logo

سکه طلا یک روزه چیست و چه تفاوتی با سکه در بورس دارد؟

خانهآموزش بورسبورسسکه طلا یک روزه چیست؟ ✅ و چگونه معامله می شود؟(سکه رفاه)

هر فردی که قصد دارد در بازار بورس اوراق بهادار فعالیت کند، با توجه به نیاز خود اقدام به سرمایه گذاری‌های مختلفی می‌نماید. به غیر از بازار سهام در بورس، معاملات مختلفی نیز در این بازار، به صورت روزانه صورت می پذیرد که بسیاری از سرمایه‌گذاران به سمت این نوع از سرمایه گذاری در بورس کالا می روند. بازار اوراق گواهی سکه و یا سکه یک روزه در بورس کالا یکی از این ابزارهای موجود سرمایه گذاری در بازار اوراق بهادار می‌باشد.

طلا همواره در طول زمان به عنوان کالایی برای سرمایه گذاری برای افزایش دارایی در نظر گرفته می شود به همین خاطر سرمایه گذاری روی طلا با دریافت گواهی سپرده سکه می‌تواند گزینه ایده‌آلی برای سرمایه‌گذاری در بورس حتی برای کسانی که اطلاعات دقیقی از بازار اقتصادی ندارند، باشد. در این مقاله قصد داریم تا در مورد بازار سکه یک روزه و همچنین نحوه دریافت سکه رفاه توضیحاتی ارائه دهیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

خرید سکه از بورس

سکه یک روزه به عنوان یک گواهی خرید و فروش در بازار اوراق بهادار تعریف می‌شود که بر مبنا عرضه و تقاضا سرمایه‌گذاران تعیین قیمت می‌گردد و ارتباطی به تعیین قیمت در تابلو صرافی ندارد.

این نوع از سکه به عنوان گواهی سپرده طلا در بورس مورد معامله قرار می‌گیرد و قیمت‌گذاری می‌شود. این نوع سکه هم در سامانه قابل معامله است و هم به شکل فیزیکی می‌تواند در اختیار سرمایه‌گذار باشد. به عبارتی شما با خرید و فروش سکه یک روزه در بورس کالا، به نوعی در بازار طلا سرمایه‌گذاری می‌کنید و گواهی آن را دریافت می‌نمایید و دیگر نیازی نیست که سکه طلا را به شکل فیزیکی نگهداری کنید.

فرآیند انجام معاملات گواهی سکه

بورس کالا به عنوان پتانسیلی برای سرمایه گذاری در بازار مطرح است که در بخش‌های مختلف آن، سکه نیز به عنوان یک کالای قابل سرمایه‌گذاری خرید و فروش می‌شود و با توجه به میزان عرضه و تقاضا قیمت‌گذاری می‌گردد. گواهی سپرده طلا به عنوان مالکیت کالا برای شخص متقاضی صادر می‌شود.

اگر قصد دارید در بورس کالا سکه یک روزه معامله کنید، نیاز دارید تا در سامانه معاملاتی فرایندی را طی نمایید. برای انجام معاملات گواهی سکه و دریافت سکه یک روزه، داشتن کد بورسی الزامی می باشد.

افرادی که کد بورسی و نیز نام کاربری در سامانه‌های آنلاین کارگزاری‌ها دارند می‌توانند به صورت آنلاین در این سامانه‌ها گواهی سپرده خود را خرید کنند.

نحوه خرید گواهی طلا در بورس کالا هم به شکل آنلاین و هم به شکل حضوری قابل انجام است. برای انجام فرآیند خرید گواهی سپرده سکه در بورس کالا به صورت آنلاین، کافی است با مراجعه به سامانه معاملات آنلاین خود، مثلا نماد سکه 312 پ 01 را جست‌وجو کنید تا قیمت و حجم معاملات سکه همانند معاملات سهام برای شما قابل رویت باشد.

به این ترتیب می توانید گزینه خرید را با توجه به قیمت روز و حجم درخواستی، ثبت نمایید تا گواهی مورد نظر را دریافت کنید.

ثبت در خواست گواهی سپرده طلا در مرحله پیش گشایش از ساعت 11:30 تا 12 و در مرحله گشایش و مرحله حراج از ساعت 12 تا 15 می‌باشد. برای خرید گواهی سپرده سکه یک روز به شکل حضوری باید با مراجعه به بانک های مربوطه و واریز وجه مورد نظر به حساب، اقدام به خرید سپرده کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص گواهی سپرده کالایی به مقاله «گواهی سپرده سکه طلا چیست؟» مراجعه کنید.

فرآیند تسویه و تحویل گواهی سپرده سکه

همان‌طور که گفته شد، سکه یک روزه خریداری شده را می توان به شکل فیزیکی نیز دریافت کرد. بورس کالا برای خود، انبار کالای مجزایی دارد که سرمایه‌گذاران کالاهای مختلف، با مراجعه به خزانه بانک رفاه، برای تحویل و دریافت سکه فیزیکی خود اقدام می کنند.

شخص متقاضی دریافت سپرده سکه، با سپردن سکه‌های خود به انبار بانک های عامل، گواهی سپرده دریافت می کند که در بازار بورس قابل معامله است.

در این خصوص حضور شخص متقاضی با مدارک شناسایی در خزانه بانک رفاه ضروری است که بعد از طی مراحل اداری، قبض انبار، یک روز کاری بعد، صادر می شود.

gold-coin-1.jpg

با صدور قبض انبار، سرمایه گذار می‌تواند هم به شکل حضوری و هم به شکل آنلاین از طریق سامانه کارگزاری بورس، اقدام به تسویه و فروش سکه خود نماید. همانند بازار سهام، فروشنده گواهی سکه طلا می تواند پول حاصل از فروش سکه را نقدی دریافت کند و یا با همان پول، به معامله دیگری بپردازد.

بر فرض مثال شما 10 سکه طلا دارید که مورد تایید سازمان بورس می‌باشد و قصد دارید با استفاده از معاملات بورسی در بورس کالا به فروش برسانید. به این ترتیب با مراجعه به انبار بورس کالا، سکه‌ها را تحویل می‌دهید و پس از تایید سکه توسط کارشناسان مربوطه، گواهی سپرده طلا بعد از یک روز کاری به شما تحویل داده می‌شود. پس از آن مالکیت گواهی 10 سکه برای شما صادر شده است و بنابراین گواهی سپرده طلای شما در بازار قابل عرضه خواهد بود.

ویژگی سکه مورد تایید

سکه‌ای که در بورس کالا معامله می‌شود می بایست ویژگی های خاص خود را داشته باشد و دارای استاندارد خاصی برای صدور گواهی سپرده طلا است. سکه مورد تایید انبار باید سکه تمام بهار آزادی با سال ضرب 1386 و عیار 900 در 1000 با وزن 8.133 باشد.

هزینه ‌ارزیابی و کارشناسی هر سکه ۵۰۰ ریال است که به ‌هنگام دریافت‌ سکه در‌ انبار دریافت می‌شود. همچنین هزینه انبارداری هر سکه به‌ ازای هر‌روز نیز ۵۰ ریال است.

تفاوت قیمت سکه در بورس و صرافی

سوالی که ممکن است در اینجا مطرح شود اینست که تفاوت قیمت سکه در بورس کالا و بازار آزاد در صرافی به چه شکل است؟

اول اینکه قیمت گذاری در صرافی به قیمت روی تابلو بستگی دارد و فروشنده ناچارا برای فروش سکه حتما به قیمت روی تابلو باید بفروشد اما در بورس کالا قیمت گذاری سکه یک روزه بر اساس عرضه و تقاضای سرمایه گذاران تعیین می شود و رقابت قیمتی وجود دارد. به این صورت فروشنده سکه یک روزه در بورس به قیمت عادلانه‌تری نسبت به صرافی، کالای خود را به فروش می‌رساند.

دوم اینکه قیمت گواهی سپرده سکه در بورس کالا معاف از مالیات می‌باشد و فقط قیمت ناچیزی بابت نگهداری سکه پرداخت می شود اما در صرافی کارمزد و مالیات در قیمت لحاظ می گردد.

استعلام آخرین گواهی سپرده سکه

علاقمندان به خرید گواهی سپرده سکه می‌توانند به سایت بورس کالا به نشانی cdn.ime.co.ir مراجعه کنید. پنچ بانک رفاه، سامان، ملت، صادرات و آینده در حال حاضر سکه حضوری را تحویل می‌دهند.

متقاضیان با انتخاب بانک عامل می‌توانند از نام نماد، مشخصات قرارداد، قیمت و عرضه و تقاضا اطلاع یابند.

gold-coin-2.jpg

سکه رفاه چیست؟

بانک رفاه یکی از بانک‌های عامل در معاملات خرید و فروش گواهی سکه به شمار می‌رود. در حال حاضر نماد سکه۰312پ۰۱ به عنوان سکه تمام بهار تحویل یک روزه رفاه تعریف شده است.

برای خریداری گواهی سپرده سکه یک روزه رفاه، می بایست در روزهای معاملاتی پس از دریافت گواهی سپرده، با مراجعه به انبار بانک رفاه، بعد از تحویل گواهی سپرده سکه هایی که از قبل برای شما صادر شده است، سکه های خود را دریافت کنید. برای ثبت سفارش در سامانه های آنلاین، باید برای هر سکه از مضرب ده استفاده کرد. به همین منظور برای ثبت 10 سکه باید حجم 100 را در قیمت روز ارسال کرد.

متقاضیان با مراجعه به سایت بورس کالا می‌توانند علاوه بر قیمت سکه رفاه، مشخصات قرارداد تمام سکه رفاهی را مشاهده نمایند. در ادامه نمونه قرارداد بانک رفاه را مشاهده نمایید.

gold-coin-3.jpg

سکه تحویل یک روزه سامان و آینده

بانک سامان و آینده نیز به عنوان یکی دیگر از بانک‌های عامل در تحویل و خریداری گواهی سپرده سکه از سوی سازمان بورس معرفی شده است و نماد سکه بانک سامان 0412پ03 و نماد سکه بانک آینده 0411 پ 05 به عنوان سکه تمام بهار تحویل یک روزه سامان و آینده تعیین شده است و می توان با مراجعه به انبار بانک سامان و آینده گواهی سکه خود را دریافت کرد.

سکه تحویل یک روزه بانک ملت و صادرات

در حال حاضر دو بانک ملت و صادرات نیز از بانک‌هایی هستند که می‌توان از طریق آنها اقدام به صدور گواهی سپرده سکه نمود. نماد سکه 0310 پ 04 به عنوان سکه یک روزه بانک صادرات و نماد سکه 0211 پ02 به عنوان سکه یک روزه بانک ملت، تعریف شده است و مطابق نحوه معاملات گواهی سپرده طلا، قابل خرید و فروش هستند. در واقع بعد از خرید سکه با هماهنگی کارگزاری خودتان می توانید نسبت به دریافت فیزیکی سکه از بانک عامل ملت و یا صادرات اقدام کنید.

جمع‌بندی

سکه طلا همواره به عنوان کالایی برای سرمایه گذاری تعیین شده است. سکه یک روزه در بورس کالا با امکان خرید و فروش و رقابت قیمتی بر اساس عرضه و تقاضا قابل معامله می باشد که طبق آن چیزی که در این مقاله بررسی کردیم می توان هم به صورت معاملات آنلاین از طریق سامانه های کارگزاری و هم به صورت حضوری از طریق مراجعه به بانک‌های عامل، گواهی سپرده این کالا را دریافت کرد و سپس به فروش رساند.

کارگزاری بیدار با داشتن سابقه طولانی در بازار بورس ایران و خدمات رسانی از طریق معاملات بر خط، می تواند در خصوص خرید گواهی سپرده سکه خدمات ارزنده‌ای به سرمایه‌گذاران ارائه دهد. جهت راهنمایی نحوه خرید کافی است که با دفتر کارگزاری تماس حاصل نمایید.


عناوین مرتبط

سکه رفاه چیست؟

بانک رفاه یکی از بانک‌های عامل در معاملات خرید و فروش گواهی سکه به شمار می‌رود. متقاضیان با مراجعه به سایت بورس کالا می‌توانند علاوه بر قیمت سکه رفاه، مشخصات قرارداد تمام سکه رفاهی را مشاهده نمایند.

نحوه دریافت سکه یک روزه رفاه چگونه است؟

برای خریداری گواهی سپرده سکه یک روزه رفاه، می بایست در روزهای معاملاتی پس از دریافت گواهی سپرده، با مراجعه به انبار بانک رفاه، بعد از تحویل گواهی سپرده سکه هایی که از قبل برای شما صادر شده است، سکه های خود را دریافت کنید. برای ثبت سفارش در سامانه های آنلاین، باید برای هر سکه از مضرب ده استفاده کرد. به همین منظور برای ثبت 10 سکه باید حجم 100 را در قیمت روز ارسال کرد.

سکه بورسی چیست؟

گواهی سپرده سکه به عنوان یک گواهی خرید و فروش در بازار اوراق بهادار تعریف می‌شود که بر مبنا عرضه و تقاضا سرمایه‌گذاران تعیین قیمت می‌گردد و ارتباطی به تعیین قیمت در تابلو صرافی ندارد. این نوع سکه هم در سامانه قابل معامله است و هم به شکل فیزیکی می‌تواند در اختیار سرمایه‌گذار باشد. به عبارتی شما با خرید و فروش سکه یک روزه در بورس کالا، به نوعی در بازار طلا سرمایه‌گذاری می‌کنید و گواهی آن را دریافت می‌نمایید و دیگر نیازی نیست که سکه طلا را به شکل فیزیکی نگهداری کنید.

تفاوت قیمت سکه در بورس و بازار چیست؟

سرمایه گذاران می‌توانند تا سقف 100 سکه از بورس کالا خریداری کنند و آنها را به صورت فیزیکی دریافت کنند. یکی از مزایای خرید قیمت سکه در بورس نسبت به بازار اصل بودن سکه و عدم پرداخت مالیات است. به طوری طبیعی قیمت بورس و بازار یک درصد با یکدیگر فاصله دارند. قیمت سکه در بورس کالا براساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود.

بنردسته بندی:بورسبورس کالا

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر