logo

سامانه آفلاین اقتصاد بیدار

خانهآموزش بورسخدمات کارگزاریسامانه آفلاین اقتصاد بیدار

سامانه‌های معاملاتی جزء جدانشدنی از رابطه‌ی سرمایه‌گذاران و بازارهای مالی است. کارگزاران بورسی از طریق ارائه سامانه‌های معاملاتی متنوع، سعی در بهبود فعالیت سرمایه‌گذاری مشتریان خود دارند. سامانه‌های معاملاتی آنلاین و آفلاین دارای مزیت‌هایی هستند که وجود هرکدام از آن‌ها را ضروری می‌نماید. می‌توان گفت پنل‌های معاملاتی که دارای رابط کاربری ساده‌تر و کاربردی هستند و همچنین از سرعت بالایی در معاملات بهره می‌برند، یکی از معیارهای سرمایه‌گذاران جهت انتخاب کارگزاری است.

سامانه معاملات آفلاین در بورس چیست؟

از زمانی که سرمایه گذاران فعالیت خود را در بازار سرمایه آغاز می‌کنند، تا آخرین لحظه‌ای که در بازار سرمایه مشغول فعالیت هستند، با ثبت سفارش‌ها و انجام معاملات درگیر هستند. از این رو مهم‌ترین و ضروری‌ترین بخشی که معامله گران با آن سروکار دارند، بخش ثبت سفارش است.

اغلب سرمایه گذاران در زمانی که نمادها در حال معامله‌اند اقدام به خرید و فروش می‌کنند. این سفارش‌های در لحظه را معاملات برخط یا همان معاملات آنلاین می‌گویند. در طرف مقابل ممکن است برخی افراد به دلایل گوناگون از جمله نداشتن زمان کافی در هنگام باز بودن بازار، نیازمند ثبت سفارش خود در ساعتی خارج از ساعت‌های معاملاتی باشند. همچنین طبق قوانین سازمان بورس ایران افراد متقاضیان کد بورسی باید حداقل دارای مدرک دیپلم باشند تا به آن‌ها کد معاملات آنلاین تعلق گیرد، در غیر این صورت کارگزاران اقدام به ارائه کد معاملاتی آفلاین به متقاضیان می‌کنند.

برای این‌گونه نیازها، سامانه معاملات آفلاین طراحی شده است تا افراد بتوانند سفارش‌های خود را در هر زمانی از شبانه‌روز ثبت کنند. در ادامه با امکانات سامانه معاملات آفلاین بیشتر آشنا خواهیم شد.

تفاوت سامانه معاملات آنلاین و سامانه آفلاین چیست؟

سامانه‌های آفلاین و سامانه‌های آنلاین از نظر میزان کارمزد معاملات و همچنین امکان معامله نمادها، هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. اصلی‌ترین تفاوت میان سامانه معاملات آنلاین و آفلاین، طریقه‌ی ثبت سفارش معاملات می‌باشد. معامله گران در سامانه معاملات آنلاین، در یک قیمت مشخص و با یک حجم مشخص اقدام به ثبت سفارش کرده و معامله در همان لحظه (در صورت مچینگ) انجام می‌شود. در سیستم آفلاین این‌گونه نیست. بلکه معامله گران باید علاوه بر حجم معاملات (تعداد سهام) میزان سرمایه‌ای که با آن قصد ثبت سفارش دارند را نیز مشخص کنند و همچنین بجای یک قیمت مشخص، اقدام به تعیین کف قیمتی و یا سقف قیمتی معامله موردنظر کنند. در صورت رسیدن قیمت به آن محدوده، کارگزار معامله آن‌ها را انجام می‌دهد.

نحوه ورود به پنل آفلاین کارگزاری اقتصاد بیدار

برای ورود به سامانه معاملات آفلاین کارگزاری اقتصاد بیدار ابتدا لازم است تا از طریق مرورگر خود به سایت زیر مراجعه کنید. www.ebb.irbrokersite.ir سپس با واردکردن نام کاربری (Username)، رمز عبور (Passwoed) و کد امنیتی می‌توانید وارد سامانه معاملات آفلاین شوید. اگر برای اولین‌بار وارد سایت شده‌اید، می‌توانید از طریق گزینه دریافت نام کاربری و رمز عبور در سایت ثبت‌نام کنید.

منوی خدمات سامانه آفلاین کارگزاری اقتصاد بیدار چیست؟

در قسمت بالا و سمت راست صفحه شما گزینه منو خدمات را مشاهده می‌کنید که با کلیک بر آن، لیست تمام خدماتی که سامانه معاملات آفلاین کارگزاری اقتصاد بیدار در اختیار شما قرار می‌دهد، نمایان می‌شود. در این لیست خدماتی مانند ثبت درخواست خرید و درخواست فروش، پرتفوی لحظه‌ای، واریز وجه، تقاضای برداشت وجه و سایر خدمات را مشاهده می‌کنید. در ادامه به صورت مفصل به توضیح هریک از بخش‌های مختلف منوی خدمات می‌پردازیم.

آشنایی با بخش‌های مختلف سایت و خدمات پنل آفلاین کارگزاری اقتصاد بیدار

در این قسمت سعی داریم تا تمام خدمات سامانه آفلاین را به همراه تصویر توضیح دهیم تا استفاده‌کنندگان از این سامانه بتوانند به‌سهولت از خدمات سامانه آفلاین کارگزاری اقتصاد بیدار بهره‌مند شوند.

1. پروفایل کاربری

در این قسمت می‌توانید تمام مشخصات فردی ثبت شده نزد کارگزار، مانند نام و نام خانوادگی، حساب بانکی ثبت شده، شماره شبا، نام شعبه کارگزاری، کد بورسی و سایر مشخصات را مشاهده کنید. در این بخش امکان تغییر رمز عبور برای کاربران قرار داده شده است.

2. درخواست خرید

سرمایه گذاران می‌توانند با استفاده از این بخش اقدام به ثبت سفارش خرید خود کنند. در این قسمت، پیش از ثبت سفارش خرید لازم است تا اطلاعات معامله موردنظر را وارد کنید. ابتدا باید نماد موردنظر را در کادر وارد کنید، سپس در کادر " وضعیت نماد"، به صورت اتوماتیک وضعیت فعلی نماد (متوقف، مجاز، ممنوع) برای شما نمایان می‌شود. همچنین در کادر "نوع" می‌توانید نوع نماد (صندوق سرمایه گذاری، سهام، آتی و...) را مشاهده کنید. کادر "تعداد" مربوط به تعداد سهمی است که قصد معامله آن را دارید، در این قسمت تعداد سهام موردنظر را وارد کنید. در کادر "سرمایه" باید مقدار پولی که می‌خواهید با آن معامله را انجام دهید وارد کنید. برای مثال تعداد 30000 سهم از نماد موردنظر را در کادر وارد کرده‌اید و سرمایه موردنظر شما برای ثبت معامله 30 میلیون تومان می‌باشد.

 در کادر "قیمت روز" سامانه به صورت اتوماتیک قیمت نماد وارد شده توسط شما را نمایش می‌دهد تا جهت تصمیم گیری بهتر از آن استفاده کنید. لازم است تا در کادر "سقف قیمت"، حداکثر قیمتی که تمایل دارید همچنان در آن معامله انجام شود را وارد کنید. این قسمت تعبیه شده تا از خرید سهم در قیمت‌های بالاتر از قیمت مرد نظر سرمایه گذاران اجتناب شود. در قسمت "سقف زمانی"، سرمایه گذاران می‌توانند تاریخ انقضای سفارش موردنظر را تعیین کنند. فرض کنید شما می‌خواهید نماد زعفران را تا سقف قیمت 1000 تومان و حداکثر تا 3 روز آینده معامله کنید، از طریق کادر سقف زمانی می‌توانید تاریخ اعتبار این سفارش را 3 روز آینده تعیین کنید.

در قسمت پایین‌تر، کادر مچینگ های معاملاتی در نماد موردنظر را مشاهده می‌کنید که می‌توانید بر اساس آن‌ها سقف قیمت موردنظر را انتخاب کنید. در نهایت گزینه ارسال درخواست قرار دارد که با کلیک بر روی آن، سفارش خرید شما به صورت آفلاین ثبت می‌گردد و تا سقف زمانی انتخابی، این سفارش معتبر می‌باشد.

3. درخواست فروش

تمام توضیحات کادرهای این بخش، همانند بخش درخواست خرید می‌باشد که بالاتر توضیح دادیم. اما شاهد 2 تفاوت در این قسمت در مقایسه با بخش درخواست خرید هستیم که به توضیح آن می‌پردازیم. در قسمت درخواست فروش، کادر "سرمایه" حذف شده است و سرمایه گذاران صرفاً تعداد سهامی که قصد فروش آن را دارند، در کادر "تعداد" وارد می‌کنند. دیگر تفاوت این بخش، جایگزین شدن کادر "سقف قیمتی" با کادر "کف قیمتی" می‌باشد. در قسمت درخواست فروش، سرمایه گذاران باید حداقل قیمتی را که در آن تمایل به انجام معامله فروش دارند ثبت کنند. در حالی که در قسمت درخواست خرید، باید حداکثر قیمتی را که تمایل به معامله خرید در آن وجود داشت را تعیین می‌کنند.

4. لیست درخواست‌ها

شما می‌توانید با ورد به این قسمت، لیست تمام درخواست‌های خرید و فروش ثبت شده خود را به همراه وضعیت درخواست، مشاهده کنید. همچنین امکان ویرایش درخواست‌های خرید و فروش فعال و حذف آن‌ها در این بخش وجود دارد. با استفاده دو کادر بالای صفحه می‌توانید بازه زمانی لیست درخواست‌ها را جهت نمایش انتخاب کنید و فقط گزارش درخواست‌ها در زمان مورد نظر را مشاهده کنید. همچنین جهت دریافت فایل گزارش می‌توانید با انتخاب گزینه‌های سمت چپ و بالای صفحه، گزارش را چاپ و یا به صورت اکسل ذخیره کنید.

5. گردش حساب

با ورود به این قسمت گزارش تمام گردش سرمایه‌های حساب، شامل معاملات خرید و فروش، برداشت وجه و واریز وجه، واریز سود نقدی، پرداخت‌های حق تقدم و سایر گردش‌ها را مشاهده می‌کنید. همانند قسمت لیست درخواست، امکان تعیین بازه زمانی گزارش و دریافت فایل خروجی و یا چاپ گزارش از طریق گزینه‌های موجود در قسمت بالای صفحه وجود دارد. دو کادر نماد و نوع عملیات در قسمت بالای صفحه قرار داده شده است که از طریق آن می‌توانید لیست گردش حساب خود را فیلتر کنید. برای مثال شما قصد دارید گردش حساب‌های مربوط به نماد زعفران را مشاهده کنید و یا لیست تمام گردش حساب‌های مربوط به سود نقدی را انتخاب و بررسی کنید، می‌توانید از طریق این دو کادر فیلترهای مورد نظر خود را اعمال کنید.

6. وضعیت دارایی

شما در این قسمت می‌توانید لیستی از تمام دارایی‌های خود را مشاهده کنید و به وضعیت کلی دارایی خود اشراف داشته باشید.

7. پرتفوی سپرده‌گذاری

در این قسمت وضعیت سپرده‌های خود را مشاهده می‌کنید. مواردی مانند قیمت روز دارایی، ارزش روز دارایی و تقدم دارایی‌ها در این بخش نمایش داده می‌شود. جزئیات بیشتر سپرده‌گذاری‌های خود را می‌توانید در قسمت بعدی مشاهده کنید.

8. پرتفوی لحظه‌ای

برای مشاهده‌ی جزئیات بیشتر دارایی‌های سپرده‌گذاری و مشاهده اطلاعات لحظه‌ای، این قسمت تعبیه شده است. شما از طریق پرتفوی لحظه‌ای می‌توانید میزان سود (زیان)، درصد سود (زیان)، میانگین قیمت خرید و موارد دیگری در خصوص سپرده خود را مشاهده کنید. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، در قسمت بالای صفحه سمت راست با انتخاب گزینه "فقط مانده دار" می‌توانید صرفاً دارایی‌هایی که در سبد شما موجود است را مشاهده کنید و سایر دارایی‌های فروخته شده را پنهان کنید. همچنین می‌توانید از طریق قسمت "محاسبه گزارش بر اساس" مبنای محاسبه‌ی موارد نمایش داده شده در پرتفوی لحظه‌ای را بر اساس قیمت آخرین معامله و یا قیمت بالاترین تقاضای خرید قرار دهید.

9. درخواست وجه

اگر سرمایه گذاری قصد برداشت وجه از حساب سرمایه گذاری به حساب بانکی داشته باشد، با تکمیل اطلاعات قسمت درخواست وجه، یعنی تاریخ درخواست وجه، مبلغ درخواستی و همچنین شماره حساب بانکی جهت واریز، می‌تواند مبلغ مورد نظر را برداشت کند.

10. لیست درخواست‌های وجه

در این قسمت جزئیات درخواست وجه‌هایی که از ابتدا تا اکنون توسط سرمایه گذار ارسال شده، نمایش داده شده است.

11. پرداخت الکترونیک

اگر معامله‌گر قصد افزایش اعتبار حساب خود داشته باشد، می‌تواند با استفاده از این بخش، مبلغ موردنظر خود را به حساب معاملاتی‌اش واریز کند. با انتخاب درگاه پرداخت و سپس وارد کردن مبلغ مورد نظر جهت واریز، به درگاه خرید الکترونیکی منتقل می‌شود که با وارد کردن اطلاعات بانکی، تراکنش انجام می‌شود.

12. توافق‌نامه

جهت آغاز معاملات خود، باید توافق نامه‌های مورد نظر را تأیید کنید و سپس امکان ثبت سفارش خرید و فروش برای شما مهیا می‌شود. در تصویر زیر برخی از توافق‌های مورد نیاز آورده شده است، البته باید بیان داشت که برخی از توافق نامه‌های موجود در تصویر، جهت معامله‌گری در بورس کالا می‌باشد که برای معامله گران بازار سهام، نیازی به تأیید ندارد.

جمع‌بندی

سامانه‌های معاملاتی یکی از مهم‌ترین خدمات مورد نیاز معامله گران می‌باشد زیرا جهت ثبت و انجام تمام معاملات با آن سر و کار دارند. در این مطلب با سامانه معاملاتی آفلاین کارگزاری اقتصاد بیدار آشنا شدیم و کوشیدیم تا خدمات این سایت را به صورت کامل توضیح دهیم. کارگزاری اقتصاد بیدار همواره به عنوان یک کارگزاری پیشرو وظیفه خود می‌داند تا بهترین خدمات و امکانات را جهت سرمایه گذاری بهتر در اختیار مشتریان خود قرار دهد و همواره در پی تحقق این هدف کوشیده است.

بنردسته بندی:خدمات کارگزاری

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر