logo

آشنایی با روش های مدیریت ثروت

خانهآموزش بورسعمومیآشنایی با مفهوم مدیریت ثروت

مطمئناً در مورد مدیریت ثروت، سبدگردانی و یا سرمایه گذاری سخنان زیادی شنیده اید، اما در واقع مفهوم مدیریت ثروت چیزی گسترده‌تر از مشاوره سرمایه‌گذاری است. مدیریت ثروت شامل تمامی قسمت‌های زندگی مالی یک فرد می‌شود.  به طور کلی برنامه‌ریزی و ارائه راهکار و خدمات برای رسیدن به اهداف مالی یک شخص و خانواده آن است. مدیر ثروت معمولاً بعد از کسب اطلاعات لازم در مورد امور مالی مشتریان و همچنین تجزیه و تحلیل شرایط مالی آنان و بررسی اهداف و اولیت‌هایشان کار خود را آغاز می‌کند. 

در واقع یک مدیر ثروت حرفه‌ای با تجربه بعد از کسب اطلاعات لازم در مورد وضعیت مالی سرمایه دار یا مشتری، برنامه‌ای منسجم و منحصر به فرد برای رسیدن به اهداف مالی و اولویت‌های سرمایه دار تهیه و تنظیم می‌کند و بعد از آن با نظارت مستقیم، دستیابی به اهداف مالی را دنبال می‌کند. در واقع میزان دستیابی به اولویت های مالی سرمایه دار را با دقت تمام مدیریت کرده و گزارشات لازم را برای مشتری تهیه و ارسال می‌کند.

ثروت چیست؟

ثروت به انواع دارایی‌هایی گفته می‌شود که علاوه بر قابلیت نقد شوندگی، می‌توان به اعتبار آن‌ها کالا‌ها و یا خدماتی را خریداری کرد. ثروت یا دارایی‌ها معمولاً فلزات گرانبها، پول نقد، اوراق بهادار، حواله و یا سایر اعتباراتی هستند که به طور رسمی در یک کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مدیریت ثروت چیست؟

مدیریت ثروت، شیوه‌ای بسیار مؤثر و پر کاربرد است که البته برای بسیاری از افراد ناشناخته است. در علوم و مباحث مالی و حسابداری، شیوه‌ها و خدمات زیادی با کاربرد‌های متنوع و گسترده وجود دارند که بسیاری از اشخاص با توجه به شرایط زندگی و کاریشان از آن‌ها استفاده می‌کنند. تأثیرات مثبت به کار‌گیری این شیوه‌ها و خدمات در بحث دارایی‌ها و چگونگی مدیریت آن‌ها بر کسی پوشیده نیست.

یکی از روش‌های پر مخاطب و رایج در حوزه مالی مدیریت ثروت است. مدیریت ثروت نوعی از خدمات تخصصی مالی است که در بسیاری از موارد توسط مشاورین مالی و حرفه‌ای و در پاره‌ای از موارد توسط خود شخص انجام می‌گیرد و البته مزایای زیادی برای کاربران آن دارد. در این مقاله از کارگزاری بیدار قصد داریم به بررسی مدیریت ثروت و شیوه‌های رایج آن و همچنین اهداف مدیریت ثروت، روش‌های مدیریت ثروت، مدیریت دارایی و تفاوت مدیریت ثروت و مدیریت دارایی و... بپردازیم. با ما همراه باشید.

اهداف مدیریت ثروت

اکثر افراد متناسب با سلایق و علایقشان اهداف مالی و آینده مالی متفاوتی را در ذهن خود ترسیم می‌کنند که بعضی از آن‌ها عبارتند از:

  • خرید مسکن و اتومبیل
  • سرمایه‌گذاری موفق
  • ثروتمند شدن
  • داشتن درآمد مناسب در دوران بازنشستگی یا مستمری مناسب برای این دوران
  • داشتن کاری با درآمد عالی و موفق
  • تأمین مخارج ادامه تحصیل فرزندان یا خود فرد
  • تأمین مخارج لازم برای تفریح یا سفر
  • خرید پوشاک و لوازم زندگی
  • داشتن رفاه و ارتقا سطح زندگی

روش‌ های مدیریت ثروت

سپرده گذاری بانکی

یکی از شیوه‌های مدیریت ثروت سپرده‌گذاری‌های بانکی است. بانک‌ها به عنوان نهاد معتبر خصوصی یا دولتی به منظور نگهداری از دارایی‌ها احداث شده‌اند تا افراد بتوانند با خیال راحت و بدور از هر گونه دغدغه‌ای در مکانی امن دارایی خود را نگهداری کنند و سپس سودی متناسب با میزان سپرده‌گذاریشان از بانک دریافت کنند. سپرده‌گذاری در بانک‌ها معمولاً گزینه‌های متنوعی در اختیار سپرده‌گذاران قرار می‌دهد. مشخصات کلی سپرده‌گذاری در مباحثی مانند سوددهی، صرف منابع و نقدینگی سپرده‌های بانکی و ریسک تعریف می‌شود.

سوددهی: میزان سودی است که شخص سپرده‌گذار بعد از انتخاب نوع سپرده‌گذاری خود به صورت ماهانه از بانک دریافت می‌کند.

صرف منابع: میزان وقت، هزینه و انرژی است که به منظور فعالیت در برنامه‌های مدیریت ثروت صرف می‌شود. در سال‌های اخیر اکثر بانک‌ها خدمات دیجیتالی آنلاین ارائه می‌دهند، اما هنوز برخی از بانک‌ها نیاز به مراجعه حضوری دارند.

ریسک: خطراتی را در بر می‌گیرد که ممکن است باعث کاهش یا از بین رفتن سرمایه شخص بشود. به عنوان مثال ممکن است یک بانک خصوصی بعد از شرکت در فعالیت‌های عمرانی دچار مشکل و کسری شود و سرمایه‌اش را از دست بدهد. در این شرایط ممکن است نتواند استقراض کند و بعد از گذشت مدت زمانی منحل شود.

نقدینگی: اشاره به توانایی برداشت فرد از سپرده خود دارد. اکثر سپرده‌گذاری‌های بلند مدت و یا میان مدت اجازه برداشت سپرده را بعد از سررسید به افراد می‌دهند. البته همه سپرده‌گذاران می‌توانند قبل از سررسید سپرده پول خود را برداشت کنند، اما باید نرخ جریمه برداشت زودتر از موعد را پرداخت کنند.

سرمایه در گردش

برای درک بهتر این روش اجازه دهید مثالی را بازگو کنیم. فرض کنید که شخصی با سرمایه دومیلیارد تومان در بانکی سپرده دارد، اما فکر می‌کند که پولی که بانک به عنوان سود سرمایه‌اش می‌پردازد بسیار ناچیز است و می‌خواهد سود بیشتری کسب کند.

در این شرایط سعی می‌کند که کسب وکاری راه‌اندازی کند تا از طریق آن بتواند سود بیشتری کسب کند. او با پول خود کالا‌هایی را از کارخانه‌ها خریداری می‌کند و به مصرف‌کننده‌ها می‌فروشد. به این روش از فعالیت مدیریت ثروت که توسط سرمایه شخصی ایجاد می‌شود، سرمایه درگردش گفته می‌شود. مشخصات این روش مدیرت ثروت به شرح زیر است:

سوددهی: سود دهی در روش سرمایه در گردش به شرایط کلی مصرف‌کننده بستگی دارد. اینکه آیا مصرف‌کننده‌ها به کالای فروشنده نیاز دارند یا خیر؟ بعد از آن مسائل مالی مانند مالیات مطرح می‌شود. چرا که این مسائل سود دهی را را متزلزل کرده و دستخوش تغییر می‌کند. با این حال می‌توان سود دهی راه‌اندازی کسب و کار و یا به عبارتی حساب در گردش را موردی معقول دانست.

ریسک: هنگامی می‌توان کسب و کاری را ریسک پذیر قلمداد کرد که بازار از حالت انحصاری در آمده و و بنگاه‌های زیادی ایجاد شود. در واقع افراد زیادی در قالب رقبا با کسب و کاری مشابه پا به عرصه بگذارند. در این شرایط داشتن‌ ایده‌های نو و ابتکاری می‌تواند به بهبود اوضاع کمک کند. به طور کلی می‌توان اینطور عنوان کرد که ریسک در روشی مانند سرمایه در گردش عاملی بسیار تأثیر‌گذار است.

صرف منابع: هیچ کسب و کاری وجود ندارد که بتوان گفت که زمان هزینه و یا انرژی کمی از شخصی بگیرد. در واقع کسب و کاری که توسط فردی ایجاد می‌شود به صرف میزانی از منابع احتیاج دارد و می‌تواند بر منابع و دارایی‌های شخصی تأثیر بگذارد.

نقدینگی: شاید در بازار‌ای مانند بازار طلا بتوانیم نقدشوندگی قابل قبولی در نظر بگیریم اما در مورد سایر کالا‌های مصرفی نمی‌توانیم تا این حد خوش‌بین باشیم. خصوصا زمانی که شرایط اقتصادی یا تورم دست به دست هم داده و قدرت خرید مصرف‌کنندگان را کاهش می‌دهد.

سرمایه‌گذاری مستقیم

سرمایه‌گذاری مستقیم به عنوان یکی از مهمترین روش‌های مدیریت ثروت شناخته می‌شود که ایده های بسیار متنوعی در اختیار افراد قرار می‌دهد. به این ترتیب می‌توان چنین گفت که اگر چه این روش مدیریت ثروت کاملاً پیچیده و سودآور است اما پیچیدگی آن با بینش فرد و همچنین تجربیات شخصی و اطلاعات آن بستگی دارد.

با توجه به تعریف سرمایه‌گذاری مستقیم، افرادی که سرمایه‌گذاری مستقیم انجام می‌دهند معمولاً اطلاعات مناسبی دارند و همیشه از ابزار‌هایی مانند مشاوره با افراد حرفه‌ای و... کمک می‌گیرند. البته سرمایه‌گذاری مستقیم بدون استفاده از ابزار‌های کمکی جز مدیریت ثروت محسوب نمی‌شود. اجازه دهید که مشخصات این شیوه مدیریت ثروت را نیز بررسی کنیم:

سوددهی: هرکدام از بستر‌های سرمایه‌گذاری چشم انداز‌های خاصی دارد به عنوان مثال اکثر فعالین حوزه بورس معمولاً با دیدگاه سرمایه‌گذاری بلند مدت وارد حوزه بورس می‌شوند. سپس با کسب سود‌های مناسبی به اکثر معاملات خود پایان می‌دهند تا بتوانند شرایط را برای انجام معاملات جدیدتر فراهم کنند. با این حال طلا یا ارز بستر‌هایی با دیدگاه میان مدت هستند که بازدهی شان در زمان‌های کوتاه مدت قابل ملاحظه نیست.

ریسک: در این روش مدیریت ثروت هنگامی سرمایه شخص ریسک پذیر می‌شود که خارج از محدوده و چهارچوب عمل کرده باشد و به طور کلی شرایط بیرونی بر وفق مراد نباشد.

بسیاری از رفتار‌های خارج از محدوده و چهار چوب عملیاتی را می‌توان به واسطه مخالفت با مشاوره و تصمیم‌گیری‌های هیجانی و عدم تحلیل‌های درست دانست که ریشه تمامی آن‌ها عدم اطلاعات کافی است. البته شرایط بیرونی هم مانند اتفاقات پیش‌بینی نشده در ریسک‌پذیری غیر اختیاری تأثیر زیادی دارد.

صرف منابع: بهره‌گیری از ابزار‌های موجود و همچنین فعالیت مستقیم ممکن است منابع قابل توجهی از شخص را ازبین ببرد که لازم است به آن توجه ویژه کرد. در این شیوه مدیریت ثروت می‌توان مصرف منابع را نسبت به دیگر روش‌های مدیریت ثروت بیشتر دانست.

نقدینگی: همان‌طور که می‌دانید نقدینگی دارایی که قابل معامله باشد در هر بستری متفاوت است. در بازار بورس اوراق بهادار می‌توان نقدینگی قابل ملاحظه‌ای را برای سهام در نظر گرفت. البته بازار ارز و طلا نیز نقدینگی بالایی دارند که مسابقه با شرایط اقتصادی متغیر است.

سرمایه‌گذاری غیر مستقیم

اگر بخواهیم در مورد مدیریت ثروت حق کلام را ادا کنیم باید بگوییم که معنی واقعی مدیریت ثروت به شیوه سرمایه گذاری غیر مستقیم اشاره دارد. چرا که این روش مدیریت ثروت معمولاً توسط نهاد‌های مالی صورت می‌گیرد و نیازی به هیچ فعالیت فردی به جز مبادلات سرمایه و دریافت سود ندارد. حال سؤال اصلی اینجاست که معنای سرمایه‌گذاری غیر مستقیم چیست؟

به استفاده از تجربیات، اطلاعات، کمک و فعالیت مدیران پیشرو و حرفه‌ای جهت کسب سود در بازار‌های سرمایه، سرمایه‌گذاری غیر مستقیم گفته می‌شود. در این روش مدیریت ثروت معمولاً افراد دو گزینه در پیش رو دارند که شامل سبدگردانی اختصاصی و همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌شود.

سبدگردانی

 هنگامی که فردی اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس می‌کند ابتدا به ساکن، یک سبد دارایی تشکیل می‌دهد و سهام های مختلف را خرید و فروش می کند تا بتواند دارایی‌های خود را افزایش داده و ریسک آن را کم کند.

 این مدیریت سرمایه شامل زیرمجموعه‌های فراوانی است که پیش نیاز‌های زیادی می‌خواهد و لازم است که منابع کافی برای به کارگیری پیش نیاز‌ها صرف شود. در شرایط سرمایه‌گذاری غیر مستقیم سبدگردانی اختصاصی راهی بسیار مطمئن‌ پیش روی افراد قرار می‌دهد و به آن‌ها امکان می‌دهد که سبد دارایی‌شان را بدون صرف منابع مدیریت کنند.

 به عبارت دیگر سبدگردانی اختصاصی به معنای استفاده از خدمات و مشاوره تیم سبدگردانی جهت کسب سود بیشتر در بازار سرمایه است. مشخصات این شیوه مدیریت ثروت عبارت است از:

سوددهی: در سبدگردانی اختصاصی معمولاً یک قرارداد یکساله تحت نظر سازمان بورس منعقد می‌شود. مطابق با شرایط این قرار داد، در زمان سررسید، انتظارات شخص نسبت به سرمایه‌گذاری با سبدگردانی اختصاصی برآورده می‌شود.

ریسک: در این روش می‌توان هنگام فعالیت‌های بورسی تعیین میزان ریسک را شخصی‌سازی کرد.

صرف منابع: استفاده و به کارگیری خدمات مدیریت ثروت در سبدگردانی اختصاصی نیاز به مصرف منابع ندارد و کارمزد خدمات ارائه شده بعد از سررسید از سود کسر می‌شود.

نقدینگی: با توجه به نوع سرمایه‌گذاری در سبدگردانی اختصاصی کل سرمایه شخصی بعد از بررسی به حسابش واریز می‌شود. از این جهت نقدینگی بسیار بالایی دارد.

صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری

اگر به دنبال شیوه‌ای از مدیریت ثروت باشید که ریسک بسیار کمی مانند سپرده‌های بانکی داشته باشد و سود واریزی آن بسیار بیشتر باشد، سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری بهترین شیوه است.

صندوق سرمایه‌گذاری گزینه‌های زیادی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد تا هر شخص بسته به شرایط مالی و ریسک‌پذیری‌اش آن‌ها را گزینش کند و نهایتاً با خیال راحت سرمایه‌گذاری خود را انجام داده و سرمایه‌اش را افزایش دهد.

مشخصات صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری عبارتند از:

سوددهی: صندوق‌های سرمایه‌گذاری با توجه به نوع سرمایه‌گذاریشان توانایی پرداخت سود بیشتری نسبت به بانک‌ها دارند. از این جهت صندوق درآمد ثابت گزینه بسیار مناسبی در این حوزه است.

ریسک: میزان ریسک پذیری صندوق‌های سرمایه‌گذاری با توجه به نوع مدیریت و اعضای آن بسیار کاهش یافته است. صندوق درآمد ثابت ریسک بسیار کمی دارد.

صرف منابع: هنگام استفاده از این روش مدیریت ثروت، استفاده از منابع شخصی به طور کلی معنایی ندارد، چرا که ۹۵% فعالیت‌ها توسط مدیر صندوق انجام می‌شوند و تنها دریافت سود بر عهده شخص است. عملاً هیچ صرف منابعی در این روش وجود ندارد.

نقدینگی: این روش به واسطه وجود بازارگردان‌ها و ضامنهای نقد شوندگی به راحتی نقد می‌شوند. در این روش فرد در هر زمانی می‌تواند اقدام به معامله سهام خود کرده و آن را تبدیل به ریال کند.

تفاوت مدیریت دارایی و مدیریت ثروت

همان‌طور که قبلاً گفته شد، مدیریت دارایی معمولاً بر افزایش سرمایه سرمایه‌گذاران متمرکز است، اما مدیریت ثروت به وضع و شرایط مالی یک مشتری می‌نگرد و فعالیت‌هایی را به منظور اطمینان از حفظ دارایی او در دراز مدت انجام می‌دهد. 

در واقع بحث مدیریت ثروت، مشتمل بر مدیریت دارایی علاوه بر سایر خدمات مالی است. سرمایه‌گذاران معمولاً می‌توانند بر اساس انتظارات و الزامات خود ترکیبی از خدمات عنوان شده را دریافت کنند. هر چند که در حال حاضر به طورکلی مدیریت ثروت در بازار سرمایه ایران به شکل منسجم و ساختار یافته هنوز شکل نگرفته است.

جمع‌بندی

در این مقاله اطلاعات کاملی از شیوه‌های مدیریت ثروت و مشخصات آن‌ها به دست‌آورید. شما هم می‌توانید از خدمات مرتبط با مدیریت ثروت مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا سبدگردانی بهره‌مند شوید و با خیال راحت سرمایه خود را مدیریت کنید.

بنردسته بندی:عمومی

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر