logo

مجمع عمومی فوق العاده چیست؟ و چند روز طول می‌کشد؟

خانهآموزش بورسبورسمجمع عمومی فوق العاده چیست؟ و چند روز طول می‌کشد؟

مجمع عمومی فوق العاده معمولاً به منظور اتخاذ تصمیمات مهم در مورد هیات ‌مدیره، افزایش یا کاهش سهام، انحلال شرکت و... تشکیل می‌شود. اگر ضرورت برگزاری مجمع عمومی فوق العاده را نمی‌دانید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

مجمع فوق العاده چیست؟

در طول یک سال مالی، اگر مشکل یا مسئله خاصی پیش آید که باید در مورد آن تصمیم گیری شود و نیاز باشد که بیش از یک بار مجمع عمومی عادی تشکیل شود، در این موقع است که مجمع عمومی فوق‌العاده برگزار می‌شود.

مجمع عمومی عادی چیست؟

مجمع عمومی عادی، جلسه‌ای سالانه و از پیش تعیین شده است که معمولاً در حضور سهامدارن و برای موارد مشخصی برگزار می‌شود. برای اینکه ضرورت تشکیل مجمع عمومی عادی را متوجه شوید، بهتر است که چگونگی فعالیت شرکت‌ها را بشناسید.

تمامی شرکت‌ها برای شروع کسب و کار و فعالیت خود نیاز به سرمایه‌ اولیه دارند. معمولاً این سرمایه توسط سرمایه‌گذارانی تأمین می‌شود که بعدا به عنوان سهامدار شناخته می‌شوند.

در کل شرکت‌ها به دو گروه عام و خاص تقسیم می‌شوند. در شرکت سهامی عام قسمتی از سرمایه از طریق فروش سهام‌های شرکت به مردم عادی تأمین می‌شود که بعدها به آنها سهامدار گفته می‌شود.

در شرکت های سهامی عام باید اقدامات خاصی صورت گیرد، تصمیمات مهم گرفته شود و فعالیت‌های مختلفی انجام دهند تا بتوانند شرکت را سر و پا نگه دارند.

انجام دادن کارها به شکل مناسب و نهایتاً اخذ تصمیمات مهم نیاز به برگزاری جلسات متعدد بین سهامداران و مدیران شرکت دارد که به این دسته از جلسات، مجمع گفته می‌شود.

تفاوت مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فوق العاده

همان‌طور که از نامش پیداست، مجمع عمومی فوق العاده معمولاً در شرایط خاص و در صورت نیاز به صورت فوق العاده به منظور تصمیم گیری در مورد موضوعات مهم و منافع سهامداران برگزار می‌شود.

شاید مجمع عمومی عادی یا فوق العاده یک اصطلاح آشنا و جا افتاده بین بورسی‌ها و کسانی که دانش بورسی و سرمایه گذاری دارند، باشد. اما ممکن است برای کسانی که تازه وارد بازار بورس و فعالیت‌های آن شده‌اند، کمی مبهم و گیج‌کننده باشد.

مجمع عادی، جلسه‌ای است که به صورت عادی و برنامه‌ریزی شده از قبل در یک روز برگزار می‌شود، اما مجمع عمومی بطور فوق العاده جلسه‌ای است که به صورت اضطراری و خارج از برنامه زمان بندی شده به صورت فوری و فوق العاده تشکیل می‌شود.

مجمع عمومی فوق العاده چند روز طول می‌کشد؟

دو روز کاری قبل از شروع مجمع عمومی عادی و فوق العاده نماد سهم متوقف می‌شود. منافع از تصمیمات در مجمع تنها به سهامدارانی اختصاص می‌یابد که در زمان مجمع سهامدار باشند.

زمان بازگشایی سهم بعد از مجمع فوق العاده و عادی پنج روز کاری بعد از برگزاری خواهد بود. نماد سهام به صورت حراج ناپیوسته و بدون محدودیت نوسان قیمت بازگشایی خواهد شد. قیمت نیز براساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود.

نحوه دعوت مجمع عمومی فوق العاده چگونه است؟

اقدامات اولیه دعوت مجمع عمومی فوق العاده دقیقاً مانند مجمع عمومی عادی است. برای برگزاری این مجمع عمومی فوق‌العاده، دعوتنامه‌ای به تمامی صاحبان سهام و مدیران شرکت از طریق سایت شرکت، اطلاع رسانی کدال، روزنامه‌های کثیر الانتشار و سایت رسمی سازمان بورس اوراق بهادار تهران فرستاده می‌شود.

وظایف مجمع عمومی فوق العاده چیست؟

مجمع عمومی فوق‌العاده معمولاً به منظور تغییر ترکیب سهامداران و انتخاب هیئت مدیره برگزار می‌شود. بنابراین مجمع عمومی فوق‌العاده در واقع همان مجمع عمومی عادی است که در زمان غیر از زمان مشخص شده سالانه در اساسنامه تشکیل می‌شود.

در مجمع عمومی فوق العاده برای انتخاب هیئت مدیره، هر فرد به اندازه هر مدیر یک حق رأی دارد. به عنوان مثال اگر سهامداری دویست حق رأی داشته باشد و پنج مدیر باید انتخاب شود، این فرد هزار حق رأی دارد که می‌تواند همه آنها را به نفع یک نفر و یا چند نفر اختصاص دهد.

اشنایی-با-مجمع-عمومی-فوق-العاده-مطلب.jpg

شرایط برگزاری مجمع عمومی فوق العاده کدامند؟

مجمع عمومی فوق العاده در شرایط خاص برای تصمیم هیئت مدیره تشکیل می‌شود.

در اینگونه مجامع معمولاً درباره‎‌ی کاهش و افزایش سرمایه شرکت، تغییر اساسنامه و یا انحلال آن تصمیم‌گیری می‌شود.

حد نصاب تشکیل مجمع عمومی فوق العاده چگونه است؟

 به طور کلی معمولاً به هر مجمع غیر از مجمع عمومی عادی، مجمع عمومی فوق‌العاده گفته می‌شود. در مجمع عمومی فوق‌العاده، معمولاً باید بیش از نصف تعداد سهامداران دارای حق رأی حاضر باشند و تصمیمات مهم باید با اکثریت دو سوم آرای افراد حاضر در جلسه اتخاذ شود.

اگر مجمع به حد نصاب نرسد، دقیقاً مانند مجمع عمومی عادی برای بار دوم اطلاع رسانی می‌شود. در این شرایط با دومین فراخوانی، مجمع عمومی فوق العاده با هر تعدادی برگزار می‌شود.

تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده چیست؟

  • تصمیم گیری درباره تغییر اساسنامه شرکت
  • تصمیم‌گیری درباره انحلال شرکت
  • تصمیم‌گیری درباره کاهش یا افزایش سرمایه

جمع‌بندی

حال که در مورد مجمع عمومی فوق‌العاده به تفسیر توضیح دادیم، آیا هنوز هم ابهامی در این مورد دارید؟ آیا تا به حال در مجمع عمومی فوق العاده شرکت کرده‌اید؟ خوشحال خواهیم شد اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید با ما به اشتراک بگذارید.

عناوین مرتبط

مجمع عمومی فوق العاده چیست؟

مجمع عمومی فوق العاده در مواقع اضطراری و برای تصمیم ‌گیری در مورد مسائل مهم همچون تصمیم‌گیری درباره تغییر اساسنامه شرکت، انحلال شرکت و کاهش یا افزایش سرمایه گرفته می‌شود.


مجمع عمومی فوق العاده چند روز طول می‌کشد؟

دو روز کاری قبل از برگزاری مجمع عمومی فوق العاده سهم متوقف می‌شود. در روز تعطیل شده مجمع با حضور هیات مدیره و سهامداران تشکیل می‌شود.


زمان بازگشایی سهم بعد از مجمع فوق العاده چه زمانی است؟

پنج روز پس از برگزاری مجمع فوق العاده نماد به صورت حراج ناپیوسته و بدون محدودیت نوسانی قیمت بازگشایی خواهد شد.


بنردسته بندی:بورس

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر