logo

نکات طلایی در تحلیل بنیادی

خانهآموزش بورستحلیل بنیادینکات طلایی در تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی (تحلیل فاندامنتال)، یکی از روش‌های تحلیل بازار بورس است که به کمک آن، می‌توانید شرایط مالی شرکت یا صنعتی را تجزیه و تحلیل کنید و ارزش ذاتی و حقیقی آن را محاسبه کنید. با یادگیری تحلیل بنیادی در کنار سایر ابزارهای تحلیلی مانند تابلوخوانی یا تحلیل تکنیکال، می‌توانید تصمیمات آگاهانه‌تری درخصوص خرید و فروش بگیرید و ریسک معاملات خود را کاهش دهید.

تحلیل بنیادی چیست؟

تحلیل صورت‌های مالی شرکت‌ها، شرایط مدیریتی و مزیت‌های رقابتی، تحلیل رقبا و بازارهای مرتبط از جمله موضوعاتی هستند که در تحلیل بنیادی مورد بررسی قرار می‌گیرند. در تحلیل بنیادی، تمرکز اصلی بر روی مباحثی همچون نرخ بهره، تولید و سودآوری است.

۸ نکته طلایی در تحلیل بنیادی که باید به آن توجه کنید

هر یک از روش‌های تحلیل بازار بورس دارای جزییات خاصی هستند که شما به عنوان فعال بازار سرمایه، باید توجه‌ ویژه‌ای به آن‌ها داشته باشید. تحلیل بنیادی نیز از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه، با 8 نکته بسیار مهم آشنا خواهید شد که بررسی آن‌ها در تحلیل بنیادی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

بررسی صورت سود و زیان

صورت سود و زیان، یکی از انواع صور‌‌‌ت‌های مالی شرکت‌ها است که اطلاعات مالی اصلی، شامل درآمدها، هزینه‌ها و سود یا زیان شرکت را برای مدت زمان معینی، گزارش می‌دهد. علت قرار گرفتن صورت سود و زیان در ۸ نکته طلایی در تحلیل بنیادی این است که صورت سود و زیان کامل‌ترین گزارش مالی است که میزان افزایش یا کاهش حقوق صاحبان سرمایه را در سهم، از بابت درآمدها و هزینه‌های دیگر نشان می‌دهد. بنابراین اولین نکته طلایی این است که هنگام تحلیل بنیادی نماد مورد نظر، زمان کافی برای بررسی صورت سود و زیان بگذارید.

بررسی نسبت جاری 

یکی از مهم‌ترین نکات و فاکتورها در تحلیل بنیادی، تجزیه و تحلیل نسبت جاری است. به زبان ساده می‌توان گفت که نسبت جاری، در حقیقت نشانگر توانایی شرکت در بازپرداخت بدهی‌های جاری (کوتاه مدت) با دارایی کوتاه‌مدت است. نکته بسیار مهم در تحلیل نسبت‌ جاری این است که عدد بهینه برای این نسبت عدد 1 می‌باشد.

  •  اگر این نسبت بیشتر از 1 باشد، به این معنی است که مدیران شرکت در استفاده از منابع موفق نبوده و نقدینگی به بهینه‌ترین حالت مورد استفاده قرار نگرفته است.
  • اگر این نسبت عددی کمتر از 1 را داشته باشد، به این معنا است که شرکت در بازپرداخت بدهی‌های خود با مشکل مواجه است.

بررسی تراز نامه

ترازنامه در پایان سال مالی، دارایی‌ها، بدهی‌ها و حقوق سهامداران سهم را با جزئیات کامل، گزارش می‌دهد. نام دیگر تراز نامه، صورت وضعیت مالی نیز است زیرا ارزش خالص شرکت را نمایان می‌سازد. پس دقت داشته باشید که یکی از فاکتورهای تاثیرگذار بر خروجی تحلیل بنیادی، ترازنامه می‌باشد.

بررسی نسبت سود عملیاتی

نسبت سود عملیاتی در انتخاب سهم به‌  شدت تاثیرگذار است. به طور کلی نسبت‌های سودآوری نشانگر منبع درآمد شرکت و تأثیر آن بر کل سود شرکت است اما نسبت سود عملیاتی، تأثیر فروش در سود عملیاتی را بررسی می‌کند. به زبانی ساده  با استفاده از این نسبت متوجه می‌شوید که یک ریال فروش محصولات یا خدمات، چه تأثیری در سود عملیاتی شرکت دارد. نسبت سود عملیاتی، تفاوت درآمد عملیاتی و تمام هزینه‌های آن محصول است.

بررسی نسبت بازده فروش

نسبت بازده فروش که از سری نسبت‌های سودآوری (Profitability ratios) می‌باشد، نشان می‌دهد یک ریال فروش چه مقدار سود خالص برای شرکت ایجاد می‌کند. این نسبت برای افرادی که اصطلاحا بنیادی‌کار محسوب می‌شوند، مهم و تاثیرگذار است، چرا که بهبود نسبت بازده فروش، در طول بازه‌های زمانی معین، بهبود عملیات شرکت را نشان می‌دهد و در نتیجه می‌توان انتظار بازده بیشتری را در قیمت آینده سهم داشت.

بررسی نسبت بازده ارزش ویژه

نسبت بازده ارزش ویژه، نشان ‌دهنده‌ میزان موفقیت شرکت در ماکسیمایز کردن بازده سهام‌داران خرد است و از این جهت برای بنیادی‌کاران بسیار مهم است. قطعا بزرگ بودن این نسبت، برای سهامدار شرکت بسیار مطلوب است. به عقیده‌ بسیاری، این نسبت طلایی‌ترین نسبت مالی می‌باشد زیرا نتایج سرمایه گذاری را نشان می‌دهد. 

نسبت EPS

Earning Per Share یا EPS ، سود خالص به ازای هر واحد سهم می‌باشد که معمولا در بازه سال مالی محاسبه و در سایت tsetmc.com به صورت عمومی مشخص می‌گردد. میزان سودده بودن شرکت و شرایط مالی شرکت را به کمک نسبت EPS می‌توان تحلیل کرد.

نسبت درآمد بر قیمت (P/E) 

نسبت P/E از تقسیم قیمت سهام شرکت بر سود هر سهم آن، به دست می‌آید. این نسبت یکی از پرکاربردترین روش‌های ارزش‌گذاری سهام شرکت‌ها در تحلیل به روش بنیادی است. محاسبه نسبت P/E به فاکتورهای زیادی مانند نرخ تورم، عوامل تاثیرگذار در صنعت شرکت و... بستگی دارد. توجه داشته باشید هر چقدر این نسبت مقدار بالاتری داشته باشد، آن سهم برای سرمایه‌گذاری گزینه‌ بهتری است. این نسبت در سامانه کدال و سایت tsetmc.com، قابل رویت است.

جمع‌بندی

قطعا سرمایه‌گذاری در شرکتی که بر شرایط مالی آن تسلط کامل دارید، ریسک معامله‌ شما را در مقایسه با حالتی که از شرکت شناختی ندارید، کاهش می‌دهد. تحلیل بنیادی (فاندامنتال) روشی است که با آن، می‌توان به این اطلاعات لازم دست یافت. در این مقاله از سری مقالات آموزشی کارگزاری بیدار به ۸ نکته بسیار مهم و طلایی که در تحلیل بنیادی تاثیرگذار هستند، را بررسی کردیم. 

بنردسته بندی:تحلیل بنیادی

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر