logo

سامانه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه چیست؟

خانهآموزش بورسبورساپلیکیشن درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه سجام (اپلیکیشن سمات)

بازار بورس اوراق بهادار ذاتا نوسانی و دارای رسیک است. در این بین کسب آگاهی و علم به شما کمک می‌کند تا این ریسک را کاهش دهید و با اندیشه و استدلال اقدام به خرید و فروش کنید. در همین راستا شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار تهران به تازگی اپلیکیشنی تحت عنوان سمات جهت خدمت رسانی الکترونیکی طراحی کرده است. در ادامه به نحوه‌ی دانلود، نصب و استفاده از این اپلیکیشن می‌پردازیم.

اپلیکیشن سمات چیست؟

اپلیکیشن سمات یا همان اپلیکیشن درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه، سازمان‌دهی شده است که خدمات مربوط به درگاه یکپارچه ذینفعان را آماده کرده و به سهامداران ارائه ‌دهد. هدف این اپلیکیشن آماده‌سازی و ارائه خدمات الکترونیکی یکپارچه به سرمایه‌گذاران بازار بورس، ناشران و ارگان‌های نظارتی می‌باشد.

نحوه دانلود اپلیکیشن ذینفعان بازار سرمایه چگونه است؟

با دانلود اپلیکیشن سمات می‌توانید از خدمات درگاه یکپارچه ذینفعان در تلفن همراه خود بهره ببرید. 3 نسخه مختلف اندروید، IOS و نسخه وب برای اپلیکیشن سمات ایجاد شده است. به سادگی می‌توانید اپلیکیشن سمات را از بازار یا گوگل پلی دانلود کنید.

semat-1.jpg

نحوه نصب اپلیکیشن سمات

ابتدا برنامه را متناسب با سیستم عامل دستگاه‌تان از بازار یا گوگل دانلود کنید.

پس از دانلود روی گزینه‌ نصب یا اینستال برنید و برنامه را باز کنید.

در مرحله اول، کدملی از شما خواسته می‌شود. گفتنی است که فقط کد ملی افرادی در این اپلیکیشن مورد تایید واقع می‌شود که در سامانه سجام، اطلاعات هویتی و بانکی خود را ثبت کرده باشند. برای بررسی هویتی شما، یک کد چند رقمی به شماره موبایل شما پیامک می‌شود که باید آن را در مرحله بعد وارد اپلیکیشن کنید.

ویژگی‌ها و خدمات اپلیکیشن سمات

اپلیکیشن سمات در جهت تسهیل روند معاملات برای تمامی فعالان بازار بورس ایجاد و ارائه شده است. روند ثبت و انجام معاملات در بازار بورس بسیار کند و زمان‌بر بود اما پس از راه اندازی اپلیکیشن یکپارچه‌ سمات، زمان مورد نیاز برای انجام معاملات، به شدت کاهش یافت.

از مهم‌ترین خدمات اپلیکیشن سمات می‌توان به ثبت، نگهداری، انتقال مالکیت اوراق بهادار و تسویه وجوه اشاره کرد. بررسی روزانه و ساعتی ارزش سهام عدالت، اطلاعات هویتی، اطلاعات بانکی و میزان افزایش سرمایه و غیره با این اپلیکیشن سهولت یافته است.

از آنجایی که افراد با جایگاه‌های مختلف از این اپلیکیشن استفاده می‌کنند نوع خدمات ارائه شده توسط این اپلیکیشن در ۳ گروه جداگانه تعریف شده است:

  • درگاه الکترونیک سهامداران ( دارا )
  • درگاه الکترونیک کارگزاران ( کارا )
  • درگاه الکترونیک ناشران ( دانا )

جمع‌بندی

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار تهران با اقدامی خلاقانه، اپلیکیشنی به نام سمات را طراحی کرده است.

اصالت این اپلیکیشن، جامعیت خدمات الکترونیکی است. خدماتی یکپارچه که نیاز به آن‌ها در سامانه‌ای رسمی و قابل اعتماد، در بین همه‌ فعالان بازار سرمایه به شدت حس می‌شد.

این اپلیکیشن در ۳ سیستم عامل اندروید، IOS و ویندوز فعال است و کاربران می‌توانند متناسب با سیستم عاملی که دارند، جهت مدیریت بهتره دارایی و سبد بورسی خود، از این اپ بهره ببرند.

بنردسته بندی:بورس

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر