logo

دیده بان چیست؟ نحوه دسترسی به دیده بان بورس

خانهآموزش بورسبورسدیده بان بازار بورس چیست و چه کاربردی دارد؟

سازمان و ارگان‌های مختلف خدمات متنوعی در راستای رصد لحظه‌ای قیمت سهام و اطلاعات معاملات روزانه به سهامداران ارائه کرده‌اند. یکی از شرکت‌های ارائه دهنده اطلاعات ریز معاملات افراد حقیقی و حقوقی، شرکت مدیریت فناوری تهران است. سهامداران با استفاده از این سایت امکان مشاهده لحظه‌ای سفارشات، تابلوخوانی، فیلترنویسی در دیده بان بازار پیشرفته tsetmc را دارند.

علاوه بر خدمات ارائه شده، در بخش دیده بان بازار امکان مشاهده دیده بان اختیار معامله نیز وجود دارد. در این بخش پس از تغییر تنظیمات، مشخصات نمادها به تفکیک قابل مشاهده است. با توجه به اهمیت آموزش دیده بان بورس قصد داریم در این مقاله از سری مقالات آموزشی کارگزاری بیدار به نحوه جمع آوری اطلاعات معاملات در دیده بان بازار بپردازیم. با ما همراه باشید.

دیده بان بازار چیست؟

دیده بازار پیشرفته، شماتیک کلی از شرکت‌های فعال در بازار بورس اوراق بهادار را به همراه جزییات کامل همچون تعداد، حجم، ارزش قیمت، حجم مبنا، شناوری، میزان تغییرات، قیمت های دیروز، امروز و پایانی را نمایش می‌دهد.

همین طور دیده بان، تمامی نمادهای بازار را بر اساس گروه و صنعتی که در آن فعالیت می‌کنند، دسته بندی کرده است و با این قابلیت، انتخاب سهم برای شما بسیار راحت‌تر از پیش می‌شود.

با استفاده از دیده بان بورس تهران، نیازی به جستجوی تک تک نمادها نیست و جستجو با سرعتی بیشتری صورت می‌گیرد. دیده بان بازار پیشرفته دیگر مشکلات دیده بان بازار قدیم (دیده بان کلاسیک) را ندارد و امکان تغییر قالب، ساخت سبد، ساخت فیلتر و ... وجود دارد.

چگونه به دیده بان بازار دسترسی داشته باشیم؟

برای بررسی دقیق‌تر نمادهای فعال در بازار و استفاده از دیده بان بازار باید ابتدا به وبسایت مدیریت فناوری بورس، بخش دیدبان سایت مراجعه کنید. مراحل ورود به دیده بان بازار بورس به شرح زیر است:

1- وارد سایت شوید. در صورتی که قصد مشاهده اطلاعات ریز معاملات هستید، نماد مدنظر را جست و جو کنید. اما در صورتی که می‌خواهید نمادها را فیلتر کنید، مراحل زیر را انجام دهید. 

watch-list-2.jpg

2- در نوار ابزار سمت چپ سایت، دیده بان را انتخاب کنید.

watch-list-3.jpg

3- در نوار ابزار بالای صفحه فرمول فیلتر را وارد کنید. پس از ثبت فیلتر، نمادها به طور روزانه و لحظه‌ای بررسی می‌شوند. 

watch-list-4.jpg

دیده بان بازار بورس چه کاربردی دارد؟

اصلی‌ترین کاربرد دیده بان بازار بورس، آسان نمودن انتخاب سهام است. با استفاده از اطلاعات طبقه بندی شده‌ی دیده بان پیشرفته بازار شما به عنوان سهامدار، می‌توانید تمامی نمادها را که بالغ بر ۶۰۰ شرکت هستند را به راحتی در یک صفحه مشاهده کنید.

یکی دیگر از قابلیت‌های کاربردی دیده بان بازار تقسیم و طبقه بندی شرکت‌ها بر اساس حوزه فعالیت آن‌ها است. زمانی که برای مثال گروه خودرویی را مستعد رشد می‌دانید، فقط کافی است که به دیده بان بازار مراجعه کنید تا تمامی شرکت‌های موجود در این گروه را در کنار هم مشاهده و مقایسه کنید تا بهترین نماد را خریداری و در آن سرمایه گذاری کنید.

اطلاعات موجود در دیده بان بازار سرمایه

در دیده بان بازار بورس اطلاعات فراوانی در قالب ستون‌های جدا شده از هم، وجود دارد که تحلیل و فهم آن‌ها از واجبات بسیار مهم برای هر سرمایه‌گذاری است.

در این سایت علاوه بر فیلتر کردن سهم‌ها، امکان دسترسی به اطلاعات سهم امکان پذیر است. جهت مشاهده اطلاعات نماد مورد نظر را در سایت جست‌وجو کنید. در ادامه به بررسی تعدادی از خدمات سایت tsetmc می‌پردازیم.

تعداد

اولین ستونی که اطلاعات ارزشمندی را در اختیار شما قرار می‌دهد، فاکتور تعداد معاملات است. به زبان ساده این ستون همان طور که از اسمش مشخص است، تعداد معاملاتی که در طول روز در آن سهم بخصوص ثبت و صورت گرفته است را نشان می‌دهد.

حجم

حجم معاملات تعداد برگ سهم معامله شده را نشان می‌دهد و هرگز نباید با ستون اول که تعداد معاملات بود، اشتباه گرفته شود. این مثال را در نظر بگیرید که در یک روز کاری در سهمی ۱۰ خرید و فروش انجام می‌شود و در این ۱۰ معامله، تعداد یک میلیون برگ سهم از فروشندگان به خریداران منتقل شود.

در این صورت حجم آن روز سهم یک میلیون و تعداد نیز عدد ۱۰ است. حجم معاملات سیگنال‌های خرید و فروش جذابی را به تحلیلگران تکنیکال می‌دهد و در تابلو خوانی نیز از مهم‌ترین عناصر به شمار می‌رود.


watch-list-6.jpg

ارزش معاملات

یکی دیگر از اطلاعات بسیار کاربردی که می‌توانید در دیده بان بازار بورس آن را مشاهده کنید، ارزش معاملات است. ارزش معاملات از حاصل ضرب میانگین قیمت سهم در آن روز و تعداد برگ سهم معامله شده بدست می‌آید.

قیمت پایانی

میانگین وزنی تمامی قیمت‌های معامله شده یک سهم در طول یک روز معاملاتی، قیمت پایانی سهم نام دارد. قیمت پایانی بر اساس ۲ فاکتور میانگین وزنی تمامی قیمت‌های معاملات آن سهم و مقایسه آن با حجم مبنا مشخص می‌شود.

EPS

EPS واحد سنجش و ارزیابی سودآوری شرکت‌های فعال در بازار سرمایه است. هر چه عدد EPS شرکت‌ها بزرگ‌تر باشد، سودآوری شرکت بیشتر بوده و آن سهم از شرایط بنیادی بهتری برخوردار است.

دیده بان اختیار معامله

معامله گران بازار مشتقه از دیده بان بازار برای بررسی تابلوی اختیار معامله‌ها استفاده می‌کنند. جهت مشاهده تابلوی اختیار فروش و اختیار خرید مراحل زیر را طی کنید:

1- وارد سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران به نشانی tsetmc شوید.

2- از نوار ابزار بالای صفحه «دیده بان بازار» را انتخاب کنید.

3- در نوار ابزار بالای صفحه بر روی «تنظیم‌ها» کلیک نمایید.

4- در تنظیمات نوع اوراق، «اختیار معامله» را انتخاب و باقی گزینه‌ها را حذف کنید.

5- پس از بستن صفحه تنظیمات، لیست دیده بان اختیار معامله‌ به تفکیک گروه هر نماد نمایش داده می‌شود.

watch-list-7.jpg


دیده بان بورس در سامانه‌ی برخط کارگزاری بیدار

تا به اینجا متوجه اهمیت استفاده از اطلاعات طبقه‌بندی شده‌ی دیده بان بازار بورس شده‌اید؛ اما باید بدانید که استخراج اطلاعات مورد نظر در دیده بان بورس بازار می‌تواند دشوار و زمان‌بر باشد. به همین علت کارگزاری بیدار این بستر را فراهم کرده است تا بتوانید دیده‌ بان شخصی خود را بسازید و فقط نمادهایی که مد نظر دارید را روزانه بررسی کنید.

برای این کار ابتدا باید وارد سامانه معاملات بر خط اکسیر شوید و علامت به علاوه‌ی (+) موجود کنار دیدبان را کلیک کنید و پس از انتخاب نامی برای این دیده بان، می‌توانید نمادهای مورد نظر را اضافه و برای همیشه داشته باشید. این لیست قابل ویرایش است و حتی این امکان وجود دارد که دیده بان های متفاوتی برای خود ایجاد کنید.

جمع‌بندی

دیده بان بورس بخش مهمی از اطلاعات مورد نیاز فعالان بازار سرمایه را تامین می‌کند. این بستر بخشی از سایت مدیریت فناوری بورس است. جهت جلوگیری از هدر رفت زمان، سرمایه‌گذاران امکان کسب اطلاعات معامله هر سهم، در سامانه اکسیر کارگزاری بیدار را دارند.

بنردسته بندی:بورس

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر