر با نمادهای زیر مورد معامله است:

تمام سكه طرح جديد0211ملت (سكه0211پ02) - بورس کالا (گواهی سپرده سکه طلا بانک ملت)

تمام سكه طرح جديد0312 رفاه (سكه0312پ01) - بورس کالا (گواهی سپرده سکه طلا بانک رفاه)

تمام سكه طرح جديد0411 آينده (سكه0411پ05) - بورس کالا (گواهی سپرده سکه طلا بانک آینده)

تمام سكه طرح جديد0412 سامان (سكه0412پ03) - بورس کالا (گواهی سپرده سکه طلا بانک سامان)

تمام گواهی سپرده سکه‌های ذکر شده روزانه در دامنه نوسان مثبت و منفی 10 درصد مورد معامله قرار می‌گیرد. روند قیمتی گواهی سپرده سکه نیز وابسته به قیمت واقعی طلا و سکه در بازار آزاد است. برای مشاهده قیمت گواهی سپرده سکه طلا به سایت tsetmc.com مراجعه و نام نماد مورد نظر را جست‌وجو کنید. قیمت لحظه‌ای گواهی سپرده سکه نمایش داده می‌شود.

نحوه-خرید-سکه-از-بورس-مطلب.jpg

مالیات گواهی سپرده سکه

طبق ماده 1403 قانون مالیات، ورقه های بهادار از مالیات معاف هستند. گواهی سپرده کالایی نیز جزو ورقه بهادار محسوب می‌شود، بنابراین مالیات ندارد.

چگونه وارد بازار آتی سکه شویم؟

پیش از این در مقاله‌ای در خصوص نحوه ورود به بازار آتی و هر آنچه باید برای معامله در بازار آتی بدانید را بیان کردیم. در این مقاله گفته شد که برای ورود به بازار آتی باید کد مشتقه را از یک کارگزاری معتبر دریافت کنید. سپس با واریز مبلغ مشخصی از معامله در حساب وکالتی، امکان ثبت سفارش وجود دارد.

زمانی که معامله انجام می‌شود، مشخصات قرارداد نمایش داده خواهد شد. در نهایت به متقاضی فرصت داده می‌شود تا مبلغ کامل معامله را واریز کند. پیش از خرید یا فروش قرارداد اختیار معامله سکه طلا حتما وضعیت بازار طلا و سکه را رصد و سعی کنید با توجه به متغیرهای مختلف، وضعیت آینده سکه و طلا را پیش بینی نمایید.

مزایای و معایب خرید سکه در بورس

مزایا:

  • اطمینان از عدم تقلبی بودن سکه
  • کاهش هزینه نگهداری
  • سرمایه گذاری در سکه بدون پرداخت اجرت
  • عدم نیاز به مراجعه حضوری

معایب:

بنردسته بندی:بورس کالا

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر