logo

سرمایه گذاری در طلا و انواع روش های آن

خانهآموزش بورسبورس کالاسرمایه گذاری در طلا و انواع روش های آن

بسیاری از کسانی که قصد سرمایه گذاری در بازارهای مختلف را دارند، تمامی جوانب و اطلاعات مربوط به آن را مورد بررسی قرار می‌دهند. در حال حاضر انواع بازارهای مالی وجود دارد که برای سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلند مدت مناسب به نظر می‌رسند. سرمایه گذاری در طلا یکی از گزینه‌هایی است که بسیاری از سرمایه گذاران را به سمت خود سوق داده است. 

در وضعیت کنونی که نگه داشتن پول نقد به دلیل وجود تورم و کاهش ارزش ذاتی پول، چندان منطقی و کارآمد نیست، سرمایه گذاری در طلا می‌تواند یکی از راهکارهای مهم و ایده آل برای اهداف بلند مدت باشد. در این مقاله به بررسی این سرمایه گذاری و مزایا و معایب آن اشاره خواهیم کرد.

انواع روش های سرمایه گذاری در طلا

در تمام برهه های مختلف، طلا به عنوان گزینه‌ای محبوب برای سرمایه گذاری معرفی شده است. حتی با وجود بازارهای سرمایه دیگری که در حال حاضر رایج هستند، باز هم همچنان میل و رغبت به طلا برای سرمایه گذاری در بین اقشار مختلف وجود دارد. برای کسانی که طلا را به عنوان یک فرصت مناسب برای سرمایه گذاری در نظر می‌گیرند، روش‌های سرمایه گذاری در طلا می‌تواند در نوع خود جالب توجه به نظر برسد. 

به طور کلی، سرمایه‌گذارانی که به دنبال سرمایه‌گذاری مستقیم در طلا هستند، سه انتخاب دارند: می‌توانند دارایی فیزیکی را خریداری کنند، می‌توانند سهام یک صندوق سرمایه‌گذاری مشترک یا قابل معامله در بورس را خریداری کنند، یا می‌توانند معاملات آتی و خرید گواهی سپرده طلا را انجام دهند.

در این قسمت در مورد انواع روش‌های سرمایه گذاری در طلا بحث می‌کنیم:

1- خرید فیزیکی طلا و سکه

یکی از سنتی ترین و قدیمی ترین روش‌های سرمایه گذاری در طلا، خرید فیزیکی آن از صرافی ها و مراکز معتبر است که در ازای دریافت وجه نقد به شما سکه یا طلا داده می‌شود. رایج ترین نوع آن هم طلای 18 عیار یا سکه تمام بهار است که به طور معمول برای سرمایه گذاری خریداری می‌شوند. 

اما باید در نظر گرفت که خرید فیزیکی طلا به عنوان سرمایه گذاری، هزینه هایی مانند اجرت و مالیات را در بر خواهد داشت و یا در مواردی ریسک تقلب بودن طلای دست دوم و یا طلای آب شده را باید در نظر گرفت که با این اوصاف این روش چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

2- خرید گواهی سپرده طلا

روش دیگری که در سرمایه گذاری طلا مطرح می‌شود، گواهی سپرده طلا است. داشتن این گواهی دقیقاً برابر با دارایی طلا خواهد بود و شخص به عنوان مالک آن در نظر گرفته می‌شود. با داشتن گواهی سپرده طلا، می‌توان هم به صورت فیزیکی، طلا را تحویل گرفت و هم به عنوان گواهی سپرده ای برای سرمایه گذاری تا زمان سررسید نگهداری کرد. 

نحوه خرید این گواهی همانند خریداری سهام در بورس است و می‌توان آن را در بازار بورس اوراق بهادار معامله کرد. در حال حاضر هر برگ سپرده طلا معادل یک سکه بهار آزادی تلقی می‌شود.

3- صندوق های سرمایه گذاری مبتنی بر طلا

در بازار سرمایه معمولاً صندوق‌هایی شکل می‌گیرند که به شکل ویژه و تخصصی بر روی یک دارایی یا کالا سرمایه گذاری می‌کنند. این صندوق‌های کالایی که به نوعی ابزاری مالی برای سرمایه گذاری هستند، اوراق خود را منتشر می‌کنند تا سرمایه گذاران با خرید آنها هم مالکیت آن کالا را داشته باشند و هم مسئولیتی بابت نگهداری کالا و اجرت نداشته باشند. 

در صندوق‌های سرمایه گذاری مبتنی بر طلا همان طور که از نام آن برمیاید، دارایی‌هایی مثل سکه و طلا، ماهیت اصلی سرمایه گذاری را در بر می‌گیرند.

بهترین روش سرمایه گذاری در طلا

در قسمت قبلی با انواع روش‌های سرمایه گذاری در طلا آشنا شدیم و حالا می‌خواهیم برایند آنها را برای معرفی بهترین روش برای سرمایه گذاری در طلا معرفی کنیم.

همانطور که تا حدی اشاره شد، در خرید فیزیکی طلا، ما با انواع محدودیت‌ها مثل عدم اعتماد، افزایش ریسک، افزایش هزینه‌ها مثل اجرت و مالیات و نیز ریسک سرقت و یا مفقود شدن آن رو به رو می‌شویم. به همین خاطر نمی‌توان به طور منطقی آن را به عنوان بهترین روش در نظر بگیریم.

در روش گواهی سپرده طلا نیز اگر قصد دریافت فیزیکی سکه و یا طلا را داشته باشیم عملاً همان محدودیت‌ها وجود خواهد داشت و اگر نگهداری گواهی سپرده را در نظر داشته باشیم، باید مانند معامله در بورس با آن رفتار کنیم و برای آن استراتژی و تحلیل خود را داشته باشیم.

در روش صندوق های سرمایه گذاری عملاً ما بسیاری از ریسک‌ها و هزینه‌ها را حذف می‌کنیم. هزینه هایی مثل نگهداری کالا، حمل و نقل، انبارداری و خسارت‌های احتمالی حذف می‌شوند و همچنین دیگر نیاز به ریسک‌پذیری مثل مسئولیت نگهداری کالا، سرقت و مفقودی کالا نخواهیم داشت. همچنین در این روش، نحوه خرید و فروش در بورس و سرمایه گذاری در طلا را بر عهده متخصصین این زمینه می‌گذاریم و خیال مان از بابت مسائل جنبی راحت‌تر است. بنابراین می‌توان گفت صندوق های سرمایه گذاری طلا در حال حاضر بهترین و منطقی ترین روش برای سرمایه گذاری در طلا به شمار می‌رود.

مزایا و معایب سرمایه گذاری در طلا

ورود به هر نوع سرمایه گذاری در بازارهای مالی می‌تواند جنبه‌های منفی مثل ریسک پذیری، خطرات و یا جنبه‌های مثبت مثل سودآوری و افزایش سرمایه را به همراه داشته باشد. سرمایه گذاری در طلا مانند بسیاری از دارایی‌های دیگر برای سرمایه گذاری، دارای مزایا و معایبی است که شناخت و آگاهی از آنها می‌تواند در نوع سرمایه گذاری ما تأثیرگذار باشد.

مزایا:

  • کاهش ریسک نسبت به سرمایه گذاری در بازارهایی مثل سهام و یا ارز دیجیتال
  • سودآوری به دید سرمایه گذاری در بلند مدت
  • نقد شوندگی آسان و سریع
  • جلوگیری از پایین آمدن سرمایه و ارزش پول نقد
  • سرمایه گذاری مطمئن در زمان تورم

معایب:

  • افزایش ریسک در روش خرید طلای فیزیکی مانند سرقت و نگهداری آن
  • نوسانات قیمتی آن تحت تاثیر عوامل مختلفی مثل قیمت‌های جهانی و تحولات سیاسی قرار می‌گیرد.
  • ممکن است به علل و عوامل مختلف دچار رکود شود.

صندوق سرمایه گذاری طلا چیست؟

در بازار بورس اوراق بهادار، صندوق‌های قابل معامله‌ای وجود دارند که برای خرید آنها نیاز به داشتن کد بورسی هست و می‌توان از طریق کارگزاری بورس در بازار بورس اوراق بهادار اقدام به خرید و فروش آن کرد. جدای از خرید مستقیم شمش طلا، راه دیگری در سرمایه گذاری طلا مطرح است که به صندوق های قابل معامله در بورس (ETF) معروف هستند و طلا را به عنوان دارایی پایه خود نگه می‌دارند یا در قراردادهای آتی طلا سرمایه گذاری می‌کنند. 

معامله این صندوق‌ها به شکل آنلاین انجام می‌گیرد و دیگر دردسر های دریافت حضوری کالا و انجام امورات اداری را ندارد. این صندوق ها در سرمایه گذاری های کالای خاص مشارکت می‌کنند که برای سرمایه گذاری در طلا نیز این امکان وجود دارد. سرمایه گذارانی که علاقه مند به ورود نقدینگی بیشتر و کم هزینه تر به بازار طلا هستند، ممکن است در عوض خرید فیزیکی طلا، صندوق های سرمایه گذاری مشترک طلا و صندوق های قابل معامله در بورس را در نظر بگیرند که دارای مزایای خاص خود است که در قسمت‌های قبل به آن اشاره کردیم.

علت های سرمایه گذاری در طلا

امروزه در عصری که اشکال مختلف سرمایه‌گذاری محبوبیت زیادی پیدا می‌کنند، طلا همچنان یکی از مطمئن‌ترین دارایی‌ها برای سرمایه‌گذاری است. فلز زرد همیشه برای تنوع بخشیدن به سبد سهام شما خوب است و اختصاص دادن بخشی از پرتفوی خود به صندوق سرمایه گذاری طلا در بورس می‌تواند ضمن کاهش ریسک معامله، سرمایه گذاری اطمینان بخشی را برای سرمایه گذاران به همراه داشته باشد.

طلا برای سرمایه گذاران به عنوان یکی از مطمئن ترین سرمایه‌گذاری‌ها در نظر گرفته می‌شود که ارزش خود را به سرعت در زمان رکود اقتصادی بازیابی می‌کند. طلا همچنین در زمان تورم، ارزش خود را بسیار بهتر از دارایی‌های دارای پشتوانه ارزی حفظ می‌کند.

طلا همچنین یک محافظ عالی در برابر تورم مطرح می‌شود. زیرا قیمت آن با افزایش هزینه‌های زندگی افزایش می‌یابد. علاوه بر این، طلا به عنوان یک ذخیره خوب در برابر کاهش ارزش پول به شمار می‌رود بنابراین ممکن است مردم زمانی که معتقدند پول محلی آنها ارزش خود را از دست می‌دهد به خرید طلا تشویق شوند.

جمع بندی

طلا یک دارایی محبوب در میان سرمایه گذارانی است که می خواهند در برابر ریسک هایی مانند تورم، آشفتگی بازار و ناآرامی های سیاسی محافظت کنند. طلا همواره یکی از مطمئن ترین و کم ریسک ترین کالاها برای سرمایه گذاری مطرح شده است. در حال حاضر گواهی سپرده طلا و صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله طلا، به عنوان روشی ایده آل برای سرمایه گذاری در طلا مطرح است که همانند اوراق سهام می‌توان به شکل آنلاین خرید و فروش کرد. سرمایه گذاری در طلا دارای ویژگی هایی است که در این مقاله به بررسی آنها پرداختیم.

در این بین، اطلاع از صندوق‌های سرمایه گذاری طلا و نحوه معامله آنها برای سرمایه گذاران بسیار مهم و ضروری است که در این راستا کارگزاری بیدار بستری برای سرمایه گذاران فراهم کرده است تا ضمن شناسایی صندوق‌های سرمایه گذاری طلا، بتوانند در سامانه اکسیر این کارگزاری به معامله این صندوق‌ها و دیگر سهام بازار بورس بپردازند و برای کسب اطلاعات بیشتر کافی است با دفاتر کارگزاری در تماس باشید.

بنردسته بندی:بورس کالاصندوق‌های سرمایه گذاری

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر