logo

بهترین زمان فروش عرضه اولیه

خانهآموزش بورسعرضه اولیهچه زمانی عرضه اولیه را بفروشیم؟

خرید عرضه اولیه برای سهامداران به خصوص کسانی که به تازگی با بورس آشنا شده‌اند، جذاب است. دیدگاه افزایش قیمت سهام شرکت‌های تازه عرضه شده باعث شده تا بسیاری از سرمایه گذاران علاقمند به خرید عرضه اولیه شوند. این دیدگاه از آنجایی نشات می‌گیرد که در سال‌های گذشته برای جذابیت عرضه اولیه‌ها، سهام شرکت‌ها پایین تر از ارزش ذاتی قیمت گذاری می‌شدند. پس از عرضه، تا چند روز سهام این شرکت‌ها صف خرید تشکیل می‌دادند.

پس از انجام مراحل عرضه اولیه و فعال شدن سهام در بازار، زمان فروش اوراق عرضه اولیه شده در بورس به معاملات در بازار مالی مربوطه وابسته است. افرادی که سهام را در زمان عرضه اولیه خریداری کرده‌اند، پس از اینکه سهام در بازار فعال شود، می‌توانند آن‌ها را در بازار ثانویه به فروش برسانند.

اما یکی از دغدغه سهامداران بهترین زمان فروش عرضه اولیه است چرا که پس از عرضه گسترده سهامداران حقوقی، صف‌های خرید جمع شده و به صف فروش تبدیل می‌شوند. با توجه به اهمیت موضوع قصد داریم در این مقاله از سری مقالات آموزشی کارگزاری بیدار به بیان زمان مناسب فروش عرضه اولیه بپردازیم. با ما همراه باشید.

نحوه خرید عرضه اولیه

شرکت‌های سهامی عام می‌توانند بخشی از سرمایه شرکت را به سهام تبدیل کرده و در بورس به فروش برسانند، به این فرآیند عرضه اولیه می‌گویند. شرکت های سهامی خاص برای ورود به بازار بورس باید به شرکت سهامی عام تبدیل شوند. علاوه بر این، شرکت‌ها برای ورود به بازار بورس باید حداقل دو ترازنامه داشته و به سودآوری رسیده باشند.

شرکت‌ها پس از گذراندن فرآیند عرضه اولیه و فیلترهای سازمان بورس می‌توانند سهام خود را در بورس عرضه کنند. در حال حاضر عرضه‌ اولیه‌ها به روش ترکیبی انجام می‌شوند. در روش ترکیبی عرضه اولیه، بخشی از سهام جهت کشف قیمت در صندوق های سرمایه گذاری سهامی و مختلط عرضه می‌شود. پس از کشف قیمت، باقی سهام در به کدهای حقیقی اختصاص می‌یابد.

جهت خرید عرضه اولیه هر کدحقیقی می‌تواند در دامنه نوسان مجاز و با حداکثر سهام مشخص شده، سفارش گذاری انجام دهد. پس از مهلت سفارش گذاری عرضه اولیه، سهام‌ها بین افرادی که بالاترین قیمت رو پیشنهاد داده باشند، تقسیم می‌شود.

بازدهی عرضه اولیه

کسانی که در عرضه اولیه‎‌های زیادی شرکت کرده‌اند می‌دانند که در روزهای نخست عرضه، صف خرید سنگینی برای نمادهای تازه وارد شده ایجاد می‌شود. اما موضوع قابل اهمیت، پایداری صف‌های خرید است.

برخی از سهام‌های تازه عرضه شده به دلیل اینکه قیمت بازار بیشتر از ارزش ذاتی آنها است، به سرعت صف فروش برایشان ایجاد می‌شود. گاهی نیز به دلیل همسو شدن سهم با جو منفی بازار، صف فروش سنگین برایشان ایجاد می‌گردد. بنابراین نمی‌توان در روزهای نخست عرضه اولیه، بازدهی آن را پیش بینی کرد.

19 سهام جدید در سال 1402 عرضه شد و از این بین سهام‌هایی همچون فصبا، کتوسعه، بمولد کمتر از قیمت عرضه و نمادهایی همچون ناما، غمایه، فن افزار بیشتر از قیمت عرضه معامله می‌شوند. بنابراین سرمایه گذاری در دوره زمانی کوتاه مدت یا بلندمدت درعرضه اولیه ضمانتی در سودآوری سهام نیست.

best-time-to-sell-initial-supply-2.jpg

مدت زمان نگهداری عرضه اولیه

همان طور که گفته شد، مدت زمان نگهداری عرضه اولیه ضمانتی بر سودسازی یک سهام نیست. برخی شرکت‌ها در مدت زمان کوتاهی پس از عرضه، بیش از 100 درصد افزایش قیمت پیدا می‌کنند و برخی دیگر به سرعت وارد اصلاح قیمتی می‌شوند. زمان نگهداری عرضه اولیه را می‌توانیم به سه دسته افق زمانی کوتاه مدت، افق زمانی میان مدت و افق زمانی بلندمدت طبقه بندی کرد.

افق زمانی کوتاه مدت

سهامدارانی که ریسک پذیر نیستند و یا به نقدینگی نیاز دارند بهتر است در افق زمانی کوتاه مدت اقدام به فروش اوراق عرضه اولیه کنند. استراتژی معاملاتی این افراد، فروش اوراق پس از مشاهده عرضه صف خرید است.

افق زمانی میان مدت

افق زمانی میان مدت جهت نگهداری سهام بین 3 الی 6 ماه است. سهامدارانی که قصد نوسان‌گیری ندارند و می‌خواهند سهامداری کنند، اوراق عرضه اولیه را تا این زمان نگهداری می‌کنند.

افق زمانی بلندمدت

سهامدارانی که ریسک پذیری بیشتری دارند و می‌خواهند سهامدار یک شرکت باشند، افق زمانی بلندمدت را جهت نگهداری اوراق عرضه اولیه انتخاب می‌کنند. همان طور که پیش از این گفته شد، احتمال سودآوری سهام در این مدت زمانی وجود دارد اما ضمانتی برای سوددهی سهام نیست.

بهترین زمان فروش عرضه اولیه

دو استراتژی معاملاتی برای بهترین زمان فروش عرضه اولیه وجود دارد. استراتژی نخست اعتقاد دارد که سهامداران ریسک گریز پس از جمع شدن صف خرید و مشاهده اولین کندل با سایه، از سهم خارج شوند.

در دومین استراتژی معاملاتی عرضه اولیه پیشنهاد می‌شود که سهامداران در افق زمانی بلندمدت سهامدار بمانند اما باید بدانید که احتمال زیان ده شدن سهام نیز وجود دارد. این استراتژی مناسب کسانی است که ریسک پذیری بیشتری دارند چرا که به دلیل عدم پیشینه قیمت، امکان تحلیل تکنیکال نیز وجود ندارد. تحلیل بنیادی در این مواقع سیگنال‌های بهتری می‌دهد.

بنردسته بندی:عرضه اولیه

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر