logo

دو روش کسب سود از خرید و فروش سهام

خانهآموزش بورسبورسانواع دریافت سود سهام از بورس

بازار بورس به عنوان یکی از مهمترین و پرکاربردترین ابزارهای سرمایه‌گذاری و کسب درآمد در جهان شناخته می‌شود. از این رو سرمایه گذاری در بورس می‌تواند یک فرصت عالی برای کسب درآمد باشد.

برای کسانی که به تازگی وارد بورس شده‌اند شاید جالب باشند بدانند که سهامداران می‌توانند از دو روش در بورس کسب سود کنند. اکثر سهامداران گمان می‌کنند که سود تنها از طریق اختلاف قیمت خرید و فروش بدست می‌آید اما یک راه دیگر برای کسب سود از خرید سهام وجود دارد. برای آشنایی بیشتر با انواع کسب سود از بورس تا انتهای این مقاله از سری مقالات آموزشی کارگزاری بیدار با ما همراه باشید.

چگونه در بورس سود کنیم؟

رشد شاخص کل در سال‌های 98 و 99 باعث شد برخی تصور کنند که بدون دانش مالی هم می‌توان از بورس سود کسب کرد. در آن زمان برخی از کار خود استعفا داده و به دنبال کسب درآمد از بورس بودند اما از مرداد سال 99 اصلاح بورس آغاز و افراد زیادی سرمایه خود را از دست دادند.

اگر قصد دارید یک سود ثابت و ماندگاری در بورس داشته باشید حتما باید با انواع تحلیل سهام آشنا شوید. انواع تحلیل سهام در بورس شامل تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی، تابلوخوانی، تحلیل کیفی و روانشناسی بازار می‌شود.

روش های دریافت سود از بورس

سرمایه گذاران به دو روش رشد قیمت سهم (اختلاف قیمت خرید و فروش) و سود نقدی از بورس سود کسب می‌کنند. سرمایه گذارانی که در افق زمانی کوتاه مدت معامله می‌کنند، توجه زیادی به سود نقدی ندارند و تنها از اختلاف قیمت خرید و فروش، سود بدست می‌آورند. اما برخی از تحلیل‌گران همچون وارن بافت ترجیح می‌دهند در افق زمانی بلندمدت و براساس تحلیل بنیادی سهم، سود دریافت کنند.

دو روش کسب سود از بورس

1- رشد قیمت سهم

2- سود نقدی

کسب سود از رشد قیمت سهم

اکثر معامله‌گران ترجیح می‌دهند که در مدت زمان کوتاه سود دریافت کنند. این افراد از اختلاف قیمت خرید و فروش سهام، منتفع می‌شوند. کسب سود با رشد قیمت سهم یکی از رایج‌ترین راه‌های کسب سرمایه‌گذاری در بازار بورس است. رشد قیمت سهم به زبان ساده به معنای افزایش قیمت سهم یک شرکت در بازار بورس است و می‌تواند به عنوان نشانه‌ای از بهبود عملکرد و انتظارات مثبت بازار درباره آینده آن شرکت تفسیر شود.

برای کسب سود از رشد قیمت سهم، سرمایه‌گذاران باید به دقت شرکت‌ها و صنایع مختلف را بررسی کرده و شرکت‌هایی را انتخاب کنند که قابلیت رشد بالا و عملکرد مثبت در آینده دارند. معامله‌گرانی که از رشد قیمت سهم سود کسب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، استراتژی معاملاتی خود را براساس تابلوخوانی، ورود و خروج پول هوشمند، تحلیل تکنیکال و فیلترنویسی در نظر می‌گیرند.

dividend-2.jpg

سود نقدی سهام (DPS)

دومین روش دریافت سود از بورس، دریافت سود نقدی سهام است که توسط شرکت‌ها به سهامداران پرداخت می‌شود. DPS، بخشی از سود سهم (eps) است که به سهامداران شرکت کننده در مجمع تعلق می‌گیرد.

سود نقدی سهام یا همان dps پس از پایان سال مالی محاسبه و در سامانه کدال منتشر می‌شود. شرکت‌ها موظف هستند حداقل 8 ماه پس از برگزاری مجمع، سود نقدی سهام را به حساب سرمایه گذاران واریز کنند.

دو روز پیش از برگزاری مجمع سرمایه گذاری جهت تقسیم سود، نماد سهم متوقف می‌شود. کسانی که در زمان برگزاری مجمع، سهامدار باشند از مزایای مجمع عمومی و همچنین سود تقسیمی بهره مند می‌گردند.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی دو روش نحوه دریافت سود از خرید سهام پرداختیم. همان طور که گفته شد، هر سهامدار می‎‌تواند از دو روش کسب سود کند. روش نخست، استفاده از تحلیل تکنیکال و تابلوخوانی برای انتخاب یک سهم سودآور کوتاه مدتی است. این افراد تنها از اختلاف قیمت خرید و فروش سهم سود بدست می‌آورند.

روش دوم کسب سود از بورس، نگهداری آن در بلندمدت و یا شرکت در مجمع عمومی سهامداران است. سهامدارانی که در مجمع شرکت کنند، از مزایای سود نقدی سهامداری بهره مند می‌شوند.

بنردسته بندی:بورس

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر