logo

تفاوت صندوق سهامی و درآمد ثابت چیست؟

خانهآموزش بورسصندوق‌های سرمایه گذاریتفاوت صندوق سهامی و درآمد ثابت

صندوق درآمد ثابت و صندوق سهامی دو نوع از صندوق سرمایه گذاری هستند که طرفداران خاص خود را دارند. یکی از بارزترین تفاوت صندوق درآمد ثابت و سهامی در نوع دارایی صندوق و بازدهی است. اگر نمی‌دانید که در صندوق درآمد ثابت سرمایه گذاری کنید یا سهامی، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا در خصوص ویژگی و تفاوت صندوق سهامی و درآمد ثابت توضیحاتی ارائه دهیم.

ویژگی صندوق درآمد ثابت

پیش از اینکه بخواهیم به بیان تفاوت صندوق درآمد ثابت و سهامی بپردازیم، به بیان ویژگی صندوق درآمد ثابت و صندوق سهامی می‌پردازیم. اوراق صندوق‌ درآمد ثابت اغلب به عنوان یک ابزار سرمایه‌گذاری با ریسک کم و درآمد پایدار شناخته می‌شود. این صندوق‌ها عمدتا در اوراق بهادار مانند اوراق مشارکت، گواهی سپرده، اوراق خزانه دولت (اخزا) و ... سرمایه‌گذاری می‌کنند که دارای بازدهی ثابت هستند. هدف اصلی این صندوق‌ها ایجاد درآمد پایدار برای سرمایه‌گذاران است و به عنوان یک ابزار مناسب برای کسانی که به دنبال سرمایه‌گذاری با ریسک کم و درآمد ثابت هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. سرمایه گذاران حرفه‌ای برای کاهش ریسک سرمایه گذاری بخشی از دارایی خود را به اوراق صندوق درآمد ثابت اختصاص می‌دهند.

صندوق درآمد ثابت همچون دیگر صندوق های سرمایه گذاری به دو روش etf و صدور – ابطال قابل معامله هستند. برای خرید اوراق صندوق به روش etf، وارد پنل کارگزاری خود شوید و نام نماد مورد نظر را جست‌وجو کنید.

بازدهی صندوق درآمد ثابت بیشتر از بانک بوده و از مزایای عدم نرخ شکست سود، برخوردار است. یکی از صندوق‌های سرمایه گذاری که بازدهی بالاتری از بانک دارد، صندوق سپر می‌باشد.

ویژگی صندوق سهامی

صندوق سهامی یکی از روش‌های سرمایه گذاری غیرمستقیم است که مورد استقبال افرادی قرار می‌گیرد که فرصت کافی برای سرمایه گذاری ندارند. صندوق های سرمایه گذاری سهامی توسط افراد خبره مدیریت می‌شود و ریسک کمتری نسبت به خرید مستقیم سهام دارد. ریسک و بازدهی صندوق های سهامی نسبت به صندوق های درآمد ثابت بیشتر است. اوراق این نوع صندوق نیز همچون دیگر صندوق های سرمایه گذاری به روش etf و صدور – ابطال قابل معامله است. روش معامله اوراق صندوق های سهامی قابل معامله در بورس تفاوتی با خرید و فروش سهام ندارد.

تفاوت صندوق درآمد ثابت و سهامی

صندوق درآمد ثابت و صندوق سهامی دو نوع صندوق سرمایه‌گذاری هستند که دارایی آن در زمینه‌های مختلف سرمایه گذاری می‌شود. همان طور که گفته شد، دارایی صندوق درآمد ثابت در اوراق کم ریسک و دارایی صندوق سهامی در سهام سرمایه گذاری می‌گردد. در ادامه به بیان تفاوت صندوق درآمد ثابت و سهامی می‌پردازیم.

تفاوت صندوق درآمد ثابت و سهامی براساس نوع دارایی

منابع مالی صندوق درآمد ثابت در دارایی‌های کم ریسک همچون اوراق مشارکت، سپرده بانکی و ... سرمایه گذاری می‌شود. این در حالی است که صندوق های سهامی دارایی خود به سهام اختصاص می‌دهد.

یکی از بارزترین تفاوت‌های صندوق درآمد ثابت و سهامی را در نوع سرمایه گذاری می‌توان دانست. تنوع دارایی در صندوق های سهامی بیشتر از صندوق های درآمد ثابت است.

تفاوت صندوق درآمد ثابت و سهامی براساس ریسک

ریسک صندوق درآمد ثابت بسیار کم و نزدیک به صفر است در حالی که صندوق های سهامی وابسته به وضعیت بازار است. در صورتی که بازار مثبت باشد، این صندوق ها نیز بازدهی خوبی دارند. در واقع افراد ریسک پذیر انتظار بازدهی بیشتر دارند. با توجه به حضور افراد خبره در صندوق های سهامی، بازدهی این صندوق‌ها از شاخص کل بیشتر است.

تفاوت صندوق درآمد ثابت و سهامی براساس تقسیم سود

صندوق درآمد ثابت و سهامی از نظر تقسیم سود با یکدیگر متفاوت هستند. سود صندوق درآمد ثابت از نظر تقسیم سود به دو دسته دارای دوره تقسیم سود و بدون دوره تقسیم سود تقسیم می‌شود. صندوق‌هایی که دوره تقسیم سود ندارند، از اختلاف قیمت خرید و فروش سود کسب می‌کنند.

سود صندوق های سهامی متفاوت از صندوق درآمد ثابت است. به این صورت که هیچ دوره تقسیم سودی ندارد و سهامداران از اختلاف قیمت خرید و فروش سود بدست می‌آورند.

تفاوت صندوق درآمد ثابت و سهامی براساس نقدشوندگی

نقدشوندگی یکی از مهم ترین فاکتورها در انتخاب یک سرمایه گذاری است. بسیاری از صندوق های سرمایه گذاری ضامن نقدشوندگی دارند اما به طور کلی صندوق های درآمد ثابت نقدشوندگی بیشتری نسبت به صندوق سهامی دارند.

تفوت صندوق درآمد ثابت و سهامی براساس بازدهی

بازدهی صندوق سهامی مشخص نیست و به عوامل مختلف بستگی دارد اما صندوق درآمد ثابت به عنوان یک منبع درآمد از بورس شناخته می‌شود.

تفاوت صندوق درآمد ثابت و سهامی براساس آشنایی با بازار سرمایه

در صندوق درآمد ثابت و سهامی تفاوتی از نظر دانش مالی و بازار سرمایه وجود ندارد و افراد بدون هیچ دانشی می‎‌توانند از هر دو سرمایه گذاری سود کسب کنند. اما در نظر داشته باشید که اگر فردی دانش بورسی داشته باشد، می‌داند چه زمانی اوراق صندوق سهامی خریداری کند. از این رو در مدت زمان کوتاه سود خوبی کسب می‌کند.

جمع بندی

صندوق‌های درآمد ثابت و صندوق‌های سهامی دو نوع متفاوت از صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که هرکدام ویژگی‌ها و اهداف متمایز خود را دارند. در این مقدمه به بیان ویژگی هر صندوق و تفاوت صندوق درآمد ثابت و سهامی پرداختیم.

صندوق درآمد ثابت برای افراد کم ریسک پذیر و صندوق سهامی برای افراد ریسک پذیر مناسب‌تر است. پیشنهاد ما به شما خرید هر دو نوع اوراق است چرا که صندوق درآمد ثابت باعث کاهش ریسک سرمایه گذاری و اوراق صندوق سهامی باعث افزایش بازدهی سرمایه گذاری می‌شود. به طور کلی، تفاوت صندوق درآمد ثابت و صندوق سهامی در بازدهی، ریسک، تنوع سرمایه گذاری، نقدشوندگی، آشنایی با بازار سرمایه و دوره تقسیم سود است.

بنردسته بندی:صندوق‌های سرمایه گذاری

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر