logo

فاکتورهای قابل بررسی برای تحلیل نمودار تکنیکال

خانهآموزش بورستحلیل تکنیکالچگونه نمودار تکنیکال را تحلیل کنیم؟

تحلیل نمودار تکنیکال با استراتژی‌های مختلف امکان پذیر است که در هر سرمایه گذار این استراتژی تفاوت دارد اما فرآیند تحلیل و نکات پایه‌ای یکسان است. بنابراین فراگیری نکات پایه‌ای تحلیل تکنیکال در انتخاب یک استراتژی معاملاتی امری ضروری می‌باشد.

هر معامله‌گر براساس اندیکاتورها، پرایس اکشن یا عرضه و تقاضا، دست به خرید و فروش می‌زند. پس قبل از انتخاب استراتژی معاملاتی، باید بدانید چگونه یک نمودار را تحلیل کنید. با توجه به اهمیت آموزش تحلیل تکنیکال، قصد داریم در این مقاله به بیان فاکتورهای قابل توجه در تحلیل نمودار تکنیکال بپردازیم.

انواع نمودار تحلیل تکنیکال

نمودارها به دو صورت حسابی و لگاریتمی نمایش داده می‌شوند. نمودار لگاریتمی تغییرات قیمت را بهتر نشان می‌دهد به همین دلیل معامله‌گران برای تحلیل نمودارها از نمودار لگاریتمی استفاده می‌کنند. در ادامه به معرفی انواع نمودار در تحلیل تکنیکال می‌پردازیم:

  • نمودار خطی
  • نمودار میله ای
  • نمودار شمعی
  • نمودار دایره‌ای
  • نمودار ستونی
  • نمودار عنکبوتی

بهترین نمودار برای بررسی یک سهم، نمودار شمعی است؛ چرا که تغییرات قیمتی در نمودار شمعی بهتر نمایش داده می‌شود. پس از قرار دادن نمودار سهم به صورت لگاریتمی و شمعی، برای تحلیل نمودار فاکتورهای زیر را بررسی کنید.

کندل شناسی

هر کندل شامل چهار نقطه باز، بسته، کمترین و بیشترین قیمت می‌شود. بسیاری از معامله‌گران با شناخت کندل‌ها و تفسیر آنها به خرید و فروش می‌پردازند. کندل‌ها براساس شکل ظاهری اسامی مختلفی همچون دوجی، مارابوزو، چکش، هارامی و ... دارد. قرار گیری کندل‌‎ها در کنار هم باعث تشخیص ورود و خروج پول می‌شود که این یک سیگنال خرید و فروش محسوب می‌شود.

پیش از این در مقاله آموزش کندل استیک به معرفی هر کندل با استفاده از تصویر پرداختیم. این مقاله می‌تواند تکمیل کننده مقاله فوق باشد.

روندها

روندها یا همان Trends نخستین گام در تحلیل تکنیکال است. روندها در بورس براساس داده‌های تاریخی نمودارهای قیمت و حجم معاملات ایجاد می‌شوند. در تحلیل تکنیکال روندها به سه دسته روند صعودی، روند نزولی و روند خنثی تقسیم بندی می‌شود.

پیدا کردن روند و سپس خرید یا فروش به موقع باعث جلوگیری از زیان و دریافت بازدهی مناسب از سرمایه گذاری می‌شود. نکته قابل توجه در روندها، مشخص کردن مدت زمان معاملاتی است. کسانی که در کوتاه مدت سرمایه گذاری می‌کنند، اغلب در تایم فریم کوتاه مدت همچون روزانه، یک ربع و حتی 5 دقیقه روند ترسیم می‌کنند.

در مقابل سرمایه گذاران با افق زمانی کوتاه مدت، افرادی وجود دارد که برای زمان های بلندمدت سرمایه گذاری می‌کنند. در بازه زمانی بلندمدت، سرمایه گذاران در تایم فریم‌های بالاتر از یک روز همچون یک هفته و یک ماه روندها را پیدا می‌کنند.

روندها در یک نگاه کلی قابل شناسایی هستند. برای تشخیص روند به تصویر زیر دقت کنید.

تصویر-مطلب-نمودار-تحلیل-تکنیکال.jpg

خطوط حمایت و مقاومت

شناخت حمایت و مقاومت هر سهم یکی از موضوعات اساسی در تحلیل تکنیکال است. اگر بخواهید یک نمودار را تحلیل کنید باید بدانید که یک سهم پس از چند درصد اصلاح قیمت، حمایت می‌شود و بالعکس پس از چند درصد رشد احتمال اصلاح وجود دارد.

در یک نمودار، خط حمایت در کف و خط مقاومت در سقف ایجاد می‌شود. این خطوط نیز همچون خط روند در تایم‌ فریم‌های مختلف متغییر می‌باشد. بنابراین بسته به تایم فریم خود می‌توانید خط روند و خط حمایت و مقاومت را ترسیم کنید.

حمایت و مقاومت خود به دو صورت استاتیک و داینامیک در یک نمودار ظاهر می‌شوند. حمایت و مقاومت استاتیک در سطوح افقی و در یک محدوده قیمتی نمایان می‌شود. حمایت و مقاومت داینامیک نیز در کانال های قیمتی، خطوط روند و ... قابل شناسایی است.

بسیاری از معامله‌گران با استفاده از خط حمایت و مقاومت در یک سهم نوسان‌ گیری می‌کنند. نوسان گیری در بورس خود دارای استراتژی متفاوتی است که پیش از این در مقالات متعدد به آن اشاره کرده‌ایم.

اندیکاتور و اسیلاتورها

استفاده از اندیکاتور و اسیلاتور یکی از استراتژی‌های معامله‌گران است. یک اندیکاتور به تنهایی نمی‌تواند سیگنال خرید یا فروش صادر کند اما با استفاده از چند اندیکاتور سیگنال‌هایی صادر می‌شود.

اندیکاتور RSI، MACD، EMA، MA و alligator بیشترین اندیکاتور و اسیلاتورهایی هستند که معامله‌گران از آن‌ها استفاده می‌کنند. ترکیب این اندیکاتورها در نوسان گیری کاربرد زیادی دارد. 

حجم معاملات

تعداد سهامی که در یک روز معاملاتی خرید و فروش می‌شود، حجم معاملات را تشکیل می‌دهد. برخی گمان می‌کنند هر زمان حجم معاملات افزایش یابد به نوعی حجم مشکوک ایجاد شود، سهم رشد خوبی خواهد کرد. در حالی که این نظر اشتباه است. ممکن است در خط مقاومت حجم معاملات افزایش یابد در این صورت امکان فروش بیشتر سهم و در نهایت اصلاح را داشته باشیم. بنابراین افزایش حجم معاملات زمانی که سهم نزدیک به خط حمایت است، نشانه رشد قیمت سهم می‌باشد. 

یکی از کاربردهای مهم حجم معاملات در تشخیص ادامه روند صعودی یا نزولی است. احتمال این که روند سهم صعودی ولی حجم معاملات نزولی یا خنثی باشد، وجود دارد. در این صورت سیگنال ورود به سهم وارد نشده است چرا که به طور منطقی با افزایش روند صعودی سهم، حجم معاملات نیز باید افزایشی می‌شد. در این صورت احتمال اصلاح وجود بیشتر است. 

جایگاه بازار

ممکن است یک سهم به خط حمایت نزدیک و تمام سیگنال‌های خرید صادر شده باشد اما باید پیش از خرید به وضعیت کلی بازار نیز توجه کنید. گاهی پیش می‌آید که سهم در موقعیت مناسبی قرار دارد اما جو کلی بازار باعث منفی شدن سهم می‌شود. بنابراین به اخبار و جایگاه بازار پیش از خرید سهام توجه کنید.

بنردسته بندی:تحلیل تکنیکال

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر