logo

صندوق سرمایه گذاری نوع دوم چیست؟ + بازدهی

خانهآموزش بورسصندوق‌های سرمایه گذاریصندوق نوع دوم را بیشتر بشناسید

صندوق های سرمایه گذاری درآمد ثابت یکی از انواع صندوق‌ های سرمایه گذاری است که بخاطر ریسک بسیار پایین آن مورد استقبال سرمایه گذاران قرار گرفته است. صندوق درآمد ثابت از نظر ترکیب دارایی به دو دسته عادی و نوع دوم تقسیم می‌گردد.  هر کدام از صندوق های سرمایه گذاری پذیرفته شده در بورس که در یکی از این دو دسته قرار می‌گیرند. پیش از این در مقاله‌ای صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت چیست را پاسخ دادیم و در این مقاله قصد داریم به تعریف صندوق درآمد ثابت نوع دوم و تفاوت آن با صندوق درآمد ثابت عادی بپردازیم. با ما همراه باشید.

صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت نوع دوم چیست؟

سرمایه گذاری بدون ریسک با نام صندوق درآمد ثابت گره خورده است. سرمایه گذاری در صندوق درآمد ثابت یکی از انواع سرمایه گذاری غیرمستقیم در بورس محسوب می‌شود.

در صندوق درآمد ثابت از نوع دوم، حداقل 90 درصد از منابع صندوق به گواهی سپرده بانکی و سپرده گذاری بانکی و حداکثر 5 درصد از منابع را به سهام، اوراق اختیار معامله و حق تقدم سهام اختصاص می‌یابد.

تفاوت صندوق سرمایه گذاری نوع دوم با صندوق درآمد ثابت عادی

  • عدم دوره بازپرداخت سود: عدم دوره پرداخت سود یکی از تفاوت‌های صندوق سرمایه گذاری نوع دوم با صندوق درآمد ثابت عادی است. سود این نوع صندوق‌ها از تفاوت nav خرید و فروش محاسبه و پرداخت می‌شود.
  • الزام به خرید سهام: ترکیب دارایی و الزام به خرید سهام یکی از مهم ترین تفاوت‌های صندوق نوع دوم و صندوق عادی درآمد ثابت است. در صندوق سرمایه گذاری نوع دوم الزام به خرید حداکثر 5 درصد از سهام و در صندوق درآمد ثابت از نوع عادی الزام به سرمایه گذاری 15 درصدی در سهام وجود دارد. به زبان ساده، صندوق درآمد ثابت نوع دوم می‌تواند هیچ سهامی در پرتفوی خود نداشته باشد.
  • ریسک بسیار کم: از آنجایی که صندوق نوع دوم می‌تواند در سبد سرمایه گذاری خود سهام نداشته باشد، در زمان اصلاح بازار بورس ریسک کمتری را متحمل می‌شود.

بازدهی صندوق سرمایه گذاری نوع دوم

سود صندوق های درآمد ثابت به صورت روزشمار محاسبه می‌شود به همین علت نسبت به بانک بازدهی بیشتری دارد و مورد استقبال سهامداران قرار می‌گیرد. صندوق های سرمایه گذاری درآمد ثابت فارغ از نوع عادی یا نوع دوم بودن آن، بازدهی یکسانی دارد.

اوراق صندوق‌هایی که از روش etf به فروش می‌رسند و دوره تقسیم سود ندارند، بیشتر از نوع صندوق درآمد ثابت نوع دوم هستند. در این نوع دارایی، به صورت روزانه سودها جمع شده و در روز بعد مجدد با اصل سرمایه، سرمایه گذاری می‌شود.

صندوق سرمایه گذاری نوع دوم مناسب چه کسانی است؟

صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت مناسب کسانی است که ریسک پذیری کمی دارند و می‌خواهند از بورس یک درآمد ثابت و معقولی دریافت کنند. عدم نیاز به دانش اقتصادی باعث شده تا بسیاری از سهامداران درصدی از دارایی خود را به اوراق صندوق درآمد ثابت اختصاص دهند.

بنردسته بندی:صندوق‌های سرمایه گذاری

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر