logo

مقایسه سرمایه‌گذاری در اوراق مشارکت با سهام

خانهآموزش بورسبورستفاوت اوراق مشارکت و اوراق سهام در چیست؟

اوراق مشارکت و سهام دو گزینه پر سود برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود اما این دو تفاوت‌ها زیادی با یکدیگر دارند. یکی از برجسته‌ترین تفاوت‌ آن‌ها در ریسک و بازگشت سرمایه است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تفاوت این دو نوع دارایی تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بررسی دو گزینه پر سود برای سرمایه‌گذاری

اوراق مشارکت و سهام دو ابزار مالی متفاوتند که شرکت‌ها براساس ساختار مالی خود یکی از این دو روش را برای جذب سرمایه انتخاب می‌کنند. در این مقاله قصد نداریم فواید این دو نوع تامین مالی برای شرکت را بیان کنیم بله می‌خواهیم به سوال‌های پرتکرار سهامداران در خصوص تفاوت اوراق مشارکت و سهام و همچنین کدام سرمایه‌ گذاری در بورس بهتر است، پاسخ دهیم.

سهام به زبان ساده یک ورقه بهادار است که نشان دهنده مالکیت دارنده آن به بخشی از دارایی و سود شرکت است. به نوعی دارنده سهام جزو مالکان شرکت سهامی محسوب می‌شوند.

خرید سهام نیز همچون دیگر سرمایه‌گذاری‌ها دارای مزایا و معایبی است که پیش از این در مقاله «سرمایه گذاری در بورس چه مزایایی دارد؟» به آن پرداختیم. اگر قصد ورود به بازار سهام را دارید باید بدانید که این بازار در کنار تمام جذابیت‌ها و سودهایش گاهی کام سهامداران را تلخ می‌کند.

خرید سهام برای افراد ریسک پذیر جذابیت بیشتری دارند چرا که می‌دانند در صورت رشد شرکت آنها علاوه بر افزایش قیمت اوراق از سود نقدی شرکت بهره‌مند می‌گردند.

در مقابل شرکت‌هایی سهامی عام پذیرفته شده در بورس، شرکت‌هایی هستند که استقلال و عدم دخالت سهامداران برایشان در اولویت است به همین دلیل ترجیح می‌دهند اوراق مشارکت با سررسید مشخص منتشر و در ازای آن درصدی بهره پرداخت کنند. این اوراق از سوی شهرداری، شرکت‌های دولتی و خصوصی منتشر می‌شود. یکی از بهترین مزیت اوراق مشارکت، تضمین حفظ اصل سرمایه و پرداخت سود ثابت است که سهامداران را تشویق به خرید اوراق می‌کند.

به صورت کلی نمی‌توان گفت که سرمایه‌گذاری در اوراق مشارکت بهتر است یا سهام چرا که کارکرد و سود هر یک از آنها با یکدیگر متفاوت است. بنابراین پیش از انتخاب گزینه سرمایه‌گذاری به سطح ریسک پذیری و انتظار خود از بهره دریافتی توجه داشته باشید.

در نهایت باید بگوییم که یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های دارندگان اوراق مشارکت و سهام در اولویت آنها در مطالبات است. در صورتی که شرکت منحل شود، دارندگان اوراق مشارکت نسبت به سهامداران عادی در اولویت دریافت سرمایه خود هستند.

تفاوت سررسید اوراق مشارکت و سهام

اوراق مشارکت دارای ارزش اسمی و سررسید است در حالی که سهام از منابع دائمی تامین مالی محسوب می‌گردد و تاریخ انقضاء ندارد.

خلاصه‌ای از تفاوت اوراق مشارکت و سهام

  • دارندگان سهام حق رای دارند اما دارندگان اوراق مشارکت تنها طلبکاران شرکت هستند.
  • هیچ تضمینی در بازگشت سرمایه در سهام وجود ندارد اما دارندگان اوراق مشارکت سود ثابت و تضمین شده‌ای دریافت می‌کنند.
  • افراد کم تجربه در بازارهای مالی می‌توانند اوراق مشارکت خریداری و سود دریافت کنند اما خرید سهام نیاز به آموزش دارد.
  • در اوراق مشارکت رقابت و جو روانی حاکم نیست و دارندگان آن سود تضمین شده‌ای را در زمان مقرر دریافت می‌نمایند اما در سهام امکان نوسان قیمتی و زیان وجود دارد.
  • ریسک سهام بالا است در حالی که اوراق مشارکت بدون ریسک می‌باشد.
  • دارندگان سهام سالانه می‌توانند از سود تقسیمی شرکت بهره‌مند شوند ولی دارندگان اوراق مشارکت سودی دریافت نمی‌کنند.
  • اوراق مشارکت دارای انقضاء و سهام بدون سررسید است.
  • سرمایه‌گذاری در بازار سهام نیازمند رصد مداوم روند بازار است در حالی که در اوراق مشارکت نیاز به صرف زمان ندارد.
  • صاحبان اوراق مشارکت نسبت به دریافت اصل سرمایه خود نسبت به سهامداران در اولویت هستند.

جمع‌بندی

اوراق مشارکت و سهام دو گزینه متفاوت در سبد سرمایه گذاری است. بازدهی و ریسک سهام نسبت به اوراق مشارکت بیشتر است. کسانی که حفظ سرمایه برایشان در اولویت است، توصیه می‎‌کنیم که اوراق مشارکت خریداری کنند ولی اگر می‌خواهید یک سبد سرمایه‌گذاری مناسب داشته باشید، می‌توانید سرمایه خود را بین این دو گزینه تقسیم کنیم.

به عبارت دیگر این دو نوع سرمایه‌گذاری در کنار هم می‌تواند سودهای خوبی نصیب سرمایه‌گذار کند به صورتی که با استفاده از اوراق مشارکت ریسک سرمایه‌گذاری کاهش می‌یابد.

در این مقاله به بررسی تفاوت‌های اوراق مشارکت و سهام پرداختیم و گفتیم که دارندگان سهام دارای حق رای و دریافت سود نقدی هستند در حالی که اوراق مشارکت نوع بدهی محسوب می‌شود و دارای یک سود ثابت و تضمین شده است.

عناوین مرتبط

تفاوت اوراق مشارکت و سهام چیست؟

دارندگان سهام حق مالکیت در دارایی واحد تجاری دارند در حالی که اوراق مشارکت نوعی بدهی محسوب می‌گردد که ناشر در ازای آن بهره پرداخت می‌کند. این دو سرمایه‌گذاری در ریسک، بازدهی، حفظ اصل سرمایه، تاریخ سررسید و حق رای با یکدیگر متفاوتند.

بنردسته بندی:بورس

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر