logo

نحوه خرید و فروش متری مسکن در بورس

خانهآموزش بورسبورس کالا0 تا 100 طرح خرید متری مسکن در بورس

افزایش نابسامانی در بازار مسکن و افزایش چشمگیر قیمت‌ها باعث تبدیل خرید مسکن به یک چالش جدی شده است. به منظور جلوگیری از ایجاد بحران در بازار مسکن، دولت برنامه‌ای برای فروش متری مسکن در بورس معرفی کرده است.

این طرح امکان سرمایه‌گذاری با سرمایه اندک در بازار مسکن را فراهم می‌کند و به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد که متناسب با بودجه خود اوراق مسکن خریداری کنند. این طرح علاوه بر مزایایی که برای سرمایه‌گذاران دارد برای سازندگان هم مفید است؛ چرا که در صورت نیاز به نقدینگی می‌توانند واحدهای نیمه کاره خود را به اوراق تبدیل کنند.

سازمان بورس اوراق بهادار مسئول قیمت‌گذاری اوراق و نظارت بر اجرای طرح‌های ساختمانی را برعهده دارد. با توجه به شفافیت طرح عرضه مسکن در بورس کالا، بسیاری از سرمایه‌گذاران منتظر تصویب مصوبه این طرح هستند تا بتوانند اوراق مسکن را خریداری کنند. طبق آخرین اخبار، خرید مسکن متری در بورس از اواخر آبان ماه آغاز خواهد شد.

در این مقاله از سری مقالات آموزشی کارگزاری بیدار قصد داریم در خصوص جزئیات طرح خرید متری مسکن و نحوه فروش آن توضیحاتی ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

جزئیات طرح خرید متری مسکن در بورس

طرح فروش متری مسکن در تهران با هدف خانه‎‌دار شدن متقاضیان و همچنین جمع‌آوری پول‌های سرگردان اجرا شده است. در این طرح امکان سرمایه‌گذاری و همچنین دریافت واحد مسکونی وجود دارد.

سرمایه‌گذاران با خرید اوراق سلف موازی استاندارد استاندارد مسکن از افزایش قیمت در این بازار، سود کسب می‌کنند. این اوراق دارای تاریخ سررسید بوده که نشان‌دهنده زمان اتمام پروژه است. دارندگان اوراق تا زمان سررسید می‌توانند بدون محدودیت اوراق خود را در بازار ثانویه به فروش برسانند. اگر سهامدار تا زمان سررسید اوراق را نگهداری کند، اوراق به فروش رسیده و با دارنده اوراق تسویه نقدی می‌شود.

یکی از مزایای این اوراق، امکان دریافت فیزیکی مسکن است. به زبان‌ ساده‌تر، در زمان سررسید دارندگان اوراق سلف موازی مسکن می‌توانند فرم آمادگی تحویل براساس اولویت‌بندی تخصیص را پر کنند. در این صورت واحد مسکونی به وی واگذار می‌شود. البته در نظر داشته باشید که شرط دریافت واحد مسکونی داشتن اوراق سلف مسکن به میزان متراژ قابل تحویل است. به عنوان مثال اگر متراژ خانه 50 متر باشد، متقاضی باید 50 اوراق داشته باشد.

اجرای طرح خرید متری مسکن در بورس از تهران آغاز می‌شود و در صورت قابل اجرا بودن به شهرهای دیگر نیز اجرا می‌شود. نخستین عرضه کننده اوراق سلف مسکن در پایتخت، شهرداری تهران با پروژه 200 واحدی در هلال احمر خواهد بود. قیمت اوراق مسکن توسط کارشناس سازمان بورس اوراق بهادار مشخص و اعلام می‌شود.

مشخصات ساختمان در قرارداد اوراق مسکن اعم از آدرس، زمان تحویل، متراژ، تعداد واحد و ... اعلام می‌گردد اما واحد اختصاص یافته به هر سهامدار مشخص نمی‌شود. به بیان دیگر در زمان سررسید و تحویل، طبقه و واحد ساختمان اختصاص یافته به سهامدار اعلام می‌گردد.

نحوه فروش متری مسکن در بورس

دارندگان اوراق مسکن در صورتی که تنها قصد سرمایه‌گذاری نه تحویل مسکن را دارند، می‌توانند اوراق خود را در بازار ثانویه به فروش برسانند. گفتنی است که محدودیتی در فروش اوراق وجود ندارد و سهامدار می‌تواند تا زمان سررسید، اوراق را واگذار کند.

در این ابزار مالی محدودیتی در تعداد اوراق وجود ندارد و سهامداران می‌توانند از یک اوراق (معادل یک متر) به بالا در سبد سرمایه گذاری خود داشته باشند.

شرایط خرید و فروش متری مسکن در بورس

تنها شرط خرید اوراق مسکن در بورس کالا، داشتن کد بورسی و معاملاتی است. متقاضیان جهت معامله متری مسکن در بورس کالا باید ابتدا در سامانه سجام به نشانی sejam.ir ثبت نام کنید. پس از دریافت کدبورسی منحصر به خود، در یک کارگزاری ثبت نام و کد معاملاتی دریافت نمایید.

پس از دریافت کد بورس کالا باید حداقل سرمایه مورد نیاز برای خرید اوراق در حساب متقاضی موجود باشد. قیمت هر اوراق توسط سازمان بورس و اوراق بهادار مشخص و اعلام می‌شود اما پس از عرضه براساس عرضه و تقاضا، قیمت تغییر می‌یابد.

در نظر داشته باشید که متقاضیان جهت داشتن کد بورس کالا لازم است یک حساب وکالتی در بانک‌های مورد قبول سازمان بورس افتتاح نمایند. از آنجایی که طرح فروش متری مسکن آغاز نشده است، نماد آن نامشخص است. نماد مسکن در بورس براساس اسم طرح خواهد بود.

جهت ثبت نام و دریافت کد بورس کالا از کارگزاری بیدار جهت خرید متری مسکن از لینک زیر استفاده کنید.

3fd881a7-a2f7-4a62-bf95-1658e70483b2.png

مزایا و معایب عرضه مسکن متری در بورس

هر سرمایه‌گذاری مزایا و معایب خاص خودش را دارد و خرید مسکن در بورس هم از این امر مستثنی نیست. در ادامه به بیان مزایا و معایب عرضه مسکن در بورس می‌پردازیم.

مزایا:

شفافیت بیشتر: بورس شفافیت بیشتری دارد به همین خاطر از پیش خرید ملک قابل اطمینا‌ن‌تر است. در بورس می‌توان قیمت لحظه‌ای را مشاهده کرد.

جذب نقدینگی: این طرح باعث می‎‌شود که نقدینگی به جای ورود به بازارهای طلا و ارز، وارد بازار مسکن شود.

کسب سود از بازار مسکن با سرمایه اندک: با اجرای طرح عرضه مسکن متری در بورس، سرمایه‌گذاران خرد هم می‎‌توانند از رشد بازار مسکن سود کسب کنند. پیش از این تنها کسانی که سرمایه زیادی داشتند می‌توانستند ملک خریداری کنند و از این بازار کسب سود نمایند.

عدم محدودیت در فروش اوراق: سهامداران می‌توانند اوراق خود را در بازار ثانویه به فروش برسانند.

تامین مالی: سازندگان در صورت نیاز به تامین مالی می‌توانند واحدهای خود را تبدیل به اوراق کرده و در بورس به فروش برسانند. در این شرایط ساختمان‌ها نیمه کاره نمی‌مانند.

معایب:

افزایش قیمت مسکن: اقتصاددانان یکی از معایب بزرگ عرضه مسکن در بورس را احتمال افزایش تقاضا که منجر به افزایش قیمت می‌شود، می‌دانند.

جمع‌بندی

در طرح خرید متری زمین در بورس کالا، امکان سرمایه‌گذاری در بازار مسکن با سرمایه‌گذاری اندک (حداقل یک متر) وجود دارد. در این طرح، کارشناس سازمان بورس پس از مشخص شدن شرایط ساختمان، قیمت پایه را اعلام می‌کند و براساس آن اوراق عرضه می‌شود. اوراق مسکن به صورت سلف موازی استاندارد و قابل معامله در بازار ثانویه است. بنابراین نگران نقدشوندگی آن نباشید. 

اوراق مسکن برای دو گروه مناسب است. نخستین گروه کسانی هستند که تنها قصد سرمایه‌گذاری در بازار مسکن را دارند و می‌خواهند پس از دریافت سود مشخصی از این بازار خارج شوند و گروه دوم کسانی هستند که در زمان سررسید اوراق، درخواست تحویل واحد مسکونی را دارند. در نظر داشته باشید که مشخصات ساختمان پیش از عرضه اوراق توسط سازمان بورس اوراق بهادار اعلام می‌گردد اما در زمان تحویل طبقه اختصاص یافته به سهامدار مشخص می‌گردد. 

عناوین مرتبط

فروش متری مسکن یعنی چه؟

طبق برنامه‌ریزی دولت، امکان خرید و فروش اوراق سلف موازی مسکن در بورس کالا فراهم شده است. در این طرح امکان سرمایه‌گذاری و حتی تحویل کالا وجود دارد. کسانی که تنها قصد سرمایه‌گذاری در مسکن را دارند می‌توانند به معامله اوراق سلف موازی مسکن بپردازند و متقاضیانی که تصمیم به دریافت واحد مسکونی دارند باید به میزان متراژ واحد اوراق خریداری کنند. در صورتی که سهامدار قصد تحویل مسکن را نداشته باشد، به صورت نقدی با وی تسویه می‌شود.


بنردسته بندی:بورس کالا

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر