logo

راهنمای استخراج اطلاعات ریز معاملات در tsetmc

خانهآموزش بورسبورسآموزش تصویری سایت tsetmc

سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران اطلاعات tsetmc ریز معاملات روزانه را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد و یک منبع قابل اعتماد برای رصد لحظه‌ای نمادهای بورس است. اگر می‌خواهید بدانید ریز معاملات در سایت tsetmc چگونه نمایش داده می‌شود، چگونه اطلاعات یک نماد را از تابلو معاملات استخراج و به طور کلی آموزش سایت tsetmc.com را مشاهده نمایید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

سایت tsetmc.com چیست؟

سایت Tehran Securities Exchange Technology Management Co که مخفف آن tsetmc است، یک منبع قابل اعتماد برای تابلوخوانی به شمار می‌رود. کاربران با استفاده از این سایت می‌توانند تمام اطلاعات لحظه‌ای معاملات را به تفکیک هر سهم مشاهده نمایند.

این سایت همان جایگاه تابلوی بورس در زمان قدیم را دارد. از طریق این سایت می‌توانید به اطلاعات گوناگونی همچون قیمت‌، حجم معاملات و ... به تفکیک هر نماد دسترسی داشته باشید. از دیگر اطلاعات مهم این سایت می‌توان، گزارش‌های روزانه، آمار ریز معاملات و فیلترنویسی نام برد.

tsetmc-idioms-1.jpg

ریز معاملات در سایت tsetmc

در این سایت مفاهیم و اطلاعات بسیار مهمی درباره معاملات منتشر می‌شود که در ادامه به معرفی برخی از آنها می‌پردازیم. برای مشاهده اصطلاحات زیر نام نماد مورد نظر را در سایت جست‌وجو کنید و وارد تابلو معاملاتی نماد شوید. در تابلوی معاملاتی هر نماد موارد زیر قابل مشاهده است:

نماد سهام

هر سهمی در بازار بورس دارای نمادی است که در سایت tsetmc.com نمایش داده می‌شود. برای بدست آوردن اطلاعات مورد نیاز، نام نماد مورد نظر را جست و جو نمایید. در ابتدای نماد حرفی به نمایش در میاید که نشان دهنده صنعت است. به عنوان مثال صنعت خودرو با حرف «خ»، صنعت سیمان با حرف «س» و ... نشان داده می‌شود.

قیمت پایانی

یکی دیگر از اصطلاحات مهم سایت tsetmc، قیمت پایانی است که میانگینی از قیمت تمام معاملات انجام شده در یک سهم می‌باشد. در واقع قیمت‌ پایانی، قیمت‌ صفر معاملاتی برای روز بعد آن‌ نماد است و می‌تواند نسبت‌ به آن‌ صفر معاملاتی، بالا یا پایین نوسان کند.

tsetmc-idioms-2.jpg

اولین قیمت

ساعت پیش گشایش بازار بورس ایران 8:45 الی 9 و ساعت معاملاتی از ساعت 9 الی 12:30 می‌باشد. به قیمتی که در اولین معامله بر اساس مکانیسم عرضه و تقاضا تعیین می‌گردد، اولین قیمت گفته می‌شود. اهمیت اولین قیمت از این جهت است که شکل‌گیری کندل‌های قیمتی بر اساس اولین قیمت می‌باشد.

آخرین قیمت

به قیمت آخرین معامله‌ای که قبل از ساعت ۱۲:۳۰ انجام می‌گیرد، آخرین قیمت گفته می‌شود. آخرین قیمت نیز در شکل‌گیری کندل‌های قیمتی نقشی اساسی دارد.

تعداد و حجم معاملات

تعداد معاملات نشان می‌‌دهد که در یک روز، یک نماد چند بار مورد معامله قرار گرفته است. در حالی که حجم معاملات به تعداد برگه سهم بستگی دارد و تعداد معاملات بر آن بی‌تاثیر است.

ارزش معاملات

ارزش معاملات، معیاری بسیار مهم برای بررسی سهم است. حاصل ضرب قیمت سهم و حجم معاملات، ارزش معاملات می‌باشد. در حقیقت به مقدار پولی که طی روز، در یک نماد، بین خریداران و فروشندگان منتقل می‌شود، ارزش معاملات گفته می‌شود.

tsetmc-idioms-5.jpg

میانگین حجم ماه

مقدار حجم معاملاتی که یک نماد در مدت زمان یک ماه تجربه می‌کند، میانگین حجم ماه گفته می‌شود. با تحلیل میانگین حجم ماه، می‌توانید بینش خوبی در خصوص ورود یا خروج نقدینگی به سهم کسب کنید.

حجم‌ مبنا

حجم مبنا، حداقل مقداری از یک سهم است که باید در یک روز کاری مورد معامله قرار بگیرد، تا آن سهم بتواند در بازه مجاز خود نوسان کند.

بازه روز

هر سهم در یک روز معاملاتی بین حداقل و حداکثر بازه مجاز که معمولا در سهام بورس و فرابورس بین 5 تا 7 درصد و در بازار پایه زرد 3 درصد، بازار پایه نارنجی 2 درصد و بازار پایه قرمز یک درصد است، نوسان می‌‎کند. به این بازه، بازه مجاز می‌گویند.

سهام شناور

هر شرکتی دارای سهامداران خرد و کلان است. به درصدی از سهام که در دست سهامدار خرد و آماده داد و ستد می‌باشد، شناوری سهم می‌گویند. در بازار بورس ایران پایین بودن سهام شناور، نشان از خشک بودن سهم است و ممکن است برای رشد، آماده‌تر باشد.

نسبت EPS

Earning Per Share یا همان EPS در حقیقت به معنای سود خالص نسبت به هر برگ سهم است که اکثرا در بازه‌ سال مالی محاسبه و در سایت tsetmc نمایش داده می‌شود. در واقع می‌توانید سودده بودن فعالیت شرکت را با تحلیل این نسبت بسنجید.

tsetmc-idioms-10.jpg

نسبت P/E

Price و Earning per Share دو بخش اصلی این نسبت هستند. تقسیم قیمت بر سود پیش‌بینی شده شرکت، نسبت P/E را می‌سازد که نشان‌دهنده‌ مدت زمان لازم برای بازگشت سرمایه است. این نسبت نیز مانند نسبت EPS از جمله اصطلاحاتی در tsetmc است که هم به بخش تابلوخوانی و هم تحلیل بنیادی مرتبط می‌شود.

شاخص کل

از مهم‌ترین اطلاعاتی که در سایت tsetmc.com وجود دارد، می‌توان به شاخص کل اشاره کرد که یک معیار برای تجزیه و تحلیل ورود و خروج پول به بورس است. در واقع شاخص کل بورس تهران، نشان‌ دهنده‌ وضعیت کلی همه‌ نمادها و صنایع است. شرکت های پذیرفته شده در بورس با توجه به حجمی که از بازار دارند، بر شاخص کل بورس تاثیر می‌گذارند. به زبانی دیگر هر چه شرکت و نماد بزرگ‌تر و با ارزش‌تر باشد، مثبت یا منفی بودن آن نماد بر روند کلی شاخص بازار، بیشتر تاثیر می‌گذارد.

سهامداران

در بخش سهامداران، سهامداران کلان شرکت و میزان دارایی آنها نشان داده می‌شود. کسانی که تحلیل بنیادی سهم را اولویت خود در خرید سهام در نظر می‌گیرند، به سهامداران شرکت توجه می‌کنند.

حقیقی – حقوقی

در بخش حقیقی – حقوقی، تعداد، حجم، ارزش، قیمت میانگین و تغییر مالکیت حقیقی و حقوقی به تفکیک روزهای معاملاتی نشان داده می‌شود.

tsetmc-idioms-7.jpg

جمع‌بندی

سایت tsetmc (شرکت مدیریت فناوری بورس تهران)، یکی از اصلی‌‌ترین منابع اطلاعاتی سازمان بورس و اوراق بهادار است و به صورت لحظه‌ای آپدیت می‌شود. در این سایت اصطلاحاتی وجود دارند که درک آن‌ها ممکن است برای افراد مبتدی مشکل باشد. به همین جهت، در این مقاله به معرفی و راهنمای سایت TSETMC پرداختیم. بعد از تسلط به این مفاهیم، می‌توانید با روش تابلوخوانی از این اطلاعات بهره‌ کافی را ببرید و ریسک معاملات خود را کاهش دهید.

بنردسته بندی:بورس

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر