logo

آیا صندوق درآمد ثابت ریسک دارد؟

خانهآموزش بورسصندوق‌های سرمایه گذاریبررسی ریسک صندوق درآمد ثابت

صندوق های سرمایه گذاری یکی از روش‌های سرمایه گذاری غیرمستقیم شناخته می‌شود که انواع مختلفی دارد. هر یک از صندوق‌ها براساس اساسنامه خود، منابع صندوق را در دارایی‌های متفاوت سرمایه گذاری می‌کنند.

این نوع سرمایه گذاری برای کسانی که دانش کافی بورسی و اقتصادی ندارند، گزینه مناسبی است ولی نمی‌توان آن را بدون ریسک دانست. ریسک هر یک از صندوق‌ها براساس نوع دارایی متفاوت است. در این مقاله از سری مقالات آموزشی کارگزاری بیدار، قصد داریم به ریسک صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت اشاره کنیم، با ما همراه باشید.

ریسک صندوق درآمد ثابت چقدر است؟

زمانی که یک سرمایه گذار تصمیم می‌گیرد که به جای سهام، اوراق صندوق های سرمایه گذاری خریداری کند، نخستین سوالی که برایش پیش می‌آید این است که «کم ریسک ترین صندوق سرمایه گذاری کدام است؟».

یکی از کم ریسک ترین و امن ترین نوع سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری، اوراق صندوق درآمد ثابت Fixed Income Fund است. کسانی که به دنبال دریافت سود مستمر از بورس بدون ریسک هستند، اوراق صندوق درآمد ثابت می‌تواند بهترین گزینه باشد. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله "صندوق درامد ثابت چیست" را مطالعه کنید.

در واقع دارایی‌های صندوق درآمد ثابت در سپرده بانک، گواهی سپرده، اوراق بدهی، اوراق مشارکت و ... سرمایه گذاری می‌شوند و به همین دلیل ریسک آنها نزدیک به صفر بوده و بازدهی ثابتی دارند. بازدهی صندوق های درآمد ثابت حدود 26 تا 29 درصد است. پیش از این در مقاله‌ای در خصوص بالاترین سود صندوق درآمد ثابت توضیحاتی ارائه کردیم که می‌تواند تکمیل کننده مطلب فوق باشد.

ریسک نرخ بهره یکی از ریسک‌های پیش روی صندوق درآمد ثابت است. به عبارتی اگر نرخ بهره کاهش یابد، بازدهی صندوق کاهش می‌یابد اما این موضوع جای نگرانی ندارد؛ چرا که مدیر صندوق با تغییر در ترکیب دارایی‌ها بازدهی صندوق را افزایش می‌دهد.

برای کاهش ریسک در صندوق‌های درآمد ثابت، مدیران صندوق‌ها از استراتژی‌های متنوعی مانند تنوع در پرتفوی، مدیریت موثر سرمایه و بررسی دقیق ریسک‌های مرتبط استفاده می‌کنند.

صندوق های سرمایه گذاری درآمد ثابت به دو روش پرداخت سود دارند. در روش نخست سود به صورت ماهانه به حساب سرمایه گذار واریز و در روش دوم سود به صورت سود مرکب محاسبه می‌شود اما دوره پرداخت سود ندارد. صندوق‌های etf (قابل معامله در بورس) مثل صندوق سپر که دوره پرداخت سود ندارند، سود بالاتری به سرمایه گذار پرداخت می‌کنند. بازدهی صندوق درآمد ثابت سپر 32.1 درصد سالانه است.

مزایای صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت

  • حفظ سرمایه
  • مدیریت حرفه‌ای سرمایه
  • ریسک کم
  • بازدهی معقول
  • سود بالاتر از بانک
  • ضامن نقدشوندگی
  • محاسبه سود روزشمار

جمع بندی

صندوق درآمد ثابت ویژگی‌های مثبت زیادی همچون کم ریسک، سود مستمر، سود بالاتر از بانک و نقدشوندگی بالا دارد که این خصوصیات این صندوق را از دیگر صندوق‌ها متمایز می‌کند.

ریسک صندوق درآمد ثابت نزدیک به صفر است چرا که منابع صندوق در دارایی‌های کم ریسک سرمایه گذاری شده که سود ثابت و مستمری دارند. بنابراین اگر فرد ریسک گریزی هستید، صندوق درآمد ثابت می‌تواند بهترین گزینه برای سرمایه گذاری باشد.

بنردسته بندی:صندوق‌های سرمایه گذاری

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر