logo

الگوی هارمونیک AB=CD در تحلیل تکنیکال

خانهآموزش بورستحلیل تکنیکالالگوی هارمونیک AB=CD در تحلیل تکنیکال

امروزه تحلیل تکنیکال در میان معامله‌گران و تحلیلگران از محبوبیت بالایی برخوردار است. به همین منظور، آموزش ابزارهای تحلیل تکنیکال بسیار مهم و کاربردی است. یکی از ابزارهای کاربردی در این حوزه، الگوهای هارمونیک هستند. در این مقاله از سری مقاله‌های آموزشی کارگزاری بیدار، الگوی هارمونیک AB=CD و نکات معاملاتی آن را بررسی می‌کنیم.

الگوی هارمونیک AB=CD چیست؟

برای فهم بهتر این الگو ابتدا باید دانست که الگوهای هارمونیک از ترکیب سطوح فیبوناچی و حرکت هندسی قیمت ایجاد می‌شوند. از انواع الگوهای هارمونیک برای تشخیص تغییر روند قیمتی استفاده می‌شود. الگوی AB=CD از انواع الگوهای هارمونیک به‌ شمار می‌رود که تحلیلگران تکنیکال از آن، جهت آنالیز و تحلیل قیمت‌ها استفاده می کنند. 

الگوی AB=CD را شاید بتوان کاربردی‌ترین و ساده‌ترین نوع الگوی هارمونیک نام‌گذاری کرد. نیازمندی‌های بسیار کمتر جهت تشکیل الگوی AB=CD نسبت به سایر الگوهای هارمونیک، یکی از دلایلی است که سبب ساده‌تر بودن این الگو نسبت به دیگر انواع الگوی هارمونیک شده است. از دیگر دلایل ساده انگاری الگوی AB=CD  می‌توان به قابلیت تشخیص سریع آن در نمودار قیمت اشاره کرد.

ساختار الگوی هارمونیک AB=CD

همان‌طور که از اسم آن پیداست این الگو از 4 نقطه بخصوص تشکیل می‌شود. طوری که حرکت از نقطه A شروع و به نقطه B می‌رسد. پس از رسیدن به نقطه B روند حرکتی قیمت بازمی‌گردد و در جهت خلاف موج اول حرکت می‌کند تا به نقطه C می‌رسد. بعد از آن به اندازه فاصله A تا B راه قبلی خود را از سر می‌گیرد و نقطه C به D می‌رسد. 

جهت حرکت قیمتی موج CD و AB در یک راستا است. در آخر متناسب با صعودی یا نزولی بودن این الگو، قیمت رشد یا نزول خواهد کرد.

انواع الگوی AB=CD 

در الگوی AB=CD متناسب با جهت حرکت کندل‌های قیمتی بعد از اتمام موج CD، با 2 حالت صعودی و نزولی مواجه هستیم.

الگوی صعودی AB=CD 

الگوی AB=CD صعودی با یک موج نزولی (AB) آغاز می‌گردد و سپس بخشی از این کاهش قیمت در موج بعدی (BC)  جبران می‌شود و صعود می کند. پس از BC جهت روند قیمتی تغییر می‌کند و وارد حرکت نزولی جدیدی (CD) می‌شود که از کف قیمتی ایجاد شده توسط نقطه B هم پایین‌تر می‌‌رود. تحلیلگران تکنیکال انتظار دارند که بعد از اتمام موج نزولی CD قیمت تغییر جهت دهد و نماد مورد نظر با رشد مواجه شود. در این صورت ما با الگوی AB=CD صعودی رو به رو هستیم.

همان‌طور که در چارت اقتصاد بیدار مشخص کردیم بعد از رسیدن به نقطه D، روند صعودی شده است.

الگوی نزولی AB=CD  

الگوی نزولی AB=CD بسیار مشابه با AB=CD صعودی است با این تفاوت که جهت روند موج‌ها در الگوی نزولی AB=CD ، دقیقا برعکس الگوی صعودی است. این الگو با موج صعودی AB آغاز می شود که با خط BC قدری از آن اصلاح می‌شود. سپس در نقطه C روند با حمایت رو‌به‌رو می‌شود و تا D که حتی کمی بالاتر از B است، رشد می‌کند. بعد از اتمام خط CD و تکمیل موج آخر صعودی، تحلیلگران تکنیکال انتظار دارند روند قیمت، نزولی شود. در صورت مشاهده این ساختار، با الگوی AB=CD نزولی رو به رو هستیم.

همان طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، بعد از تکمیل الگو در نقطه D  نماد مورد نظر روند کاهشی را تجربه کرده است.

نسبت‌های فیبوناچی در الگوی AB=CD

یکی از مهمترین شروط شکل‌گیری و تایید الگوی هارمونیک AB=CD در نظر گرفتن سطوح خاص فیبوناچی است. شروط تایید این الگو به شرح زیر است:

  1. BC باید 62 درصد AB باشد.
  2. CD باید 127 درصد BC باشد.
  3. بعد از تحقق دو مرحله اول باید دقت داشت که از نظر مدت شکل‌گیری نیز این دو خط تقریبا در بازه زمانی برابر شکل‌گرفته باشند.

اگر ۳ گام بالا محقق شد می‌توان به سیگنال‌های خرید و فروش آن، توجه و نسبت به آن عمل کرد.

استراتژی و نکات معاملاتی الگوی AB=CD

استفاده از الگوی هارمونیک AB=CD برای افراد کم تجربه می‌تواند بسیار کارآمد باشد چراکه پیچیدگی چندانی ندارد و با بهره‌گیری درست از آن می‌توان کسب سود کرد. همانند هر الگویی در تحلیل تکنیکال، برای الگوی AB=CD هم باید نقاط ورود، خروج، حد سود و حد ضرر تعیین کرد.

نقاط ورود و خروج

نقاط ورود و خروج در هر الگویی از مهم‌ترین ارکان استراتژی معاملاتی آن به شمار می‌روند. الگوی هارمونیک AB=CD نیز از این قاعده مستثنا نیست. قبل از گرفتن پوزیشن خرید یا فروش تحلیلگران باید از تایید این الگو در چارت تکنیکال اطمینان حاصل کنند به طوری که تمام 3 رکن ذکر شده در بالا محقق شده باشد. 

بنابراین بعد از تشخیص صعودی بودن این الگو می‌توانید در نقطه‌ی D که پایان موج اصلاحی CD است به سهم ورود کنید. اگر هم بعد از تحلیل و بررسی الگوی نزولی AB=CD را مشاهده کردید باید در نقطه D  پوزیشن فروش بگیرید و سیوسود کنید.

حد ضرر و حد سود

زمانی این الگو را در چارت تشخیص دادیم، حد ضرر را کمی پایین‌‌تر از نقطه D قرار می‌دهیم. به این صورت که پس از نزول قیمت سهم از نقطه C تا D منتظر حمایت و برگشت روند قیمت هستیم. اما اگر حمایت نقطه D از دست رفت آنگاه حد ضرر فعال شده و برای جلوگیری بیشتر از ضرر، پوزیشن فروش می‌گیریم. در چارت، نقطه مشخص شده با پیکان، می‌تواند حد ضرر ما باشد.

تعیین حد سود کمی انعطاف‌پذیرتر است. به این معنی که با توجه به میزان ریسک‌پذیری خودمان می‌توانیم بعد از تشخیص الگوی صعودی AB=CD سهامداری کنیم. به طور کلی بعد از موج CD ما باید انتظار یک موج صعودی دقیقا برابر موج آخر که همان CD است را داشته باشیم. 

زمانی که قیمت سهم این رشد را تجربه کرد با توجه به ریسک‌پذیری معامله‌گر می‌توان نیمی از دارایی را سیو‌ سود کرد و نیمی دیگر را برای کسب سود بیشتر نگه داشت. نکته مهم در نگهداری نیمی از دارایی این است که باید تحلیلگر به سایر فاکتورها مانند خط روند، مقاومت و اندیکاتورها نیز توجه داشته باشد تا ریسک معامله نسبت به پاداش آن (نسبت ریسک به ریوارد) کم بماند.

جمع‌بندی

الگوهای هارمونیک از ترکیب سطوح فیبوناچی و حرکت هندسی قیمت ایجاد می‌شود. از انواع مختلف الگوهای هارمونیک برای تشخیص تغییر روند قیمتی استفاده می‌شود. الگوی  AB=CD از انواع الگوهای هارمونیک به‌ شمار می‌رود که تحلیلگران تکنیکال از آن جهت آنالیز و تحلیل قیمتها استفاده می کنند. 

همان طور که از اسم آن پیداست این الگو از 4 نقطه بخصوص تشکیل می‌شود. خطوط AB  و CD هم جهت و موازی هستند. الگوی AB= CD بر اساس رویکرد به دو نوع صعودی و نزولی تقسیم می‌شود. 

با شناسایی نقاط ورود، خروج و حد ضرر می‌توان از این الگو به عنوان استراتژی معاملاتی استفاده کرد.  به طور کلی ورود به معامله فقط بر مبنای الگوی AB=CD اقدامی پر ریسک است و بهتر است به اندیکاتورهای حجم و حرکات قیمتی نیز توجه شود تا تحلیل صورت گرفته جامع و کم ریسک‌تر باشد. 

بنردسته بندی:تحلیل تکنیکالالگوهای هارمونیک

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر