logo

الگوی کندل پین بار چیست؟ نحوه معامله با آن

خانهآموزش بورستحلیل تکنیکالالگوی کندل‌ استیک پین بار (Pin Bar) چیست و چه انواعی دارد؟

الگوی کندل پین بار یکی از کاربردی‌ترین الگوهای کندل استیک است که در پرایس اکشن و تحلیل تکنیکال کاربرد زیادی دارد. تحلیل تکنیکال یکی از پرکاربردترین ابزارهای تحلیل در بازارهای مالی به شمار می‌رود. این تحلیل با به‌کارگیری از الگوهای مختلف، داده‌ها و اطلاعات مورد نیازی را به تحلیلگران بازار می‌دهد. با استفاده از پین بار می‌توان روند صعودی یا نزولی بازار را پیش‌بینی کرد. در این مقاله از سری محتوای آموزشی کارگزاری بیدار، سعی داریم تا در ادامه به بررسی موضوع الگوی پین بار pinbar در تحلیل تکنیکال بورس بپردازیم.

الگوی پین بار چیست؟

الگوی کندل پین بار (Pin Bar)، یکی از الگوهای معاملاتی پرقدرت می‌باشد که برای نخستین‌بار فردی به نام نایل فولر، از آن استفاده کرد. اولین مشخصه الگوی پین بار، کندل‌ها (شمع‌های) برگشتی است.

الگوی پین بار چطور تشکیل می‌شود؟

این الگو از یک شمع به وجود می‌آید که در آن قیمت باز شدن و بسته شدن، تشکیل بدنه شمع و سایه بلند و کوتاه شمع، می‌دهد. در شکل ظاهری الگوی پین بار، یک بدنه شمع و یک سایه پین بار یا دنباله پین بار داریم که در آن بدنه شمع نسبت به سایه، کوچک‌تر است.

پین بار به دو صورت پین بار صعودی و پین بار نزولی تشکیل می‌شود. در واقع الگوی پین بار می‌تواند حرکت نمودار را به سمت صعودی یا نزولی شدن، پیش‌بینی کند و در آن میزان قدرت خریداران و فروشندگان را بسنجد. باید گفت الگوی پین بار برای چینش استراتژی معاملاتی، یکی از الگوهای قوی و کارآمد محسوب می‌شود که بسیاری از آن برای انجام معاملات خود در بازار بورس، فارکس و ارز دیجیتال، استفاده می‌کنند.

pinbar-pattern-4.jpg

استراتژی پین بار pin bar چیست؟

همان‌طور که اشاره شد، الگوی پین بار برای معاملات روزانه کارایی زیادی دارد. در ادامه نحوه معامله با این الگوی کندل استیک را با هم بیشتر بررسی می‌کنیم.

پین بار به ما داده‌های مؤثری می‌دهد تا بتوانیم معامله موفقی داشته باشیم. زمانی که سایه پین بار در نمودار، در حدود سه برابر بدنه شمع باشد، الگوی پین بار، دیده می‌شود. سایه پین بار به‌قدری بلند است که به‌راحتی در نمودار تحلیلی، قابل تشخیص است.

برای معامله به کمک کندل پین بار، باید این الگو بسته شده باشد تا به‌طورقطع بگوییم پین بار اتفاق افتاده و بعد از بسته شدن پین بار، وارد معامله شویم.

معمولاً سفارش ورود را در محدوده اصلاح پنجاه درصدی در نظر گرفته می‌شود. بعد از تشخیص پین بار صعودی در جهت روند نمودار، به طور معمول سیگنال خرید صادر می‌شود و نشان از صعود ارزش سهام دارد.

برعکس آن در مقاومت نمودار، با مشاهده پین بار در جهت خلاف روند، می‌تواند سیگنال فروش صادر شود؛ بنابراین نقاطی که الگوی پین بار شکل می‌گیرد در نحوه معامله اثرگذار خواهد بود.

باید توجه داشت که وجود الگوی پین بار به تنهایی نشان‌دهنده برگشت روند نیست و برای ورود به معامله باید تاییدیه‌های بیشتری داشته باشید. استفاده از اندیکاتورها و خط روند در این مسیر بسیار توصیه می‌شود.

نقش سایه در کندل پین بار

به همان اندازه که بدنه شمع در نمودار، نقش مهمی در تحلیل‌ها دارد، سایه پین بار نیز می‌تواند نقش تأثیرگذاری در تحلیل داشته باشد. سایه پین بار هرچقدر بزرگ‌تر باشد، انتظار برگشت روند، قدرت بیشتری خواهد داشت.

وقتی سایه پین بار در مقاومت یا سقف نمودار، اتفاق می‌افتد، بلافاصله می‌توان پیش‌بینی کرد که سهام، با روند سریع، به سمت نزولی در حرکت باشد.

بالعکس در نقاط حمایتی و کف نمودار، سایه پین بار می‌تواند با قدرت بالا، تغییر روند صعودی به همراه داشته باشد؛ بنابراین نقش سایه پین بار در نمودار، اکثراً در تغییر جهت روند حرکتی، آشکار می‌شود.

تشخیص ضعف و قدرت روند با کندل pin bar

محلی که سایه پین بار و کندل پین بار در طول بازه زمانی نمودار، تشکیل می‌شود، در تشخیص قدرت یا ضعف آن تأثیرگذار است. یکی از اطلاعاتی که الگوی پین بار می‌دهد، میزان قدرت یا ضعف در روند حرکتی نمودار می‌باشد. به طور معمول می‌توانیم به کمک کندل پین بار، تمایل برای خرید یا فروش را تا حد زیادی تشخیص بدهیم.

زمانی که در بالای بدنه شمع، سایه بلند به وجود بیاید، ضعف در خریداران و هنگامی‌که سایه بلند در پایین بدنه شمع، باشد، ضعف در فروشندگان را شاهد هستیم. طبق کندل پین بار قابل حدس می‌باشد مثلاً بعد از روند نزولی در نمودار، اگر کندل پین بار دیده شود که سایه پین بار در قسمت پایینی بدنه قرار داشته باشد و یک کندل صعودی در ادامه ایجاد گردد، می‌توان تغییر روند از نزولی به صعودی را حدس زد.

انواع پین بار

پین بار به دو صورت صعودی و نزولی است. در ادامه در مورد کندل‌های پین بار صعودی و نزولی (بولیش و بیریش) صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

pinbar-pattern-2.jpg

کندل پین بار صعودی یا بولیش (bullish pin bar candle)

در کندل پین بار صعودی، سایه پین بار در زیر بدنه شمع قرار می‌گیرد. در این حالت احتمال قدرت خریداران افزایش می‌یابد و می‌تواند نشانه‌ای برای بازگشت روند سهام از فاز نزولی به صعودی باشد.

اگر پین بار بولیش در یک روند صعودی دیده شود، به احتمال زیاد این روند ادامه‌دار خواهد بود؛ بنابراین هرگاه سایه بلند در زیر بدنه پین بار مشاهده شد، درهرصورت می‌توان روند صعودی برای ادامه روند حرکتی سهام در نظر گرفت. در شکل زیر نمونه‌ای از پین بار بولیش را مشاهده می‌کنید.

کندل پین بار نزولی یا بیریش (bearish pin bar candle)

همان‌طوری که انتظار می‌رود، کندل پین بار نزولی، برخلاف پین بار بولیش که در بالا اشاره کردیم، عمل می‌کند. در کندل پین بار بیریش، سایه پین بار در بالای بدنه قرار می‌گیرد. سایه بلند در پین بار نزولی (بیریش)، نشان از قدرت بالای فروشندگان و ضعف خریداران، دارد.

در روند نزولی، این پین بار می‌تواند ادامه دهنده روند باشد و در روند صعودی، به احتمال زیاد نقش یک الگوی برگشتی را بازی می‌کند و از فاز صعودی به روند نزولی تغییر جهت می‌دهد.

بنابراین انتظار می‌رود با مشاهده کندل پین بار بیریش، روند نزولی شدن را برای ادامه روند حرکتی سهام در نظر گرفت. شکل زیر نمونه ای از پین بار بیریش را نشان می‌دهد.

pinbar-pattern-5.jpg

ویژگی‌های معاملاتی پین بار

کندل‌های پین بار اساساً می‌توانند روند بازگشتی سهم را نشان دهند و برای پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت بسیار کارآمد خواهد بود.

با مشاهده پین بار در نمودار، اغلب نقاط سقف و یا کف قیمتی سهام نشان داده می‌شود چرا که احتمال بازگشت در آن نقاط افزایش میابد. تشخیص کندل پین بار در نمودار قیمتی، مهم‌ترین ویژگی معاملاتی پین بار می‌باشد.

پس از دیده‌شدن پین بار در نمودار، قدرت روند به‌قدری بالا می‌رود که می‌تواند سیگنال‌های قدرتمند برای معامله به تحلیلگران و سرمایه‌گذاران بدهد.

نحوه معامله و استراتژی پین بار

برای هر معامله در بازار سرمایه باید استراتژی خاصی داشت. روش‌های مختلفی برای نحوه معامله با استفاده از کندل پین بار وجود دارد که به‌ اختصار توضیح می‌دهیم. همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، محلی که پین بار در نمودار تشکیل می‌شود، در استراتژی معاملاتی نقش مهمی را بازی می‌کند به شکلی که می‌توان مهم‌ترین استراتژی معاملاتی را بر اساس آن داشت.

از آنجایی که کندل پین بار از قدرت بالایی برخوردار است، اگر پین بار در سقف بالای نمودار دیده بشود، به ‌احتمال زیاد سیگنال مناسبی برای فروش و هنگامی‌که الگوی پین بار در کف قیمتی و روی نقطه حمایتی با سایه بلند دیده شود، احتمالاً سیگنال خرید صادر می‌شود.

یک روش مهم در استراتژی معاملاتی بر اساس الگوی پین بار، مشاهده آن در تایم فریم بلندمدت و بررسی محل سایه پین بار می‌باشد. اگر سایه بلند، زیر بدنه کندل قرار گرفته باشد، نشان از قدرت خریداران و احتمال صعود دارد و بالعکس، اگر سایه بلند در بالای بدنه قرار گرفته باشد، نشان از قدرت فروشندگان و احتمال نزول دارد.

pinbar-pattern-6.jpg

محل مناسب برای ورود به معامله و حد ضرر در پین بارها

مشاهده الگوی پین بار در کف قیمتی و نقاط حمایتی نمودار بهترین محل برای ورود به معامله می‌باشد. در این نقاط سیگنال خرید صادر می‌شود و می‌توان انتظار رشد قیمتی در ادامه روند، داشت. به‌خصوص اگر این روند تثبیت شود، قدرت سیگنال برای ورود، بالاتر می‌رود.

تعیین حد ضرر برای سهم خریداری شده، یکی از اصولی‌ترین شیوه معاملاتی در هر بازاری می‌باشد. حد ضرر نقطه‌ای است که به شما هشدار می‌دهد تا اگر قیمت سهام شما به آن حد رسید، سهام خود را برای جلوگیری از ضررهای بعدی بفروشید.

در الگوی پین بار برای تعیین حد ضرر بهتر است که نسبت به سایه پین بار، حد ضرر را مشخص کنید تا اگر قیمت سهام از نقطه پایین سایه، پایین‌تر رفت، سهام خود را به فروش برسانید.


pinbar-pattern-7.jpg

فرق الگوی پین بار و چکش (Hammer)

شکل ظاهری الگوی پین بار و الگوی چکش (هامر)، بسیار شبیه به هم است و این شباهت به‌خاطر وجود سایه بلند در هر دو الگو می‌باشد. الگوی چکش هامر نیز می‌تواند با تشکیل سایه بلند در کندل، نشان از قدرت بالای خریداران یا فروشندگان بدهد ولی باید توجه داشت که الگوی پین بار و چکش با هم متفاوت هستند.

به الگوی چکش (هامر) که در شکل زیر مشاهده می‌شود، پین بار صعودی نیز گفته می‌شود. در این الگو، قیمت باز شدن و بسته شدن در روز، بسیار مهم است. همین‌طور تشکیل سایه کوتاه در بالای بدنه و سایه بلند در پایین بدنه، نشان از افزایش تقاضا و قدرت خریداران برای شروع یک روند صعودی می‌باشد.

به همین خاطر وجود هر دو سایه در الگوی چکش، نیاز ضروری محسوب می‌شود.

فیلترنویسی الگوی پین بار

با استفاده از فیلترنویسی در سایت tsetmc.com در بخش مربوطه، می‌توان بدون دغدغه و صرف زمان و انرژی زیاد، الگوی موردنیاز را پیدا کرد. فیلترنویسی از کنار هم قرارگرفتن کدهای بخصوصی تشکیل می‌شود که به نحوی هدف تحلیلگران را بررسی می‌کند و خروجی لازم را برای هر کدام از سهم‌ها ارائه می‌دهد. الگوی پین بار می‌تواند تشخیص بدهد که کدام‌ یک از سهام، دارای الگوی پین بار در تایم فریم مشخص، می‌باشد.

پین بار کامبو (combo)

در برخی از الگوها می‌توانیم ترکیبی از الگوی مورد نظر با سایر الگوهای معاملاتی را مشاهده کنیم. پین بار کامبو زمانی اتفاق می‌افتد که یک الگوی پین بار در کنار یک الگوی اینساید بار ظاهر شود.

بدنه کندل اینساید بار بزرگ‌تر از الگوی پین بار مادر است. ترکیب این دو الگو کنار هم در نمودار سهام، تشکیل یک الگوی قوی و پرقدرت را می‌دهد که در چنین حالتی معمولاً نزول پرقدرت یا صعود پرقدرت را شاهد خواهیم بود.

pinbar-pattern-8.jpg

همان‌طور که در الگوی زیر ملاحظه می‌شود، دو الگو کنار هم قرار گرفته که الگوی اول، پین بار مادر و الگوی دوم به‌عنوان اینساید بار، تشکیل یک پین بار کامبو داده‌اند. در این موارد هرگاه یک الگوی پین بار صعودی، کنار اینساید بار خود قرار بگیرد، روند صعودی قدرتمندی را پیش‌بینی می‌کنیم.

pinbar-pattern-9.jpg

جمع‌بندی:

الگوهای معاملاتی، هر یک دارای ویژگی و خاصیت خود هستند که در موارد زیادی، کمک کننده تحلیلگران و معامله‌گران بازارهای مالی می‌شود. پین بار در پرایس اکشن کاربرد زیادی دارد. استفاده از الگوها در تحلیل سهام، شناخت بهتری از روند حرکتی آنها می‌دهد که برای انجام معاملات موفق بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرند. الگوی پین بار یکی از قدرتمندترین الگوهای تحلیلی به شمار می‌رود که در این مقاله به بررسی آن، نحوه معامله با آن و ویژگی‌های آن پرداختیم.

عناوین مرتبط

کندل پین بار چیست؟

در شکل ظاهری الگوی پین بار، یک بدنه شمع و یک سایه پین بار یا دنباله پین بار داریم که در آن بدنه شمع نسبت به سایه کوچک‌تر است. پین بار به دو صورت پین بار صعودی و نزولی تشکیل می‌شود. در واقع الگوی پین بار می‌تواند حرکت نمودار را به سمت صعودی یا نزولی شدن، پیش‌بینی کند و در آن میزان قدرت خریداران و فروشندگان را بسنجد.

بنردسته بندی:تحلیل تکنیکالالگوهای کندل استیک

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر