logo

نحوه خرید ربع سکه از بورس

خانهآموزش بورسبورس کالاچگونه از بورس ربع سکه بخریم؟ تفاوت قیمت ربع سکه بورسی و بازار

تورم در سال‌های اخیر باعث شده تا بازار سکه به عنوان یکی از پرطرفدارترین و پرکشش‌ترین بازارها شناخته شود. با وجود نوسانات قیمتی و حباب سکه، این دارایی همچنان به عنوان یکی از محبوب‌ترین دارایی‌ها برای سرمایه گذاری است. این بازار با نوسانات فراوان و تحولات پیچیده‌ای روبه‌رو است که نیازمند آگاهی و شناخت عمیق سرمایه‌گذاران است.

روش‌های مختلفی برای خرید سکه وجود دارد و یکی از آنها خرید ربع سکه از بورس است. در این مقاله از سری مقالات آموزشی کارگزاری بیدار قصد داریم در خصوص نحوه خرید ربع سکه از بورس و تفاوت قیمت سکه در بورس و بازار بپردازیم. با ما همراه باشید.

نحوه خرید ربع سکه از بورس

امکان خرید ربع سکه از بورس کالا از زمستان 1401 آغاز شد و در چند مرحله به تشخیص بانک مرکزی ادامه یافت. یکی از نکات قابل اهمیت در خرید ربع سکه، زمان معامله آن است. عرضه ربع سکه در تمام روزهای معاملاتی امکان پذیر نیست و تنها در روزهای اعلام شده در اطلاعیه عرضه امکان سفارش گذاری وجود دارد.

برای درک بهتر نحوه خرید ربع سکه به اطلاعیه عرضه ربع سکه زیر توجه کنید.

139799_676.jpg

اطلاعیه عرضه ربع سکه در سایت بورس کالا به نشانی www.ime.co.ir منتشر می‌شود. در این اطلاعیه نماد ربع سکه، تاریخ عرضه، دامنه نوسانی و ساعت سفارش گیری آمده است. برای خرید ربع سکه بهار آزادی کافی است که در زمان اعلام شده وارد پنل کارگزاری خود شده و در نماد اعلام شده سفارش گذاری کنید.

برای خرید ربع سکه از بورس نیاز به داشتن کد بورس کالا و حساب وکالتی نیست و متقاضیان با ثبت نام در سجام و داشتن کد معاملاتی سهام می‌توانند ثبت سفارش کنند.

نماد ربع سکه در بورس کالا

برای اطلاع از زمان عرضه ربع سکه، اطلاعیه‌های عرضه محصولات فیزیکی را از سایت بورس کالا بررسی نمایید. آخرین عرضه ربع سکه در تاریخ بهمن 1401 با نماد «سکه 0312 ن 06» صورت گرفته است اما امکان دارد در عرضه بعدی نماد متفاوت باشد.

نحوه فروش ربع سکه در بورس

یکی از نکات قابل توجه در خرید ربع سکه در بورس، عدم امکان فروش آن در بازار ثانویه است. در واقع خریدار ربع سکه موظف است در زمان بندی اعلام شده به خزانه بانک رفاه به نشانی تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان ونک، ساختمان مرکزی بانک رفاه مراجعه و سکه خود را دریافت کند.

حداقل و حداکثر تعداد خرید ربع سکه

سکه ربع سکه ضرب 1386 با وزن 2.033 گرم در بورس کالا عرضه می‌شود و هر کد معاملاتی امکان خرید حداقل یک ربع سکه و حداکثر 5 ربع سکه را دارد. متقاضیان باید برای خرید هر سکه، 100 گواهی ثبت کنند. بنابراین حداقل تعداد گواهی خرید سکه 100 گواهی و حداکثر 500 گواهی است.

شرایط خرید ربع سکه از بورس

  • ثبت نام در سجام و داشتن کد معاملاتی سهام
  • اشخاص حقیقی تنها امکان خرید ربع سکه از بورس را دارند.
  • سفارش گذاری در دامنه نوسان +-30 درصد
  • داشتن حداقل 18 سال سن
  • خرید حداقل یک سکه

نحوه انجام معاملات ربع سکه

  • ثبت نام در یک کارگزاری و دریافت کد معاملاتی
  • جست و جوی نماد ربع سکه
  • ثبت سفارش از ساعت 9 الی 13 در دامنه نوسان مجاز (30%+-)
  • مراجعه به خزانه بانک و تحویل فیزیکی ربع سکه

robe-seke-2.jpg

قیمت ربع سکه در بورس کالا

همان طور که گفته شد، هر متقاضی در زمان اعلام شده می‌توان در دامنه نوسان مجاز قیمت خود را پیشنهاد دهد. قیمت ربع سکه بستگی به عرضه و تقاضا و قیمت‌های اعلام شده دارد.

اگر حجم کل سفارش های ثبت شده در سقف قیمت مجاز بیش از تعداد ربع سکه‌ها باشد، سکه به روش تسهیم به متقاضیان تخصیص داده می‌شود. روش تسهیم به صورتی است که در هر مرحله، یک سکه به هر متقاضی تا اتمام سکه‌ها اختصاص می‌یابد. در غیر این صورت، سکه‌ها براساس اولویت قیمت به متقاضیان ارائه می‌گردد.

هزینه‌های انبارداری و نگهداری ربع سکه رفاه

متقاضیان برای دریافت ربع سکه باید برای هر سکه، 9 درصد مالیات و هزار ریال به صورت روزانه هزینه انبارداری پرداخت کنند.

زمان تحویل ربع سکه از خزانه بانک

حداقل زمان تحویل ربع سکه خریداری شده از بورس، 5 روز کاری پس از معامله و حداکثر 2 سال است. ربع سکه‌های تحویلی به خریداران بدون وکیوم می‌باشد.

مزایا و معایب خرید سکه در بورس

مزایامعایب
قیمت براساس عرضه و تقاضا محدودیت در خرید ربع سکه
کاهش ریسک تقلبی بودن سکه ریسک نوسانات
نقدشوندگی بالا عدم امکان ربع سکه در معاملات ثانویه
قیمت کمتر از بازارقیمت کمتر از بازار نیاز به دانش بورسی و داشتن کد بورسی

تفاوت قیمت سکه در بورس و بازار

اختلاف قیمت ربع سکه بازار و بورس مقدار مشخص ندارد اما به طور معمول این اختلاف بین یک تا 2 درصد است. زمانی که انتظارات تورمی افزایش می‌یابد، این اختلاف به بیش از 2 درصد می‌رسد.

بنردسته بندی:بورس کالا

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر