logo

سهام دلاری چیست؟ بهترین سهام های دلاری

خانهآموزش بورسبورسسهام دلاری چیست و لیست سهم های دلاری بورس ایران

سهام دلاری اصطلاحی است که فعالان بازار بورس به آن دسته‌ از نماد‌ها می‌دهند که درآمد آن‌ها به دلار محاسبه می‌شود. بسیاری از سرمایه‌گذاران برای جلوگیری از جا ماندن از تورم و رشد دلار علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در سهام‌های دلاری هستند.

با توجه به استقبال سرمایه‌گذاران از سهام دلاری می‌خواهیم در این مقاله از سری مقالات آموزشی کارگزاری بیدار به سوال سهم دلاری چیست و چه تفاوتی با سایر سهم‌ها دارد، پاسخ دهیم. همچنین به شما خواهیم گفت که با افزایش قیمت دلار چه سهمی بخریم تا سود خوبی کسب نماییم. با ما همراه باشید.

سهام دلاری بورس چیست؟

در بازار بورس تهران، شرکت‌هایی فعالیت دارند که محصولاتشان در بازارهای جهانی و با صادرات به فروش می‌رسند، به همین جهت سهم‌ های دلاری نامیده می‌شوند. به زبان ساده تر، بورس دلار محور به سهام شرکت‌هایی گفته می‌شود که کسب و کار دلاری دارند. به همین خاطر ارزش سهام این شرکت‌ها وابسته به قیمت دلار است.

به بیان دیگر با افزایش ارزش دلار نسبت به ریال، بدون در نظر گرفتن افزایش تولید و غیره، سوددهی این شرکت‌ها افزایش می‌یابد. در این شرکت‌ها، محصولات به ریال تولید می‌شوند اما به دلار به فروش می‌رسند. با توجه به اختلاف ریال و دلار، حاشیه سود این شرکت‌ها بالا است. سهم‌های ریالی زمانی مناسب هستند که دلار با ثبات باشد و یا هزینه‌ها کاهش یابد در غیر این صورت سهم‌ های دلار محور بازدهی بالاتری دارند.

dollar-stocks-1.jpg

سهام‌ های دلاری بخریم یا سهام ریالی؟

حال که با مفهوم سهام دلاری آشنا شدید، شاید این سوال در ذهنتان ایجاد شود که با توجه به 2 نوع سهمی که در بازار وجود دارد باید کدام یک را انتخاب کنیم؟ برای پاسخ به این سوال باید به قیمت دلار توجه کنید؛ چرا که در بازه‌های زمانی متفاوت، متناسب با روند قیمتی دلار، باید تصمیم‌ متفاوتی در خصوص خرید سهام دلاری یا ریالی بگیرید. زمانی که ارزش دلار نسبت به ریال در حال افزایش است بهتر است از سبد بورسی خود سهم دلاری داشته باشید تا با توجه به حاشیه سود ایجاد شده از این فرصت بهره‌مند شوید.

دلار بهتر است یا سهام دلاری؟

همان‌طور که تا به اینجا متوجه شدید، رشد یا تغییر قیمت سهم دلاری، به قیمت دلار و نوسانات مربوط به آن وابسته است. زمانی که قیمت دلار با افزایش روبه‌رو شود، سهم‌های دلاری نیز پرسودتر و جذاب‌تر خواهند شد.

حال موضوعی که ممکن است ذهنتان را به خود مشغول کند این است که خرید سهم دلاری بهتر و پربازده‌تر است یا خرید مستقیم دلار؟ برای پاسخ به این سوال کافی است به تغییرات قیمتی در سهم دلاری و خود دلار توجه کنید.

با بررسی بازدهی بلند مدت این ۲ بازار مالی متوجه خواهید شد که بازدهی سهم دلاری بسیار بیشتر از خود دلار است. علاوه بر این استدلال، باید به این موضوع آگاه باشید که خرید مستقیم دلار، باعث ایجاد تورم و اختلال در اقتصاد کل می‌شود در حالی که خرید سهم دلاری و فعالیت در بازار بورس، کمک به خط تولید کشور و مولد اقتصادی محسوب می‌شود.

انواع سهم‌های دلاری در بورس

شرکت‌های صادراتی فعال در بازار بورس اوراق بهادار تهران که درآمدشان بر اساس دلار می‌باشد، در صنایع مختلف فعالیت دارند و مختص به گروهی خاص نمی‌باشند. از اصلی ترین گروه‌های صادراتی می‌توان به صنایع پتروشیمی، فلزات گران‌بها و صنایع شیمیایی اشاره کرد.

بهترین سهام های دلاری

با توجه به وضعیت اقتصادی کشور انتخاب کنید که در سهام دلاری یا ریالی سرمایه گذاری کنید. سپس با بررسی سهم‌ها بهترین سهام دلاری بورس را انتخاب نمایید. پیش از شروع به سرمایه‌گذاری لیست سهام دلاری و غیر دلاری را پیش از سرمایه‌گذاری تهیه و شرکت‌های هر صنعت را بررسی کنید.

در پاسخ به سوال اینکه با افزایش قیمت دلار چه سهمی بخریم، باید بگوییم می‌توانید از سهم‌های کامودیتی بهترین شرکت را انتخاب کنید. پیش از این در مقاله «کامودیتی چیست» در خصوص این نوع سرمایه‌گذاری توضیحاتی ارائه کردیم که برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله مراجعه کنید.

لیست سهم های دلاری و کامودیتی به شرح زیر است:

پالایش نفت بندر عباس (شبندر)

فولاز خوزستان (فخوز)

پتروشیمی جم (جم)

آلومینیوم ایران (فایرا)

کالسیمین (فاسمین)

پتروشیمی مارون (مارون)

تولید و صادرات ریشمک (ریشمک)

معدنی و صنعتی صبانور (کنور)

معادن بافق (کبافق)

سرمایه گذاری غدیر (وغدیر)

فولاد کاوه جنوب کیش (کاوه)

فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)

پتروشیمی خارک (شخارک)

پتروشیمی خلیج فارس (فارس)

پتروشیمی زاگرس (زاگرس)

نفت و گاز پارسیان (پارسان)

صنایع شیمیایی ایران (شیران)

پتروشیمی پردیس (شپدیس)

فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)

معدنی و صنعتی گل گهر (کگل)

معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد)

ملی صنایع مس (فملی)

ذوب آهن اصفهان (ذوب)

پتروشیمی پارس (پارس)

در نظر داشته باشید که سهم های دلاری کوچک نوسانات بالا اما سودهای خوبی را نصیب سرمایه‌گذار می‌کند.

جمع‌بندی

همان‌طور که گفته شد، سهم‌های دلاری شرکت‌هایی هستند که مواد اولیه‌ و تولید محصول در داخل کشور است اما فروش آن‌ها در بازارهای جهانی صورت می‌گیرد و هزینه آن به دلار پرداخت می‌شود.

خرید سهم دلاری حتی از خرید خود دلار هم انتخاب هوشمندانه‌تری است؛ چرا که بازدهی سهم دلاری همواره بیشتر از رشد دلار بوده است. خرید سهم دلاری در زمان مناسب تا حد بسیار زیادی سود سبد شما را تضمین می‌کند.

پیش از سرمایه گذاری در سهم‌های دلاری یک لیست تهیه کرده و سهم‌های دلاری کوچک و بزرگ را با یکدیگر مقایسه کنید تا بهترین سرمایه گذاری را داشته باشید.

عناوین مرتبط

سهام دلاری چیست؟

سهام دلاری به سهام شرکت‌هایی گفته می‌شود که کسب و کار دلاری دارند و ارزش سهام این شرکت‌ها وابسته به قیمت دلار است. به بیان دیگر با افزایش ارزش دلار نسبت به ریال، بدون در نظر گرفتن افزایش تولید و غیره، سوددهی این شرکت‌ها افزایش می‌یابد.


بنردسته بندی:بورس

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر