logo

تفاوت گواهی سپرده و صندوق درآمد ثابت سپر

خانهآموزش بورسصندوق‌های سرمایه گذاریسرمایه گذاری در گواهی سپرده یا صندوق درآمد ثابت سپر

با افزایش بازدهی صندوق درامد ثابت سپر به 30 درصد، یکی از سوالات ایجاد شده برای سرمایه گذاران انتخاب سرمایه گذاری بین صندوق درآمد ثابت و گواهی سپرده است. شاید برای شما هم سوال پیش آید که کدام سرمایه گذاری بازدهی بیشتری دارد؟

سود گواهی سپرده به صورت ماهانه و سود صندوق درآمد ثابت سپر به صورت مرکب و روزشمار محاسبه و پرداخت می‌شود. تا به اینجا تفاوتی زیادی بین سرمایه گذاری در صندوق درآمد ثابت و گواهی سپرده وجود ندارد اما با توجه به نرخ شکست سود، سرمایه‌گذاری در صندوق سپر منطقی‌تر است.

سود صندوق درآمد ثابت سپر به صورت روزشمار محاسبه می‌شود به همین دلیل سرمایه گذار می‌تواند هر زمان که به سرمایه خود نیاز داشت، اوراق خود را به فروش برساند اما دارنده گواهی سپرده ملزم به نگهداری از آن تا زمان سررسید است.

در این مقاله به تفاوت‌های بیشتر اوراق گواهی سپرده خاص و اوراق صندوق درآمد ثابت سپر اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت چیست؟

صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت یکی از انواع سرمایه گذاری های غیرمستقیم و مناسب افراد ریسک پذیر است. اوراق این صندوق سرمایه گذاری به روش ETF (قابل خرید و فروش در بورس) و صدور-ابطال قابل معامله هستند.

سود اوراق صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت به صورت روزشمار محاسبه می‌شود. محاسبه روزشمار به زبان ساده یعنی به سرمایه شما به صورت روزانه سود تعلق می‌گیرد و در صورتی که صندوق از نوع ETF و بدون دوره پرداخت سود باشد، سودها جمع شده و در روز بعد به اصل سرمایه و سود، مجدد سود تعلق می‌گیرد.

صندوق درآمد ثابت سپر به روش ETF قابل معامله است و سود آن به صورت روزشمار و مرکب محاسبه می‌شود. بنابراین سرمایه‌گذاران بدون دغدغه نقدشوندگی و نرخ شکست سود می‌توانند در صندوق سپر سرمایه گذاری کنند. برای خرید اوراق صندوق درآمد ثابت سپر وارد پنل کاربری خود در کارگزاری شوید و نماد سپر را جست‌وجو کنید.

گواهی سپرده چیست؟

در سپرده بانکی سرمایه گذاران با هدف دریافت سود ثابت و بدون ریسک سرمایه خود را در بانک سرمایه گذاری می‌کنند. سود سپرده با توجه به دوره سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلندمدت متفاوت است. سود سپرده یک ساله 20.5 درصد و در صورت برداشت زودتر از موعد با نرخ شکست سود 5 درصد می‌باشد.

مزایا و معایب صندوق درآمد ثابت

اوراق صندوق درآمد ثابت بهتر است یا سپرده

نرخ شکست سود، نحوه سرمایه گذاری و بازدهی از جمله فاکتورهای مهم برای انتخاب یک سرمایه گذاری مناسب است. بازدهی صندوق درآمد ثابت سپر و گواهی سپرده بانکی هر دو 30 درصد سالانه است اما یکی از تفاوت‌های مهم آن در نرخ شکست سود است.

کسانی که گواهی سپرده داشته باشند باید تا زمان سررسید آن را نگهداری کنند در غیر این صورت با نرخ شکست سود مواجه می‌شوند. نرخ شکست سود به زبان ساده همان جریمه‌ای است که شما به علت برداشت زودتر از موعد سرمایه باید پرداخت کنید. این در حالی است که صندوق درآمد ثابت سپر با پرداخت سود 30 درصد سالانه بدون نرخ شکست سود است.

تفاوت صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت سپر و گواهی سپرده

deposit-or-bank-account-1.jpg

فرق سپرده و گواهی سپرده خاص چیست؟

به تازگی بانک مرکزی مجوز انتشار اوراق گواهی سپرده خاص با سود 30 درصد به بانک‌ها ارائه کرده است. برخی تفاوت سپرده و گواهی سپرده را نمی‌دانند.

با توجه به رکود موجود در بازارها، برخی از سرمایه گذاران تصمیم گرفتند که گواهی سپرده سالانه با سود 30 درصد را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند. نقدشوندگی این اوراق بالاست و دارندگان آن هر زمان که بخواهند می‌توانند با مراجعه به بانک سرمایه خود را دریافت کنند اما یکی از نکات منفی گواهی سپرده نرخ شکست سود آن است.

اگر سرمایه گذار زودتر از موعد سررسید به سرمایه خود نیاز داشته باشد، سود سرمایه گذاری به 12 درصد می‌رسد. به عبارتی نرخ شکست سود گواهی سپرده 30 درصد، 12 درصد است.

گواهی سپرده تفاوتی زیادی با سپرده ندارد و شاید یکی از تفاوت‌های آن در میزان سود پرداختی و نرخ شکست سود دانست؛ چرا که سود سپرده یک ساله 20.5 درصد و سود گواهی سپرده 30 درصد است.

مزایا و معایب گواهی سپرده بانکی

سپرده بانکی دیداری و سپرده بانکی غیردیداری در اقتصاد یک کشور برجسته است. سپرده بانکی علاوه بر اینکه برای افراد و خانواده‌ها ابزاری برای نگهداری پس‌انداز و مدیریت مالی فراهم می‌کند، برای سیستم بانکی و اقتصاد کلان نقش مهمی دارد.

یکی از اصلی‌ترین اهداف سپرده بانکی، ایجاد اعتماد در بین مردم و تسهیل در جریان مالی است. وقتی افراد اعتماد به سیستم بانکی دارند و مطمئن هستند که پس‌اندازها و پول‌هایشان در بانک به خوبی محافظت می‌شود، این اعتماد به عنوان پایه اصلی برای فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های بیشتر عمل می‌کند.

بانک‌ها نیز با تأمین منابع مالی از طریق سپرده‌های جمعی، می‌توانند وظایف خود را به بهترین شکل انجام دهند. آن‌ها می‌توانند از سپرده‌ها به عنوان منابع برای اعطای وام‌ها و اجرای فعالیت‌های بانکی دیگر استفاده کنند که در نهایت به رشد اقتصاد کمک می‌کند.

سپرده بانکی در زمانهای بحرانی و ناپایداری اقتصادی، به عنوان یک سپر ایمن برای پس‌اندازها محسوب می‌شود. وجود این ابزار مالی کمک می‌کند تا در شرایط نامطمئن، سرمایه‌گذاران در برابر تاثیرات ناخوشایند اقتصادی محافظت شوند.

به طور کلی، سپرده بانکی نه تنها برای افراد و خانواده‌ها بلکه برای سیستم بانکی و اقتصاد کلان هر کشور، به عنوان یک ابزار مالی اساسی و بستری برای رشد و توسعه اقتصادی بسیار ارزشمند است.

علاوه بر مزایای نام برده، سپرده های بانکی می‌تواند برای سرمایه گذاران در زمان تورم مضر نیز باشد. در دوران تورم اگر نرخ بهره بانکی کمتر از نرخ تورم باشد، سپرده‌های بانکی باعث کاهش ارزش پول فرد می‌شود. همچنین نرخ شکست سود یکی از معایب بزرگ سپرده های بانکی است. به عنوان مثال سرمایه گذاری که گواهی سپرده 30 درصد خریداری کرده باشد، در صورتی که قبل از سررسید به بانک مراجعه کند، با نرخ شکست سود به وی 12 درصد سود تعلق می‌گیرد.

جمع بندی

با توجه به افزایش بازدهی صندوق درآمد ثابت سپر به 30 درصد، شاید برای شما هم سوال ایجاد شود که بین گواهی سپرده خاص و صندوق درامد ثابت کدام سرمایه گذاری منطقی‌تری است؟

در این مقاله سعی کردیم به تعریف گواهی سپرده و صندوق درآمد ثابت بپردازیم و تفاوت‌های آن را بیان کنیم. همان طور که در مقاله گفته شد، یکی از معایب گواهی سپرده نرخ شکست سود و پرداخت سود ماهانه آن است. این در حالی است که سود صندوق درآمد ثابت سپر به صورت روزشمار محاسبه شده و نرخ شکست سود ندارد. با توجه به تفاوت‌های با اهمیت بین این دو سرمایه گذاری، خرید اوراق صندوق درآمد ثابت منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

بنردسته بندی:صندوق‌های سرمایه گذاری

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر