logo

کارمزد معاملات صندوق چقدر است؟

خانهآموزش بورسصندوق‌های سرمایه گذارینحوه محاسبه کارمزد معاملات صندوق های سرمایه گذاری

در شرایط اقتصادی امروز، سرمایه‌گذاری در صندوق ‌های سرمایه‌ گذاری یکی از رایج‌ترین و پرکاربردترین راه‌ها برای افراد و سازمان‌ها به منظور کسب سود و سرمایه گذاری است. یکی از عوامل اصلی که سرمایه‌گذاران در انتخاب صندوق‌های سرمایه‌گذاری مورد توجه قرار می‌دهند، کارمزد این صندوق‌ها است. کارمزد معاملات صندوق سرمایه گذاری هزینه‌ای است که به عنوان جزی از هزینه کل سرمایه‌گذاری به‌شمار می‌آید و می‌تواند تأثیر مستقیمی بر بازده نهایی سرمایه‌گذاری داشته باشد.

با توجه به اهمیت کارمزد معاملات و تاثیر آن در سود بدست آمده، در این مقاله از سری مقالات آموزشی کارگزاری بیدار به بیان میزان کارمزد صندوق های سرمایه گذاری می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

مفهوم کارمزد معاملات صندوق چیست؟

کارمزد صندوق سرمایه‌گذاری به عنوان هزینه‌ای است که سرمایه‌گذاران باید به صندوق بپردازند تا از خدمات مختلفی که صندوق ارائه می‌دهد، استفاده کنند. این کارمزدها به صورت درصدی از ارزش دارایی سرمایه‌گذاری تعیین می‌شود. اهمیت این کارمزد در این است که به عنوان یک عامل مهم، می‌تواند تأثیر مستقیمی بر نرخ بازده نهایی سرمایه‌گذاری داشته باشد و باید به دقت ارزیابی شود.

هزینه صندوق‌ های سرمایه گذاری

هر صندوق سرمایه گذاری دارای هزینه‌ای است که بخشی از آن از محل دارایی‌های صندوق برداشت می‌شود و بخشی دیگر توسط سرمایه گذار تحت عنوان کارمزد معاملات پرداخت می‌گردد. در اساسنامه هر صندوق سرمایه گذاری هزینه‌های قابل پرداخت از دارایی‌های صندوق آورده شده است.

هزینه‌هایی که از محل دارایی‌های صندوق قابل پرداخت است به شرح زیر می‌باشد:

  • هزینه تاسیس
  • کارمزد مدیر
  • کارمزد متولی
  • هزینه های برگزاری مجامع صندوق
  • حق الزحمه حسابرس
  • حق الزحمه و کارمزد تصفیه مدیر صندوق
  • کارمزد ثبت و نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار
  • حق پذیرش و عضویت در کانون
  • هزینه های دسترسی به نرم افزار و خدمات پشتیبانی
  • کارمزد درجه بندی ارزیابی عملکرد صندوق

کارمزد معاملات صندوق های etf

طبق ابلاغیه مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار که در تاریخ 20 فروردین 99 منتشر شد، سقف نرخ کارمزد دریافتی از معاملات صندوق قابل معامله به 25 درصد نرخ کارمزد معاملات تعیین شد. این امر منجر به افزایش قیمت اوراق صندوق‌ها، افزایش بازدهی سرمایه گذاری و کاهش هزینه‌های صندوق می‌گردد.

قابل ذکر است که در زمان پذیره نویسی اولیه صندوق‌ها، کارمزد خرید از سرمایه گذار دریافت می‌شود اما از صندوق‌ها هزینه‌ای بابت به عنوان یکی از طرفیت پذیره نویسی دریافت نمی‌شود.

کارمزد صندوق صدور و ابطال

هر صندوق سرمایه گذاری براساس نوع دارایی، هزینه و کارمزد متفاوتی دارد. بر همین اساس کارمزدهای صندوق به دو دسته کارمزد صدور و کارمزد ابطال تقسیم می‌شود. در زمان خرید اوراق کارمزد صدور و در زمان فروش اوراق کارمزد ابطال از طرفین معامله دریافت می‌گردد

کارمزد صندوق etf یا صندوق های قابل معامله

صندوق های etf مالیات ندارند اما مبلغی به عنوان کارمزد خرید و فروش از طرفین معامله دریافت می‌شود. کارمزد صندوق های قابل معامله در بورس از طرف خریدار 0.00116 و از طرف فروشنده 0.0011875 و در مجموع 0.0023475 می‌باشد.

به عنوان نمونه در یک معامله 20 میلیونی، کارمزد خریدار 23 هزار و 200 تومان و کارمزد فروشنده 23 هزار و 750 تومان خواهد بود.

کارمزد صندوق های سرمایه گذاری سهامی

کارمزد خرید اوراق صندوق سهامی 0.00464 و کارمزد فروش اوراق 0.00475 می‌باشد که به طور کلی جهت خرید و فروش اوراق صندوق سهامی یک سرمایه گذاری باید 0.00939 کارمزد پرداخت نماید. جهت محاسبه دستی کارمزد معاملات صندوق سهامی درصد کارمزد صندوق را ضرب در کل قیمت کنید.

به عنوان نمونه در یک معامله 20 میلیونی، کارمزد خریدار 92 هزار و 800 تومان و کارمزد فروشنده 95 هزار تومان خواهد بود.

جدول-04.jpg

کارمزد صندوق های سرمایه گذاری مختلط

کارمزد خرید اوراق صندوق مختلط 0.00243 و کارمزد فروش اوراق 0.00264 می‌باشد که به طور کلی مجموع کارمزد خرید و فروش اوراق سرمایه گذاری مختلط 0.00507 است. جهت محاسبه کارمزد معاملات صندوق سهامی مختلط کافی است درصد کارمزد را در قیمت خرید یا فروش اوراق ضرب کنید.

به عنوان نمونه در یک معامله 20 میلیونی، کارمزد خریدار 48 هزار و 600 تومان و کارمزد فروشنده 52 هزار و 800 تومان خواهد بود.

جدول-03.jpg

کارمزد صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت

کارمزد خرید اوراق صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت 0.000725 و کارمزد فروش آن نیز 0.000725 می‌باشد که جهت محاسبه کارمزد کل معامله درصد کارمزد را در قیمت کل ضرب نمایید. در مجموع کارمزد معامله اوراق صندوق درآمد ثابت از نوع etf،  0.00145 است.

به عنوان نمونه در یک معامله 20 میلیونی، کارمزد صندوق درآمد ثابت خریدار 14 هزار و 500 تومان و کارمزد فروشنده 14 هزار و 500 تومان خواهد بود.

جدول-01.jpg

کارگزاری بیدار در راستای قدردانی از اعتماد کاربران خود، کارمزد کارگزاری در صندوق درآمد ثابت سپر خود را حذف کرده است. به بیان دیگر، کسانی که با سامانه معاملاتی کارگزاری بیدار نماد سپر را معامله کنند، کارمزد کارگزاری را پرداخت نمی‌کنند.

کارمزد صندوق زمین و ساختمان

کارمزد صندوق زمین و ساختمان برای طرفین معامله به طور یکسان 0.0018125 می‌باشد. این درصد کارمزد در قیمت اوراق ضرب شده و در زمان معامله از طرفین کسر می‌گردد.

به عنوان نمونه در یک معامله 20 میلیونی، کارمزد خریدار و فروشنده 36 هزار و 250 تومان خواهد بود.

کارمزد صندوق کالایی مبتنی بر طلا

خریداران و فروشندگان اوراق صندوق های کالایی مبتنی بر طلا در هر معامله 0.00125 می‌باشد که این درصد کارمزد در قیمت اوراق ضربدر شده و در زمان معامله از طرفین معامله دریافت می‌شود. باید بدانید که کارمزد صندوق کالایی دیگر به میزان 0.00115 است که از طرفیت کسر می‌شود.

به عنوان نمونه در یک معامله 20 میلیونی، کارمزد خریدار و فروشنده 25 هزار تومان خواهد بود.

جمع بندی

هر صندوق سرمایه گذاری دارای هزینه‌هایی است که بخشی از آن از محل دارایی‌های صندوق و بخشی دیگر از سرمایه گذاران به عنوان کارمزد پرداخت می‌شود. هر صندوق سرمایه گذاری براساس دارایی کارمزد متفاوتی دارد که در مقاله به طور جداگانه به آنها اشاره کردیم. 

بنردسته بندی:صندوق‌های سرمایه گذاری

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر