logo

سود تقسیمی سهام (DPS) چیست؟ + نحوه دریافت سود نقدی

خانهآموزش بورستحلیل بنیادیسود نقدی مجمع (dps) به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

سود تقسیمی DPS و سود هر سهم EPS با یکدیگر متفاوت هستند. بسیاری سوال دارند که سود نقدی تقسیمی چیست و چگونه محاسبه می‌شود که در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

سود تقسیمی DPS چیست؟

سود تقسیمی هر سهم Dividend Per Share به زبان ساده همان میزان تقسیم سود شرکت بین سهامداران است که این میزان توسط هیات مدیره شرکت تعیین می‎‌شود. سهامداران با سرمایه گذاری در یک شرکت از دو روش سود کسب می‌کنند. بخش نخست را از اختلاف قیمت خرید و فروش و بخش دیگر سود را از سود تقسیمی eps که شرکت به عنوان پاداش سرمایه‌داری (پرداخت برنامه ریزی شده به صاحبان یک سهام) پرداخت می‌کند.

پیش از این در مقاله eps بیان کردیم که شرکت‌ها با تقسیم سود خالص بر تعداد سهام، درآمد هر سهم را بدست می‌آوردیم اما تمام این مبلغ برای سهامداران پرداخت نمی‌شود. میزان سودی که برای هر سهم به سهامداران پرداخت می‌شود، تحت عنوان dps است که این میزان توسط هیات مدیره تعیین می‌گردد.

سود نقدی سهام شرکت‌ها سالانه و بعد از برگزاری مجمع عمومی پرداخت می‌شود و در صورتی که شرکت زیان ده باشد یا طرح‌هایی در حال اجرا داشته باشد احتمال دارد سود تقسیم نشود.

فرمول DPS

برای محاسبه سود نقدی سهام (سود سهام)، مجموع سود سهم در یک بازه زمانی منهای مجموع سود سهام ممتاز کرده و تقسیم بر تعداد سهام عادی پایان دوره می‌کنند.

چرا شرکت‌ها سود سهام پرداخت می‌کنند؟

شرکت‌ها به دلایل مختلف سود سهام پرداخت می‌کنند. این دلایل می‌تواند پیامدها و تفسیرهای مختلفی برای سرمایه‌گذاران داشته باشد. سهامداران می‌توانند به ‌عنوان پاداش اعتماد به یک شرکت، انتظار سود سهام را داشته باشند. پرداخت سود سهام در یک شرکت مثبت است و به حفظ اعتماد سرمایه‌گذاران کمک می‌کند. همچنین سود سهام توسط سهامداران ترجیح داده می‌شود زیرا در بسیاری از کشورها به‌عنوان درآمد بدون مالیات برای افراد تلقی می‌شود.

اعلامیه سود سهام با ارزش بالا می‌تواند نشان دهد که شرکت عملکرد خوبی داشته و سود خوبی کسب کرده است؛ اما همچنین می‌تواند نشان دهد که این شرکت پروژه‌های مناسبی برای تولید بازده بهتر در آینده ندارد. بنابراین، به‌ جای سرمایه‌گذاری مجدد در رشد، از پول نقد خود برای پرداخت سهامداران استفاده می‌کند.

اگر شرکتی سابقه طولانی در پرداخت سود سهام داشته باشد، کاهش مبلغ سود سهام یا حذف آن ممکن است به سرمایه‌گذاران نشان دهد که شرکت با مشکل روبرو است.

کاهش در مبلغ سود سهام و یا تصمیم‌گیری در مورد پرداخت سود سهام ممکن است لزوماً به خبرهای بد در مورد یک شرکت تبدیل نشود. ممکن است با توجه ‌به منابع مالی و عملیاتی آن، مدیریت شرکت برنامه‌ریزی بهتری برای سرمایه‌گذاری پول داشته باشد. به‌عنوان‌مثال، مدیریت یک شرکت ممکن است تصمیم بگیرد به‌جای پرداخت سود ناچیز، در یک پروژه با بازده بالا سرمایه‌گذاری کند که توانایی افزایش بازده سهامداران را در بلندمدت دارد،

dps-1.jpg

زمان پرداخت سود سهام

پرداخت سود سهام از ترتیب زمانی وقایع پیروی می‌کند و تاریخ‌های مربوطه برای تعیین سهامداران واجد شرایط دریافت سود مهم هستند. سهامداران صاحب سهام در صورتی مشمول دریافت سود خواهند شد که پیش از برگزاری مجمع، سهامدار شرکت باشند. حتی اگر یک روز یا یک ساعت پیش از بسته شدن سهم برای برگزاری مجمع اقدام به خرید کرده باشند.

تاریخ اعلامیه: سود سهام در تاریخ اعلامیه توسط مدیریت شرکت اعلام می‌شود و قبل از پرداخت به سهامداران باید آنها را تصویب کنند.

تاریخ سود سهام سابق: به تاریخی که شرایط واگذاری سود سهام منقضی می‌شود، تاریخ سود سهام سابق گفته می‌شود. سهامدارانی که سهم را بعد از برگزاری مجمع خریداری می‌کنند، به دلیل خرید سهام در تاریخ انقضا یا پس از آن، شرایط دریافت سود را نخواهند داشت.

تاریخ ثبت: تاریخ ثبت، تاریخ انقضا است که توسط شرکت تعیین شده است تا سهامداران واجد شرایط دریافت سود یا توزیع باشند.

تاریخ پرداخت: شرکت پرداخت سود سهام را در تاریخ پرداخت صادر می‌کند، این زمانی است که پول به‌حساب سرمایه‌گذاران واریز می‌شود. تاریخ پرداخت سود پس از برگزاری مجمع، در سامانه کدال منتشر می‌گردد. برای مشاهده اطلاعیه پرداخت سود شرکت‌ها، وارد سامانه کدال شوید (کدال زمانبندی پرداخت سود سهام) و نام نماد مورد نظر را جست‌وجو کنید. در بخش اطلاعیه‌ها می‌توانید از تاریخ پرداخت سود سهام مطلع شوید.

مهلت قانونی سود تقسیمی هر سهم

مهلت قانونی پرداخت سود سهام طبق قانون تجارت حداکثر 8 ماه پس از تاریخ تصویب در مجمع است و شرکت‌ها موظف به پرداخت آن هستند. برخی از شرکت‌ها چند روز پس از برگزاری مجمع اقدام به پرداخت سود تقسیمی می‌کنند، اما متأسفانه برخی شرکت‌ها بعد از اتمام مهلت قانونی پرداخت سود سهام نیز اقدامی بابت پرداخت انجام نمی‌دهند.

روش مشاهده میزان سود نقدی شرکت‌ها

برای آنکه متوجه نحوه دریافت سود سهام و اینکه آیا شرکت در مجمع تقسیم سود سهام حضور داشته یا خیر، ابتدا وارد سایت کدال به نشانی www.codal.ir شوید، از قسمت جست‌وجوی اطلاعیه نماد سهم موردنظر را جست‌وجو کنید. سپس از قسمت نوع اطلاعیه‌ها، «زمان‌بندی پرداخت سود» را انتخاب نمایید. در نهایت روی جست‌وجو کلیک کنید تا اطلاعیه پرداخت سود سهم برای شما نمایش داده شود. توجه داشته باشید که فرمت فایل موردنظر به‌صورت pdf و عکس قابل دریافت می‌باشد.

در تصویر فوق نحوه اطلاع از زمان‌بندی سود تقسیمی شستا برای هر سهم را مشاهده نمایید.

ax391.JPG

جهت اطلاع از میزان سود نقدی تقسیمی شرکت می‌توانید از قسمت نوع اطلاعیه، «خلاصه تصمیمات مجمع‌عمومی عادی سالیانه» را انتخاب نمایید و بعد از انتخاب گزینه جست‌وجو اطلاعیه‌های پرداخت سود سال‌های گذشته سهم نیز قابل‌ مشاهده می‌باشد.

روش دوم جهت اطلاع از میزان تقسیم سود سهام شرکت، مراجعه به سایت tsetmc.comمی‌باشد. پس از جست و جوی نماد، در قسمت DPS می توان سود نقدی هر سهم را مشاهده کرد.

روش دیگر جهت اطلاع از میزان سود نقدی تعلق‌گرفته به سهام‌دار، تماس با امور سهام شرکت است. شماره امور سهام شرکت را با جست‌و‌جو در گوگل می‌توانید بدست آورید. از این طریق می‌توانید از مقدار سود و نحوه دریافت سود تقسیمی مطلع شوید.

چگونه سود مجمع را دریافت کنیم؟

دریافت سود سهام شرکتها بدون مراجعه حضوری است. مبلغ سود سهام به حسابی که در سجام ثبت شده است، واریز می‎‌شود. تنها تفاوت سود مجمع در سهامدار حقیقی و حقوقی می‌باشد. زمان پرداخت سود مجمع (سود سهام) در افراد حقیقی و حقوقی با یکدیگر متفاوت است.

تأثیر سود سهام بر قیمت سهام

از آنجا که سود سهام غیرقابل ‌برگشت است، پرداخت‌های آنها معمولاً منجر به خروج پول از حساب و کتاب شرکت برای همیشه می‌شود؛ بنابراین، پرداخت سود سهام بر قیمت سهام تأثیر می‌گذارد.

جمع‌بندی

سود نقدی سهام سود حاصل از عملکرد شرکت‌ها می‌باشد و درصورتی‌که شرکت سودده باشد به‌صورت سالانه بین سهامداران سود نقدی تقسیم می‌شود که حاصل تقسیم سود سهام (EPS) بر تعداد سهام شرکت است.

سود نقدی مجامع به سهامدارانی تعلق می‌گیرد که پیش از برگزاری مجمع، سهام‌دار باشند، حتی اگر یک ساعت پیش از بسته شدن سهم، خرید خود را انجام داده باشد. در صورتی که سهم بعد از برگزاری مجمع به فروش برسد هم سود سهام شرکت تعلق می‌گیرد. جهت اطلاع از مقدار و نحوه پرداخت آن به سامانه کدال می‌توانید مراجعه کنید و یا با امور سهام شرکت تماس بگیرید.

عناوین مرتبط

سود تقسیمی چیست؟

سود نقدی سهام، سود حاصل از عملکرد شرکت‌ها می‌باشد و درصورتی‌که شرکت سودده باشد به‌صورت سالانه بین سهامداران سود نقدی تقسیم می‌شود. سود تقسیمی از حاصل تقسیم سود سهام بر تعداد سهام شرکت بدست می‌آید.

آخرین سود تقسیمی در بورس چیست؟

جهت مشاهده آخرین سود تقسیمی در بورس به سایت کدال مراجعه کنید. در این سایت سود تقسیمی هر سهم به تفکیک آورده شده است.

بنردسته بندی:تحلیل بنیادی

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر