logo

صندوق پوشش ریسک چیست؟ مزایا و معایب آن

خانهآموزش بورسصندوق‌های سرمایه گذاریصندوق پوشش ریسک (hedge-fund) چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

صندوق‌ پوشش ریسک از جمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که تا به امروز کمتر از آن صحبت شده است. علت آن عدم فعالیت صندوقی با این ویژگی است. طبق اخبار اعلام شده قرار است که بزودی این صندوق نیز فعالیت‌هایش را آغاز کند. این صندوق در آینده با وجود ویژگی و مزایای منحصربفرد، قابل توجه سرمایه‌گذاران قرار خواهد گرفت.

ریسک و بازدهی بالا با این نام این صندوق گره خورده است. بنابراین پیش از کسب اطلاع از استراتژی و ویژگی‌های صندوق پوشش ریسک هرگز اوراق آن را تهیه نکنید. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مقاله از کارگزاری با ما همراه باشید.

صندوق پوشش ریسک (Hedge fund) چیست؟

صندوق پوشش ریسک برای کسانی که علاوه بر سرمایه زیاد، ریسک پذیری و انتظار بازدهی بالایی دارند، بهترین انتخاب است. این صندوق توسط کارشناسان و مدیران حرفه‌ای بازار سرمایه مدیریت می‌شود.

این صندوق سرمایه‌گذاری بر عکس نام آن، جزو صندوق‌ها با ریسک بالاست. مدیران این صندوق به سراغ سرمایه‌گذاری‌های پرریسک می‌روند که در صورت سوددهی، بازدهی خوبی کسب کنند؛ اما اگر شما فرد ریسک پذیری نیستید، می‌توانید سرمایه خود را در صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت سپر بگذارید تا ماهانه سودی ثابت دریافت کنید. این صندوق کاملا بدون ریسک است.

مدیران صندوق برای افزایش بازدهی از اهرم استفاده می‌کنند. این امر اگر با تحلیل و استراتژی درست همراه باشد، باعث سودسازی بیشتر می‌شود.

از دیگر ویژگی‌های این صندوق می‌توان به استفاده از اوراق اختیار معامله و قراردادهای آتی دانست. از آنجایی که این صندوق امکان سودسازی حتی در شرایط منفی بازار را دارد، می‌تواند برای سرمایه‌گذاران جذاب باشد.

این امر نباید باعث شود که مطالعه و بررسی قرارداد و استراتژی صندوق را نادیده بگیریم. پیش از سرمایه‌گذاری میزان ریسک صندوق را بررسی کنید.

ویژگی صندوق پوشش ریسک

صندوق پوشش ریسک دارای ویژگی‌هایی است که آن را از دیگر صندوق‌ها متمایز کرده است. در ادامه به بیان این ویژگی‌ها می‌پردازیم:

1- دارای سرمایه‌گذاران پرریسک: به جهت ریسک بالای این صندوق‌ها تنها افراد ریسک پذیر اوراق آن را تهیه می‌کنند.

2- امکان سرمایه‌گذاری متنوع: در این صندوق نیاز نیست که حتما در سهام سرمایه گذاری شود. امکان سرمایه‌گذاری در بازارهای جدید و نوپا وجود دارد.

3- ساختار اهرمی: در این صندوق می‌توان از اهرم استفاده کرد.

4- استفاده از ابزارهای مشتقه: در این صندوق از ابزارهای مشتقه استفاده می‌شود.

5- عدم وجود نظارت: این صندوق سرمایه گذاری شامل مقررات نظارت بر نهادهای سرمایه‌گذاری همچون دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری نمی‌شود.

6- کارمزد 2 درصدی: در این صندوق علاوه بر هزینه صندوق که 20 درصد سود است، سرمایه‌گذاران باید 2 درصد کارمزد پرداخت کنند.

استراتژی صندوق پوشش ریسک

این صندوق سرمایه‌گذاری براساس استراتژی‌های مختلفی اداره می‌شوند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

1- استراتژی کلان: کارشناسان بازارها را به صورت کل به جزء بررسی می‌کنند. در نهایت با توجه به پارامترهای کلان اقتصادی و روند بازار، تصمیم در خصوص یک سرمایه‌گذاری اتخاذ می‌شود.

2- استراتژی ارزش تناسبی: در این روش صندوق‌ها با قیمت‌گذاری‌های نامعقول همچون تبدیل اوراق به سهام در کوتاه مدت سود کسب می‌کنند.

3- استراتژی رویداد محور: از آنجایی که صندوق‌ها از اوراق اختیار معامله و معاملات آتی استفاده می‌کنند، در زمان‌های بحرانی همچون کرونا می‌توانند از روند نزولی بازار نیز سود کسب کنند.این استراتژی در کوتاه مدت سود خوبی دارد.

4- استراتژی پوشش ریسک: مدیر صندوق در این استراتژی با توجه به رشد بنیادی، تحلیل صنعت، ارزش‌گذاری و تحلیل های بازار، تصمیم به ورود یا خروج از یک سرمایه‌گذاری را می‌گیرند.

مزایا و معایب صندوق پوشش ریسک

این صندوق نیز همچون دیگر سرمایه‌گذاری‌ها دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

مزیت صندوق پوشش ریسک:

1- حفظ سرمایه: با استفاده از این صندوق سرمایه‌گذاران می‌توانند سرمایه خود را در مواقعی که بازار سرمایه با نوسانات بالا روبرو است، حفظ کنند.

2- دسترسی آسان: برخلاف ابزارهای سرمایه‌گذاری پیچیده مانند قراردادهای آتی، این صندوق سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاران امکان دسترسی آسان و سهولت در مدیریت سرمایه گذاری را می‌دهد.

3- تنوع سرمایه‌گذاری: با سرمایه‌گذاری در این صندوق، سرمایه‌گذاران می‌توانند به راحتی در دسته‌های مختلفی از دارایی‌ها و اوراق بهادار سرمایه‌گذاری کنند، که این باعث تنوع سرمایه‌گذاری و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری می‌شود.

معایب صندوق پوشش ریسک:

1- وجود سرمایه‌گذاران خاص: کسانی که سرمایه زیادی دارند و ریسک پذیر هستند می‌توانند در این صندوق سرمایه‌گذاری کنند.

2- ریسک بالا: ریسک صندوق بالا است و سرمایه‌گذاران پیش از سرمایه‌گذاری باید نسبت به آن مطلع باشند. این صندوق با استفاده از آپشن‌ها در مواقع نزولی بازار نیز سود کسب می‌کنند اما این امر قطعی نیست و ممکن است زیان‌ده نیز شوند.

3- نقدشوندگی پایین: این صندوق به دلیل داشتن شرایط خاص، نقدشوندگی کمی دارد.

4- هزینه‌های مدیریت: هزینه‌های مدیریت برای صندوق معمولاً بالاتر از صندوق‌های سرمایه‌گذاری معمولی است. 20 درصد از سود ایجاد شده در صندوق به مدیریت صندوق اختصاص می‌یابد.

5- عدم شفافیت: از آنجایی که نظارت بر روی صندوق‌های پوشش ریسک کم است، بنابراین شفافیت که یکی از مولفه‌های جلب اعتماد سرمایه‌گذار است را ندارد.

تفاوت صندوق پوشش ریسک با صندوق‌های سرمایه‌گذاری

از عمده تفاوت‌های صندوق پوشش ریسک با دیگر صندوق های سرمایه گذاری اختیار عمل مدیر صندوق در تنوع سازی سبد سرمایه‌گذاری است. از آنجایی که از ابزارهای مشتقه در صندوق‌های پوشش ریسک استفاده می‌شود، باعث شده تا ارتباط تنگاتنگی این صندوق با بورس کالا داشته باشد.

این صندوق از نظر نوع دارایی و معامله با دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری متفاوت است. عدم وجود محدودیت در ترکیب دارایی از جمله مهم‌ترین ویژگی این صندوق است که در دیگر صندوق‌ها مشاهده نمی‌شود.

صندوق‌های سرمایه‌گذارای دارای نظارت و شفافیت زیادی هستند که صندوق‌های پوشش ریسک از این امر مستثنی هستند. ریسک بالای این صندوق یکی دیگر از عوامل تمایز کننده برشمرده می‌شود.

کارمزد و هزینه مدیریت این صندوق نسبت به دیگر صندوق‌ها بیشتر است. در این صندوق بر بازارهای نوظهور سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد. این در حالی است که در صندوق‌های دیگر، سرمایه‌گذاری در اوراق، سهام و یا کالای ارزشمندی همچون طلا و زعفران انجام می‌شود.

دلایل بالا بودن ریسک صندوق پوشش ریسک

ریسک این صندوق بیش از دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. شاید برایتان سوال ایجاد شود که «علت ریسک بالای صندوق پوشش ریسک چیست؟» در پاسخ باید بگوییم که عواملی همچون اثر اهرم، فروش تعهدی، عدم شفافیت و کمبود نظارت از جمله دلایل بالا بودن ریسک این سرمایه‌گذاری است. این صندوق به جهت سرمایه‌گذاری‌های پرریسک، ریسک بالایی دارد.

بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری در صندوق پوشش ریسک

در شرایطی که بازار سرمایه با نوسانات بالا و ریسک سرمایه‌گذاری زیاد روبرو است، سرمایه‌گذاران می‌توانند با اعتماد به مدیران صندوق‌ پوشش سرمایه علاوه بر حفظ سرمایه از نوسانات بازار سود کسب کنند.

شاید برایتان سوال ایجاد شود که در زمان رشد بازار، صندوق پوشش ریسک بخریم یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم در این شرایط مدیران صندوق با توجه به وضعیت بازارها بهترین سرمایه‌گذاری را انتخاب خواهند کرد و از آنجایی که از اهرم و ابزار مشتقه استفاده می‌کنند، بازدهی بالایی کسب می‌کنند.

بنردسته بندی:صندوق‌های سرمایه گذاری

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر