logo

تفاوت نرخ بهره بانکی و بین بانکی

خانهآموزش بورسعمومیتفاوت نرخ بهره بانکی و بین بانکی

نرخ بهره بانکی و بین بانکی هر دو هزینه استقراض وام است با این تفاوت که نرخ بهره بین بانکی زمانی اعمال می‌شود که بانک‌ها از یکدیگر وام می‌گیرند. نرخ بهره بین بانکی می‌تواند در دیگر بازارها تاثیرگذار باشد بنابراین در این مقاله قصد داریم در خصوص بررسی تفاوت و تاثیر این دو نرخ بر یکدیگر بپردازیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. 



چرا بانک‌ها از یکدیگر وام می‌گیرند؟

تعادل در ایجاد نقدینگی از جمله مهم‌ترین علل وام‌گیری بانک‌ها از یکدیگر است. بانک‌ها طبق قانون موظف هستند تا میزان مشخصی موجودی نقد داشته باشند که به آن «ذخیره اجباری» گفته می‌شود.

به بیان دیگر بانک‌ها باید روزانه حساب خود را کنترل و به تعادل برسانند و در صورت مواجه با کمبود یا مازاد نقدینگی می‌توانند با دیگر بانک‌ها تبادل داشته باشند.

بانک‌هایی که با کسری نقدینگی مواجه می‌شوند به جای مراجعه به بانک مرکزی می‌توانند از دیگر بانک‌ها استقراض کنند. مدت زمان این استقراض از یک روز تا یک هفته می‌تواند متغیر باشد. این نرخ به نام‌های دیگری همچون «نرخ شبانه» و «نرخ یک شبه» هم شناخته می‌شود.

با توجه به وضعیت اقتصادی این نرخ تعیین می‌گردد. زمانی که این نرخ به صورت دستوری در سطح پایین نگه داشته شود، می‌تواند منجر به برهم زدن تعادل در عرضه و تقاضا گردد. مزایای بهره‌مندی از وام‌های بین بانکی علاوه بر ایجاد نقدینگی، کنترل تورم است. در زمان تورم، بانک مرکزی با افزایش نرخ سود بین بانکی باعث کاهش استقراض بانک‌ها از بانک مرکزی می‌شود. این کار در نهایت منجر به کاهش عرضه پول و مهار تورم خواهد شد.

افزایش یا کاهش سود بین بانکی از سوی بانک مرکزی یک سیگنال برای سرمایه‌گذاران است تا بدانند بانک مرکزی سیاست انبساطی یا انقباضی در آینده خواهد داشت.

تفاوت نرخ بهره بانکی و نرخ بهره بین بانکی

نرخ بهره بانکی همان نرخی است که مردم جهت دریافت وام از بانک پرداخت می‌شود. این نرخ توسط بانک مرکزی تعیین و اعلام می‌گردد. بانک مرکزی براساس سیاست پولی در زمان رکود و تورم سیاست انبساطی و انقباضی را جهت کنترل وضعیت بازار اعمال می‌کنند.

در مقابل نرخ بهره، نرخ بهره بین بانکی وجود دارد. در نرخ بهره بین بانکی، بانک‌ها به یکدیگر وام می‌دهند و نرخی را به عنوان بهره وام در نظر می‌گیرند. نرخ بهره بین بانکی می‌تواند بر نرخ بهره بانکی، تورم، رکود و دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری تاثیرگذار است.

زمانی که نرخ بهره بین بانکی در مدت طولانی روند صعودی می‌گیرد، نرخ بهره بانکی نیز تحت تاثیر آن افزایش می‌یابد. همچنین در زمانی که نرخ بهره بین بانکی کاهش می‌یابد، سرمایه‌گذاران انتظار دارند تا روند بورس صعودی شود. بنابراین یکی از تفاوت‌های نرخ بهره بانکی و نرخ بهره بین بانکی در تاثیرگذاری آن و همچنین تفاوت در وام‌دهنده و وام‌گیرنده است.

نمودار نرخ بهره بین بانکی

بانک مرکزی به طور هفتگی آمار نرخ سود بین‌ بانکی را مشخص و در سایت بانک مرکزی اعلام می‌کند. این نرخ سود در اردیبهشت 1402 با نرخ 23.76 رکورد شکست. نرخ سود می‌تواند بر بازارهای مالی تاثیر بگذارد، از این رو سرمایه گذاران این نرخ را هر هفته بررسی می‌کنند.



تاثیر نرخ بهره بین بانکی بر نرخ بهره بانکی

زمانی که بانک مرکزی نرخ سود بین بانکی را تغییر می‌دهد، در مدت زمان کوتاهی نرخ سپرده‌های بانکی هم تغییر می‌کند. با افزایش نرخ بهره بین بانکی، بانک‌ها با افزایش نرخ سپرده سعی در جذب  سرمایه و به نوعی قرض گیری از مردم می‌کنند. با افزایش این نرخ سرمایه گذاری در بانک جذاب می‌شود. بنابراین بازارهای دیگر با رکود مواجه می‌شوند.

سرعت تاثیرپذیری نرخ سود بین بانکی به نرخ سپرده بانکی در ایران کم است اما به مرور زمان با بالا رفتن نرخ سود بین بانکی، نرخ سپرده ها نیز افزایش می‌یابد.با توجه به اینکه با نرخ بهره بانکی و نرخ بهره بین بانکی بیشتر آشنا شده‌اید به نظر شما بهتر است بانک مرکزی در شرایط فعلی اقتصاد چه سیاستی را اتخاذ کند؟

عناوین مرتبط

نرخ بهره بین بانکی چیست؟

بهره وام‌ های کوتاه مدت که بانک‌ها به یکدیگر قرض می‌دهند را بهره بین بانکی می‌گویند. این بهره می‌تواند بر بورس و بازار سرمایه تاثیرگذار باشد. 

بنردسته بندی:عمومی

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر