logo

پرسودترین سرمایه گذاری در سال 1403 +بررسی متغیرهای بازارهای مالی

خانهآموزش بورسعمومیچشم انداز بازارهای مالی در سال 1403

در دنیای اقتصادی پویا و پیچیده امروزی، سرمایه‌گذاری به یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای دستیابی به اهداف مالی و ثروت شخصی تبدیل شده است. از یک سو، این فرصت‌ها و ابزارهای سرمایه‌گذاری، امکانات بیشماری را برای کسب سود و افزایش دارایی‌ها فراهم می‌کنند، اما از سوی دیگر، ریسک‌های سرمایه گذاری نیز وجود دارد.

با توجه به تورم موجود در کشور سالانه قیمت محصولات و ارزش دارایی‌ها افزایش می‌یابد اما باید به این نکته توجه داشت که کدام سرمایه گذاری بازدهی بیشتری دارد؟

سال 1402 دو عامل مهم رخ داد که باعث شد سالی با ثبات داشته باشیم و آن دو عامل وضعیت سیاسی آرام و همچنین سیاست های پولی انقباضی بانک مرکزی بود. شاید برایتان سوال پیش آید که آیا این وضعیت در سال 1403 ادامه خواهد داشت؟ رکود در بازارها تا چه زمانی ادامه دارد؟ سیستم بانکی تا چه زمانی سیاست انقباضی خواهد داشت؟ نرخ بهره سال 1403 چقدر خواهد بود؟ بهترین سرمایه گذاری در سال 1403 کدام است؟ سرکوب نرخ ارز تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کند؟ و ...

در این مقاله از سری مقالات آموزشی کارگزاری بیدار قصد داریم علاوه بر پاسخ به سوالات فوق، به بررسی وضعیت بازارها بپردازیم. هدف ما این است که با بررسی وضعیت بازارها و متغیرهای مختلف در طلا، سکه، دلار، بازار سهام، بازار املاک، بازار اوراق بهادار، و سرمایه‌گذاری در صندوق های سرمایه گذاری، شما را در انتخاب بهترین سرمایه گذاری 1403 راهنمایی کنیم. با ما همراه باشید.

بازدهی بازارها در سال 1402

دو اتفاق مهم در سال 1402 وضعیت بازارها را تحت تاثیر قرار داد. این دو عامل وضعیت سیاسی آرام و سیاست پولی انقباضی شدید بانک مرکزی بود. اگر این دو عامل ادامه پیدا کند، می‌تواند بازدهی بازارها در سال 1403 را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

در سال گذشته بانک مرکزی با سیاست انقباضی باعث جمع شدن پول از بازار و در نتیجه رکود شد. یکی از ابزارهای بانک مرکزی برای اجرای سیاست پولی انقباضی، انتشار گواهی سپرده 30 درصد بود. این امر باعث شد که یک رکود نسبی در تمام بازارها داشته باشیم.

بودجه سال 1403 همچنان با سیاست انقباضی همراه است اما عوامل مختلفی می‌تواند باعث افزایش تقاضا و به دنبال آن افزایش قیمت‌ها شود که در این مقاله به بررسی هر یک می‌پردازیم.

سرمایه گذاران در سال جدید می‌توانند در بازارهای مختلف اعم از بازار سهام، بازار اوراق بهادار، بازار املاک، بازار خودرو، بازار طلا، بازار سکه و دلار سرمایه گذاری کنند. پیش از آنکه به بررسی هر یک از این بازارها در سال 1403 بپردازیم بهتر است بازدهی گذشته این بازارها را مورد بررسی قرار دهیم.

طلا 18 عیار24%
ربع سکه21%
نیم سکه17%
سکه بهار آزادی19%
شاخص کل بورس 12%
دلار 13%
مسکن14%
صندوق سرمایه گذاری28%

بهترین سرمایه گذاری سال 1403

تصمیم در مورد بهترین سرمایه‌ گذاری برای سال جدید بستگی به عوامل متعددی همچون سطح ریسک پذیری، وضعیت اقتصادی کشور، اخبار سیاسی، بازدهی و ... دارد. پیش از اینکه بخواهیم هر یک از بازارهای مالی و سرمایه‌ را به تفکیک مورد بررسی قرار دهیم به طور کلی باید بگوییم که بهترین راه سرمایه گذاری در شرایط فعلی بررسی ریسک و بازدهی هر بازار با توجه به متغیرهای موجود در آن است.

به زبان ساده‌تر، پیش از ورود به هر بازار متغیرهای تاثیرگذار در آن را بررسی کنید. به عنوان مثال افزایش نرخ دلار می‌تواند در بازدهی بورس و شاخص کل تاثیرگذار باشد اما اگر توجه کرده باشید در مواقعی افزایش نرخ دلار باعث رشد بازار و در مواقعی باعث اصلاح بازار می‌شود. اما چرا گاهی افزایش قیمت دلار باعث رشد بورس نمی‌شود؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که اگر دلار براساس متغیرهای اقتصادی رشد کند، باعث رشد بورس و در زمانی که افزایش قیمت دلار به دلیل متغیرهای سیاسی و نظامی همچون احتمال وقوع جنگ باشد، باعث اصلاح و ریزش بورس می‌گردد.

در مثال دیگر می‌توان تاثیر نرخ بهره بانکی بر صندوق های سرمایه گذاری را مورد بررسی قرار داد. با افزایش نرخ بهره، بسیاری از سرمایه گذاران ترجیح می‌دهند سرمایه خود را در بانک سپرده گذاری کنند. صندوق های سرمایه گذاری برای جذب سرمایه، نرخ بازدهی خود را بیش از نرخ بهره اعلام می‌کند. در این صورت بازدهی صندوق های سرمایه گذاری بیشتر از نرخ بهره بانکی خواهد بود. پیش از این در مقاله‌ای به تفاوت صندوق درآمد ثابت و بانک پرداختیم که مطالعه این مقاله می‌تواند برای درک بهتر موضوع به شما کمک کند.

بنابراین انتخاب یک سرمایه گذاری مناسب بستگی به عوامل مختلفی دارد و نمی‌تواند یک پرتفوی سرمایه گذاری را به همه افراد پیشنهاد کرد. در ادامه به بررسی هر یک از بازارها در سال 1403 می‌پردازیم.

متغیرهای بازارهای مالی در 1403

بازدهی بازارها سال 1403 به عوامل مختلفی همچون نرخ بهره، بودجه 1403، سیاست انقباضی بانک مرکزی، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و در نهایت انتظارات تورمی بستگی دارد.

بازاری‌ها در زمان رکود می‌گویند که در «کف بازار پول نیست». این بدان معنی است که مردم یا پول کافی ندارند و یا اینکه وضعیت اقتصادی را مناسب برای سرمایه گذاری نمی‌دانند. در این شرایط، انتظار داریم تقاضا کاهش یابد و این وضعیت تا اواخر تابستان ادامه داشته باشید اما به دلیل انتخابات ریاست جمهوری آمریکا احتمالا در اواخر تابستان انتظارات تورمی و تقاضا افزایش یابد. بنابراین بازدهی بازارها در 6 ماهه دوم سال احتمالا بیشتر از 6 ماهه اول سال خواهد بود.

با توجه به موضوعات ارائه شده، شرکت‌های تولیدی بهتر است مواد اولیه خود را طی 3 ماهه نخست سال برای چند ماه آینده خریداری و در انبار نگهداری کنند چرا که انتظار می‌رود، در آینده‌ای نزدیک شاهد رکود تورمی باشیم.

افق زمانی سرمایه گذاری خود را 6 ماهه انتخاب و از مهر ماه سبد سرمایه گذاری خود را مجدد بررسی کنید. استراتژی معاملاتی با توجه به نرخ بهره بانکی، سیاست بانک مرکزی، اخبار سیاسی، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و ... باید به روز شود.

پیش بینی نرخ بهره بانکی

نرخ بهره یکی از ابزارهای بانک مرکزی برای مهار تورم و یا خروج از رکود است. زمانی که با افزایش تورم رو به رو هستیم، بانک مرکزی نرخ بهره را افزایش می‌دهند تا تقاضا کاهش یابد. در مقابل زمانی که با رکود در بازارها و احتمال ورشکستگی شرکت‌ها و کارخانه‌ها ایجاد شود، بانک مرکزی با کاهش نرخ تورم سعی در افزایش تقاضا دارد.

با توجه اینکه هدف دولت و بانک مرکزی کاهش تورم است، انتظار داریم که نرخ بهره در آینده نیز افزایشی باشد. اگر نرخ بهره بین بانکی طی ماه‌های آینده افزایش یابد، چند ماه بعد انتظار افزایش نرخ بهره 1403 یا انتشار گواهی سپرده با سود بالای 30 درصد را داریم.

پیش بینی نرخ تورم

تورم سال 1402 حدود 41 درصد بود. مرکز آمار در سایت رسمی خود به طور ماهانه آمار تورم نقطه به نقطه را منتشر می‌کند. آمار تورم سال 1402 در فروردین 55.5 درصد و در بهمن ماه 35.8 درصد رسید و این نشان دهنده نتیجه سیاست های پولی بانک مرکزی است. در صورتی که سال گذشته سیاست پولی انقباضی بانک مرکزی اعمال نمی‌شد، تورم حدود 60 درصد دور از انتظار نبود.

پیش بینی می‌شود با توجه به بودجه 1403 و سیاست انقباضی بانک مرکزی، در سال جدید تورم 35 تا 45 درصدی را تجربه خواهیم کرد. برخی کارشناسان احتمال تورم 20 درصد در سال 1403 را می‌دهند اما با توجه به متغیرهای اقتصادی و سیاسی دیگر، تورم 20 درصد امکان پذیر نیست و در صورت وقوع، پایدار نخواهد بود.

تورم باید به صورت ریشه‌ای پیگیری شود و اقدامات مقطعی دولت و بانک مرکزی همچون تثبیت قیمت حامل های انرژی، اختصاص دلار نیمایی، سرکوب دستمزدها و ... نمی‌تواند تاثیر پایداری در تورم داشته باشد.

پیش بینی انس جهانی

زمانی که اقتصاد در سطح جهانی وارد رکود می‌شود، رشد اقتصادی کاهش می‌یابد. از سوی دیگر با افزایش جنگ در سطح دنیا، یک نااطمینانی ایجاد می‌شود که منجر به افزایش تقاضای طلا در سطح جهانی می‌گردد. عوامل مختلفی همچون اعمال تعرفه‌های بالا، عدم حمایت ترامپ از شرکای اروپایی، تجارت سخت بین آسیا و آمریکا، افزایش فضای التهاب بین کشورها باعث افزایش تقاضای طلا می‌شود.

علاوه بر عوامل گفته شده، احتمال کاهش نرخ بهره آمریکا از تابستان سال جاری وجود دارد. به عبارتی پس از دو سال و نیم سیاست انقباضی، انتظار کاهش نرخ بهره آمریکا را داریم. در این صورت انتظار اصلاح انس جهانی نداریم و در آینده شاهد شروع روند صعودی انس جهانی خواهیم بود.

بازدهی صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت

در سال 1402 با توجه به انتشار گواهی سپرده بانکی با سود 30 درصد سالانه، صندوق های سرمایه گذاری درآمد ثابت بازدهی صندوق‌ها را تا حدود 31 درصد افزایش دادند. صندوق سپر نخستین صندوق درآمد ثابتی بود که پس از افزایش نرخ بهره، بازدهی خود را افزایش داد. پیش بینی می‌شود اگر تغییری در نرخ بهره از سوی بانک مرکزی ایجاد نشود، بازدهی این صندوق‌ها ثابت بماند.

صندوق‌های سرمایه گذاری به دو روش etf و صدور – ابطال قابل معامله هستند. به جهت سهولت در خرید و فروش صندوق‌های etf، این صندوق‌ها مورد استقبال سرمایه گذاران قرار گرفته است. از سوی دیگر معامله‌گران برای کاهش ریسک سرمایه گذاری خود، بخشی از پرتفوی خود را به اوراق صندوق درآمد ثابت اختصاص می‌دهند.

بنابراین اگر با دخالت دولت و بانک مرکزی، بازدهی بازارها همچون سال گذشته کم باشد، صندوق های سرمایه گذاری به ویژه صندوق درآمد ثابت می‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد.

پیش بینی مسکن

قیمت مسکن در سال 1402 نسبت به سال‌های گذشته ثبات بیشتری داشت اما از آنجایی که این تثبیت قیمت برآمده از سیاست انقباضی دولت بود، نمی‌توان چندان به تاثیر مثبت آن بر مسیر کلی بازار مسکن امید داشت. طبق آخرین گزارش بانک مرکزی، قیمت هر مترمربع مسکن در سال 1402 حدود 74 میلیون تومان رسیده است که نسبت به سال 1401، حدود 13 درصد رشد را نشان می‌دهد.

مسکن در سال 1402 با پایین ترین حجم معاملات ماهانه همراه بود تا آنجایی که طبق آمار 10 ماه ابتدای سال بین 3 تا 7 هزار معامله در ماه انجام می‌شد. اگر می‌خواهید بدانید که چه زمانی رشد مسکن آغاز می‌شود، به حجم معاملات توجه داشته باشید. در صورتی که طی 4 ماه متوالی حجم معاملات بالای 9 هزار معامله رسید، بدانید که دوران رونق بازار مسکن آغاز شده است.

بازدهی مسکن نسبت به متراژ، منطقه، شهر، سال ساخت و ... با یکدیگر متفاوت است، اگر قصد سرمایه گذاری در بازار مسکن را دارید، به نقدشوندگی آن نیز توجه کنید. نقدشوندگی واحدهای کوچک و در مناطقی که جمعیت بیشتری دارد، بهتر است.

پیش بینی قیمت طلا

بازار طلا یکی از قدیمی ترین و معتبرترین نوع سرمایه گذاری از گذشته تا حال بوده است و توانسته سرمایه های زیادی را جذب کند. طلا در 1402 حدود 23 درصد رشد داشت.

در سال 1403 با توجه به متغیرهایی همچون نرخ بهره آمریکا، افزایش انس جهانی، ریاست جمهوری آمریکا، تورم و ... انتظار می‌رود که روند قیمتی طلا همچنان صعودی باشد.

با توجه به شرایط حال حاضر، شاید بهترین سرمایه گذاری در بازار طلا و سکه باشد. خرید طلا و سکه تنها به صورت فیزیکی نیست و شما می‌توانید برای در امان ماندن دارایی خود در برابر سرقت، طلا و سکه را از بورس خریداری کنید. اگر می‌خواهید با نحوه خرید طلا از بورس آشنا شوید، به مقاله‌های پیشین کارگزاری بیدار مراجعه نمایید.

investment-in-1403-2.jpg

پیش بینی قیمت ارز

نرخ ارز برای کسب و کارها اهمیت بسزایی دارد. کسب‌وکارهایی که حواله های ارزی دارند، بهتر است در نیمه اول سال اقدام کنند چرا که ارز می‌تواند تحت اخبار و شرایط متفاوت به سرعت تغییر کند اما تعرفه بخش خدماتی و قیمت محصولات نمی‌توانند به سرعت تغییر یابد.

دلار در ایران تحت فاکتورهایی همچون رشد اقتصادی، تراز پرداخت‌ها (ورود و خروج دلار در صادرات و واردات)، اخبار سیاسی، فروش نفت و ... قرار دارد. همه این عوامل در نهایت تاثیر خود را در اقتصاد و تورم می‌گذارد.

در اقتصاد اصطلاحی به نام «برابری قدرت خرید» وجود دارد. برابری قدرت خرید به زبان ساده اختلاف تورم داخلی و تورم خارجی (آمریکا) است که باید سالانه به قیمت ارز اضافه شود. اگر برابری قدرت خرید را در نظر بگیریم علی رغم رشدهای گذشته، دلار همچنان پتانسیل رشد دارد.

با توجه به متغیرهای موجود، در سال آینده شاهد افزایش دلار خواهیم بود و دارایی‌های دلاری محور و همچنین سهام های دلاری می‌توانند بازدهی خوبی داشته باشند. سهام دلاری در بورس به سهام‌هایی گفته می‌شود که درآمد آنها به دلار و هزینه‌هایشان به ریال است مثل فولاد و ذوب.

پیش بینی بازار خودرو

خودرو یک کالای مصرفی است و هرگز یک سرمایه گذاری مناسب برای بلندمدت محسوب نمی‌شود. با توجه به تورم و درخواست افزایش قیمت کارخانه خودرو توسط دو خودرو ساز بزرگ کشور، احتمال افزایش قیمت وجود دارد. به افرادی که خودرو ندارند، پیشنهاد می‌شود که از شرایط اقساطی خرید خودرو در سال جدید بهره‌مند شوند.

سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

اگر نرخ بهره آمریکا کاهش یابد، تقاضا برای انس جهانی و ارز دیجیتال افزایش خواهد یافت. در صورتی که تخصص لازم در شناخت ارزهای دیجیتال و وضعیت بازارهای جهانی دارید، ارز دیجیتال می‌تواند یک سرمایه گذاری امن باشد.

تاثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر بازارهای مالی ایران

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در آبان ماه برگزار می‌شود. در صورتی که بایدن برنده انتخابات ریاست جمهوری باشد و یا ترامپ، شرایط برای ایران تغییر می‌کند. در این مقاله قصد بررسی تاثیر تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نداریم اما نمی‌توانیم جنبه روانی و انتظارات تورمی این انتخابات را نادیده بگیریم.

در گذشته شاهد تاثیرات پیروزی بایدن در انتخابات و همچنین خروج ترامپ از برجام بودیم. از این رو مردم در این دوران انتظار افزایش نرخ دلار را دارند بنابراین به سرمایه گذاری در کالاهای با دوام روی می‌آورند.

در ابتدای این مقاله به پیش بینی و بررسی وضعیت هر یک از بازارهای سرمایه گذاری در سال 1403 پرداختیم. همان طور که گفته شد، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌تواند تاثیر مستقیمی بر نرخ بهره آمریکا و به دنبال آن انس جهانی، ارز دیجیتال و نرخ دلار در ایران داشته باشد.

روانشناسی مالی سال جدید

فراگیری تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی دلیل کافی برای سودآوری مستمر نیست. برخی به دلیل تجربه کم و گاهی عدم کنترل احساسات ضررهای زیادی می‌کنند. گاهی پیش می‌آید که روند بازار طبق تحلیل سهام پیش نمی‌رود و در این مواقع بدون توجه به فاکتورهای دیگر دست به فروش یا خرید سهام می‌زنند. این رفتارهای هیجانی باعث می‌شود که به تحلیل خود پایبند نباشند.

برای اینکه دچار این مشکل نشوید باید با روانشناسی رفتاری، مالی رفتاری یا اقتصاد رفتاری آشنا شوید. کسب مهارت روانشناسی مالی به مطالعه و کسب تجربه نیاز دارد.

بنابراین پیش از سرمایه گذاری به عنوان مثال بورس، به وضعیت سهم از نظر تکنیکال، بنیادی و تابلو دقت کنید و همچنین به رفتار بازیگران سهم و وضعیت بازار توجه لازم را داشته باشید.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم به بیان پیش بینی وضعیت بازارهای متفاوت در سال 1403 بپردازیم. همان طور که در این مقاله یبان شد، طلا و اوراق صندوق درآمد ثابت بهترین سرمایه گذاری در سال 1402 بود؛ اما در سال 1403 کجا سرمایه گذاری کنیم؟

با توجه به متغیرهایی همچون اخبار سیاسی، تورم، ادامه جنگ اوکراین و روسیه، کاهش نرخ بهره آمریکا، افزایش انس جهانی، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و ... انتظار می‌رود که در سال آینده نیز بازار طلا و سکه همچنان بیشترین بازدهی را داشته باشد.

از سوی دیگر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در آبان 1403 خواهد بود، فارغ از پیروزی ترامپ یا بایدن، تاثیراتی در بازارهای سرمایه‌‌ای خواهیم داشت. بنابراین سبد سرمایه گذاری خود را در نیمه دوم سال مجدد بررسی و به روز کنید.

اما به طور کلی اگر طبق استراتژی‌های خود وضعیت اقتصادی کشور را رو به بهبود می‌بینید، در اوراق و صندوق درآمد ثابت سرمایه گذاری کنید. در صورتی که تصور می‎‌کنید وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور همچون سال گذشته خواهد بود، مسکن و سهام بهترین دارایی می‌باشد. در آخر اگر احساس می‌کنید که وضعیت آینده کشور را بدبینانه تصور می‌کنید، طلا و ارز گزینه بهتری خواهد بود.

بنردسته بندی:عمومی

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر