logo

کد بورسی اتباع خارجی و ثبت نام در بورس

خانهآموزش بورسبورسنحوه گرفتن کد بورسی برای اتباع خارجی و ثبت نام سجام اتباع

فرقی نمی‌کند که چه ملیتی داشته باشید و در کدام کشور زندگی کنید. سرمایه گذاری یک اصل اساسی برای حفظ سرمایه و داشتن یک وضعیت مالی خوب در آینده است. با توجه به اهمیت سرمایه گذاری و رونق بازار سرمایه، تمایل برای دریافت کد بورسی و معامله توسط اتباع خارجی زیاد شده است. شرایط ثبت نام اتباع خارجی و ایرانی در سجام با یکدیگر متفاوت است و این افراد باید به صورت حضوری مدارک خود را به یک کارگزاری ارائه دهند. در صورتی که غیرایرانی هستید و می‌خواهید مراحل ثبت نام کد بورسی اتباع و نحوه دریافت کد معاملاتی اتباع را بدانید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آیا اتباع خارجی می توانند کد بورسی دریافت کنند؟

در بورس ایران نیز همچون دیگر کشورها، امکان سرمایه گذاری در بازار سرمایه توسط اتباع خارجی وجود دارد. در راستای دریافت کد بورسی و کد معاملاتی، اتباع خارجی نیاز به ثبت نام در سجام ندارند و باید مدارک شناسایی خود را به صورت حضوری به یک کارگزاری تقدیم نمایند. در نظر داشته باشید که حضور فرد متقاضی در کارگزاری الزامی است.

کارگزاری مدارک متقاضی را جهت بررسی به سازمان بورس ارسال می‌کند. سازمان بورس و اوراق بهادار پس از بررسی فرم‌های مربوطه و همچنین استعلام از سامانه یکپارچه اتباع و مهاجرین خارجی (سهما)، در صورتی که متقاضی شرایط احراز کد بورسی را داشته باشند، مجوز لازم در دو نسخه انگلیسی و فارسی برای وی صادر می‌شود. 

فرآیند بررسی اطلاعات متقاضی توسط سازمان بورس حدود 7 روز کاری زمان می‌برد و کارگزاری نیز پس از دریافت مجوز از سازمان بورس طی 7 روز کاری، کد معاملاتی را برای متقاضی صادر می‌کند.

در نهایت کد بورسی و کد معاملاتی از طرف کارگزاری برای متقاضی پیامک خواهد شد. از این پس فرد می‌تواند به معامله اوراق صندوق‌ های سرمایه گذاری و سهام در بورس بپردازد.

ثبت نام اتباع خارجی در سجام

نخستین گام برای شروع فعالیت در بازار سرمایه، ثبت در سامانه سجام و دریافت کد بورسی است اما اتباع خارجی نیاز به ثبت نام در سجام ندارند. تمام مراحل ثبت نام اتباع خارجی در بورس به صورت حضوری و در کارگزاری‌ها انجام می‌شود.

مدارک لازم برای دریافت کد بورسی اتباع

اتباع خارجی که قصد سرمایه گذاری در بورس ایران را دارند باید مجوز فعالیت در بازار سرمایه را دریافت کنند. فرآیند بررسی شرایط احراز دریافت کد بورسی اتباع خارجی توسط سازمان بورس و به صورت دستی انجام می‌شود.

مدارکی که متقاضیان برای دریافت کد بورسی اتباع باید به کارگزاری ارائه دهند شامل موارد زیر می‌شود:

  • ارائه اصل مدارک هویتی
  • ارائه اصل پاسپورت
  • داشتن یک شماره موبایل و یک حساب بانکی به اسم فرد متقاضی
  • اطلاعات محل سکونت متقاضی
  • تکمیل فرم مشخصات مخصوص اتباع

نحوه دریافت کد بورسی اتباع خارجی زیر سن قانونی

در نحوه دریافت کد بورسی افراد زیر 18 سال، فرقی بین ایرانی و غیرایرانی بودن وجود ندارد. این افراد باید مشخصات و مدارک ولی قانونی خود را در هنگام ثبت نام ارائه کنند. افراد زیر سن قانونی معامله را تحت نظر سرپرست قانونی خود انجام می‌دهند.

پیش از این در مقاله‌ای نحوه ثبت نام افراد زیر 18 سال در بورس را بیان کردیم. این مقاله می‌تواند تکمیل کننده مطلب فوق باشد. تنها تفاوت ثبت نام افراد زیر 18 سال ایرانی و غیرایرانی در نحوه ثبت نام آن‌ها است. 

افراد ایرانی مراحل ثبت نام در سجام را به صورت غیرحضوری انجام می‌دهند و تنها برای احراز هویت، ولی قانونی باید به یک پیشخوان دولت مراجعه کند. این در حالی است که افراد غیرایرانی باید تمام مراحل ثبت نام و احراز هویت را به صورت حضوری و همراه با ولی قانونی خود انجام  دهند. 

مدت زمان دریافت کد بورسی اتباع خارجی

همان طور که بالاتر گفته شد، هفت روز کاری برای بررسی مدارک متقاضی توسط سازمان بورس و همچنین هفت روز کاری برای طی کردن فرآیند تخصیص کد بورسی و کد معاملاتی توسط کارگزاری زمان لازم است.

نحوه ثبت نام اتباع در کارگزاری بیدار

افراد غیرایرانی که قصد ثبت نام در کارگزاری بیدار را داشته باشند باید مدارکی که در بالاتر گفته شد را به صورت حضوری به یکی از شعب کارگزاری بیدار مراجعه کنند. شعبه تهران کارگزاری بیدار به نشانی حافظ، نبش کوچه کامران صالح، پلاک 231 طبقه اول، واحد 4 می‌باشد. تنها شرط ثبت نام اتباع در کارگزاری بیدار داشتن حداقل مهلت 6 ماهه اقامت در ایران است. 

در صورتی که یک فرد غیرایرانی ساکن در کشور از کارگزاری بیدار کد بورسی و کد معاملاتی دریافت کند، می‌تواند از خدمات خرید و فروش سهام، اوراق و صندوق های سرمایه گذاری بهره مند شود. بنابراین پس از دریافت کد معاملاتی، خرید سهام توسط اتباع خارجی امکان پذیر است. 

بنردسته بندی:بورس

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر