logo

چگونه کد معاملاتی بگیریم؟

خانهآموزش بورسبورسکد معاملاتی چیست؟ نحوه دریافت آن

کد معاملاتی در بازار سرمایه یکی از الزامات ضروری برای شروع معاملات می‌باشد. به بیان دیگر، بازار سرمایه دارای بازارهای مختلف همچون سهام، اوراق، کالا و آپشن‌ها است که دریافت کد معاملاتی از الزامات فعالیت در آن است.

در این جا کسانی که به تازگی وارد بازار سرمایه شده‌اند، در نحوه دریافت آنلاین کد معاملاتی سردرگم می‌شوند. با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران جهت فعالیت در هر یک از این بازارها ملزم به دریافت کد معاملاتی آن هستند، قصد داریم در این مقاله به آموزش نحوه دریافت کد معاملاتی و انواع آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

کد معاملاتی چیست؟

امکان خرید و فروش اوراق و سهام مشروط به دریافت کد معاملاتی است که توسط کارگزاری به سرمایه گذار ارائه می‌شود. کد معاملاتی سهام خود به دو دسته کد معاملاتی حقیقی و حقوقی تقسیم می‌شود که مدارک مورد نیاز برای ثبت نام، کد معاملاتی و در نحوه معامله متفاوت می‌باشد. بنابراین سرمایه گذاران از طریق کد معاملاتی در سیستم معاملات شناسایی می‌شوند. 

معامله‌گران محدودیتی در ثبت نام در کارگزاری‌ها ندارند و امکان دریافت کد معاملاتی در کارگزاری‌های مختلف وجود دارد اما نکته قابل توجه این است که انتقال سهام به کارگزاری دیگر یا به عبارتی تغییر کارگزار ناظر به درخواست سرمایه گذار امکان‌پذیر است.  بنابراین اگر قصد دارید تغییر کارگزار ناظر را دارید به کارگزاری مورد نظر مراجعه و مراحل تغییر کارگزاری را طی کنید. در صورتی که قصد انتقال سهام خود به کارگزاری بیدار را دارید می‌توانید درخواست خود را در سامانه اکسیر و یا اپلیکیشن بیدار ثبت نمایید.

انواع کد معاملاتی

  • کد معاملاتی اوراق بهادار: سرمایه گذاران جهت معامله سهام، اوراق و اوراق صندوق‌ های سرمایه گذاری باید کد معاملاتی سهام دریافت کنند.
  • کد معاملاتی آتی: کد مشتقه کالا متشکل از 9 عدد است که معامله‌گران به واسطه این کد می‌توانند معاملات بر خط (آنلاین) آتی را ثبت کنند. معاملات آتی شامل اختیار معامله، قراردادهای آتی، قراردادهای فوروارد و قراردادهای سوآپ می‌شود. متقاضیان جهت بهره‌مندی از آپشن‌‎ها باید کد معاملاتی آتی دریافت کنند.
  • کد معاملاتی بورس کالا: در بورس کالا، کالاهای مختلف همچون خودرو، سیمان، فولاد و ... در چهار زیر مجموعه «بازار مالی»، «بازار فیزیکی»، «بازار فرعی» و «بازار مشتقه بورس کالا» عرضه می‌شوند. این بازار با هدف ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا و پیدا کردن قیمت منصفانه فعالیت دارد. جهت فعالیت در بازار بورس کالا، متقاضیان باید کد معاملاتی بورس کالا دریافت کنند و از طریق پنل کارگزاری خود اقدام به سفارش‎‌گذاری نمایند.

نحوه دریافت کد معاملاتی بازار سهام

1- ثبت نام در سجام و دریافت کد بورسی

وارد سامانه سجام شوید و پس از ثبت مشخصات شخصی، احراز هویت غیرحضوری انجام دهید. پس از احراز هویت، کد بورسی به شماره فرد متقاضی ارسال می‌شود. اگر تاکنون کد بورسی دریافت نکرده‌اید، برای دریافت رایگان کد بورسی می‌توانید از سایت کارگزاری بیدار ثبت نام کنید.

2- ثبت نام در سامانه اکسیر

پس از دریافت کد بورسی، وارد سایت کارگزاری بیدار شده و ثبت نام کنید. پس از تکمیل فرم‌های مربوطه، کد معاملاتی برای شما ارسال می‌گردد.

نحوه دریافت کد آتی (بازار مشتقه)

کد معاملاتی بازار آتی (بازار مشتقه) با کد معاملاتی اوراق بهادار متفاوت است. جهت دریافت کد معاملات آتی به سایت ebidar.ebgo.ir مراجعه و مراحل اخذ کد بازار مشتقه را طی کنید.

در نظر داشته باشید که حساب وکالتی بازار مشتقه متفاوت از حساب وکالتی بورس کالا و حساب سهام است.

مراحل دریافت کد مشتقه به شرح زیر است:

1- مراجعه به سایت ebidar.ebgo.ir و انتخاب گزینه اخذ کد آنلاین

2- تکمیل فرم های مربوطه

3- افتتاح دو حساب بانکی از یکی از بانک‌های ملت یا سامان و ثبت در سایت

4- تکمیل آزمون معاملات مشتقه

5- دانلود فرم های تعهدنامه و ارسال مدارک به کارگزاری جهت ثبت در بورس کالا

6- دریافت کد معاملاتی آتی

نحوه دریافت آنلاین کد بورس کالا

دریافت کد معاملاتی بورس کالا یکی از الزامات برای خرید و فروش اختیار معامله و دیگر ابزارهای مشتقه است. در کارگزاری بیدار می‌توانید کد آنلاین بورس کالا دریافت نمایید. برای آموزش تصویری نحوه دریافت کد بورس کالا و افتتاح حساب وکالتی، ویدیوی آموزشی کارگزاری بیدار را مشاهده نماییید.

مراحل دریافت کد بورس کالا به شرح زیر است:

1- وارد سایت ebidar.ebgo.ir شوید.

مطلب07.jpg

2- کدملی خود را وارد نمایید.

مطلب08.jpg

3- کد تایید ارسال شده به شماره همراه خود را ثبت کنید.

4- در مرحله بعدی فرم مشخصات فردی، اطلاعات شغلی، اطلاعات مالی و تعهدات مشتری را تکمیل نمایید.

مطلب06.jpg

5- پس از تکمیل فرآیند ثبت‌نام، به صفحه اصلی ebgo.ir مراجعه و حساب وکالتی خود را ثبت کنید.

در نظر داشته باشید که پیش از ثبت نام در بورس کالا، حساب وکالتی در یکی از بانک‌ها مورد اعتماد سازمان بورس و اوراق بهادار افتتاح نمایید.

بعد از فعال شدن کد بورسی چگونه در کارگزاری ثبت نام کنیم؟

پیش از ثبت نام در کارگزاری و دریافت کد معاملاتی باید در سجام ثبت نام و احراز هویت شوید. پس از طی کردن مراحل ثبت نام در سجام، کد بورسی برای شما ارسال می‌گردد. پس از دریافت کد بورسی می‌توانید در یک کارگزاری ثبت نام و کد معاملاتی دریافت نمایید. پیش از این در مورد نحوه ثبت نام در کارگزاری و دریافت کد معاملاتی توضیحاتی ارائه کردیم.

بعد از دریافت کد معاملاتی چه باید کرد؟

بعد از دریافت کد معاملاتی، با وارد کردن کد کاربری (کدملی) و رمز عبور در پنل کارگزاری وارد سامانه معامله آنلاین بر خط می‌شوید. از این پس می‌توانید به خرید و فروش سهام، انواع اوراق و اوراق صندوق های سرمایه گذاری بپردازیم.

جهت ثبت سفارش خرید یا فروش کافی است که قیمت مدنظر را براساس دامنه نوسان و همچنین تعداد مدنظر را انتخاب و ثبت کنید. در صورتی که قیمت وارد شده با قیمت طرف مقابل یکسان باشد، مچینگ اتفاق می‌افتد.

تفاوت کد بورسی و کد معاملاتی

کد بورسی یک شناسه منحصر به فرد همچون کدملی برای هر متقاضی است. کد بورسی از سه حرف و پنج عدد تشکیل می‌شود. به عنوان مثال اگر فامیلی فرد متقاضی صمدی باشد، کد بورسی وی «صم 12345» می‌باشد. هر فرد می تواند یک کد بورسی داشته باشد اما دریافت کد معاملاتی محدودیتی ندارد. 

کد معاملاتی توسط کارگزاری انتخاب شده صادر می‌گردد. سرمایه گذاران باید بدانند که جهت شروع معامله در بازار سرمایه داشتن کد بورسی و کد معاملاتی الزامی است.  برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله "کد معاملاتی با کد بورسی چه تفاوتی دارد؟" را مطالعه نمایید.

نحوه بازیابی کد معاملاتی سهام

اگر در یک کارگزاری ثبت نام کرده و کد معاملاتی دریافت کرده‌اید، قطعا کد کاربری و رمز عبور برای شما ارسال شده است. در صورت فراموشی رمز عبور پنل کارگزاری خود شوید و بر روی « کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟» کلیک کنید. در مرحله بعد، پس از وارد کردن کدملی، شماره همراه و کد امنیتی؛ بر روی «بازیابی کلمه عبور» کلیک نمایید. سپس رمز عبور برای شما پیامک می‌شود.

در صورتی که کاربر کارگزاری بیدار هستید علاوه بر اینکه می‌توانید رمز عبور خود را در سامانه اکسیر کارگزاری بیدار بازیابی کنید، می‌توانید درخواست خود را در اپلیکیشن بیدار ثبت کرده و یا با شماره امور مشتریان کارگزاری بیدار  ۹۱۰۷۸۱۳۲-۰۲۱ تماس حاصل نمایید.

عناوین مرتبط

کد بازار مشتقه چیست؟

جهت استفاده از ابزارهای مشتقه همچون اختیار معامله نیاز است تا سرمایه گذاران کد آتی یا همان کد بازار مشتقه دریافت نمایند. جهت دریافت کد آتی به سایت ebidar.ebgo.ir مراجعه کنید.

بنردسته بندی:بورس

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر