logo

بهترین صندوق طلا با کمترین حباب کدام است؟

خانهآموزش بورسصندوق‌های سرمایه گذارینحوه محاسبه حباب صندوق طلا

حباب صندوق طلا همچون حباب طلا یک امری اجتناب ناپذیر است. حباب قیمتی نیز به جهت عدم تعادل در عرضه و تقاضا ایجاد می‌شود و همه دارایی‌ها وجود دارد. اگر می‌خواهید در صندوق کالایی مبتنی بر طلا سرمایه گذاری کنید اما نمی‌دانید حباب طلا چه تاثیری بر بازدهی آن‌ها دارد، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع حباب صندوق طلا و نحوه محاسبه حباب صندوق طلا بپردازیم. با ما همراه باشید. 

مفهوم حباب صندوق طلا

صندوق سرمایه‌گذاری یک سرمایه گذاری غیرمستقیم محسوب می‌شود. این صندوق‌ها انواع مختلفی از جمله صندوق‌ سهامی، صندوق‌ مختلط، صندوق‌ درآمد ثابت، صندوق اهرمی، صندوق پروژه و ... دارند. دارایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند در سهام شرکت‌ها، اوراق بهادار، املاک، طلا، و سایر دارایی‌ها سرمایه‌گذاری شوند. زمانی که تقاضا از عرضه بیشتر می‌شود، حباب به وجود می‌آید. در این مواقع قیمت صدور و ابطال معاملات اوراق صندوق با یکدیگر فاصله می‌گیرند.

حباب صندوق طلا چه زمانی ایجاد می‌شود؟

حباب براساس تقاضای بیشتر یا عرضه کمتر ایجاد می‌شود، زمانی که تقاضا و یا انتظارات تورمی افزایش می‌یابد، مردم به سراغ خرید طلا و یا صندوق طلا می‌روند. در این مواقع خریدار حاضر است یک دارایی را با قیمت بیشتری خریداری کند.

به طور کلی حباب صندوق طلا بین 3 تا 17 درصد است. هر صندوق با توجه به ترکیب دارایی خود می‌تواند حباب کمتر یا بیشتری داشته باشد و این درصد حباب یکسان نیست. ترکیب دارایی های صندوق طلا به صورت ماهانه منتشر می‌شود، در صورتی که دارایی آن از طلا به شمش تغییر کرده باشد، حباب آن کاهش می‌یابد.

ترکیب دارایی صندوق طلا

صندوق های طلا دارایی خود را در شمش طلا، طلای فیزیکی، گواهی سپرده طلا، قرارداد آتی طلا و بخشی از آن را به بانک و اوراق دولتی سرمایه گذاری می‌کند. برای مشاهده دارایی های صندوق های سرمایه گذاری طلا وارد سایت کدال به نشانی codal.ir شوید و نماد صندوق مورد نظر را جست و جو کنید. در اطلاعیه ها «صورت وضعیت پرتفوی صندوق سرمایه گذاری دوره یک ماهه» می‌توانید تغییرات سرمایه گذاری را مشاهده نمایید.

انواع حباب صندوق سرمایه گذاری طلا

1- حباب ذاتی

هر دارایی دارای حباب است و طلا نیز از این امر مستثنی نیست. از آنجایی که دارایی‌های صندوق طلا برگرفته از طلا است، بنابراین به صورت ذاتی دارایی صندوق حباب دارد. حباب ذاتی صندوق طلا به زبان ساده، حباب دارایی های صندوق است. به عنوان مثال زمانی که دارایی یک صندوق 90 درصد آن برگرفته از طلا می‌باشد، حباب آن که 20 درصد است، به عنوان حباب ذاتی طلا شناخته می‌شود. امکان دارد یک صندوق حباب اسمی نداشته باشد اما دارای حباب ذاتی باشد.

2- حباب اسمی 

حباب اسمی صندوق سرمایه گذاری طلا براساس اختلاف قیمت پایانی و nav بدست می‌آید. به عنوان مثال اگر قیمت پایانی یک صندوق 2 هزار و 200 ریال باشد و nav آن 2 هزار باشد، به این معنی است که این صندوق 10 درصد حباب دارد.

3- حباب واقعی 

جمع حباب اسمی و حباب ذاتی را حباب واقعی می‌گویند.

محاسبه حباب اسمی صندوق طلا

برای محاسبه حباب اسمی طلا، وارد tsetmc شده و نماد مورد نظر را جست‌وجو کنید. در تابلوی معاملاتی سهم، قیمت پایانی و nav (خالص ارزش دارایی) آمده است. قیمت پایانی و nav را از یکدیگر کم کنید. 

اگر پاسخ منفی باشد، به این معنی است که اوراق صندوق سرمایه گذاری کمتر از ارزش واقعی معامله می‌شود و اگر این عدد مثبت باشد، اوراق صندوق بیشتر از ارزش واقعی معامله می‌شود و دارای حباب است. برای محاسبه درصد حباب اسمی صندوق‌ها، قیمت پایانی را منهای nav و تقسیم بر nav کنید. در پایان پاسخ را در 100 ضرب نمایید.

محاسبه حباب ذاتی صندوق طلا

برای محاسبه حباب ذاتی صندوق های سرمایه گذاری طلا از فرمول زیر استفاده کنید.

(حباب شمش * درصد شمش)+(حباب سکه*درصد سکه)= حباب ذاتی

چرا باید روزانه حباب صندوق طلا را بررسی کنیم؟

برخی از معامله‌گران به صورت کوتاه مدت با توجه به تحلیل تکنیکال، نماد صندوق را معامله می‌کنند. این افراد بیشتر صندوق‌هایی را خریداری می‌کنند که حباب کمتری داشته باشد. ترکیب دارایی صندوق را نیز به صورت ماهانه بررسی کنید، چرا که اگر ترکیب آنها تغییر کند، بر روی حباب صندوق طلا تاثیرگذار است. اگر زمانی طلای فیزیکی و دلار ثابت بود اما صندوق‌های طلا بازدهی بالایی داشتند، زمان مناسبی برای خرید اوراق صندوق طلا نیست؛ چرا که در این زمان حباب سکه در حال ایجاد شدن است.

یکی دیگر از علل بررسی حباب صندوق طلا، حباب بالای آن است. زمانی که حباب صندوق طلا به 30 درصد نزدیک می‌شود، بهتر است که از خرید تا زمان کاهش قیمت طلا منصرف شوید.

بررسی کد رزرو در صندوق طلا

یکی از فاکتورهای بررسی یک صندوق طلا، تحرکات کد رزرو است. برای مشاهده کد رزرو وارد سایت tsetmc.com شوید و نماد مورد نظر را جست و جو کنید. در تابلوی معاملاتی صندوق، بخش «دارندگان» را بررسی کنید. اطلاعات کد رزرو آمده است.

حال کد رزرو چیست و چه کاربردی دارد؟ اگر فشار فروش اوراق صندوق زیاد باشد، به بیان دیگر ابطال اوراق از صدور ابطال بیشتر شود، کد رزرو اقدام به ابطال می‌کند. همچنین زمانی که کد رزرو صدور می‌زند به معنی بزرگ تر شدن صندوق و به نفع آن است.

لیست صندوق های طلا در بورس

13 صندوق سرمایه گذاری طلا در بورس وجود دارد که تمام این صندوق‌ها به روش etf قابل معامله هستند. برای مشاهده لیست صندوق های طلا وارد سایت fipiran.ir شده و آنها را با یکدیگر مقایسه کنید.

حداقل سرمایه گذاری در صندوق طلا

صندوق های سرمایه گذاری طلا در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 11:30 الی 15 معامله می‌شود. سرمایه گذاران امکان خرید اوراق صندوق طلا با سرمایه حداقل 500 هزار تومان را دارند.

بهترین صندوق طلا در بورس

حال که با حباب صندوق طلا آشنا شده‌اید، شاید بخواهید بدانید که بهترین صندوق طلا کدام است؟ بهترین صندوق‌های طلا، صندوق‌هایی هستند که دارایی آن بیشتر بر روی شمش طلا سرمایه گذاری کرده باشد. چرا که سکه و طلا دارای حباب است و این حباب به عنوان حباب ذاتی صندوق محسوب می‌شود.

نحوه خرید صندوق طلا

از آنجایی که صندوق طلا بدون اجرت ساخت و مالیات می‌باشد، مورد استقبال سرمایه گذاران قرار می‌گیرد. برای خرید اوراق صندوق کالایی مبتنی بر طلا، می‌توانید پس از بررسی صندوق از نظر تکنیکال و بنیادی، نماد صندوق را در پنل کارگزاری خود جست‌وجو کنید.

سپس با توجه به مبلغ سرمایه گذاری خود، تعداد و قیمت روز را وارد نمایید. در نهایت سفارش خود را ثبت کنید. پس از مچینگ قیمتی، اوراق طلا به پرتفوی شما اضافه می‌شود. نحوه خرید اوراق صندوق طلا مشابه با معامله سهام است.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم در خصوص انواع حباب صندوق طلا و نحوه محاسبه حباب طلا توضیحاتی ارائه دهیم. همان طور که گفته شد، صندوق های سرمایه گذاری طلا دارای سه حباب، حباب اسمی، حباب ذاتی و حباب واقعی است. حباب اسمی از اختلاف قیمت پایانی و nav و حباب ذاتی از حباب دارایی صندوق به وجود می‌آید. 

اگر قصد سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری طلا را دارید، بهتر است به ترکیب دارایی صندوق توجه کنید. صندوق‌هایی که در شمش طلا سرمایه گذاری می‌کنند، حباب کمتری نسبت به صندوق هایی که دارایی آنها طلا است، دارند. 

بنردسته بندی:صندوق‌های سرمایه گذاری

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر