logo

سهام ریالی چیست؟ سهام ریالی بخریم یا دلاری؟

خانهآموزش بورسبورسسهام ریالی چیست و چه تفاوتی با سهام دلاری دارد؟

سهام‌های بورس به دو دسته سهام‌ ریالی و دلاری تقسیم می‌شوند. از آنجایی که این بازار بر وضعیت اقتصاد و اخبار به سرعت واکنش نشان می‌دهد، مهم است که هر سهم چه زمانی خریداری شود.

به زبان ساده، به شرکت‌هایی که محصولات‌شان را به ریال می‌فروشند سهام ریالی گفته می‌شود. شرکت‌هایی که مواد اولیه خود را با دلار خریداری می‌کنند و محصولات را به ریال می‌فروشند نیز جزو این گروه محسوب می‌شود.

سهامداران برای داشتن یک سبد سهامی سودساز باید با تحلیل بنیادی و زمان مناسب خرید سهام‌های ریالی و دلاری توجه داشته باشند. پیش از این در مقاله «سهام دلاری چیست؟» به سوالات متعدد پیران سهام های دلار محور پاسخ دادیم.

در این مقاله از سری مقالات آموزشی کارگزاری بیدار می‌خواهیم به موضوعات پیرامون سهم‌ های ریالی و نحوه انتخاب بهترین سهام ریالی بپردازیم. با ما همراه باشید. 

سهام ریالی چیست؟

با وجود احتمال توافق موقت بین ایران و آمریکا، بهتر است بدانیم که در صورت توافق، صنایع چه تاثیری می‌پذیرند.

شرکت‌هایی که محصولاتشان را به ریال می‌فروشند و وابسته به بازارهای جهانی نیستند سهام‌شان ریالی محور است. اگر این شرکت‌ها مواد اولیه و هزینه‌هایشان به دلار باشد اما فروش محصولاتشان با ریال باشد، باز هم سهام این شرکت‌ها را ریالی محور می‌دانیم.

صنایعی همچون شیمیایی‌ها و پالایشی‌ها که محصولاتشان را به دلار می‌فروشند، سهام‌شان دلاری محور است. تفاوت این دو نوع سهام در نوع ارز فروش‌ محصولات‌شان است.

صنایع ریالی محور شامل «خودرو و قطعات»، «بانک»، «حمل و نقل»، «غذایی»، «سرمایه‌گذاری»، «دارویی»، «سیمانی»، «زراعی»، «قند و شکر»، «کاشی و سرامیک»، «انبوه سازی»، «حفاری»، «نیروگاهی»، «شوینده ها»، «رایانه‌ای»، «بیمه» و «لیزینگی» می‌شوند.


سهام ریالی بخریم یا دلاری؟

انجام توافق و گشایش اقتصادی تاثیر مستقیمی بر قیمت دلار دارد. کاهش دلار نیز باعث کاهش سودآوری شرکت‌هایی که محصولات‌شان را به دلار می‌فروشند، می‌شود. بنابراین در زمان‌هایی که روند دلار صعودی است، سهام‌های دلاری محور سودآوری خوبی دارند و در بورس مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرند.

تصمیم‌گیری در مورد خرید سهام از هر گروه بستگی به شرایط اقتصادی کشور، بازارهای موازی، وضعیت صنعت و عوامل دیگری دارد. زمانی که ارزش ریال بیشتر از دلار است، سهام ریالی و هنگامی که دلار روند صعودی دارد، سهام دلاری سودآوری بیشتری دارد.

در شرایطی که ارزش ریال در بازار پایدار است و نرخ ارز نوسان کمتری دارد؛ سهامداران با خرید سهام ریالی محور سود بیشتری کسب می‌کنند.

تفاوت سهام ریالی و سهام دلاری

بارزترین تفاوت سهام ریالی و دلاری در درآمد آنهاست. شرکت‌هایی که محصولات خود را صادر می‌کنند و درآمدشان به دلار است، سهام دلاری می‌گویند. در مقابل شرکت‌هایی که محصولات در داخل کشور عرضه می‌شود و درآمدشان به ریال است را سهام ریالی می‌نامند.

قیمت‌های دستوری در سهام ریالی تاثیر گذار است اما محصولات شرکت‌های دلار محور بر اساس قیمت‌های جهانی قیمت‌گذاری می‌شوند به همین خاطر سودسازی بیشتری دارند.

بهترین سبد سهامی در بورس

با توجه به اینکه بیشتر شرکت‌های فعال در بورس کامودیتی محور هستند، هر گونه تاثیر در نرخ دلار موجب نوسان در بورس می‌شود. از این رو نمی‌توان تاثیر دلار را نادیده گرفت. ناگفته نماند که نرخ دلار را هم نمی‌توان تنها عامل تاثیرگذار بر شاخص بورس و سهام دانست چرا که بورس در کنار قیمت دلار تحت تاثیر عوامل دیگری همچون حجم ورود پول، تورم، مسائل اقتصادی و سیاسی و ... قرار می‌گیرد.

برای کاهش ریسک در سبد سهامی، بهتر است که از هر دو نوع سهم‌های ریالی و دلاری با رعایت اصول سرمایه‌گذاری و مدیریت ریسک در سبد داشته باشیم. در این صورت وفق پذیری بیشتری با شرایط بازار خواهیم داشت.

لیست سهم های ریالی بورس

سرمایه گذاری هوشمندانه خواهد بود که پس از انتخاب یک صنعت، شرکت‌های آن را بررسی نمایید. همچنین برای اطمینان از تحلیل خود می‌توانید از تحلیل آنالیز کارگزاری بیدار استفاده کنید. برای بهره‌مندی از خدمات این سامانه کافی است نماد مورد نظر را جست‌وجو نمایید.

نمادهای شستا، وتجارت، اپال، خودرو، کگهر، ونوین، اخابر، غدشت، خگستر، سدبیر، وسخوز از جمله سهم‌های ریالی محور هستند که مورد استقبال سهامداران در زمان ثبات دلار قرار می‌گیرند.

بنردسته بندی:بورس

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر