logo

نحوه خرید نقره در بورس

خانهآموزش بورسبورس کالاچگونه در بورس نقره بخریم

وجود زمینه‌های کاری مختلف برای سرمایه‌گذاری، شرایط را برای سرمایه‌گذاران به‌گونه‌ای فراهم می‌کند که ریسک ناشی از نوسانات قیمت برای آن‌ها، به کمترین مقدار خود برسد.

از جمله این زمینه‌های فعال موجود در بازار سرمایه‌گذاری مشتقه بورس کالا می‌توان به معاملات قرارداد آتی اشاره کرد؛ جایی که سرمایه‌گذاران با کسب اطلاعات تخصصی در این زمینه اقدام به انجام این معاملات می‌کنند.

به تازگی خرید نقره در بورس مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفته است. به همین منظور در این مقاله از سری مقالات آموزشی کارگزاری بیدار در خصوص قرارداد آتی نقره می‌‌پردازیم. همچنین به سوالاتی همچون چگونه در بورس نقره بخریم و نماد نقره در بورس چیست، پاسخ می‌دهیم.

در ادامه با ما همراه باشید تا جزئیات قرارداد آتی نقره را به طور کامل خدمت شما عزیزان شرح دهیم.

نحوه خرید نقره در بورس

در معاملاتی که به صورت قرارداد آتی انجام می‌شوند، خریدار متعهد می‌شود که در سررسید توافق شده، مبلغ مشخصی را به خریدار پرداخت نماید و در مقابل فروشنده نیز متعهد می‌شود که در همان سررسید نسبت به تحویل کالا به خریدار اقدام کند.

به منظور تعریف قراردادهای آتی از عبارتی به نام دو طرفه بودن قراردارد استفاده می‌شود. بر این اساس امکان سود یا ضرر به صورت یکسان برای معامله‌گر وجود دارد و به همین دلیل نیاز به اطلاعات کامل و جامع به منظور انجام معاملات پر‌بازده احساس می‌شود.

توجه داشته باشید که در قرارداد آتی، امکان خرید کالا بدون پرداخت وجه برای خریدار مهیا می شود؛ همچنین در مقابل فروشنده نیز می تواند کالای خود را به فروش برساند و در سررسید مقرر شده آن را به خریدار تحویل دهد.

حال سوال اینجاست که چه تضمینی برای عمل به تعهد خریدار و فروشنده وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که اتاق پایاپای بورس مبلغی را بابت تضمین از طرفین معامله دریافت می‌کند وهمین وجه خود ضمانت تعهد طرفین خواهد بود.

جهت معامله نقره در بورس متقاضیان باید علاوه بر کد بورسی، کد معاملاتی بازار مشتقه را نیز داشته باشند. برای دریافت کد بورسی رایگان از سایت کارگزاری بیدار اقدام به ثبت نام نمایید. همچنین پس از ارسال مدارک شناسایی خود به یکی از شعب کارگزاری بیدار می‌توانید کد بازار مشتقه دریافت کنید.

نحوه سوددهی قرارداد آتی نقره

همان‌طور که می‌دانید فلز نقره یکی از فلزات ارزشمند و البته سودآور در بازارهای مالی تمام دنیاست. در واقع معامله‌گر به وسیله خرید و فروش نقره در بازارهای مشتقه می‌تواند سرمایه خود را چندین برابر کند.

گفتنی است؛ این کار دارای ریسک فراوان بوده و به همان اندازه که امکان سودآوری وجود دارد، امکان زیان نیز وجود خواهد داشت.

به همین دلیل قطعا نیاز به کسب دانش و مهارت کافی در زمینه قرارداد آتی نقره وجود دارد. حال به سراغ انواع فرصت‌های کسب سود در این قرارداد می‌پردازیم.

یکی از فرصت‌های موجود در قرارداد آتیه نقره به منظور کسب سود، خرید و فروش قرارداد آتی خواهد بود. بر‌ این‌ اساس معامله‌گر می تواند با آنالیز شرایط نرخ جهانی نقره، اقدام به معامله قرارداد آتی تا پیش از سررسید تعیین شده، نماید. این نوع معامله به معنا نوسان‌گیری از تغییرات قیمت قراردادهای آتی خواهد بود.

از دیگر فرصت‌های کسب سود از قرارداد آتی نقره، می توان به خرید و فروش نقره اشاره کرد که این معاملات نیز باید بر حسب دانش کافی و نیز سنجش نرخ ارز و نقره انجام گیرد.

در حال حاضر، صندوق نقره در بورس وجود ندارد و تنها راه معامله نقره در بازار مشتقه است.

نکات مهم در زمینه قرارداد آتی نقره

در قراردادهای آتی نقره به نکات زیر توجه فرمایید:

• کسب سود در این بازار مشمول هیچگونه مالیاتی نمی‌شود اما خریدار در هر زمانی که کالا را دریافت کند ملزم به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده خواهد بود.

• برای ورود به قرارداد آتی لازم است که در ابتدا معامله‌گر در نظام مالیات ثبت‌نام کرده و گواهی مربوطه را در این راستا دریافت کرده باشد.

مشخصات قراردادهای آتی نقره

در قراردادهای آتی نقره به منظور صحت قرارداد و پیشگیری از وقوع هرگونه ابهام، یک سری شرایط و مشخصات به صورت کامل شرح داده می‌شود. این مشخصات عبارتند از:

  • دارایی پایه: قرارداد پذیرش شده توسط معامله‌گر، قرارداد آتی نقره بوده و به همین دلیل دارایی پایه نیز نقره خواهد بود.
  • اندازه قرارداد: سهم مورد پذیرش در قرارداد آتی نقره، 100 گرم نقره عنوان می‌شود.
  • استاندارد کالای تحویلی: براساس قراردادی که بسته می‌شود، نقره تحویلی به خریدار به صورت ساچمه بوده و همچنین حداقل درجه خلوص آن نیز 999 خواهد بود.
  • ماه قرارداد: این مشخصه را سازمان بورس و اوراق بهادار مشخص می‌کند.
  • دامنه نوسان روزانه: نوسان روزانه بین محدوده 5- تا 5+ قرار می‌گیرد.
  • محل تحویل کالا: کالای معامله شده در قراردادهای آتی، در انبارهای تحت نظارت سازمان بورس تحویل داده می‌شود.
  • دوره تحویل: این دوره در اطلاعیه تحویل به خریدار ابلاغ می شود.
  • کمترین تغییر قیمت سفارش: این مقدار برای هر واحد سرمایه گذاری به میزان 10 تومان و برای هر قرارداد به ارزش 1000 تومان خواهد بود.
  • وجه تضمین اولیه: معامله‌گر به منظور تضمین تعهد خود، وجه مشخصی را در قالب وجه تضمین به اتاق پایاپای بورس پرداخت می‌کند. این مقدار پرداختی ثابت نبوده و براساس یک سری فرمول‌های محاسباتی سازمان بورس و اوراق بهادار مشخص شده و به معامله‌گر اطلاع داده می شود.
  • حداقل وجه تضمین: حداقل وجه تضمین که معامله‌گر ملزم به پرداخت آن خواهد بود، 70 درصد عنوان شده است.
  • بیشترین حجم هر سفارش: حجم هر سفارش نهایتا تا 25 قرارداد قابل پذیرش است.
  • ساعت معامله: ساعت معاملات در قرارداد آتی نقره در بازه زمانی 10 صبح تا 3 بعدازظهر انجام می‌شود که این بازه زمانی در آخرین روز معاملاتی به 10 صبح تا یک بعدازظهر کاهش می‌یابد. فراموش نکنید که معامله در این بازار تنها در روزهای کاری انجام خواهد شد.
  • نماد خرید و فروش کالا: نماد نقره در قرارداد آتی SILMMYY است که به اختصار به صورت SIL نشان داده می‌شود. همچنین ماه و سال انجام قرارداد به ترتیب با MM و YY مشخص خواهد شد.
  • مهلت ارائه گواهی آمادگی تحویل: معامله‌گر تنها به مدت زمان 15 دقیقه پس از اتمام جلسه معاملاتی مهلت دارد تا گواهی آمادگی تحویل کالا را ارائه دهد. توجه داشته باشید که ملاک اتمام جلسه معاملاتی، روز آخر معامله است.

خرید سهام نقره در بورس

جهت خرید اوراق سهام نقره، پس از دریافت کد معاملات مشتقه مبلغ تضمین اولیه را در حساب خود واریز کنید. پس از آن می‌توانید سفارش خود را ثبت نمایید. کارگزاری از طرف متقاضی اقدام به خرید اوراق نقره می‌کند.

جهت مشاهده لیست اوراق نقره در بازار مشتقه به سایت بورس کالا به نشانی www.ime.co.ir مراجعه کنید. سپس در بخش آمارها، آمار معاملات اختیار معامله را انتخاب نمایید. نماد قراردادهای آتی هر نماد قابل مشاهده است.

silver-futures-contract-1.jpg


تفاوت‌های قرارداد آتی نقره با سایر قراردادهای آتی

یکی از عمده‌ترین تفاوت‌های قرارداد آتی نقره با قراردادهای آتی دیگر (شامل کالاهای زعفران و طلا)، تحویل فیزیکی کالا است. در واقع در بانک‌هایی که به تایید سازمان بورس و اوراق بهادار رسیده‌اند، تحویل فیزیکی کالا به معامله‌گر انجام می‌شود.

 از دیگر تفاوت‌های قرارداد آتی نقره با سایر قراردادها، می‌توان به تفاوت در ساعات معاملات اشاره کرد که البته این تفاوت تنها به روز آخر معامله برمی‌گردد. از آنجایی که در در روز آخر معاملات بازار آتی نقره، تحویل کالا صورت می‌گیرد لذا ساعت کاری در این روز از ساعت 10 صبح تا یک بعد از ظهر خواهد بود، در حالی که در بازار آتی سایر کالاها هیچ تفاوتی در ساعت کاری معامله پیدا نمی‌شود.

 قراردادی که در بازار آتی نقره منعقد می‌شود، شامل مالیات بر ارزش افزوده خواهد بود که معامله‌گر موظف به پرداخت آن است اما سایر کالاها شامل این مالیات نمی‌شوند.

silver-futures-contract-2.jpg

قیمت تسویه‌ای که در آخرین روز معاملاتی بازار آتی نقره تعیین می‌شود، بر حسب میانگین نوسان‌گیری معاملات پایانی خواهد بود. در صورتی که این مقدار در بازار آتی نقره بر حسب نرخ جهانی نقره تعیین خواهد شد.

 مقدار جریمه‌ای که برای معامله‌گر قرارداد آتی نقره در نظر گرفته شده، به میزان یک دهم از مبلغ کل قرارداد خواهد بود. همین مقدار جریمه در قرارداد آتی کالاهای کشاورزی به میزان یک درصد از مبلغ کل قرارداد است که این مقدار تقریبا یک دهم مقدار جریمه در قرارداد آتی نقره است.

جمع‌بندی

ورود نقره به عنوان یک کالا مطمئن و ارزشمند در معاملات بازار بورس، تحول تازه‌ای را در میان بازارهای مشتقه ایجاد کرد که این بازار تحت عنوان قرارداد آتی نقره توانسته است دارایی امنی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند.

از آنجایی که در حال حاضر صندوق نقره بورس وجود ندارد، اگر می‌خواهید از بازار نقره سود دریافت کنید، اوراق معامله آتی آن را خریداری نمایید.

در پایان پیشنهاد ما برای سرمایه‌گذاران حاضر در بازار آتی این است که با دانش و مهارت کافی به معامله در این بازار بپردازند چرا که با وجود اهرم مالی در این قرارداد، هرگونه بی‌دانشی احتمال زیان را چندین برابر می‌کند.

بنردسته بندی:بورس کالا

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر