logo

انواع روش های تحلیل بورس

خانهآموزش بورسبورسانواع روش تحلیل بازار سرمایه

تحلیل‌های مختلفی برای پیش‌بینی رفتار بازار و قیمت‌های اوراق بهادار در بورس استفاده می‌شود. پیش از آنکه با بورس و روش سرمایه گذاری در بورس آشنا شوید، بهتر است در مورد اقتصاد مطالعاتی داشته باشید. اقتصاد در دو سطح اقتصاد کلان و اقتصاد خرد بررسی می‌شود اما ما برای ورود به بورس نیاز به دانستن تمام جزئیات آن نداریم بلکه آشنایی با متغیرهای تاثیرگذار در بورس کافی است.

پس از آشنایی با متغیرهای اقتصادی تاثیرگذار در بورس و شناخت صنایع، یک معامله‌گر برای کسب سود مستمر باید به تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی، تابلوخوانی و روان شناسی بازار مسلط باشد. با توجه به اهمیت دانش بورس برای سرمایه گذاری، در این مقاله از سری مقالات آموزشی کارگزاری بیدار قصد داریم به معرفی انواع تحلیل در بورس بپردازیم. با ما همراه باشید.

انواع تحلیل در بورس

  • تحلیل تکنیکال Technical Analysis
  • تحلیل بنیادی Fundamental Analysis
  • روانشناسی بازار Sentiment Analysis
  • تابلوخوانی
  • تحلیل کمی

تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال Technical Analysis یکی از پرطرفدارترین و بهترین روش تحلیل بورس ایران است. در این نوع تحلیل، داده‌های تاریخی قیمت و حجم معاملات برای پیش‌بینی الگوهای آینده و رفتار بازار استفاده می‌شود. این تحلیل‌ها با استفاده از نمودارها، شاخص‌های مختلف، الگوهای قیمتی و ... انجام می‌گردد.

انواع تحلیل تکنیکال در بورس با یکی از سبک‌های تحلیل براساس اندیکاتور، تحلیل براساس پرایس اکشن و تحلیل براساس عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد. معامله گران با توجه به روش معاملاتی خود از ابزارهای مختلف تحلیل تکنیکال و سبک‌های موجود در آن استفاده می‌کنند.

تحلیل بنیادی بورس

تحلیل بنیادی بهترین روش برای تعیین ارزش ذاتی سهام است. تحلیل گران با تجزیه و تحلیل صورت های مالی وضعیت دارایی، بدهی، نقدشوندگی و سودآوری شرکت را مورد بررسی قرار می‌دهند. یکی از تفاوت های اساسی تحلیل تکنیکال و بنیادی در مدت زمان بررسی آنها است. گاهی یک سهم بالاتر یا پایین تر از ارزش ذاتی خود معامله می‌شود که این امر تنها از سوی تحلیل گران بنیادی قابل شناخت است.

در تحلیل بنیادی ارزش سهام را در مدت زمان بلندمدت مورد بررسی قرار می‌دهد این در حالی است که معامله‌گران با استفاده از تایم فریم مختلف به تحلیل کوتاه مدت سهام می‌پردازند.

تحلیل بنیادی خود به دو روش تحلیل بالا به پایین و تحلیل پایین به بالا انجام می‌شود. کسانی که تحلیل بنیادی بالا به پایین را انتخاب می‌کنند، ابتدا به بررسی وضعیت اقتصادی کشور و صنعت، سپس به بررسی شرکت‌های موجود در صنعت می‎‌پردازند. اما در روش تحلیل بنیادی پایین به بالا، بر عکس روش قبلی ابتدا وضعیت یک شرکت و پس از آن وضعیت صنعت و اقتصاد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

what-is-stock-market-analysis-methods-2.jpg

روانشناسی بازار

برخی از معامله‌گران با وجود دانش کافی نسبت به تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی، گاهی دچار ضرر در بورس می‌شوند. شاید یکی از دلایل آن عدم شناخت نسبت به روانشناسی بازار باشد.

روانشناسی بازار به معامله گران کمک می‌کند تا رفتار دیگر سرمایه گذاران را تشخیص دهند و مطابق با رفتار اکثریت، به خرید و فروش سهام بپردازند. کنترل بر روی احساسات و شناخت رفتار معامله گران یکی از مهم ترین اصول در روانشناسی بازار است؛ چرا که برخی معامله گران با ایجاد هیجان در یک سهم منجر به اخذ تصمیم گیری اشتباه دیگر معامله گران می‌شود.

عوامل مختلفی همچون تشکیل یک سبد سهامی مناسب، داشتن استراتژی معاملاتی، تجربه، قبول گذشتن یک فرصت خوب و سرمایه گذاری با پول بلااستفاده نه قرض یا وام می‌تواند به یک معامله‌گر برای تسلط به بازار کمک کند.

تابلوخوانی بورس

معامله گران با استفاده از تابلوهای معاملاتی می‌توانند وضعیت کلی سهام شرکت را بررسی کنند. تابلوخوانی در کنار تحیل بنیادی، تحلیل تکنیکال و روانشناسی بازار باعث می‌شود که معامله‌گر دید خوبی نسبت به وضعیت حال و آینده سهم داشته باشد.

برای مشاهده تابلو معاملاتی هر سهم به سایت tsetmc.com مراجعه و نماد سهام یا اوراق مورد نظر خود را جست‌وجو کنید. در سایت شركت مديريت فناوری بورس تهران علاوه بر مشاهده اطلاعات معاملات امکان فیلترنویسی برای بررسی همزمان تمام سهام‌ها وجود دارد. پیش از این در مقاله‌ای به طور کلی به آموزش تابلوخوانی در بورس پرداختیم که این مقاله می‌تواند تکمیل کننده مقاله فوق باشد.

تحلیل کمی

تحلیل کمی به طور کلی تکنیک های ریاضی و آماری است که با استفاده از مدل سازی و ارزیابی به تحلیل یک سهم می‌پردازد. روش های تحلیل کمی شامل مدل سازی ریسک، ارزش گذاری اوراق، تحلیل آماری و معاملات الگوریتمی می‌شود. 

جمع بندی

در این مقاله به بررسی انواع تحلیل در بورس پرداختیم. همان طور که گفته شد، برای کسب سود پایدار از بورس باید به مباحثی همچون تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی، روانشناسی بازار و تابلوخوانی تسلط کافی داشته باشید.

علاوه بر موارد گفته شده، برای تحلیل سهام باید به وضعیت صنعت و اقتصاد کشور نیز توجه داشت تا بهترین زمان ورود و خروج در بورس را شناسایی کنید. برخی متغیرهای اقتصادی همچون تورم، کسری بودجه، نرخ بهره و همچنین اخبار سیاسی همچون تحریم، احتمال وقوع جنگ و ... می‌تواند بر بورس تاثیرگذار باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هر یک از انواع تحلیل در بورس می‌توانید به مطالعه مقاله آموزش رایگان تحلیل تکنیکال، آموزش تحلیل بنیادی، آموزش تابلوخوانی و آموزش روانشناسی بازار در کارگزاری بیدار بپردازید.

بنردسته بندی:بورس

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر